Inainte, noiembrie 1955 (Anul 12, nr. 3334-3359)

1955-11-01 / nr. 3334

tkélM CIT MAI MULTE OGOARE ADÎNCI DE TOAMNĂ Ogoarele adînci de toamnă constituie o lucrare de bază în sporirea producției agricole. Această lucrare poate să aducă o contribuție de seamă la ridicarea continuă a bunăstării oamenilor muncii. Pe întreg cuprinsul regiunii noastre se dă bătălia pentru însămînțarea ultimelor suprafețe de teren. " Acum — continuînd munca pentru terminarea completă a însămînțărilor — trebuie să folosim totodată toate forțele pentru terminarea cît mai grabnică a arăturilor adînci de toamnă, factor important pentru obținerea unui însemnat spor de recoltă. Interesele asigurării bunei aprovizionări a oamenilor muncii de la orașe și sate, cer ca în toamna acestui an să se efectuieze ogoare adînci pe o suprafață ha, în regiunea noastră, de 394.700 ceea ce înseamnă o suprafață mult mai mare decît cea de anul trecut. De aici și sarcina organelor de partid și a organelor de stat de a da o atenție mult mai mare decît în anii trecuți acestei lucrări de bază în sporirea producției agricole. Din cauză că arăturile adînci de au executat în proporții , toamna anului trecut, în acestui an, în unele țările agricole s-au făcut el agrotehnic mai scăzut, fie n-au putut rezista la uța și rezultatele bune decătre fruntașii recoltelor pvedesc cu prisosință ront de important al arături de toamnă pentru sproducției agricole la ha. gospodăriei colective din fmărăștii de Sus, raionul aplicînd — printre alte înaintate de muncă — și vic de toamnă, cu ocazia tu îngropat sub brazdă mari de gunoi de grajd, __,...și o producție de peste 4.200 kg. porumb la ha. Țăranul muncitor Nicolae Domnulete, fruntaș al recoltelor bogate din comuna Lăcusteni raionul Olteț, a obținut anul acesta peste 4.000 kg. porumb boabe la ha. și mai mult de 30.000 kg. cartofi la ha. Arăturile adînci de toamnă aduc un spor de recoltă de 20—40 la sută, iar dacă se aplică chibzuit și celelalte reguli agrotehnice, se obțin sporuri de producție pînă la 100 la sută. Acest spor însemnat de recoltă se datorește faptului că arătura adîncă de toamnă afînează pămîntul și ușurează pătrunderea și înmagazinarea apei provenite din ploi și din topirea zăpezilor, distruge buruienile și insectele dăunătoare și face ca gerurile din timpul iernii să mărunțeze arătura. Terenul arat adine din toamnă, nu se mai ară primăvara din nou, ci se lucrează la suprafață cu cultivatorul, prășitoarea mecanică sau grapa. Aceasta permite ca pregătirea terenului pentru semănat să se facă într-un timp scurt, micșorîndu-se astfel durata campaniei de insămînțări din primăvara acelui an. Ținînd seama de marile foloase pe care le aduce arătura adîncă, este necesar ca această lucrare să se execute așa cum recomandă regulile agrotehnice. Agrotehnica și practica agricolă cer ca toate terenurile ce urmează a fi însămînțate cu cereale păioase să fie arate la adîncimea de 20—22 cm., iar terenurile ce urmează a fi însămînțate cu porumb, leguminoase și plante tehnice ca: sfeclă de zahăr, cartofi etc., la adîncimea de 20—25 cm. In lupta pentru sporirea producției, un rol de seamă îl are aplicarea îngrășămintelor. Odată cu arătura adîncă de toamnă este absolut necesar să se îngroape sub brazdă o cantitate de 10—15 tone bălegar la ha. pentru terenurile ușoare și nisipoase și 20—30 tone pentru terenurile din raioanele reci și cu mai multe ploi (Novaci, Tg. Jiu, Baia de Aramă). Organizațiile de partid de la sate, organele de stat și în special inginerii și tehnicienii agronomi trebuie să combată cu tărie obiceiul dăunător de a arunca gunoiul de grajd în gropi și rîpe. Dacă la 1 ha. se dau 40 de căruțe de gunoi de grajd, se obține un spor de recoltă de 1.000—2.000 kg. porumb. Convingîndu-se din proprie experiență, pe baza recoltelor bogate obținute, numeroși colectiviști, întovărășiți și țărani muncitori cu gospodării individuale au făcut arături adînci de toamnă pe suprafețe mari. Colectiviștii din Plopșor, raionul Plenița au terminat arăturile adînci de toamnă. Dar suprafețele pe care au fost executate arături adînci de toamnă sînt prea mici față de posibilitățile existente și timpul destul de înaintat. Sînt raioane — ca de pildă Tg. Severin, Strehaia, Tg. Jiu și Novaci, — unde nici în toamna aceasta nu se dă atenția cuvenită executării arăturilor adînci. Rămînerea în urmă a arăturilor adînci de toamnă se datorește în bună măsură faptului că, în numeroase locuri organele de stat, de partid și inginerii agronomi, neglijează popularizarea acestei importante lucrări în rîndurile țăranilor muncitori cu gospodării individuale. Comitetele executive ale sfaturilor populare raionale și comunale, sînt direct răspunzătoare de asigurarea îndeplinirii planului arăturilor adînci de toamnă și folosirea îngrășămintelor în cantități cît mai mari. La rîndul lor, comitetele raionale de partid, trebuie să se ocupe îndeaproape de activitatea de zi cu zi a organizațiilor de bază, să le îndrume, să desfășoare o largă muncă politică de masă, folosind toate formele de agitație. In primul rînd, ele trebuie să popularizeze experiența fruntașilor producției agricole care au aplicat aceste metode, să îndrume și să sprijine pe fruntași ca să arate ei înșiși felul cum au muncit și rezultatele obținute, aceasta avînd o mare putere de convingere pentru țărănimea muncitoare. Să depunem toate eforturile pentru îndeplinirea planului arăturilor adînci de toamnă — mijloc important pentru sporirea producției agricole 1 Sosirea la Craiova a ștafetei interregionale a prieteniei romîno-sovietice ieri după amiază, a sosit în orașul nostru, ștafeta interregională a prieteniei romîno-sovietice. Cu acest prilej, un grup de mineri din Valea Jiului, străbătînd localitățile regiunilor Hunedoara și Craiova, au adus mesajul lor în cinstea celei de-a 38-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Mitingul organizat în acest scop, a atras în piața Lenin numeroși cetățeni din orașul nostru. Cuvîntul de bun sosit a fost rostit de tot Atanase Popescu, secretar al comitetului regional ARLUS, după care mitirul fruntaș Ion Carpen din partea purtătorilor ștafetei, a adus salutul minerilor din Valea Jiului, scoțînd în relief frumoasele succese obținute de harnicii mineri din raionul Petroșani. După aceea, tov. Ion Carpen a înmînat ștafeta prieteniei romîno-sovietice sportivilor din regiunea noastră, pentru a fi purtată către regiunea Pitești. Un grup de sportivi în frunte cu tov. Ion Deca, fruntaș în producție și în sport, vor duce mai departe această ștafetă simbol al dragostei și prieteniei puternice ce leagă poporul nostru de marele popor sovietic. 1 NOIEMBRIE 1955 4 pagini, 20 bani ANUL XI NR. 3334 MARTI R. D. Germană Noi construcții Pînă la sfîrșitul anului acesta cooperativele de construcție vor preda 7.000 de apartamente. In cadrul planului cincinal, aceste cooperative vor construi 50.000 de apartamente. In primul semestru al anului acesta numărul cooperativelor de construcții a crescut de la 264 la 301. Programul de construcții pe 1956 din orașul Dresda cuprinde construcția a 1.646 de noi apartamente pentru oamenii muncii. La Sonneberg, oraș din Turingia, cunoscut pentru industria sa de jucării, au fost construite 400 noi apartamente pentru muncitorii și salariații uzinelor din localitate. Au fost construite de asemenea o grădiniță de copii mici, zece magazine, numeroase ateliere meșteșugărești, etc. IN INTERIORUL ZIARULUI: — Muncă bine organizată în rezolvarea scrisorilor oamenilor muncii, (pag. 2-a). —Í Notă: Tehnician horticol sau... bibliotecar șef? (pag. 2-a). — Calendarul principalelor lucrări agricole pe luna noiembrie, (pag. 2-a). — Ni se semnalează că... (pag.12-a). — Activitatea fiecărei ture de serviciu. — un proces de muncă fără întrerupere. (pag. 3-a). — Luna prieteniei româno-sovieitice. Adunare festivă consacrată celei de-a 37-a aniversări a Consomolului leninist-stalinist. (pag. 3-a). — In preajma aniversării Marii Revoluții Socialiste din Octombrie.1 Ce a dat oamenilor muncii Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, (pag. 3-a). — Conferința de la Geneva a miniștrilor Afacerilor Externe ai U.R.S.S., S.U.A., Angliei și Franței. Ședința din 29 octombrie. (pag. 4-a). ÍN CINSTEA ZILEI DE 7 NOIEMBRIE ȘI A CONGRESULUI PARTIDULUI Colectivul uzinei „7 Noiembrie“ discută cifrele de control ale planului pe anul 1956 Muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinei de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie“ din Craiova, prin munca lor creatoare depusă de zi cu zi în producție, au îndeplinit planul pe anul 1955 în cinstea zilei de 7 Noiembrie și a celui deal II-lea Congres al partidului în 9 luni și 24 zile. Colectivul uzinei a hotărît în cadrul unei consfătuiri de producție ținută zilele acestea cu prilejul discutării cifrelor de control ale planului pe anul 1956 să dezvolte succesele dobîndite în cursul planului cincinal. Printre noile produse ce vor intra în fabricație în cursul anului 1956 sînt mașinile de împrăștiat îngrășăminte tip T.R. 1, teascuri de vin, zdrobitoare de struguri. Totodată se va continua fabricarea de grape cu colți, greble mecanice 2 G.T.B. 2,2, tăvălugi dințați, grape stelate, semănători etc. In anul 1956 colectivul uzinei „7 Noiembrie“ și-a propus să ridice productivitatea muncii cu 8 la sută și la să reducă prețul de cost cu o sută. Conducerea fabricii s-a angajat să asigure în scopul creșterii producției și productivității muncii, al reducerii prețului de cost și îmbunătățirii calității produselor, mecanizarea preparării materialelor de formare în turnătorie prin introducerea de mori, site poligonale, ciur mecanic, separator magnetic, 3 benzi transportoare, 10 piese mecanice, mecanizarea curățirii pieselor turnate prin stația șablaj și tobe și turnarea în cochile a 12 repere. Se va realiza mecanizarea încărcărilor și descărcării mașinilor și materialelor la linia de garaj prin achiziționarea unui pod rulant, și se vor organiza magazii intermediare în cadrul secțiilor. Prin instalarea de noi mașini și utilaje cum ar fi prese de 100—120 tone, strunguri de diferite mărimi, freze, mașini de rectificat etc., precum și a Introducerii pe scară largă a metodelor de muncă sovietice și a inițiativelor fruntașilor în producție din patria noastră, a ridicării calificării muncitorilor prin organizarea de școli de minim tehnic, colectivul uzinei și-a propus să ridice indicele de utilizare al mașinilor de la 0,50 la 0,51. Numeroși muncitori, tehnicieni și ingineri și-au arătat hotărîrea de a obține în cadrul întrecerii socialiste succese sporite în scopul depășirii cifrelor de control din planul de producție pe anul 1956. Noutăți tehnice de pe șantierul fabricii de zahăr „Livezi“-Podari • Constructorii de pe șantierul fabricii de zahăr ,,Livezi" au realizat în acest an un volum de 2.000 m.c. de elemente prefabricate din beton armat dintre care 7.000 m.p. ferestre. Printre cele mai importante elemente realizate sunt: grinzi, buiandrugi, chesoane, cornișe, etc. * * * • Muncitorii din cadrul întreprinderii nr. 214 montaj sprijiniți în mod concret de specialiști din RD. Germană au trecut la montarea difuzei „Berje”. Acest aparat este folosit la producerea masei groase ce urmează a se distila în aparatele numite vacuume. Instalarea difuzei „Berje”, este o lucrare ce se execută pentru prima oară în patria noastră. # * % • Montatorii din cadrul șantier lucrează in contul acestui anului 1956. In fruntea întrecerii pornite în cinstea celui de-al II-lea Congres al partidului sunt echipele conduse de Gheorghe Stănescu, Mircea, Petre Callcopol, etc., Albii care au ridicat productivitatea muncii cu peste 100 la sută. — Săptămînă record pentru îndeplinirea în întregime a planului de colectări Avansați în întrecerea socialistă, oamenii muncii din industrie nu precupețesc nici un efort pentru a cinsti cu noi succese în producție măreața zi de 7 Noiembrie și cel de-al 11-lea Congres al partidului. In întîmpinarea zilei de 7 Noiembrie și a celui de-al IHea Congres al partidului, oamenii muncii de pe ogoare urmînd exemplul oamenilor muncii din industrie, au datoria și interesul să predea la timp și din cele mai bune cereale cotele datorate statului. In scopul îndeplinirii planului de colectare, Comitetul de partid regional și comitetul executiv al sfatului popular regional Craiova, au luat inițiativa de a organiza Săptămînă record între 1—7 noiembrie a. c. In cadrul acestei Săptămîni, comitetele de partid raionale, comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, împuterniciții raionali ai Ministerului Colectărilor, organizațiile de bază sătești, sfaturile populare comunale, agenții colectori, au datoria să desfășoare o intensă muncă politică și organizatorică în vederea intensificării ritmului colectărilor. Trebuie luate toate măsurile pentru organizarea temeinică, a transportării cotelor în convoaie. Delegații de convoaie trebuie aleși din rîndul celor mai cinstiți și devotați țărani muncitori. Conducerile bazelor de recepție sînt obligate să-și organizeze astfel munca, încît produsele să fie primite cît mai repede, iar plata producătorilor să se facă imediat. îndeplinirea obligațiilor către stat, predarea cotelor de porumb. 1 și alte produse de toamnă, este o datorie a tuturor producătorilor agricoli, fiecare trebuind să respecte cu strictețe legea de colectare. Orice încălcare a legii de colectare aduce pagube statului și întregului popor muncitor. Legea colectărilor, lege în interesul poporului muncitor, trebuie să fie respectată și aplicată cu strictețe de toți cei ce au obligații de predare. Desfășurînd o intensă muncă politică de masă în rîndul țăranilor muncitori, organele și organizațiile de partid și organele de stat au sarcina să explice acestora că achitîndu-și la timp și în întregime cotele stabilite în obligațiile de predare, contribuie la o mai bună aprovizionare cu alimente a clasei muncitoare și a industriei socialiste cu o materie primă, contribuie la întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, la un mai larg schimb de produse între oraș și sat, la dezvoltarea economiei naționale a scumpei noastre a patrii. Oameni ai muncii de pe ogoare, depuneți toate eforturile astfel: :a în cadrul Săptămînii record să vă predați în întregime cotele dattorate statului! întovărășirea In comuna Dîrvari raionul Cujmir 39 de familii de țărani muncitori au hotărît să întîmpine ziua de 7 Noiembrie și cel de-al II-lea Congres al P.M.R. cu inaugurarea unei noi întovărășiri agricole. In noua întovărășire, membrii întovărășiți au adunat laolaltă 32 ha. teren arabil; ei dispun de 18 atelaje și 102 brațe muncă. Primii înscriși în întovărășire au fost comuniștii Trușcă Florea, și „7 Noiembrie“ troi Constantin, Ciobirescu Victor și alții care s-au înscris cu aproape întreaga suprafață de teren. Acțiunea de lămurire dusă în rîndurile țăranilor muncitorii de organizația de bază din comună a fost sprijinită și de deputații comunalii și membrii întovărășirii existente „8 Martie“ . Noua întovărășire a primit denumirea „7 Noiembrie“. PREDA ȘTEFAN coresp. DIN ȚĂRILE DE DEMOCRAȚIE POPULARA ★ R. P. Ungară Hidrogeneratoare pentru centrala electrică de la Tiszalök La uzina de aparataj electric „Element Gottwald” se construiesc hidrogeneratoare pentru centrala electrică de la Tiszalok. La proiectarea unui nou hidrogenerator pentru această centrală, inginerii de la fabrica „Klement Gottwald” au folosit larg experiența sovietică și metodele folosite la construirea mașinilor instalate la centrala hidroelectrică de la Kuibîșev. Noul hidrogenerator va avea o greutate cu 20 de tone mai mică decît tipul anterior, iar cheltuielile de fabricație vor fi reduse cu 500.000 de forinți. * * Mecanizarea agriculturii în R. P. Chineză R. P. Polonă Culesul porumbului de sămînță In regiunile agricole din sudul și centrul Poloniei se desfășoară lucrările pentru stringerea recoltei de porumb pentru sămînță. Anul acesta, gospodăriile agricole de stat și țăranii cu gospodării individuale au însămînțat cu porumb aproximativ 15.000 de hectare. In unele gospodării agricole de stat din voievodatul Poznan, Wroclaw, Bydgoszcz și Lodz culesul porumbului a luat sfîrșit. Potrivit unor date preliminare se așteaptă ca producția de porumb din anul a* pește să fie foarte bogată. Unele gospodării din voievodatul Opole, de pildă, au obținut de pe o suprafață de cinci hectare în medie 56 de chintale de porumb la hectar. Majoritatea știuleților au peste 590 de boabe. Unele gospodării agricole de stat din voievodatul Wroclaw, care au cultivat porumb roșu pe o întindere de trei hectare, au recoltat 125 de chintale de porumb la hectar. Culesul porumbului pentru sămînță, îndeosebi din varietatea timpurie, a început și în regiunile din nordul Poloniei. Tractoarele lucrează pe cîmpiile gospodăriei de stat din delta fluviului Peri, în provincia Kuantun din R. P. Chineză. or R. P. Bulgaria Succesele S. M. T.-urilor Lucrătorii de la stațiunile de mașini și tractoare din R.P. Bulgaria obțin mari succese în îndeplinirea planului de producție. Numeroase S.M.T.-uri și-au îndeplinit cu 100 la sută planul anual de arătură normală. S.M.T.-urile au realizat succese deosebit de mari la însămînțarea culturilor de toamnă. Planul însămînțărilor cu mașini a fost îndeplinit în proporție de 100 la sută. In prezent, mecanizatorii s-au antrenat în întrecere pentru desfășurarea însămînțărilor pe suprafețe mari, ceea ce va duce la mărirea productivității pe ogoarele gospodăriilor agricole. R. P. Albania Golsetive de artiști amatori In orașele și satele Albaniei există aproximativ 6.000 de colective de artiști amatori, cuprinzînd peste 60.000 de membri. De o deosebită apreciere se bucură ansamblurile corale de dans și teatrale. La festivalul muzical al artiștilor amatori care a fost organizat anul trecut, au luat parte peste 40.000 de artiști amatori de cînt și dans. Repertoriul colectivelor de artiști amatori se deosebește printr-o mare bogăție. El cuprinde cîntece populare albaneze și ruse, opere ale compozitorilor albanezi și ruși, piese ale dramaturgiei albaneze, sovietice și ruse.