Inainte, septembrie 1957 (Anul 14, nr. 3903-3927)

1957-09-01 / nr. 3903

Cu ajutorul tehnicii noi In ultimii ani, uzinele „Electroputere" au fost înzestrate cu numeroase mașini de înaltă productivitate. înzestrarea uzinelor cu tehnica nouă a atras după sine necesitatea ridicării necontenite a calificării muncitorilor, lucru de care s-au preocupat fiecare muncitor, tehnician și inginer, precum și cei din conducerea fabricii. In clișeu, comunistul Gheorghe Florica—strungar, lucrînd la mașina de găurit prin coordonate, avînd o înaltă calificări, realizează zilnic peste două norme, dînd lucru de bună calitate. Bilanțul economiilor Apropierea celei de a 40-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie a făcut ca membrii colectivului de muncă de la uzinele „Electroputere" Craiova să-și sporească eforturile în vederea realizării de noi succese în producție. Obținerea unor cît mai însemnate economii prin utilizarea mai rațională a materialelor și înlocuirea materialelor costisitoare, constituie unul din principalele obiective ale întrecerii care a cuprins majoritatea muncitorilor și tehnicienilor. Rodnica activitate desfășurată de comitetul de partid al uzinelor și comitetul de întreprindere, precum și munca depusă de muncitorii, tehnicienii și inginerii de la „Electroputere“, au atras după sine realizarea unor însemnate economii. Așa de exemplu, în ultimul timp, prin reducerea consumului specific de materiale, colectivul secției mașini rotative a economisit o însemnată cantitate de cauciuc spongios și alte materiale a căror valoare depășește suma de 41.000 lei. Acordînd mare atenție reducerii consumurilor specifice, valorificării deșeurilor și înlocuirii materialelor costisitoare, colectivul secției transformatori a realizat în acest an o economie de peste 160 000 lei. Tot atît de însemnate sînt și economiile obținute de muncitorii, tehnicienii și inginerii ce lucrează în secțiile aparataj, turnătorie, electrovehicule, etc. Valoarea economiilor realizate de la începutul acestui an la uzinele „Electroputere“ depășește suma de o jumătate milion lei. 4e 4, 40-4,MukkeMI, ZILE DE ÎNTRECERE LA „ELECTROPUTERE" »*! Un suflu înnoitor a cuprins întreaga secție de mașini rotative a uzinelor „Electroputere“. La fiecare loc de muncă se observă animație deosebită. In aceste zile o premergătoare celei de a 40-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, fiecare muncitor, tehnician și inginer, depune eforturi sporite spre a-și aduce partea sa de contribuție la îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea măreței sărbători. ...Zile de întrecere. Pe panoul de onoare au apărut noi nume de muncitori fruntași. O mînă bătătorită de coada ciocanului sau de manivela strungului a scris pe panou numele celor mai merituoși muncitori: Constantin Băzăvan, Gheorghe Trican, Avram Marin... iar în dreptul lor au fost adăugate depășirile de normă dobîndite de fiecare în parte, întrecerea dă noi forje fiecărui bobinator, ajustor, strungar sau rabotor. Primele roade ale întrecerii, sporesc văzînd cu ochii. Cifrele de pe grafice și panourile de onoare sînt schimbate aproape la fiecare oră. Despre fruntașul în producție Iovan Florea s-au scris adeseori cuvinte de laudă. Și de astă dată, pe lista fruntașilor numele destoinicului frezor, este nelipsit. Sînt aproape 9 luni de cînd Iovan Florea define titlul de cel mai bun muncitor pe profesie. Cuvinte de laudă se pot spune și despre cei ce alcătuiesc echipa condusă de tînăra bobinatoare Alexandrina Buzdugeanu, care în ultimul timp au economisit nu mai puțin de 75 kg. cupru emailat. Nesfîrșită-i lista fruntașilor de la „Electroputere". Nenumărate sînt realizările acestui harnic colectiv. Celei de a 40-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la uzinele „Electroputere“ îi consacră succesele lor dobîndite zi de zi în producție. S NUME NOI PE PANOURILE DE ONOARE Cifre și fapte despre inovatori La cabinetul tehnic al uzinelor,Electroputere”, aproape zilnic se primesc propuneri de inovații și raționalizări. Semnificativ este faptul că propunerile vin atât din partea tehnicienilor și inginerilor, cât și a muncitorilor, cea mai mare parte a acestui colectiv participînd la dezvoltarea mișcării inovatorilor și raționalizatorilor. ...Orele 15. Sirena a sunat prelung încetarea activității primului schimb al zilei. Numeroși muncitori s-au oprit în fața unui panou pe care cu litere mari, de un alb imaculat, cei de la cabinetul tehnic au înscris o nouă temă concurs de inovații. — Nu-i o treabă tocmai ușoară, găsirea substanței higroscopice necesară pentru izolarea interioară a mașinilor electrice ce urmează să fie exportate în țările calde — spuse la un moment dat tehnicianul Petre Săftoiu. Intr-adevăr, treaba aceasta n-a fost de loc ușoară. Zile în șir, cei ce lucrează în laboratorul fabricii au făcut nenumărate experiențe. Primele rezultate lăsau să se întrevadă posibilitatea realizării în fabrică a substanței necesare. Așa s-a și întîmplat. Noua substanță necesară izolărilor interioare ale mașinilor electrice contra umezelii, a fost descoperită acum cîtva timp în urmă. „Silicagelul” — căci așa poartă denumirea substanța higroscopică descoperită de colectivul de chimiști al uzinelor „Electroputere” costă de 5 ori mai puțin decit substanțele aduse pînă acum cîtva timp din străinătate. In afară de aceasta, „silicagelul” are calități superioare și ceea ce este mai important e faptul că ea poate fi realizată din materii prime existente în țară. In ultimul timp la cabinetul tehnic au fost depuse aproape 20 propuneri de inovații și raționalizări. Multe din ele au și căpătat viață. Propunând înlocuirea imitației de piele ce era folosită la tapisatul interioarelor tramvaielor, cu vinilin de dop, tor. Ion Dăncăescu a adus fabricii o economie anuală de 31.225 lei. Una din cele mai prețioase propuneri de inovații făcută in cinstea zilei de 7 Noiembrie, intitulată „dispozitiv pentru încălzirea bandajelor de la roțile de tramvai”, realizată de un colectiv condus de inginerul Grosu Ștefan, permite ca durata ciclului de fabricație să fie redusă la jumătate. Operațiile grele ce mai înainte se executau la fierărie, în prezent se fac chiar pe locul de muncă, în atelierul de montaj. Noul dispozitiv va fi folosit și de alte întreprinderi din țară printre care și atelierele I.T.B. din Capitală. Nenumărate sunt propunerile de inovații și raționalizări pe care colectivul uzinelor „Electroputere” le face în întîmpinarea celei de a 40-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. jigno Profejafi din S&af ® țările, mîfi-vâî aînte ANUL’ ani Nr. 3903 DUMINICĂ 1 SEPTEMBRIE 1957 4 pagini, 20 bani ORGAN AE COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA MÎNDRIA Tineri fruntași în întrecere NUȚA CONSTANTIN, frezor, depășește norma cu 45—90%. BADESCU CONSTANTIN, ajustor, în ultima perioadă a reușit prin aplicarea metodelor înaintate să realizeze cîte 2 norme în fiecare schimb. TIMOIU ION, lăcătuș, prin buna organizare a locului de muncă și generalizarea experienței înaintate, realizînd o depășire a planului de peste 50% a devenit fruntaș. VEDERE DIN ORAȘUL CRAIOVA U.R.C.C. Caracal luptă pentru îndeplinirea planului de contractări Pretutindeni. In comunele regiunii noastre, țăranii muncitori, ca și unitățile socialist-cooperative din agricultură încheie contracte cu statul pentru livrarea de porumb. In raionul Caracal munca de Îndrumare a țăranilor muncitori pentru a încheia asemenea contracte se desfășoară ca intensitate. Lucrătorii cooperației de consum distribuie zi de zi țăranilor muncitori mari sume de bani drept avans pentru cantitățile de porumb pe care aceștia le contractează. La cooperativa din comuna Gostavăț s-a discutat amănunțit asupra modului cum trebuie să se muncească pentru îndeplinirea planului de contractări. Fiecare lucrător a primit sarcini precise în acest sens, iar achizitorul principal, Marin Iftime, s-a angajat să meargă zilnic, în circumscripțiile electorale, unde să popularizeze avantajele contractanților. Rezultatele străduinței cu care au muncit lucrătorii acestei cooperative n-au intinuat să se arate: până la data de 25 august a.c. țăranii muncitori din comuna Gostavăț, au contractat cu statul livrarea cantității de 230 tone porumb, depășind cu peste 50 tone prevederile plinului de contractări. Cantități mari de porumb au contractat nu numai țăranii muncitori din Gostavăț. Ca și mulți alți producători agricoli din comunele Băbiciu, Stoenești, Scărișoara, etc. au încheiat contracte pentru a livra statului, în toamna aceasta, mari cantități de porumb. Aproape toate unitățile Social fist-cooperatiste din agricultură au încheiat asemenea contracte cu statul.1 Numai întovărășirea agricolă „Viitorul” din comuna Dobrosloveni va preda statului, la toamnă, peste 40.000 kg. porumb, iar întovărășirile agricole „1907” și „8 Martie” din comuna Gostavăț au încheiat contracte pentru a livra statului aproape 80.000 kg. porumb. Paralel cu încheierea de contracte individuale, în raionul Caracal au luat ființă, până la data de 25 august a.o.1 un număr de 10 asocieri de contractare a porumbului. Numai cele trei asocierii create în comuna Studina, au încheiat contracte cu statul pentru cantitatea de 94.000 kg. porumb. Succesele obținute în raionul Cara-1 cal în problema contractărilor se dat torece, în primul rând, măsurilor organizatorice luate de coducerea URCG Caracal, — printre care organizarea între 10—20 august a.o. a „decadei record la contractări”. In fiecare comună a fost trimis, în această perioadă de timp, este un delegat al uniunii care a îndrumat îndeaproape activitatea lucrătorilor cooperativelor. Ca urmare a acestui fapt numai în decada-record țăranii muncitori din comunele raionului Caracal, au încheiat contracte pentru 400 tone porumb. P. M. Sărbătoare în gospodăria colectivă După ce a fost expusă darea de seamă, a început serbarea. Colectiviștii din comuna Ianca Jianu raionul Balș și, alături de ei, numeroși invitați din rîndul țăranilor muncitori din comună au petrecut apoi, in cîntece și voie bună pină seara, tîrziu. Dar ce se întîmplase de toți colectiviștii erau atit de veseli, în după amiaza aceea ? Avusese loc împărțirea avansului de 40 la sută din produsele obținute in acest an. Și pentru că anul acesta, datorită muncii neobosite a colectiviștilor semănaturile au dat rod bogat, ei au dus acasă care încărcate cu produse. Printre colectiviștii fruntași se numără și Constantin Ciupăcă. El a primit doar ca avans de 40 la sută, 1.600 kg. grîu și secară, 100 kg. orz și alte produse. N. MOGOROAȘE coresp. Crește numărul întovărășiților Munca pentru dezvoltarea sectorului socialist în agricultură n-a încetat nici un moment, în comuna Severinești, raionul Tr. Severin. Membrii de partid, ca și deputații sfatului popular comunal merg din casă în casă, în circumscripțiile electorale, îndemnînd țăranii muncitori să se înscrie în întovărășirile agricole. Ca urmare a acestui fapt, un număr de 20 familii de țărani muncitori au cerut, să devină membri ai întovărășirii agricole „Vasile Roaită" din satul Ercea. Printre cei care au făcut cereri de înscriere se numără Pîrvănescu Maria, Mihai Turtureanu, etc. GH. BORONTEA coresp. lia Aviației lispublicii l’opulare Itolesane Anul acesta, la 1 septembrie, întregul nostru popor muncitor, militarii Forțelor noastre Armate și personalul navigant al aviației de transport și utilitare, sărbătoresc „Ziua Aviației Republicii Populare Române”. Instituită printr-un Decret al Prezidiului Marii Adunări Naționale, sărbătorirea Zilei Aviației constituie o înaltă prețuire a aviatorilor militari care sînt gata prieind să apere spațiul aerian al patriei noastre, a personalului navigant al aviației de transport și utilitare care zi și noapte sînt mereu la datorie, cît și a aviatorilor sportivi, care animați de curaj și dîrzenie tinerească, își insușesc măiestria zborului. Ziua Aviației R.P.R. este o sărbătoare populară și militară, o zi în care întregul personal care lucrează în domeniul aviației civile și militare, prezintă în fața partidului, guvernului și poporului muncitor un bogat bilanț de realizări. Cu prilejul acestei sărbători, aviatorii și întregul nostru popor cinstesc memoria marilor înaintași, pionieri ai aviației mondiale și romînești, Traian Vuia și Aurel Vlaicu. In acele vremuri, cînd problema ridicării omului în aer și a cuceririi spațiului aerian frămînta pe savanții și cercetătorii din lumea întreagă, acești doi fii ai poporului român și-au pus geniul lor în slujba progresului științei aviatice, intrind în rindul marilor cercetători ai lumii. Datorită aparatelor de zbor realizate de cei doi pionieri ai aviației românești, faima poporului român reprezentat cu cinste de Traian Vuia și Aurel Vlacu, s-a afirmat pe plan mondial. Traian Vuia era preocupat de ideea zborului cu un aparat mai greu decit aerul încă de pe băncile școlii. După absolvirea facultății de drept din Budapesta, dîndu-și seama că statul austro-ungar nu-i putea crea posibilitatea efectuării unor cercetări fructuase, Traian Vuia pleacă în 1902 in Franța. Aici el se dedică in întregime scopului realizării unui aparat de zbor mai greu decit aerul, deși nu cunoștea reușita primului zbor din lume realizat în Rusia de Mijaischi în 1882. Patru ani mai tîrziu, la 18 martie 1906, pe pajiștea de la Montenison, în apropiere de Paris,Traian Vuia a dovedit in ciuda adepților aparatelor de zbor mai ușoare decit aerul, că se poate zbura cu un avion mai greu decit aerul, purtat de forța propriului său motor. In aceeași vreme, cînd Traian Vuia se afirma peste hotare ca un pionier al științei aviatice mondiale, s-a ridicat un nou inventator și constructor român, Aurel Vlaicu, înflăcărat luptător pentru progresul științei și tehnicii aviației. Preocupat de problemele mecanice, și avînd aplicație deosebită pentru fizică și matematici, Aurel Vlaicu se rescrie după terminarea liceului la politehnica din Budapesta pentru a deveni inginer mecanic. El se simte atras de ideea realizării unui aparat de zbor. După un început promițător și după ce s-a convins că in străinătate nu-i dă nimeni ajutor pentru realizarea planurilor sale, el s-a întors în satul natal unde ajutat de tatăl său și de prieteni, a reușit să construiască un planor pe care l-a ridicat în aer. Aurel Vlaicu a plecat apoi la București, unde după multe insistențe a reușit să capete aprobarea de a-și construi aparatul de zbor la arsenalul armatei. Intr-una din zilele anului 1910 Aurel Vlaicu a r reușit să se desprindă de pămînt cu ajutorul avionului construt de el. La o întrecere cu piloți care conduceau avioane de fabricație străină, Aurel Vlaicu a ieșit învingător. Tot la fel, Aurel Vlaicu a ieșit învingător la un concurs aviatic internațional ținut în anul 1912 lîngă Viena, dovedind superioritatea avionului său și arta de a-l purta. Animat de ideea de a trece în zbor Carpații cu un avion romînesc, Aurel Vlaicu se prăbușește în septembrie 1913 în apropiere de Cîmpina, găsindu-și moartea între sfărîmăturile avionului său. I Cinstind munca neobosită a înaintașilor aripilor romînești Traian Vuia și Aurel Vlaicu, în anii primului război mondial mulți piloți romîni au dat dovadă de fapta de vitejie în luptele cu navele aeriene germane. Dar cele mai glorioase tradiții de luptă ale Forțelor noastre Aeriene s-au făurit în focul războiului antihitlerist din anii 1944—1945. Alături de aviatorii sovietici, aviatorii romîni au dat lovituri grele fasciștilor, contribuind prin măiestria, curajul și jertfa lor comună la eliberarea de sub jugul hitlerist a patriei noastre, a Ungariei și Cehoslovaciei. In campania împotriva Germaniei hitlerista, Corpul Aerian Botin a executat 4.180 misiuni cu 10.926 ore de zbor, lansînd 1.360 tone bombe și consumînd 54 tone muniție. Pierderile provoade hitleriștilor prin acțiunile aviației noastre se ridică la 101 avioane, un vas de război, două mari vase de transport, etc. Partidul și guvernul, au acordat un puternic sprijin dezvoltării aviații. A*viața noastră militară s-a întărit cu o nouă tehnică de luptă, aviația de transport și utilitară s-a îmbogățit cu avioane moderne, aviația sportivă are create cele mai bune condiții de dezvoltare. De Ziua Aviației R.P.R., oamenii muncii felicită călduros pe bravii noșt tri zburători, urindu-le noi succese in munca lor, spre binele ți propușirei . Mîîișii