Trybuna Ludu, kwiecień 1952 (V/92-120)

1952-04-01 / nr. 92

Trybuna ludu b NR 92 (1154) ROK V WARSZAWA — WTOREK 1 KWIETNIA 1952 R. - WYDANIE F CENA 15 gr Nowa zniżka cen w ZSRR Uchwała Rady Ministrów ZSRR i KC WKP(b) (f) MOSKWA (PAP), — Jak podaje agencja TASS, w Moskwie ogłoszona została uchwała Rady Ministrów ZSRR i Komitetu Centralnego WKP (b) o nowej zniżce państwowych cen detalicznych na artykuły spożywcze. Uchwała stwierdza: W związku z sukcesami, osiągniętymi w roku 1951 w dziedzinie produkcji przemysłowej i rolniczej, oraz w związku z wzrostem wydajności pracy i obniżeniem kosztów własnych produkcji, rząd radżiecid i KC WKP(b) uznały za możliwe dokonanie z dniem 1 kwietnia 1952 r. nowej — piątej z kolej — zniżki państwbwych cen detalicznych na artykuły spożywcze powszechnego spożycia. Rada Ministrów ZSRR i KC WKP (b) postanowiły: 1) Obniżyć z dniem 1 kwietnia 1952 r. państwowe ceny detaliczne artykułów spożywczych jak następuje: Mleko, produkty mleczne i konserwy mleczne,— o 10 procent, Ser radziecki, szwajcarski, holenderski i inne sery — o 20 procent, Sery produkcji lokalnej — o 10 procent, Tłuszcz roślinny — o 20 procent, Olej z orzeszków ziemnych olej kostny — o 30 procent, Margaryna — o 15 procent, Sosy majonezowe — o 30 procent, Lody — o 15 procent, Jajka — o 15 procent. Chleb, mąka i makaron Chleb żytni — o 12 procent, Chleb z mąki pszenno-razowej — o 12 procent, Chleb pytlowy — o 15 procent, Chleb z mąki pszennej luksusowej, bułki, obwarzanki i inne pieczywo —- o 15 procent, Mąka żytnia — o 12 procent. Mąka pszenno-razowa — o 12 procent, Mąka żytnia pytlowa przesiewana — o 15 procent. Mąka pszenna luksusowa i iftne gatunki mąki — o 15, prócent, Makarony różnych gatunków ■ o 15 procent. Drożdże — o 20 procent, Kasza, ryż, strączkowe i koncentraty spożywcze Manna, kasza perłowa i owsiana — o 20 procent, Kasza jaglana, kasza gryczana, ryż! sago oraz inne kasze i strączkowe — o 15 procent, . Koncentraty: spożywcze —. c 10 procent, Krochmal —r o 15 procent. Zboże ł pasza Żyto — o 12 procent, Pszenica, owies, jęczmień inno zboża — 0 15 procent Otręby, makuchy, śruta mieszanki pasz treściwych, siano i słoma — o 15 procent. Mięso i przetwory mięsne Wołowina, baranina, wieprzowina, kury, kiełbasa, parówki, serdelki i inne przetwory mięsne — o 15 procent, Kaczki, gęsi i indyczki o — 20 procent, Konserwy mięsne i mięsnowarzywne o — 20 procent. Tłuszcze, ser i produkty mleczne Masło śmietankowe — o 15 procent, Słonina — o 20 procent, •V S'; Publikujemy wyżej uchwał% Rady Ministrów ZSRR i Komitetu Centralnego WKP(b) o nowej zniżce państwowych cen detalicznych na artykuły spożywcze, Jest to już piąta po wojnie zniżka cen detalicznych artykułów powszechnego spożycia w Związku Radzieckim. Obniżone zostały ceny chleba, m.Ąki. makaronu, kasz, ryżu, koncentratów spożywczych, zbóż i pasz. mięsa i przetworów mięsnych, tłuszczy, serów i produktów mlecznych, cukru, wyrobów cukierniczych i towarów kolonialnych, owoców i konserw. Uchwała Rady Ministrów ZSRR, i KC WKP(b) jest jeszcze jednym świadectwem wspaniałego rozkwitu gospodarczego i kulturalnego Związku Radzieckiego, świadectwem stałego wzrostu dobrobytu narodu radzieckiego. Uchwała ta umożliwiona została, dalszymi, olbrzymimi postępami radzieckiego rolnictwa,, socjalistycznych gospodarstw kołchozowych i państwowych, stosujących, wszystkie zdobycze nowoczesnej wiedzy agrotechnicznej i techniki. Jest triumfem i nowym niezaprzeczonym dowodem wyższości systemu socjalistycznego w rolnictwie. Związek Radziecki, z inicjatywy partii bolszewickiej i osobiście towarzysza Stalina, realizuje niespotykane w historii Cukier, wyroby cukiernicze i towary kolonialne Cukier — kryształ i rafinada o 10 procent, Cukierki zawijane, nadziewane, czekolada i inne wyroby cukiernicze — o 10 procent, Cukierki niezawijane — o 15 procent, Herbatniki, wafle, keksy, torty, ciastka, pierniki, sucharki i inne wyroby cukiernicze z mąki — o 12 procent, Konfitury, dżem i galarety — o 10 procent, Witaminy —. o 10 procent, Herbata naturalna — o 20 procent, Kawa prawdziwa 1 kakao — o 15 procent, Napoje kawowe — o 10 procent, Sól — o 30 procent, Esencja octowa — o 15 procent. * Owoce Jabłka, gruszki i winogrona o 20 procent, O^voce i jagody mrożone — o 20 procent, Owoce suszone i orzechy o 20 procent. Konserwy warzywnie i owocowe Konserwy warzywne naturalne: ogórki, pieprz, groszek zielony, pomidory- i warzywa mrożone —o 20 proc. Konserwy owocowe: kompoty, puree i pasta, marynaty warzywne, pasta pomidorowa, puree pomidorowe, sosy owocowe i pomidorowe — o 10 proc. Soki naturalne: winogronowy, jabłeczny, śliwkowy i pomidorowy — o 20 proc. 2) Zniżyć odpowiednio ceny w restauracjach, stołówkach i innych zakładach zbiorowego żywienia. ku 3) Z dniem 1 kwietnia 1952 roobniżyć ceny detaliczne książek, w tym również podręczników, przeciętnie o 18 proc. 4) Z dniem ] kwietnia 1952 roku obniżyć również opłaty za pokoje w hotelach — przeciętnie o 15 proc. * plany przeobrażenia przyrody; nawadnia ogrom,y pustyń, osusza bagna. Przodujący kołchoźnicy radzieccy, rozwijając naukę Miczurina, hodują wiele nowych gatunków wieloletniej pszenicy, dającej plony sięgające 40 i więcej cetnąrów ha i bliski jest dzień, kiedy z zbiór 100 cetnąrów zboża, z jednego hektara nie będzie w Związku Radzieckim rzadkością. Wspaniały rozkwit produkcji i roślinnej i hodowlanej, rybnej przetwórczej, przy stałym wzroście wydajności pracy i zniżce kosztów produkcji — oto podstawa coraz lepszego zaopatrywania ludzi, radzieckich we wszelkiego rodzaju artykuły ‘spożywcze, ju Fodczas gdy w ZSRR, — krazwycięskiego socjalizmu i budującego się komunizmu ceny są obniżane i bezustannie wzrasta dobrobyt ludności, w krajach będących w jarzmie dolara, rządy przeznaczają olbrzymią większość . swych wydatków na zbrojenia, podnoszą wciąż ceny i skazują masy pracujące na bezrobocie, głód i nędzę. Jeszcze raz gospodarka ZSRR dała światu jaskrawy dowód nieporównanej wyższości ustroju socjalistycznego nad gnijącym, niosącym śmierć i zagładę ustrojem kapitalistycznym. i Budowa potężnej transsyberyjskiej magistrali kolejowej w ZSRR (d) MOSKWA (PAP). W ZSRR rozpoczęto budowę nowej, potężnej transsyberyjskiej magistrali kolejowej, która biec będzie przez tajgę i przetnie wielkie rzeki syberyjskie. Nowa ma. gistrala kolejowa połączy najkrótszą drogą wschodnie rejony Syberii z Uralem i europejską częścią ZSRR. Kuźnieckie Zagłębie Węglowe i ośrodki metalurgii syberyjskiej z przemysłem metalurgicznym południowego Uralu. Prace przy budowie magistrali kolejowej znajdują się w pełnym toku. Na trasie pracują setki potężnych koparek, tysiące samochodów ciężarowych oraz ciężarowych samochodówwywrotek. wielkie ilości traktorów i maszyn. Wszystkie prace ziemne są zmechanizowane, w tej liczbie pracę przy budowie nasypów kolejowych. Wzdłuż nowej magistrali transsyberyjskiej zbudowano już kilka wie!, kich mostów, .ułożono setki kilometrów torów kolejowych,. Wzdłuż trasy powstały wielkie osiedla robotnicze. W związku z budowa magistrali kolejowej wśród tajgi powstały wielkie osiedla . mieszkaniowe,... w, których wzniesiono już domy mieszkalne, szkoły, szpitale itd, Narody świata piętnują morderców Belojannisa — faszystowskich katów narodu greckiego i ich amerykańskich mocodawców Protesty społeczeństwa polskiego (f) Nikczemne morderstwo, jakiego dopuści! się na patriotach greckich: Nikosie Belojannisie i jego towarzyszach monarchofaszystowski reżim Grecji z rozkazu swych amerykańskich mocodawców wywołało najgłębsze oburzenie we wszystkich krajach świata. Na wieść o tej potwornej zbrodni w całej Polsce odbywają się masowe zebrania, których uczestnicy jak najostrzej potępiają zaprzedanych imperialistom katów narodu greckiego. IX Plenum CRZZ, które obradowało w Warszawie uchwaliło następującą rezolucję: IX Plenum Centralnej Rady Związków Zawodowych, obradujące w dniu 30 marca br. w Warszawie, wstrząśnięte wiadomością o zamordowaniu z rozkazu imperialistów amerykańskich przez rząd monarchofaszystowski bohatera walki wolność Grecji — Nikosa Beloc jannisa i jego trzech towarzyszy, przesyła greckiej klasie robotniczej wyrazy swego współ czucia i pełnej solidarności. Zamordowanie Belojannisa . i towarzyszy, niezłomnych bojowników o pokój, jest ściśle związane z przygotowaniami wojennymi imperializmu amerykańskiego i -demaskuje raz jeszcze zbrodnicze cele paktu północno-atlantyckiego, którego monarchofaszystowska Grecja jest członkiem. Jesteśmy głęboko przekonani, że w odpowiedzi na ton bestialski mord sądowy, wzorówan; ściśle na praktyce hitlerowskiej, grecka klasa robotnicza, pomimo straszliwego terroru, zewrze jeszcze ściślej swe szeregi jeszcze wyżej podniesie sztandar i walki o wyzwolenie narodowe i społeczne, W obliczu tej nowej zbrodni imperializmu amerykańskiego, która jest wyzwaniem pod adresem wszystkich ludzi miłujących pokój i wolność, polska klasa- robotnicza jeszcze bardziej wzmoże swoje wysiłki nad wzmocnieniem swej ludowej ojczyzny, ogniwa światowego obozu pokoju, któremu przewo: dzt niezwyciężony Związek Radziecki :i Robotnice Warszawskich Zakładów Przemysłu Odzieżowego im. 17 Stycznia, natychmiast po skończonej pracy, zebrały się w hali produkcyjnej, aby dać wyraz swemu oburzeniu i nienawiści do podłych monarchofaszystów greckich, którzy na rozkaz swych amerykańskich mocodawców . zamordowali bohaterskich synów ludu greckiego. „Wieczna hańba mordercom Belojannisa — oświadczyła pracownica Zakłądów Jadwiga Serafin. — Niech wiedzą amery kańskie potwory i ich kukły, a wśród nich faszystowski', rząd grecki, że zbrodnia ta — podobnie jak bestialskie pastwienie się nad ludnością północno-koreańską — nie ujdą karze" Setki obecnych na sali robotnic wznoszą okrzyk: „Precz z imperialistycznymi zbrodniarzami-“. Robotnice WZPO uchwaliły na zakończenie zebrania rezolucję protestacyjną. Przeciwko bestialskiemu mordowi na bohaterach narodu greckiego zaprotestowali również jak najostrzej robotnicy fabryki „Warszawianka“, załoga Fabryki Maszyn Tytoniowych, pracownicy Zarządu Robót: Wykończeniowych i Produkcji Pomocniczej Zjednoczenia Nr 5 Budownictwa Miejskiego w Warszawie oraz studenci i pracownicy naukowi Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiei * Wiadomości o potężnej fali protestów, która na wieść o zamordowaniu Belojannisa i jego towarzyszy ogarnęła wszystkie kraje świata podajemy na str. 2. Dla uczczenia 60 rocznicy urodzin Prezydenta Bieruta i święta 1 Maja Czołowe brygady budowniczych Nowej Huty realizują zobowiązania (f) Nieprzerwanie napływają z całego kraju meldunki 0 pomyślnym przebiegu realizacji zobowiązań podjętych dla uczczenia 60 rocznicy urodzin tow. Bieruta i święta 1 Maja. KRAKOW. Spośród około 4 tys. robotników, zatrudnionych przy budowie miasta Nowa Huta, którzy podjęli poważne zobo wiązania ku czci 60 rocznicy urodzin towarzysza Bieruta o całkowitym wykonaniu zobowiązań pierwsze zameldowały brygady murarskie Sadowskiego i Budynią, które wykonały w dniu 26 marca br. plan pracy na I kwartał br. 26-osobo\va brygada murarska Bożka, zrealizowała swoje zobowiązania w dniu 27 marca. Brygada Bożka oraz brygady tynkarskie Wójcika i Nowaka, osiągające przy wykonywaniu zobowiązań normy produkcyjne w granicach od 240 - 260 proc. zaoszczędziły ponad 160 tysięcy zł. WARSZAWA. W dniu 31 marca br. załoga Zakładów Mechanicznych „Ursus“ zameldowała o wykonaniu planu produkcyjnego na marzec. .Jednocześnie ponosi ona. iż spoś-ród podjętych zobowiązań do dnia 31 marca br. wykonała 10 traktorów ponad plan, WAŁBRZYCH. Członkowie Klubu Techniki i nalizacji w Żarowskich RacjoZakładach Materiałów Ogniotrwałych, którzy zobowiązali się zgłosić, do końca maja 30 projektów wartościowych usprawnień wykonali swoje zobowiązanie już w 70 procent. Wiele spośród zgłoszonych ostatnio usprawnień i wynalazków pozwala na zastąpienie surowców importowanych krajowymi, na podniesienie jakości produkcji i przyśpieszenie jej tempa, i tak np. laureat nagrody państwowej zespołowej II stopnia inż. Bieda opracował sposoby zastąpienia magnezytu importowanego i grafitu surow«cääif krajowymi -~ węglem i serpentynem, w LODZ. Chłopi woj. łódzkiego szybkim tempie realizują zobowiązania podjęte na cześć 60 rocznicy urodzin Prezydenta Bieruta.,. M. in. o wykonaniu swego "zobowiązania zameldowało koło gospodyń w, Wojkowie pow. sieradzki, 25 członkiń tego koła zakontraktowało po 10 arów lnu i kuk.uryoz Członkowie spółdzielni produkcyjnej w Woli Wężykowej pow. Łaski stosują nowoczesne metody żywienia i pielęgnacji krów,,uzyskują od każdej sztuki,po 2: Itr. więcej mleka dziennie. LUBLIN. W woj. lubelskim w ciągu ostatniego tygodnia zobowiązania podjęli chłopi z ponad 100 dalszych gromad. Wykonanie planu — obowiązkiem każdego zespołu PGR Państwowe Gospodarstwa Rolne ■wielkie socjalistyczne przedsiębiorstwa rolne —. obejmują około 12 procent ogólnej powierzchni użytków rolnych w kraju. Mając do dyspozycji poważną kadrę sił inżynieryjno-technicznych, nowoczesne maszyny rolnicze, stosując postępowe metody uprawy i nawożenia gleby, karmienia i pielęgnacji inwentarza żywego, stanowią'PGR-y poważną bazę socjalistycznego systemu produkcji rolnej. PGR-y odgrywają coraz większą rolę w zaopatrzeniu ludności miast .i ośrodków przemysłowych w żywność, a przemysłu w niezbędne surowce. W porównaniu z rokiem 1948, powierzchnia zbiorów, w PGR-ach wzrosła o 100 proc., pogłowie bydła zwiększyło się o 234 procent, trzody chlewnej o 222 procent. W walce o podniesienie produkcji rolniczej PGR-y okazały poważną pomoc spółdzielniom produkcyjnym i gospodarce indywidualnej, dostarczając im w ubieg, latach 331 tys. ton różnych nasion kwalifikowanych i jednolitoodmianowych, 16 tysięcy sztuk trzody chlewnej i 3.500 sztuk bydła zarodowego. Wzrosła nie tylko ekonomiczna, ale i polityczna rola. PGR-ów na wsi. Wiele zespołów i gospodarstw PGR świeci przykładem postępowych metod gospodarowania i organizacji pracy. Uwzględniając jednak ilość środków corocznie przydzielanych, PGR-om przez państwo, ich ogólne wyniki gospodarcze są jeszcze za niskie. Rozwój poszczególnych zespołów cechuje jeszcze duża nierównomierność. Różnice niekiedy są rażące. Na. przykład gospodarstwa: Hudków (okręg Ełk), Czerniew (okręg Łódź), Kątomierz (okręg Bydgoszcz) uzyskały ponad 30 kwintali żyta z hektara i ponad 35 kwintali z ha pszenicy ozimej, podczas gdy w gospodarstwie Chełchy (okręg Ełk) zebrano z hektara: żyta zaledwie 9 kwintali, a pszenicy ozimej jeszcze mniej. W gospodarstwie Choczówek przeciętny roczny udój od krowy wynosi ponad 5.500 litrów, podczas gdy w gospodarstwie Parzniewo (okręg warszawski), zaledwie 1.500 litrów. Żle gospodarujące.zespoły i gospodarstwa nie mogą być przykładem socjalistycznej gospodarki, W gospodarstwach tych występuje szereg poważnych niedomagam brak odpowiedzialności i go spodarności w kierownictwie, słaba dyscyplina pracy wśród załogi, niska wydajność pracy, niedbalstwo i marnotrawstwo. Idą one w parze z brakiem troski o bytowe warunki robotników, zwłaszcza sezonowych, i ze słabą pracą partyjno-polityczną. Liczne są wypadki niedostatecznej pielęgnacji poszczególnych kultur, a szczególnie okopowych, niedbałych zbiorów, - niewykonywania planów orki zimowej. Dość często spotyka się niewłaściwe karmienie i pielęgnację inwentarza żywego. Kierownictwa niektórych zespołów i gospodarstw biją się o -wykonanie jedynie planu ilościowego (osiągnięcie planowanej powierzchni zasiewów), zaniedbując niemal zupełnie jakościowe wykonanie planu (osiągnięcia planowanej wydajności z ha. udoju mleka,, odpowiedniego przyrostu wagi tuczu). Niedostateczna jest w tym kierunku kontrola i instruktaż ze strony okręgów PGR, które powinny troszczyć się o star gospodarki każdego zespołu i upowszechniać w swym okręgu doświadczenia i metody pracy zespołów przodujących. Przebieg krajowej narady aktywu PGR, która odbyła się w dniach 5 — £ marca, dał świadectwo, że na tym doniosłym odcinku naszej gospodarki narodowej wyrosły nowe przodujące kadry robotników i pracowników. Wyrosły szeregi przodowników pracy, mistrzów urodzaju i hodowli, dobrych gospodarzy mienia społecznego. Przebieg narady obnażył zarazem braki i błędy, ujawnił w PGR-ach ogromne a niewykorzystane rezerwy, których uruchomienie umożliwi zwycięskie wykonanie zadań które stawia przed PGR-ami partia i rząd w trzecim roku planu 6-łetniego Kierownictwa okręgów, zespołów i gospodarstw, partyjne komitety zespołowe, rady rolne i całe załogi stoją przed zadaniem osiągnięcia poważnego postępu w pracy PGR. Stoi zadanie bezwzględnej walki o wykonanie planów rocznych przez każdy zespół zarówno w produkcji roślinnej, jak zwierzęcej oraz w inwestycjach. Wykonanie tego zadania wymagać będzie od załóg PGR-ów codziennej, trudnej i uporczywej walki, szczególnie w tych zespołach, które dotychczas nie wykonywały planów, rocznych. Kierownictwo zespołów, gospodarstw i organizacje partyjne, winny dbać 0 należytą organizację pracy. Przestrzegając ściśle układu zbiorowego pracy, należy dopilnować, aby wszystkie prace były oparte na normach, by każda brygada miała przydzielone na stałe maszyny i narzędzia, siłę pociągową 1 określony odcinek pracy. Plan gospodarczy zespołu i gospodarstwa winien być doprowadzony do każdej brygady i grupy, by każdy poszczególny robotnik wiedział, jaki jest jego udział w realizacji tego planu. Organizacje partyjne, . związkowe i młodzieżowe mobilizując całą załogę do wykonania planu rocznego, kształtując wśród pracowników socjalistyczny stosunek do pracy i mienia społecznego, rozwijając współzawodnictwo pracy, winny jednocześnie bardziej dbać o warunki bytowe robotników zarówno sezonowych jak stałych. Szczególną opieką należy otoczyć przodowników pracy i racjonalizatorów, popularyzować ich osiągnięcia. Trzeba otoczyć troskliwą opieką kadry starych specjalistów rolnictwa, inżynierów i techników, którzy wykazali się uczciwą pracą i swoją wiedzą i doświadczeniem przyczyniają się do rozwoju PGR-ów. Więcej troski i opieki należy okazać młodej inteligencji technicznej przychodzącej do PGR-ów z wyższych uczelni. Wciąż jeszcze szereg komitetów wojewódzkich i powiatowych zbyt mało uwagi przywiązuje do pracy w PGR-ach. Niekiedy nawet komitety powiatowe w powiatach,, gdzie PGR-y zajmują poważną część areału ziemi, przejawiają nikłe zainteresowanie dla gospodarki i stanu pracy partyjnej *70.ewr*J'*a /-»V» Tnlz v> w orfrzolni+tnmr * » *-!*_*_> J-» »_» XU» V. fi. XU1\ ilJO> V-Jj/JVIXMIJ V V f XXX w Koszalinie, Kołobrzegu, Elblągu w ciągu roku ani razu nie omawiały sprawy PGR-ów. Żadna instancja partyjna nie może uważać, że prowadzi właściwą pracę na wsi tak długo, jak długo , nie rozwija niezbędnej działalności zarówno wśród chłopów indywidualnie gospodarują cych, jak i w spółdzielniach produkcyjnych i w PGR-ach. Zaniedbywanie pracy w PGR-ach wpływa ujemnie na wyniki całej pracy polityczno-masowej na wsi. Ujemnie wpływa też na wyniki walki o plan. Ciężar gatunkowy PGR-ów w zaopatrzeniu ludności miejskiej w artykuły spożywcze, a przemysłu w surowce rolnicze jest duży i wydatnie może wzrosnąć przy lepszym gospodarowaniu. I o tym nie wolno zapominać nie tylko kierownictwu w zespołach PGR, ale i instancjom partyjnym. Nie ma obiektywnych przyczyn i takich trudności, które by w jakimkolwiek zespole czy gospodarstwie, odczuwającym brak siły roboczej, lub inne trudności —• usprawiedliwiały niedbalstwo czy demobilizację. Szereg zespołów bowiem odczuwających takie właśnie trudności,, skutecznie stawia im czoło i osiągnął w ubiegłym roku dobre rezultaty gospodarcze. Na krajowej naradzie aktywu PGR-ów Prezydent Bolesław Bierut odznaczył złotymi i srebrnymi Krzyżami Zasługi przodowników pracy spośród kierowników gospodarstw, brygadzistów i robotników, tych, którzy postawione przed nimi zadania, nie tylko wykonali, ale znacznie przekroczyli. Ich przykład i osiągnięcia, świadczą o tym, że zadania postawione przed PGR-ami przez partię i rząd są nie tylko możliwe do wykonania, ale że można je przekroczyć w każdym gospodarstwie, zespole i okręgu PGR. Przodujący traktorzysta W czołówce POM-óui jak najstaranniej przygotowujących, sią do robót wiosennych, kroczy m. in. młoda, załoga POM-u w Brzezin (pow. Jędrzejów). Traktorzysta ZMP-owiec tego POM-u Stanisław Lach podjął zobowiązanie przedłużenia czasu zdolności użytkowej najszybciej zużywających się części zamiennych traktora, oszczędności paliwa i szereg innych. Zobowiązania te zmniejszą koszta własne eksploatowanego przez niego traktora „Ursus" o 5.500 zł. Na zdjęciu: S. Lach na traktorze ” Foto CAF — Banduch Wkład w umocnienie przyjaźni między Polską a NRD List niemieckich specjalistów, pracujących w Domu Słowa Polskiego do towarzysza Bieruta (f) Niemieccy specjaliści, pracujący przy montowaniu w Domu Słowa Polskiego wielkiej maszyny rotacyjnej sprowadzonej z NRD, napisali do Prezydenta R, P. Bolesława Bieruta list, w którym m. in. czytamy: „W Domu Słowa Polskiego prowadzi się obecnie prace przy drugiej, 96-strońtcowej szybkobieżnej maszynie rotacyjnej. Według planu miała ona być oddana do użytku do 1 czerwca br. Dla uczczenia 60 rocznicy urodzin Prezydenta R. P. Towarzysza Bolesława Bieruta, my monterzy niemieccy z zakładu „Plamag“ w NRD, zobowiązujemy się do dnia 1 maja zmontować maszynę i uruchomić jeden jej agregat. Pragniemy w ten sposób przyczynić się do przedterminowego wykonania polskiego planu 6-letniego i wnieść swój wkład w umocnienie przyjaźni między Polską a ’Niemiecką Republiką Demokratyczną“. Realizacja zawartych w liścia postanowień jest w pełnym toku. Obecnie pozostało do zakończenia tylko ok. 20 proc. robót. Z doświadczonymi monterami z NRD współpracują polscy koledzy, a -m. in. majstrowie a obsługi maszyn rotacyjnych Krzyczkowski, .kiewicz i Rowiński. „Naszym czynem produkcyjnym — mówi majster Karl Lenz — chcemy uczcić 60 rocznicę Urodzin Prezydenta Bolesława Bieruta i wyrazić w ten sposób głęboki szacunek niemieckich ludzi pracy dla wielkiego rzecznika przyjaźni Polski i NRD, Ożywia nas również świadomość, że produkcja maszyny służyć będzie sprawie pokoju światowego i przyjaźni między narodami“. Meldunki o realizacji planów kwartalnych (f) O wykonaniu kwartalnych zadań przed terminem donoszą dalsze branże przemysłowe oraz przodujące zakłady różnych działów naszej gospodarki, Pierwsza w przemyśle hutniczym, wykonała przedterminowo plan kwartalny załoga huty „Pokój“. Do osiągnięcia tego w poważnej mierze przyczynili się pracownicy stalowni, aglomerowni, odlewni stali oraz młotowni Realizując zobowiązania podjęte dla uczczenia 60-tej rocznicy urodzin Prezydenta Bieruta i święta robotniczego, załoga huty „Batory“ również wykonała przedterminowo plan kwartalny. Ma wyróżnienie zasłużyli przy tym robotnicy stalowni, walcowni i młotownj, którzy znacznie przekroczyli podjęte zobowiązania. Osiągnięcia produkcyjne whlcowników i stalowników umożliwiły załodze huty „Sosnowiec“ przedterminową realizację zadań na 1 kwartał br. Wśród sta« lowników wyróżnili się szczególnie Donat Falfus, osiągający 128 proc. normy oraz Czesław Banasik — 143 proc. Wśród wal* cowników najlepiej pracuje zespół mistrza Cesarza wyrabiający 132 proc. normy, indywidualnie — zaciągacze Antoni Kula i Marian Samiec uzyskujący ok. 170 proc. oraz pierwsi walcownicy Jan Błaszkiewicz i Władysław Bentkowski, wykonujący po 147 proc. normy. Oprócz tego o wykonaniu planów kwartalnych zameldowały: huta im. 1 Maja, Centralny Zarząd Przemjcsłu Tytoniowego, rybacy Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Dalmor“, Szczecińskie Zakłady Włókien Sztucznych, Zakłady Przemysłu Bawełnianego im. Dzierżyńskiego w Łodzi, Lubańskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego i Zakłady Fajansu .Pruszków llyjnzd polskiej delesfacji na Międzynarodową Konferencję w Moskwie (f) Międzynarodowa Konferencja Gospodarcza w Moskwie rozpoczyna swoje obrady dniu 3 kwietnia br. Ze wszystw kich stron świata udają się na Konferencję Moskiewską przedstawiciele sfer gospodarczych — ekonomiści, kupcy, przemysłowcy, spółdzielcy, działacze związkowi i inni. W dniu 31 marca w godzinach rannych wyjechała z Warszawy do Moskwy polska delegacja na Międzynarodową Konferencję Gospodarczą w składzie, jaki już został ogłoszony w prasie polskiej w dniu 26 marca — na czele z zastępcą przewodniczącego polskiej delegacji — Wiktorem Kłosiewiczem, przewodniczącym CRZZ. Jak już donosiliśmy, przewodniczący polskiej delegacji, wybitny ekonomista prof, dr Oskar Lange, jako członek Międzynarodowego Komitetu Przygotowawczego, od kilkunastu dni przebywa, już w Moskwie, gdzie bierze udział w pracach przygotowawczych do Konferencji. Delegaci polscy, reprezentujący na Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej polskie centrale handlu zagranicznego, spółdzielczość, związki zawodowe, ekonomistów polskich itd. opuścili Warszawę ożywieni szczerą wolą wniesienia swego pełnego wkładu do obrad Konferencji, której zadaniem jest przyczynienie się do normalizacji światowego handlu — na zasadach wzajemnych korzyści i równych praw partnerów, DZIŚ W NUMERZE: GLOSY W DYSKUSJI NAD PROJEKTEM KONSTYTUCJI ADAM ŚWIATŁO, starszy instruktor Wydziału Propagandy Masowej Komitetu Centralnego PZPR: O dalszy rozwój ruchu łączności fabryL ze wsią A. SZPAKOWICZ: Dzieje walki i zwycięstw PPR M. R.: Literatura pokoju i przyjaźni