Inainte, septembrie 1984 (Anul 41, nr. 12264-12289)

1984-09-01 / nr. 12264

ANUL XL NR 12 2641 SIMBATA 1 SEPTEMBRIE 1981 4 PAGINI 50 BANI In întîmpinarea celui de al Xlll-lea Congres al partidului Suplimentar, 6200 tone oțeluri recuperate Aceasta este cantitatea de oțel colectată, prelucrată și expediată, peste plan, I.J.R.V.M.R. Dolj, pe perioada da care a trecut din acest an. Că urmare a intensificării activităților de colectare în luna august, cantitatea totală de oțeluri recuperate destinate oțelăriilor se ridică, în Dolj, la aproape 65 000 tone — volum superior realizărilor din aceeași perioadă a anului precedent. Concomitent, au fost realizate suplimentar 915 tone ■fontă, zeci de tone de materiale recuperabile din cupru, alamă, bronz, plumb, zinc, aluminiu, precum și 81 tone anvelope refolosibile, 176 tone uleiuri minerale uzate. Substanțiale reduceri ale cheltuielilor de producție Eforturile susținute pentru continua afirmare a unei înalte eficiențe a întregii activități economice se materializează în numeroase unități ale industriei republicane din județ prin reducerea substanțială a cheltuielilor de producție, pe perioada care a trecut din acest an. Astfel, cele mai Însemnate rezultate au fost obținute în 21 întreprinderi, unde se înregistrează economii față de plan la cheltuielile totale la 1000 lei producție marfă : minus 34,5 lei la I.M.M.R., minus 13,1 lei la LP.R. Craiova, minus 13,8 lei la I.I.S. Zahăr , Podari etc. ’ I.K.A. Craiova — atelierul montaj-general. Lăcătușii Ștefan SJera, Oprea Tudor și Alexandru Cicoș se situează printre fruntașii întrecerii socialiste din unitatea respectivă. Foto : S. Dan Economisesc energia electrică Acționînd cu răspundere sporită pentru economisirea tuturor resurselor materiale și energetice, colectivele a numeroase unități industriale doljene au reușit, pe perioada care a trecut din acest an, să se încadreze în normele de consum la energie electrică, înregistrînd și însemnate economii. Astfel, la I.T.M.A. Craiova s-au economisit 903 MWh energie electrică, la întreprinderea mecanică Băilești — 186 MWh, „OLTCIT“ — 695 MWh, I.U.G. 909 MWh, „Electroputere“ — 66 MWh, I.T.M.E. Filiași — 88 MWh, întreprinderile băileștene de celule electrice și piese turnate — 71 și, respectiv, 585 MWh. Economii însemnate înscriu și constructorii de pe șantierele T.A.G.C. Ind. Craiova — 675 MWh, colectivele de la I.U.G.T.C., I.P.B., I.U.P.S. Filiași, Metal lemn, Confecții, Regionala C.F.R., I.P.I.L.F. Calafat, întreprinderea viei și vinului, Morarit și panificație, Avicola, I.E.E.L.I.F. și L.T.G.C.L. Dolj. La C.A.P. Bîrza și Horezu Poenari Un exemplu instructiv, demn de urmat, în asigurarea bazei furajere și cooperativa agricolă din Bîrza se acordă, zi de zi, o maximă atenție asigurării bazei furajere necesare. Aici, datorită unor eforturi perseverente, au fost depozitate, pînă in momentul de față, in jur de 1 200 de tone fin, de cea mai bună calitate, față de 350 de tone, cit era inițial stabilit, iar cantitatea de nutrețuri (îndeosebi lucernă și lolium) ce a fost însilozată, pînă la această oră, se ridică la peste 1 000 de tone. Din discuția purtată cu tovarășul Iulian Vătan, inginer șef al cooperativei, reținem, fapt esențial, că final a fost obținut în totalitate de pe lucerniera de 100 ha, aflată în cel de al doilea an de producție. „Prin îngrijirea exemplară a lucernierei de care dispunem — ne preciza interlocutorul — am reușit, pînă in acest moment, să realizăm prin cele patru coase în jur de 6 tone lucernă la ha, față de 5 tone cît este prevăzut, iar in final se va obține, prin efectuarea celei de a cincea coase, circa 10 tone lucernă la ha. Ceea ce am făcut noi, în primul rînd, a fost aprecarea unui număr corespunzător de udări, precum și administrarea, în dozele stabilite pe baza cartării agrochimice a solului, a îngrășămintelor necesare, fapt ce a condus și conduce, în continuare, la creșterea considerabilă a producției de lucernă la unitatea de suprafață". De altfel, vâzînd și baza furajeră a unității, putem să concluzionăm, fără exagerare, că oamenii de aici, în frunte cu comuniștii, sînt preocupați nu numai de obținerea unui volum cît mai îndestulător, ci și de asigurarea, în stoc, a unor nutrețuri de cea mai bună calitate, bogate în substanțe nutritive. In acest scop, cantitatea de 350 tone lucernă, destinată furajării tineretului bovin, a fost transformată (printr-o uscare lentă, prin pălire la umbră) In fin vitamina A, ea fiind depozitată cu grijă In finare, iar restul cantității de lucernă, pină la 1200 de tone, a fost balotată și depozitată la șire, cu streașină, pentru a fi protejată de intemperii. „Aici, la Bîrza — spunea inginerul șef — volumul de furaje ce va fi asigurat, în final, se va ridica la circa zece mii de tone, în care ponderea nutrețurilor însilozate, in special porumb masă verde și sfeclă furajeră, va fi de peste 60 la sută“. Practic, oamenii de aici sunt hotărîți, așa cum s-au an EMIL LAZARESCU (Continuare în pag. a IlI-a) In cuprins : S| Confirmări artistice și întoarcerea la fotbal... 3 Programul TV. Ieri la Craiova a avut loc o vibrantă manifestare dedicată păcii La clubul întreprinderii „Electroputere“ din Craiova a avut loc, ieri, o adunare dedicată zilei de 1 septembrie — zi de luptă a mișcării sindicale mondiale pentru pace, dezarmare, securitate și colaborare internațională, organizată în spiritul politicii constante de pace și colaborare internațională a partidului și statului nostru, pe baza hotărîrii Congresului Sindical Mondial de la Havana, din februarie 1982. Adunarea — la care au luat parte mai mult de 600 muncitori, ingineri și maiștri, fruntași în întrecerea socialistă, membri ai biroului Comitetului județean de partid, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, activul sindical din unitățile economice și instituțiile municipiului — a fost deschisă de tovarășa Cristina Popescu, președintele Consiliului județean al sindicatelor. Despre problematică atât de complexă a luptei pentru pace, despre acțiunile inițiate de către partidul și statul nostru, de sindicate, de alte organizații de masă și obștești, a vorbit tovarășul Florea Bistache, primadjunct al Comisiei pentru activitățile politice și cultural-educative de masă din Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Acum omenirea trece printr-o nouă încordare deosebit de gravă, care pune în pericol pacea întregii lumi — a spus vorbitorul citind una din sublinierile secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în Cuvîntarea la Sesiunea solemnă consacrată gloriosului jubileu de la 23 August. Are loc o intensificare a politicii de menținere și de reîmpărțire a zonelor de influență, a politicii de forță și de amenințare cu forță. Existența blocurilor militare, cursa înarmărilor și, îndeosebi, a înarmărilor nucleare, care au luat proporții uriașe, au determinat creșterea continuă a pericolului unui nou război mondial, care, în actualele împrejurări, s-ar transforma inevitabil într-un război atomo-nuclear. De aceea, trebuie spus deschis popoarelor că este în pericol însăși existența civilizației tuturor națiunilor, a însăși vieții pe planeta noastră. Iată de ce problema fundamentală a epocii noastre este, în concepția României, oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare și, în primul rînd, la dezarmarea nucleară, apărarea dreptului suprem al oamenilor, al popoarelor, la existență, viață, la libertate și indelependență, la pace. In continuare, vorbitorul a arătat că — subliniind, cu toată claritatea și fermitatea, păcii, imperativul menținerii soluționării tuturor conflictelor și litigiilor dintre state, oricît de complexe ar fi ele, exclusiv pe calea tratativelor politice, a negocierilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu Își ridică, vibrant, glasul în apărarea valorilor civilizației, a însăși vieții pe Pămînt, amenințate de uriașele arsenale, în primul rînd nucleare, de intensificare fără precedent a cursei înarmărilor atomice, intrată, din păcate, într-o nouă etapă de extremă gravitate. Conducătorul României socialiste acționează perseverent pentru instaurarea unui DAN LUPESCU, MARIN COANDA (Continuare în pagala) Expoziție filatelică româno-chineză Ieri, la Muzeul de artă din Craiova a avut loc vernisajul celei de-a III-a ediții a expoziției filatelice româno-chineze. La vernisaj — desfășurat in prezența unui numeros public craiovean : filateliști, oameni de cultură și artă, alți locuitori ai municipiului, precum și a reprezentanților Ambasadei chineze la București : Liu Chunlin, consilier, și Yan Jianoou, atașat cultural — au rostit alocuțiuni Elisabeta Trăistaru, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., ing. Constantin Ceaușescu, director general adjunct al Direcției generale a poștelor și telecomunicațiilor din Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor, Xu Yutang, director adjunct al Biroului emisiuni timbre din Ministerul Poștelor și Telecomunicațiilor din Republica Populară Chineză. Vorbitorii au subliniat faptul că manifestarea — desfășurată la puțin timp după încheierea vizitei de stat efectuată în țara noastră, la invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, de către tovarășul Li Xianmian, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Chinez, președintele Republicii Populare Chineze — este menită să contribuie, prin mijloace specifice, la întărirea și dezvoltarea prieteniei dintre cele două țări, la mai buna cunoaștere a istoriei, culturii și civilizației popoarelor român și chinez. Expoziția, care va fi itinerată la Deva, cuprinde panouri cu exponate ce redau momente din istoria și lupta poporului român pentru independență și socialism . Partidul Comunist Român — centrul vital al națiunii române ; realizări ale economiei României socialiste ; știință, cultură și artă ; folclor ; floră și faună din România ; sport; politica de pace și colaborare internațională a României socialiste —, iar exponatele prezentate de Ministerul Poștelor și Telecomunicațiilor din Republica Populară Chineză prezintă viața politică, activitatea internațională, știința și tehnica, edificarea economică, artă și literatură, sport, monumente, animale și flori, vestigii culturale, timbre de francare din țara prietenă. Cuprinzătoarea expoziție reunește, totodată, exponate prezentate de membri ai Filialei Dolj a Asociației filateliștilor din România (între care Iulian Constantin — „Lupta pentru independență și dreptate socială a Continuare in pag. a tv-as „Nu cred că ,Săptămîna trecută — ne spunea nu cu mult timp în urmă directorul întreprinderii de transformatoare motoare electrice Filiași, infrginerul Constantin Bărbulea — s-a defectat o presă de 400 tone forță din secția de pregătiri motoare. A apărut, astfel, o situație neprevăzută, care afecta fabricația. Mai mult, era periclitat un contract de export de 1000 de produse. Se impunea o intervenție rapidă și eficientă. Se gripase un lagăr și nu se realiza ungerea corectă, fiind vorba de o defecțiune ascunsă, chiar din fabricație. Până la urmă, s-a găsit o soluție originală pentru îmbunătățirea sistemului de ungere a lagărului“. Cine a făcut acest lucru ? Directorul Bărbulea ne-a indicat un nume: „Gheorghe Firescu, maistru principal specialist. Omul care a stat în fabrică două zile fără întrerupere, împreună cu lucrătorii din echipa de intervenții. A muncit cu dăruire, dindu-și seama de importanța acestui utilaj în realizarea sarcinilor de plan. Să stai zi și noapte și să te frămînți pentru întreprindere, înseamnă că ești atașat cu adevărat de interesele ei". Pe maistrul Gheorghe Firescu l-am găsit preocupat de rezolvarea unor noi probleme legate de bunul mers al instalațiilor din unitate. Ce semnificație are cuvîntul specialist adăugat la titulatura de maistru principal ? l-am întrebat, îmi răspunde imediat, cu siguranță: „înseamnă că in orice moment, orice problemă dificilă pe care n-o pot rezolva alții trebuie s-of rezolv eu“. Lui Gheorghe Firescu i-a plăcut și-i place intr-adevăr meseria pe care și-a ales-o. întreaga lui muncă este marcată de ambiția de a im se f.mil calota (Continuare în pag. a IXI-a) Profiluri contemporane sunt probleme care nu se pot rezolva...“