Trybuna Ludu, lipiec 1953 (VI/181-211)

1953-07-01 / nr. 181

Prolclarius“ I ’ » 1 J gY B & B'l S\ f|i i £j || $f I 11 B I 0łroKC wszystkich krajów li ^ i 1 M I] K ^""'9 ‘tl V” \k fĘ 9 Polskiej % dnoczonej łączcie się! JIHl 9 ^9 J|v^ 9L^HL JBL TM BB« JB 9.,-'9 .-Wa 9 /« Partii Robotnicze; Nr 181 (1607) ROK VI WARSZAWA — ŚRODA 1 LIPCA 1953 R. WYDANIE F CENA 20 gr Narada przewodniczących wojewódzkich rad narodowych w sprawie przygotowań do kampanii żniwno - ortiłotowej (f) Dla omówienia stanu gotowości rolnictwa do szybkiego i sprawnego przeprowadzenia kampanii żniwno - omlotowej, odbyła się w dniu 29 czerwca br. w Urzędzie Rady Ministrów narada przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych. W czasie narady omówiono prace rad narodowych i komisji żniwno - omlotowych w realizacji postanowień uchwały Prezydium Rządu w sprawie przygotowania tegorocznej i przeprowadzenia kampanii żniwno- omłotowej. Na podstawie wyników kontroli, przeprowadzonej w „dniu gotowości“ dokonano analizy stanu przygotowań rolnictwa do tej najważniejszej kampanii rolniczej. Podsumowując dotychczasowe osiągnięcia i podkreślając ujawnione braki i błędy, ustalono najważniejsze zadania, jakie stoją przed radami narodowymi w okresie przedżniwnym i w czasie kampanii żniwno-omłotowei. Naradzie przewodniczył wiceprezes Rady Ministrów Władysław Dworakowski. Wzięli w niej udział również: sekretarz KC PZPR — Edmund Pszczólkowski, minister Państwowych Gospodarstw Rolnych — Hilary Chelchowski, min. Rolnictwa — Jan Dąb-Kocioł, szef Urzędu Rady Ministrów — Kazimierz Mijał oraz przedstawiciele innych zainteresowanych resortów państwowych, urzędów, instytucji i organizacji społecznych, (PAP) Pierwsza wyprodukowana w Polsce stacja leczenia przy pomocy ultradźwięków (f) W Szpitalu Miejskim ni 4 w Stalinogrodzie zainstalowane zostało wspaniale urządzenie lecznicze — stacja ultradźwiękowa. Leczenie przy pomocy ultradźwięku polega na skierowaniu na schorzałe miej sca ciała strumienia fal dźwiękowych, o częstotliwości drgań dochodzącej do 3 milionów na sekundę. Ultradźwięk leczy w krótkim czasie takie choroby jak zapalenie nerwów, nerwobóle, mięśniobóle, ischias, postrzały, schorzenia woreczka żółciowego i dróg moczowych. Podczas zabiegu chory nie odczuwa żadnego bólu, co jest m. in. poważną zaletą tego rodzaju leczenia. Nowa aparatura zainstalowana w szpitalu nr 4 jest prototypem urządzenia, które powstało w wyniku półtorarocznej pracy konstruktorów: młodego dr. med. Bogusława Fischera, zatrudnionego w tym szpitalu oraz adiunkta Politechniki Śląskiej, mgr. inż. Stanisława Malzachera. Stacja ultradźwiękowa konstrukcji polskiej jest praktyczniejsza i skuteczniejsza od zagranicznych. (PAP) Ponad 3.600 mieszkań przyłączono w Warszawie do sieci gazowej w ciągu pięciu miesięcy br. (f) W wyniku przeprowadzonych przez Gazownię Warszawską prac w zakresie odbudowy zniszczonych i budowy nowych. odcinków sieci gazowej na terenie stolicy, w okresie od 1 stycznia br. do końca maja br. do sieci gazowej podłączonych zostało w Warszawie ponad 3.600 mieszkań. Obecnie prowadzone są roboty przy odbudowie magistrali przesyłowej na odcinku od Wytwórni Gazu do ul. Okopowej. Linia ta zasili i poprawi ciśnienie gazu w dzielnicy Muranów, jak również odciąży magistrale zasilające Śródmieście, przez co Pragę i zwiększone zostanie ciśnienie w tych dzielnicach. W chwili obecnej prace te wykonane są już w okolo 60 proc. Trwa również budowa odcinka sieci od Wytwórni Gazu w kierunku południowym. Uruchomienie tej linii znacznie poprawi odbiór gazu na Ochocie i Mokotowie i pozwoli na podłączenie do sieci wielu nowych budynków mieszkalnych w tych dzielnicach. Prowadzona jest również budowa odcinków sieci od głównej magistrali do nowobudujących się robotniczych osiedli mieszkaniowych jak Mirów, Muranów, Ochota, Grochów i Praga. Do brygad wyróżniających się przy budowie i rozbudowie warszawskiej sieci gazowej należy brygada Samodzielnego Oddziału Wykonawstwa Inwestycyjnego — Stanisława Onopiaka, wyrabiająca średnio 233 proc. normy. (PAP) Rosną kadry inżynierów okrętowych Stanisław Sołdek kończy studia wyższe (0 W stoczniach okrętowych i remontowych w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie rozpoczynają praktykę absolwenci III roku studiów Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. Po zakończeniu praktyki absolwenci ci otrzymają stopnie inżynierów budownictwa okrętowego i budownictwa maszynowego, M. In. w najbliższych dniach przystąpi do pracy w Stoczni Gdańskiej, absolwent III roku Wydziału Budowy Politechniki Gdańskiej, Okrętów poseł na Sejm — Stanisław Sołdek. W Stoczni Gdańskiej, gdzie dawniej pracował jako robotnik, był Sołdek wielokrotnym przodownikiem pracy, jego imieniem nazwany został pierwszy statek wybudowany przez nasz przemysł okrętowy. Dzięki pomocy ludowego państwa Stanisław Sołdek kończy obecnie studia wyższe. Praktykę w stoczni rozpoczyna również przyszły inżynier Zdzisław Jobell. Poprzednie pracował on W Zakładach Mechanicznych im. Gen. Karola Świerczewskiego w Elblągu, gdzie wyróżnił się jako przodownik pracy. Jobell skierowany został na Studium Przygotowawcze na wyższą uczelnię, a następnie rozpoczął studia na Politechnice Gdańskiej. (PAP) Zle jest z przygotowaniem maszyn w niektórych GOM-ach woj. rzeszowskiego RZESZÓW (kor. wł.). W niektórych powiatach woj. rzeszowskiego, na skutek słabej opieki ze strony POM-ów, oraz terenowych rad narodowych, park maszynowy wielu GOM-ów nie jest gotowy do udzielenia dostatecznej pomocy indywidualnym gospodarstwom w okresie żniw. W GOM Wielopole w pow. Dębica na 6 młocarni, tylko 1 jest wyremontowana i nie ma żadnej gwarancji, że pozostałe 5 młocarń będzie zdatnych do użytku na czas omłotów. W tymże powiecie w GOM Pilzno nie zabezpieczono dostawy paliwa. W GOM-ach pow. Kolbuszowa aż 11 młocarń nie będzie wyremontowanych do akcji żniwnej z powodu braku kredytów i części zamiennych. O te kredyty jak i o części nie zatroszczyło się w porę kierownictwo POM-Kolbuszowa. Innego rodzaju braki kontrola wykryła w GOM-ach pow. Lubaczów. Tutaj wprawdzie GOM-y z wyjątkiem ,GOM-ó\v Olszyce i Dzików, mają sprzęt do akcji lecz nie został sporządzony harmonogram pracy, oraz nie zostały zawarte umowy z indywidualnymi gospodarzami. W wielu gromadach chłopi skarżą się na to, że sklepy gromadzkie GS- nie uwzględniają zbliżających się żniw. Np. na wielkim targu w gminie Dukla pow. Krosno, chłopi na próżno szukali ko#, sierpów i osełek, które zalegjały magazyn. Również GS Mielec, pow. Mielec, winien jak najszybciej zaopatrzyć swoje sklepy w kosy (C. B.) Kolejarze węzła Kraków-Płaszów i marynarze statków żeglugi morskiej meldują o pomyślnej realizacji zobowiązań lipcowych Coraz więcej załóg robotniczych nadsyła meldunki o pomyślnej realizacji zobowiązań na cześć 22 Lipca. O pierwszych sukcesach uzy skanych w realizacji zobowiązań melduje załoga węzła kolejowego Kraków - Płaszów, która do Czynu Lipcowego wezwała kolejarzy całego kraju. W czołówce znajdują się załogi służby ruchu. Ich postanowienie podniesienia regularności biegu pociągów pasażerskich do 99 proc. zostało przekroczone o ponad 0,5 proc.; średni postój wagonów ograniczony już został do 9,3 godz., zamiast — jak przewidywało zobowiązanie — do 11,5 godz. 0 ponad 2 proc. przekroczyła swoje zobowiązanie załoga służby towarowej, która regularność pociągów towarowych zwiększyła do ok. 97 proc. Poważne sukcesy notują drużyny ustawiaczy, które zobowiązały się pracować bezawaryjnie. Dzięki wysiłkom znanych przodowników pracy, kierowników zespołów ustawiaczy: Bolesława Hassa, Teofila Ganstola i Jana Jakubca od chwili podjęcia zobowiązań wszystkie manewry wagonów osobowych 1 towarowych wykonano bezawaryjnie. Szczególną opieką otaczają kolejarze krakowscy pociągi ze sprzętem i materialem budowlanym, przeznaczonym dla załóg wznoszących obiekty Kombinatu Nowa Huta. Przesyłki te kierowane są bez jakichkolwiel postojów do Nowej Huty. Ostatnio poza pracą planową załoga węzła kolejowego Kraków - Plaszów zestawiła i odprawiła na teren Kombinatu skład wagonów, długości 950 metrów. Meldunki załóg statków Załoga statku „San“, który do portu Szczecin wszedł 30 czerwca br„ zameldowała o realizacji zobowiązania przewiezienia ponad plan czerwcowy 1239 ton ładunku. Ze statLyj „Pilica“ nadszedł do Szczecina radiotelegram donoszący, że realizując zobowiązania lipcowe przewozi on 1700 ton ładunku ponad plan czerwcowy. Również radiotelegramem z morza załoga- statku „Wrocław“ doniosła, że wykonała już ok. 60 proc. prac przy remontach, jakie postanowiła wykonać we własnym zakresie dla uczczenia święta lipcowego. Doskonały wynik zespołu murarskiego junaków SP Dla uczczenia Święta 22 Lipca na budowie w Kraśniku dwie dwójki junackie, w skład których wchodzą: murarz Leonard Kundzik i podręczny Henryk Bolesta oraz murarz Henryk Romański i podręczny Zygmunt Depute!, uzyskały znakomity wynik w murarce, układając w ciągu 6 godzin — 25.415 sztuk cegieł. Dla budowy Pałacu Kultury i Nauki Pomyślnie realizują zobowiązania brygady podjęte skalników pińczowskich kamieniołomów, którzy w ramach Czynu Lipcowego zobowiązali się dostarczyć ponad plan 400 metrów sześć, kamienia do budowy Pałacu Kultury i Nauki. Dzięki ofiarnej pracy kamieniarzy przygotowano dotychczas 77 bloków na elementy dekoracyjne Pałacu Kultury i Nauki. W najbliższych dniach zostaną one przewiezione do Warszawy. Zobowiązania krakowskich załóg (f) W przeszło 102 proc. wykonywane są zadania dzienne w tęku realizacji załogi Krakowskich zobowiązań Zakładów Sodowych. Postanowienia lipcowe 700 robotników, inżynierów i techników tych zakładów zmierzają do nadrobienia niedoboru produkcyjnego z poprzednich miesięcy. Załoga oddziału sody kaustycznej postanowiła wyprodukować do 22 lipca br. ponad zobowiązania długookresowe, 100 ton sody, zaś robotnicy oddziału sody kalcynowanej dodatkowo 250 ton so-W Krakowskich Zakładach Przemysłu Gumowego z inicjatywą jak najgodniejszego uczczenia Święta Odrodzenia jedna z pierwszych wystąpiła 25- osobowa brygada im. 22 Lipca, którą kieruje przodownik pracy Stanisław Chomiak. Zobowiązał się on w imieniu całego zespołu wyprodukować dodatkowo do dnia święta tysiąc kilogramów wyrobów. Młodzieżowy zespół, przodownicy pracy z oddziału masowego — Lucyny Kocybały zobowiązał się zwiększyć wydajność o 24 proc. (PAP) Aby listy płacy sporządzone były w terminie i prawidłowo NOWA HUTA (koresp. wł.). Główni księgowi Zjednoczenia Budownictwa Miejskiego Nowa Huta doceniając znaczenie wprowadzenia nowych, sprawiedliwych norm zarówno dla wykonania planu produkcyjnego, jak i bardziej sprawiedliwego ustawienia zarobków pracowniczych zobowiązali się na cześć 22 Lipca dopilnować na budowach, w warsztatach i magazynach prawidłowego wystawiania i obliczania zleceń roboczych BZ-2 oraz sporządzania w terminie prawidłowo obliczonych list płacy. Jednocześnie w celu polepszenia sytuacji finansowe; przedsiębiorstwa, obniżenia kosztów własnych produkcji przyspieszenia obiegu środków obrotowych, główni księgowi postanowili urealnić bilans półroczny 1953 roku i złożyć go na jeden dzień przed uzgodnionym terminem. Główni księgowi ZBM Nowa Huta wezwali do podjęcia podobnych zobowiązań Wszystkich głównych księgowych pracujących w resorcie Ministerstwa Budovni, wa Mias ' Osiedli. Przeszło 3.500 rodzin chłopskich osiedliło się w br. na Ziemiach Zachodnich (f) W bież. roku na Ziemiach Zachodnich osiedliło się przeszło 3.500 rodzin chłopskich ze wsi gęsto zaludnionych i oddalonych od ośrodków przemysłowych. Wiele z tych rodzin znalazło- pracę w państwowych gospodarstwach rolnych. Liczne rodziny osiedliły się w spółdzielniach produkcyjnych lub objęły samodzielne pelnorolne gospodarstwa. Ok. 600 rodzin małorolnych chłopów otrzymało mieszkania, pracę oraz działki rolne w państwowych gospodarstwach leśnych Na budowie Traktu Starej Warszawj (f) Budowniczym Traktu Starej Warszawy realizującym zobowiązania, podjęte dla uczczenia Święta 22 Lipca, dużą pomoc okazuje społeczeństwo stolicy. Codziennie przybywają na Rynek grupy z poszczególnych zakładów pracy, aby brać udział w robotach pomocniczych. Np. w dniu 29 czerwca pracowali na Rynku pracownicy „Metalexportu“, Linii Lotniczych „LOT“ Polskich oraz Centralnego Urzędu Kinematografii. W okresie ostatniego tygodnia największe zmiany uwidoczniły się na ul. Piwnej, na odcinku od PI. Zamkowego do ul. Zapiecek. Całkowicie zakończono prace przy złoceniach po stronie Dekerta oraz oddano do użytku mieszkalnego 3 kamieniczki nr 4, 6 i 26 po stronie Barssa. (PAP) Cenne paliwo z kopalnianych płuczek STALINOGROD (kor. wł.). W kopalni „Stalin“ zwrócone specjalną uwagę na racjonalne wykorzystanie mułu węglowego. Niedawno jeszcze około 4.00C ton tego cennego paliwa spływało z kopalnianych płuczek w nurty pobliskiej rzeki, nie bez przyczyny widocznie nazwanej Czarną Przemszą. Kierownictwo kopalni postanowiło położyć wreszcie kres marnotrawstwu i w ubiegłym roku systemem gospodarczym przystąpiło do budowy opodal hałdy kamiennej dwu potężnych zbiorników o pojemności 8.000 ton każdy. Obecnie doprowadza się do nich rurociągami czarną cenną wodę z płuczek kopalnianych. Podczas gdy w jednym zbiorniku wydobywa się paliwo przy pomocy elektrycznej ładowarki typu „Bleihert“ i taśmociągami przenosi się je do samochodów ciężarowych, drugi zbiornik napełniany jest gęstą cieczą. Po spłynięciu wody przez specjalne odpływy, osadzony na dnie betonowego koryta muł wydobywany jest z kolei z drugiego zbiornika. Do chwili obecnej dostarczono tym sposobem przemysłowi energetycznemu ponad 30.000 ton cennego paliwa, przysparzając gospodarce narodowej dodatkowe miliony złotych oszczędności. (K.) „Drogę przebyliśmy szczęśliwie** Około 15 tysięcy dzieci wyjechało już z Warszawy na ko WARSZAWA (Obsł. wł.). Od kilku dni na dworcach Warszawy panuje niecodzienny ruch. To młodzież szkól warszawskich z radością i piosenką rozjeżdża się we wszystkich kierunkach na kolonie letnie. Do tej pory z Warszawy wyjechało już około 15.000 dzieci. W bieżącym roku przejazd dzieci na kolonie zorganizowany jest wyjątkowo dobrze i sprawnie. W przygotowanie przejazdów wiele pracy włożyła Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Warszawie. Dzieci jeżdżą prawie wyłącznie wagonami pulmanowskimi. Do województwa szczecińskiego odeszły trzy pociągi specjalne, wiozące po 1.500 dzieci. Wszystkie wagony w tych pociągach były II klasy. W pociągach prócz wychowawców opiekują się dziećmi konwojenci, przydzieleni przez DOKP Wczoraj z Dworca Głównego odjechało do miasteczka dziecięcego w Podgrodziu 1.000 warszawskich dzieci. Organizatorzy kolonii udekorowali peron i pociąg specjalny. Dzieci wyjeżdżające na kolonie zbierają się w szkołach i zakładach pracy. Na dworzec dzieci przejeżdżają udekorowanymi autobusami i samochodami. W zorganizowaniu przejazdu dzieci na dworzec wyróżniły się m. in.: budowa Pałacu Kultury i Nauki, FSO na Żeraniu oraz Centrala Przemyślu Naftowego. Rodzice widząc dcfcrą organizację oddają dzieci wychowawcom z pełnym zaufaniem. Kierownicy placówek kolonijnych natychmiast po przybyciu na miejsce przesy. g' do sźkoły czy zakładu pracy Wiadomość. Pierwsza wiadomość przyszła z kolonii dzieci pracowników Narodowego Banku Polskiego w Dziwnowie. Brzmi ona tak: „Drogę przebyliśmy szczęśliwie Placówkę zastaliśmy przygotowana należycie. Już na dworcu w Kamieniu Pomorskim przygotowano dzieciom gorącą herbatę. Bagaż osobisty dzieci odesłano na punkt kolonijny samochodami ciężarowymi, dzieci przejechały specjalnie zarezerwowanymi autobusami PKS“. Z całego kraju nadchodzą dalsze meldunki. Wszystkie świadczą o tym, że podróż przebiega doskonale, pociągi kursują bez opóźnień, a punkty kolonijne przygotowane są starannie. Ponieważ pogoda jest piękna — wypoczynek dzieci zapowiada się wspaniale. (kg) Sesja naukowa PAN obradowała w Nowej Hucie nad zagadnieniami budownictwa Pierwszy dzisn prsc rozpo czętej dnia 29 czerwca br. w Nowej Hucie sesji naukowej Polskiej Akademii Nauk, wypełniło posiedzenie naukowe wydziału IV nauk technicznych PAN, któremu przewodniczył sekretarz naukowy tego wydziału — prof. W. Nowacki. Uczestnicy sesji wysłuchali szeregu referatów naukowych. Członek PAN, prof, dr inż. R. Cebertowicz wygłosił referat pt. „Grunty budowlane w Nowej Hucie w związku z dalszym prowadzeniem robót“. Inż. H. Janczewski, dyrektor biura pełnomocnika Rządu do spraw budowy Pałacu Kultury i Nauki un. J. Stalina w Warszawie w referacie pt. „Zaplecze materiałowe i wytwórcze w Jelon-1 kach“ oraz dr. inż. A. Dyżewski, dziekan wydziału Budownictwa Przemysłowego Politechniki Warszawskiej w, referacie pt. „Możliwości wykorzystania doświadczeń z Jelonek w niektórych jednostkach zaplecza Nowej Huty“ — wskazali na wielkie możliwości przeniesienia na teren Nowej Huty i na inne tereny wielkich budowli cr»Al rt 11^7 m 11 J « t — -2 - J ovojuji/.mu Lcmiyui uubwiauczeń budowniczych radzieckich. Referat pt. „Postępowe metody wykonawstwa masowych robót betonowych i żelbetonowych“ wygłosi! dr inż. B. Bukowski, profesor Politechniki Gdańskiej. Po referatach odbyła się dyskusja. Drugi dzień sesji wypełniło posiedzenie naukowe Komitetu Inżynierii Lądowej PAN, Przewodniczył posiedzeniu członek PAN, przew. Komitetu Inżynierii Lądowej, prof. W. Zenczykowski. Uczestnicy sesji wysłuchali referatów: kierownika Zakładu Mechanicznego Ośrodków Ciągłych PAN, prof. dr. inż. W. Olszaka pt. „Nowe metody kontroli materiałów i konstrukcji betonowych i żelbetowych“, dr inż. W. Poniża, prof. Politechniki Warszawskiej — „Nowoczesne metody kontroli konstrukcji stalowych“ oraz prof. Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie dr. inż. Kopycińskiego i wykładowcy Politechniki Łódzkiej inż. Wl. Kuczyńskiego o nowych sposobach projektowania betonu w nawiązaniu do uprzemysłowionych metod wykonawstwa w budownictwie. Z kolei członek PAN, prof. W. Zenczykowski wygłosił referat pt. „Czujność przed popełnianiem typowych błędów przy wykonywaniu konstrukcji na wielkich budowach“. Przed zakończeniem prac sesji do jej uczestników przemówił w imieniu załogi budowniczych Kombinatu Nowa Huta przodownik pracy, betoniarz Józef Kraj. „Pragnę Was zapewnić, towarzysze —* powiedział on — że my budowniczowie naszego ukochanego Kombinatu będziemy w coraz lepszym stopniu przyswajać naukowe metody pracy i coraz więcej będziemy korzystać z Waszych osiągnięć naukowych“. Zamykając sesję naukowy IV Wydziału sekretarz PAN prof. Nowacki zapewnił zebranych, iż wysunięte na sesji problemy uwzględniane będą jeszcze w tegorocznych pracach instytutów, komitetów, komisji oraz członków Wydziału Nauk Technicznych PAN. (PAP) 3 — 3 lipca — centralne eliminacje zespołów pieśni, muzyki i tańca (f) Z okazji zorganizowane, go przez CRZZ i Żarz. Gl. ZMP przeglądu zespołów muzyki, pieśni i tańca przed III Kongresem Związków Zawodowych i IV Festiwalem Młodzieży Studentów w Bukareszcie, odi będą się w dniach 3, 4 i 5 lipca eliminacje centralne. W eliminacjach weźmie udzial około 40 najlepszych zespołów, wytypowanych spośród zgłoszonych do przeglądu 900 chórów, 200 orkiestr i 500 zespołów tanecznych. Na bogaty repertuar zespołów złożą się pieśni i tańce regionalne i narodowe oraz utwory muzyczne kompozytorów współczesnych, Poważną pozycję w repertuarze stanowić będą pieśni radzieckie i krajów demokracji ludowej. Obok ludowych i masowych pieśni polskich usłyszymy pieśni rosyjskie, ukraińskie, białoruskie, niemieckie, czeskie, słowackie, węgierskie i rumuńskie. (PAP) ( / j. Termin mobilizuje Na budowie huty im. Bolesława Bieruta pracuje się na pełnych obrotach. Do uruchomienia wielkiego pieca zostało jui tylko 20 dni. Wielka tarcza przypomina budowniczym o ich zobowiązaniu, nawołuje do skrócenia terminu. Kraj czeka... Foto A. Nowosielski Depesza tow. Bolesława Bieruta do tow. Waltera Ulbrichta Towarzysza Waltera Ulbrichta Sekretarza Generalnego Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności Berlin Z okazji 60 rocznicy Waszych urodzin przesyłamy Wam braterskie pozdrowienia i życzenia długich lat życia, i pracy dla dobra niemieckiej klasy robotniczej, narodu niemieckiego i sprawy pokoju. Wymieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej BOLESŁAW BIF.RU1 Do Nadanie W. UlbriditowI tytułu Bohatera Prary (f) BERLIN (PAP). Jak podaje agencja ADN, prezydenl NRD Wilhelm Pieck nadal wicepremierowi NRD Walterów: Ulbrichtowi, w 60 rocznicę jego urodzin, tytui Pracy — w uznaniu Bohatera wybitnych jego zasług dla odbudowy pokojowej gospodarki NRD, dla sprawy utrzymania i zachowania pokoju oraz utworzenia zjednoczonych i demokratycznych Niemiec. BERLIN (PAP). Prezydent Niemieckiej Republiki Demokratycznej Wilhelm Pieck przestał Walterowi Ulbrichtowi depeszę gratulacyjną z okazji 60 rocznicy jego urodzin, w której życzy mu sukcesów w dalszej pracy dla dobra partii klasy robotniczej, dla sprawy i jedności Niemiec i pokoju. Przemówienie towarzysza Bieruta w prasie radzieckiej (f) MOSKWA (PAP). Cala prasa radziecka zamieściła prze mówienie towarzysza Bolesława Bierüta, wygłoszone dnia 28 czerwca na uroczystości z okazji „Święta Morza“ w Gdyni. Plenum KC Węgierskiej Partii Pracujących (f) BUDAPESZT (PAP) Dzienniki ogłaszają komunikal o rozszerzonym plenum Komitetu Centralnego Węgierskiej Partii Pracujących, które odbyło się w dniach 27 i 28 czerwca. Na plenum omówiono refe-AlnU.nn. D ~ 1 r ~ r, J--------I T — - „ »cny iU£U)aaci i\cu\uoicgL> 1 llll? C Nagy o sytuacji politycznej i ekonomicznej oraz powzięto odpowiednie uchwały. Komitet Centralny wybrał nowe Biuro Polityczne, w którego skład weszli: Matyas Rakosi, Imre Nagy, Andras Hegedius, Erno Gero, Istvan Hi- das, Istvan Kristof, Rudoli Földvari, Lajos Acs, Mihalj Zsofineo. Na zastępców członków Biura Politycznego wybrani zostali Istvan Bata i Bela Salai Na członków Komitetu Centralnego wybrani zostali zastępcy członków KC Lajos Acs i Istvan Bata oraz dokooptowani jako członkowie KC Bela baiai i beia Veg Komitet Centralny zlikwidował Biuro Organizacyjne i Sekretariat w ich dotychczasowej postaci, jak również skasował stanowisko sekretarza generalnfego Członkami Sekretariatu i jednocześnie sekretarzami Komitetu Centralnego wybrani zostali Matyas Rakosi, Lajós Acs i Bela Veg. Sukcesami produkcyjnymi powitali robotnicy chińscy 32-lecie KP Chin cy (f) PEKIN (PAP). Robotnii pracownicy umysłowi przedsiębiorstw chińskich witają przypadającą w dniu 1 lipca 32 rocznicę powstania Komunistycznej Partii Chin przedterminowym wykonąniem półrocznego planu produkcyjnego. Dzienniki chińskie1 donoszą, że 9 państwowych zakładów przemysłowych miasta Szicziaczua wykonało przedterminowo półroczne plany produkcyjne. Załoga państwowych zakładów metalurgicznych „Sinhu“ również przekroczyła swój -półroczny plan produkcji. Agencja Nowych Chin o tajnych rokowaniach między USA i Li Syn-manem (f) PEKIN (PAP). Specjalny korespondent agencji Nowych Chin podał w dniu 28 czerwca z Kaesongu, że wszystkie oznaki świadczą o tym, iż tajne rokowania między Stanami Zjednoczonymi a Li Syn-manem w sprawie zawarcia tak zwanego paktu bezpieczeństwa wzajemnego dobiegają końca. Stosowana przez Amerykarów wobec Li Syn-mana polityka pobłażania — stwierdza korespondent agencji Nowych Chin — jest bardzo niebezpieczna. Niebezpieczeństwo to zarysowuje się obecnie zupełnie wyraźnie. DZIŚ W NUMERZE: ZYGMUNT GOLANSKIt Pt 47—103 wyszedł punktualnie. E. GŁOMBIKOWSKI: Gdy występuje zanik czujności ZYGMUNT BRONIAREK: Kry. zys rządowy we Francji i Jego kulisy, ROMAN SZYDŁOWSKI: Oskarżony oskarża (Teatr).