Inainte, mai 1951 (Anul 8, nr. 1947-1972)

1951-05-01 / nr. 1947

1 MAI Sute de milioane de oameni ai muncii de pretutindeni, sărbătoresc cu nestăvilit entuziasm măreața zi de luptă pentru pace și socialism. 1 Mai, ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare. 1 Mai — marea sărbătoare proletară, ziua trecerii în revistă a forțelor de luptă ale oamenilor muzicii din întreaga lume, o sărbătorim i condițiile creșterii și întăririi forțelor păcii, care au în frunte invincibila Uniune Sovietică, împotriva forțelor sângeroase ale războiului, în frunte cu cel mai hrăpăreț și turbat dușman al popoarelor — imperialismul american și englez. Popoarele nu au uitat nenorocirile, distrugerile și jalea provocate de asasinii hitleriști în cel de al doilea război mondial. Astăzi când imperialiștii americani și englezi, — o clică de nebuni, monștrii cu chip de om ce nu-și au locul in secolul XX, încearcă să reediteze ororile războiului trecut, oamenii muncii din toate colțurile lumii, în frunte cu clasa muncitoare și având alături pe toți oamenii cinstiți, își încordează puterile pentru apărarea păcii, cel mai de preț bun al celor ce muncesc. Astăzi se trec in revistă uriașele forțe de luptă ale oamenilor muncii de pretutindeni, care pentru îndeplinirea sarcinii centrale — luptă pentru viață, pentru pace, depunând eforturi uriașe pentru întărirea neînvinselor forțe ale păcii. Strălucitul succes în munca pașnică a eroilor de la Stalingrad, a întregului popor sovietic, îndeplinirea în 4 ani și 3 luni a celui de al 4-lea Plan Cincinal Stalinist, constitue o măreață victorie a uriașului front al păcii. Această victorie de însemnătate mondială umple de mândrie și bucurie inimile oamenilor muncii din țările capitaliste și din democrațiile populare. Succesul minunat al oamenilor sovietici în construirea comunismului dă un avânt sporit forțelor păcii, o încredere sporită in victoria păcii și socialismului, în același timp constitue un drastic avertisment dat uneltirilor la un nou măcel mondial. Forțele păcii sunt de neînvins. De 1 Mai 1951 ele își manifestă cu și mai multă dârzenie voința de pace și libertate. Mult trâmbițata „ofensivă de primăvară” a armatei de asasini în slujba imperialiștilor americani din Coreea, s’a transformat in „replieri”, înfrângeri suferite de agresorii imperialiști. DNDERE GHEORGHE secretar al Comitetului Regional de Partid Dolj * * In Franța, Spania, Italia și celelalte țări capitaliste, oamenii muncii își înzecesc eforturile in lupta pentru pâine, libertate și pace, împotriva subjugării imperialiste și împotriva pregătirilor războinice ale guvernelor aflate în slujba dolarului. Planurile agresive ale imperialiștilor americani și englezi, sunt mereu date pe față, stăvilite, de către uriașele greve și lupte din Barcelona și Iran, de victoriile armatei populare vietnameze și malaieze, de voința tot mai accentuată a masselor din Statele Unite, care cer mereu mai hotărit retragerea trupelor din Coreea și revenirea la politica de pace a guvernului american. Astăzi de 1 Mai, având în frunte eroicul popor sovietc, oamenii muncii din întreaga lume, pășesc sub mărețul steag al lui Marx-Engels-Levki-Stalin, în inimă și pe buze având minunatele cuvinte ale genialului conducător de popoare, I. V. STAlIN : „...Pacea va fi menținută și consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capăt...” In țara noastră, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, 1 Mai, a fost sărbătorită pentru prima oară in anul 1890 Peste 5.000 de muncitori au manifestat în această zi pe străzile Capialei pentru ziua de muncă de 8 ore, pentru libertăți democratice, împotriva regimului burghezo-moșieresc. Ziua de 1 Mai, a însemnat de atunci pentru muncitorimea din țara noastră, sărbătoare și zi de luptă pentru strângerea rândurilor alături de sutele de milioane de muncitori de pretutindeni, în fiecare an la 1 Mai mii de muncitori din întreaga țară își cereau drepturile lor, manifestând împotriva teroinei antimuncitorești. După creerea PC. R. la 8 Mai 1921, ziua de 1 Mai a devenit zi de luptă a clasei miuncitoare sub conducerea Părți Jrului său, pentru revendicările sale împotriva exploatării și prigoanei crunte, în ciuda teroarei regimului burghezo -moșieresc și a dictaturii regale fascistă. Odată cu ruperea țării noastre din lanțul imperialist prin victoria istorică a Uniunii Sovietice împotriva Germaniei hitleriste, clasa muncitoare și întreg pooporul muncitor au sărbătorit ziua de 1 Mai, sub semnul libertății și independenței Patriei noastre. Sărbătorirea zilei de 1 Mai, este strâns legată de sărbătorirea Partidului nostru drag, care la 8 Mai 1951, împlinește 30 de ani de luptă eroică și mărețe realizări spre binele poporului muncitor. De 1 Mai oamenii muncii își exprimă dragostea nețărmurită față de Partidul nostru drag și înțeleaptă la conducere în frunte cu cel mai iubit fiu al clasei muncitoare, tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej. Sub conducerea Partidului, clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare a cucerit poziții importante, strălucite succese pe drumul construirii socialismului. Cu cât entuziasm construesc oamenii muncii din țara noastră o viață nouă, fericită și îmbelșugată! Cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice, sub conducerea Partidului.^1umai în 2 ani de economie planificată, am reușit să dublăm producția globală a industriei, să fabricăm tractoare, combine și vîini unelte, să începem construcții mărețe ca hidrotcentrala „V. I. Lenin”, Canalul Dunăre-Marea Neagră, „Casa Scânteii”. Dragostea fierbinte față de Partidul nostru se manifestă în marile realizări ale oamenilor muncii în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a aniversării , a 30 de ani de la înființarea Partidului. O Oii anii de la Reșița, au obținut cea mai mare producție din istoria uzinei. In regiunea noastră, în cinstea zilei de 1 Mai și a celei de a 30 aniversări a Partidului, muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile din Craiova au obținut în cursul întrecerilor socialiste succese importante. Astfel la „Electro-Putere” bobinatorul Caciu Florea în ziua de 27/IV/1951, când au avut loc schimburile de onoare, a depășit norma cu 150 la sută. Strungarul Niță Dumitru a depășit norma cu 290 la sută. La fel fruntașii îin producție de la Depoul CFR, ca mecanicul de locomotivă Popescu T. Ioan, utomistul Florea Fluture și mecanicul cincisutist Popescu Florea, luptă pentru economii tot mai mari de cărbuni, ulei, etc. La fe! pe ogoarele gospodăriilor agricole colective din regiunea noastră duduc tractoarele fabricate în țară și cele prime din Uniunea Sovietică. Colectiviștii și-au luat angajamentul (continuare in pagina 6-a). Trăiască a 30-a aniversare a Partidului nostru, organizatorul și conducătorul luptei pentru cauza poporului muncitor, pentru pace, pentru socialism, pentru fericirea Patriei ! Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de trecere în revistă a forțelor de luptă ale oamenilor muncii din lumea întreagă ! Stata marelui STALIN, cel mai iubit prieten al poporului nostru, genialul învățător și conducâtor al oamenilor muncii din întreaga lume, marele stegar al luptei pentru pace și soci CÂNTEC DESPRET 31 Al — de CONSTANTIN MOȚOC Ai venit cu slon de fabrici și cu zumzet de tractoare, Ai venit cu cer albastru și cu strai de sărbătoare, Pătrunzând cu raze calde ale inimilor cute Unde au fost odinioară suferințe neștiute. Ai venit din ani de luptă și amară asuprire Când ni se jertfeau eroii năzuind spre fericire Și-ai intrat — snop de lumină — nu ai țării prin belșug Indemnându-ne avântul și la strunguri, și la plug. Spărgător de nouri negri și de crâncenă robie Crainicii!, roadelor muncii împletită ’n bucurie, Luminos far ce 'nsoțește al victoriei alai, Vestitor de viață nouă, ai venit zi ’ntâi de Mai întâi'Mai născut din volburi, din durere, din furtuni, Strălucești azi ca un soare în Republica Română Unde, muncitorul este pe destinul său stăpân Și-i un suflet cu Partidul drag Muncitoresc Român, întâi Mai ce altădată însemnat, temniți, cătușe, Ai venit cu primăvara și ai bătut voios la ușe, Deschizând porți largi de fabrici, străbătând ogoare Când in rodnice întreceri se fac schimburi de onoare. Te-am văzut intrând cu norme noui, la Electro-Putere Unde freamăt viu de muncă clocotește ’n ateliere, Mâini de muncitor dând viață marilor transformatoare Ce merg la Casa Scânteii să-i dea slovă lucitoare. Cu flori mândre în vestminte ai intrat la Desrobirea Și-ai dat mâna cu cocsarii tuciurii cum e tingirea, Intrebându-i multe, multe : de cămin și de copii, De inaltul grafic, planuri, depășiri, economii. La Oltenia, la Lupta... le-ai cutreerat pe toate, Ajungând la rana lungă și la Căile Ferate, Stație, Depou și Zonă, cinci sutiști, fruntași, în muncă. Toți urmează pe sovietici cu iubire caldă-adăncă. Ai intrat și ’n jocul vesel al școlarilor cuminți. Povestindu-le amarul traiului dus de părinți Când venea odinioară ziua scumpă de ’ntâi Mai Și n’aveau cenușe ’n vatră, nici hăinuțe, nici mălai... Iar când încălzit văzduhul cernea pulbere de soare Ziua de ’ntâi Mai, cu trămbiți, a sosit la defilare Și-au pornit șuvoi sa curgă nesfârșitele coloanele sub steaguri fluturănde care ’mpodobeau balcoane. Pioneri, sportivi și vârstnici, trec cu soarele ’n privire, Intonând imnuri de muncă spre progres și fericire, Intonând un marș de luptă contra clicii de strigoi Ce-ar mai vrea să ne târască intr’un nebunesc război. Când din parc umbra ’nsezării spre oraș se furișează Și când licurici de stele sus pe boltă scânteiază, Trec soldații și elevii purtând torțe aprinse ’n mănăt Liber întâi Mai petrece azi Republica Română! -