Trybuna Ludu, sierpień 1953 (VI/212-242)

1953-08-01 / nr. 212

W-1 1 I j*\/n 11 fi if I iIIf i II -------Lä-czcie Qjü JHL M y M H C..W Bil J m. H vl. Partii Robotniczej $r 212 (1638) ROK VI w' WARSZAWA — SOBOTA 1 SIERPNIA 1953 R. WYDANIE F CENA 20 gr Rosną szeregi partii komunistycznych i robotniczych Armia koimmislón na całym śniecie łiczy 21 miliony Iml/i Po Rewolucji Październikowej rozpoczął się burzliwy proces wzrostu ruchu komunistycznego. Burżuazja podejmowała najbardziej brutalne i bezlitosne środki, by nie dopuścić dc powstania partii komunistycznych. Jednakże partie komunistyczne zaczęły powstawać wszędzie i umacniać się, O ilości partii komunistycznych dobitnie świadczy fakt, że XIX Zjazd KPZR witały 62 partie komunistyczne i robotnicze krajów zagranicznych. Na XIX Zjeździe były obecne w charakterze gości delegacje 44 bratnich partii. Obecnie armia komunistów na całym świecie liczy 24 miliony ludzi. Ruch komunistyczny stanowi obecnie potężną siłę polityczną 1 historyczną. Pod kierownictwem komunistów buduje pomyślnie nowe życie 800 milionów ludzi krajów obozu pokoju, demokracji i socjalizmu. Wśród komunistycznych partii krajów demokracji kitlowej, najsilniejszą jest Komunistyczna Partia Chin, która jednoczy ponad 6 milionów komunistów. Szerokie warstwy ludności grupują się wokół partii komunistycznych w krajach kapitału. Najsilniejszą z partii komunistycznych w krajach kapitalistycznych jest Komunistyczna Partia Włoch. Wbrew wzmagającemu się z każdym rokiem atakowi reakcji, partia komunistyczna z każdym rokiem rozszerza swe szeregi. Podczas gdy na początku 1946 roku partia grupowała 1.770.896 ludzi, to w październiku 1952 r. liczyła ona 2.130.795 tzlonków partii. Miliony Włochów popierają partię komunistyczną. Coraz to nowe sukcesy zdobywa w swej walce Francuska Partia Komunistyczna. W óstatnich wyborach do parlamentu w 1951 roku, partia komunistyczna otrzymała ponad 5 milionów głosów i znalazła się na pierwszym miejscu wśród wszystkich partii kraju. We wszystkich krajach, komuniści są chorążymi walki o pokój, o niepodległość narodową i wolności demokratyczne, o świetlaną przyszłość narodów („Prawda" nr 211 Oświadczenie prof. Jolint-Curie i okazji podpisania rozejmu w Korei (f) PRAGA (PAP). — Dnia 31 lipca sekretariat Światowej Rady Pokoju ogłosił oświadczenie przewodniczącego Światowej Rady Pokoju Fryderyka Joliot-Curie z . okazji podpisania rozejmu w Korei. Wszystkie narody świata -— stwierdza oświadczenie — przyjęły z radością podpisanie rozejmu w Korei, ponieważ stanowi to wielkie zwycięstwo sprawy pokoju. Zawarcie r-ozej mu jest rezultatem sformułowanego na Wiedeńskim Kongresie Narodów żądania niezwłocznego przerwania ognia w Korei. Fakt ten potwierdza słuszność i aktualność Apelu Światowej Rady Pokoju, który wskazuje, że rokowania i porozumienie są możliwe. Podpisanie rozejmu w Korei — podkreśla prof. Joliot-Curie — bardziej oczywistą czyni jeszcze możliwość rokowań i porozumienia w celu pokojowego uregulowania innych konfliktów lub zagadnień spornych. Wskazując następnie na doniosłe znaczenie uwielokrotnienia nacisku opinii publicznej dla osiągnięcia pokojowego urógulowania wszystkich innych problemów międzynarodowych, Joliot-Curie zaznacza, że Biuro Światowej Rady Pokoju zbada w najbliższym czasie wyniki działalności obrońców pokoju i wyciągnie wnioski, które umożliwią zjednoczenie w interesie pokoju wszystkich ludzi prowadzących dziś działalność na rzecz rokowań. Rząd radziecki zwalnia Austrię od kosztów okupacyjnych (f) WIEDEN (PAP). — Dnia 30 lipca Wysoki Komisarz ZSRR w Austrii przekazał kanclerzowi I. Iljiczew Austri: Raabowi następującą notę rządu radzieckiego: „W związku z wyrażonym przez rząd austriacki życzeniem rząd ZSRR uznał za możliwe wziąć na siebie, poczynając od I sierpnia I9§6 r„ wszystkie wydatki ponoszone na utrzymanie radzieckich wojsk okupacyjnych w Austrii i przez to zwolnić budżet Austrii od tych wydatków". 39 bloków mieszkalnych o 4553 izbach zbudowali już bu 11 o w u i c zowie MII \1 (f) 1 sierpnia br. mija trz> lata od chwili rozpoczęcia budowy nowego socjalistycznego śródmieścia stolicy — Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej. W ciągu tych trzech lat mieszkańcy stolicy otrzymali do użytku na MDM-ie łącznie z jej centralnym punktem — Placem Konstytucji — 39 nowych bloków mieszkalnych o ogólnej kubaturze ponad 700 tys. m sześć. W blokach tych w 4553 izbach zamieszkują dziś tysiące ludzi pracy. MDM-ie Każde mieszkanie na wyposażone jest w nowoczesne urządzenia — centralne ogrzewanie, łazienki, kuchnie gazowe itp. W wybudowanych blokach oddano już do użytku na parterach i tzw. antresolach 56 reprezentacyjnych sklepów handlu uspołecznionego, punktów usługowych i kiosków. Mieszkańcy MDM-u otrzymali ponadto dużą szkolę, przedszkole i żłobek. Większość bloków mieszkalnych MDM-u posiada już ozdobne elewacje z piaskowca, granitu i tynków szlachetnych. Bez przerwy prowadzona jest dalsza rozbudowa MDM-u. Do końca br. oddanych tu będzie do użytku 7 nowych bloków mieszkalnych o łącznej kubatu rze blisko 110 tys. m sześć. W blokach tych uruchomione zostaną dalsze nowe sklepy handlu uspołecznionego. Plany przewidują, że jeszcze w sierpniu br. rozpocznie się, jednocześnie z dotychczas prowadzonymi pracami, budowa nowego odcinka Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej, tzw. „latawca" — między ul. Koszykową, Mokotowską, PI. Zbawiciela, Marszałkowską, Nowowawelską i PI. na Rozdrożu. W br. przystąpi się tu do budowy pierwszej serii — 7 bloków o kubaturze ponad 300 tvs. m sześć. (PAP; Montaż pancerza II wielkiego pieca w Nowej Hucie (f) W dniu 30 lipca br. w rejonie wielkich pieców Kom binatu Nowa Huta rozpoczął się nowy, ważny etap robót. Zespoły monterskie „Mostostalu“ przystąpiły do moniażu Dancerza II wielkiego pieca Podobnie jak pancerz 1 wiel kiego pieca, pancerz drugiego kolosa montowany będzie radzieckim systemem blokowym. (PAP: 20 tys. dzieci z Warszawy wyjechało na drugi turnus kolonii (f) Akcja wyjazdów dzieci na drugi turnus kolonii letnich dobiega końca. Do 31 lipca włącznie wyjechało z Warszawy ok. 20 tys. dzieci. Do 3 sierpnia opuszczą stolicę ostatnie grupy dzieci. Dzieci odjeżdżały do miej» przeznaczenia zarezerwowanymi wagonami, dla większych grup wyjeżdżających do dużych ośrodków wypoczynkowych rezerwowane były specjalne pociągi, (PAP) i KPZR — szturmowa brygada światowego ruchu rewolucyjnego i robotniczego llhrhnrly w Związku Radzieckim z okazji 511 rocznicy KPZR (f) Na terenie całego Związku Radzieckiego trwają uroczy ste obchody 50 rocznicy powstania KPZR, Ludzie radzieccy manifestują swą jedność i bezgraniczne oddanie ideałom, wypisanym na chwałą okrytych sztandarach Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego — szturmowej brygady między narodowego ruchu rewolucyjnego i robotniczego. MOSKWA (PAP) W dniu 30 lipca w Sali Kolumnowej Domu Związków Zawodowych odbyło się zebranie aktywu moskiewskiej miejskiej organizacji partyjnej poświęcone 50 rocznicy II Zjazdu SDPRR. Zebranie zagai! sekretarz Komitetu Miejskiego KPZR, — Michajłow. Następnie refefat wygtosii sekretarz KC Komunistyczne] Partii Związku Radzieckiego — P. Pospielow, który scharakteryzował historyczne znaczenie II Zjazdu SDPRR i rolę wielkiego Lenina w utworzeniu marksistowskiej partii nowego typu. W dyskusji zabrali glos aktywiści moskiewskiej miejskiej organizacji partyjnej, poświęcając ni. in. wiele uwagi zagadnieniom pracy ideologicznej w organizacjach partyjnych. Hucznymi oklaskami powitał zgromadzeni odczytaną na zebraniu depeszę KC Komunisty cznej "Partii Chin do KC KPZR W uchwalonej jednomyślnie rezolucji uczestnicy zebrania zapewnili Komitet Centralny KPZR, że moskiewska miejska organizacja partyjna i wszyscy ludzie pracy stoticy oddadzą swe siły wielkiej sprawie służenia ojczyźnie. Zebranie zakończyło się od śpiewaniem Międzynarodówki. Na zebraniu leningradzkiegc aktywu partyjnego wygłosił referat o 50-ietniej historii Koiministycżnej Partii Związku Radzieckiego sekretarz CZil3, komitetu obwodowego KPZR — Kazmin. Wielu mówców, którzy zabrali glos w dyskusji, podkreśliło,-że Lenin i jego wspólbojownicy zakładali fundamenty rewolucyjnej partii w dawnym Petersburgu, wychowywali hartowali robotników, umacniai li organizacje partyjne. Strzegąc tych tradycji i mnożąc je, leningradzka organizacja partyjna była, jest i będzie wierną ostoją Komitetu Centralnego Partii Komunistycznej, Dla uczczenia pięćdziesięciolecia KPZR zebrał się również aktyw miejskiej organizacji partyjnej w Mińsku. Niejeden najazd wrogów wytrzymał naród radziecki — stwierdził pisarz . białoruski F Piestrak — wszystkie próby ob cych najeźdźców, którzy usi towaii zabrać nam wolność szczęście zostały udaremnione Przyjaźń narodów ZSRR, jęd ność partii i wszystkich ludz pracy w naszym kraju są po tężną silą, której złamać nie można. 'Uczestnicy zebrania aktywu partyjnego stolicy Armenii — Erywania mówili o ogromnej miłości i wdzięczności narodu ormiańskiego dla wielkiej Partii Komunistycznej, która dala mu możność odrodzenia narodowego. Dzięki-mądrej polityce n a ro do wościo we j, rea I i zo wane j przez Partię Komunistyczną, Armenia z kraju zacofanego i ubogiego przekształciła się w kwitnącą republikę socjalisty-„Do Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Komitet Centralny Komunistycznej Partii Chin śle Wam gorące pozdrowienia w 50 rocznicę utworzenia Komunistycznej Partii Związku Radzieckiecm Zwycięstwo leninizmu przed 50 laty na II Zjeździe SDPRR było doniosłym wydarzeniem w całej historii międzynarodowego ruchu robotniczego. Utworzenie i rozwój partii leninowskiej doprowadziły do Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej 1917 roku, dc powstania pierwszego na świecie państwa socjalistycznego, do szybkiego tworzenia się rozwoju partii komunistycznych we wszystkich krajach, Chlubne doświadczenie Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego w dziele budowy społeczeństwa socjalistycznegc dowiodło po raz pierwszy całej ludzkości, że socjalizm jest ni< tylko pięknym marzeniem, lecz również piękną rzeczywistością i jedynym wyjściem dla mas pracujących całego świata. Pod przewodem Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego naród radziecki rozgromił agresorów faszystowskich, co w ,spojsób zasadniczy zmieniło sytuację międzynarodową. Komunistyczna Partia Związku Ra jdzieckiego stała śię potężnym ośrodkiem kierowniczym narodów wszystkicfi krajów w ich walce o pokój, demokrację i postęp, przeciwko wojnie i reakcji. Komunistyczna Partia Chin została stworzona i rozwijała się według wzoru Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Zwycięstwo rewolucji ludowej w Chinach i rozwój Chińskiej Republiki Ludowej są nierozerwalnie związane z- poparciem i pomocą ze strony Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego, rządu radzieckiego i narodu radzieckiego. Komunistyczna Partia Chin rozumie doskonale ogromne znaczenie jak najściślejszej jedności i zespolenia narodów radzieckiego i chińskiego zarówno dla Związku Radzieckiego i Chin, jak i dla sprawy pokoju, demokracji i socjalizmu na całym świecie. Komunistyczna Portia Chin żywi głębokie przekonanie, że wielka przyjaźń .między narodami Związku Radzieckiego Chin będzie się stale wzmaci niała. Życzymy Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego i narodowi radzieckiemu, kierowanemu przez najbardziej niezawodnego kontynuatora wielkiego dzieła Lenina i.Stalina — przez Komitet Centralny KPZR —■ nowych sukcesów w budownictwie komunizmu i w walce o utrzymanie pokoju na całym św i pnie“ Komitet Centralny Komunistycznej Partii Chin. Zebrania aktywu partyjnego odbyły się również w Tbilisi Rydze, Alma Ata i innych miastach Związku Radzieckiego. Uczestnicy wszystkich zeb ran aktywu partyjnego uchwali li jednomyślnie rezolucje, \t których wyrazili gorącą miłość i oddanie dla KC KPZR i zapewnili KC KPZR, że oddadzą wszystkie sity dziełu budownictwa komunizmu, umocnieniu potęgi ojczyzny radzieckiej. I KC Konni nistjc/nej Partii Chin 26 rocznica pan sława Chińskiej \rmn izu o/piirzpj I sierpnut naród chiński obchodzi Z (i rocznicą powstania swe) chwałą okrytej ludowo-wyzwoleńczęj armii, która w bohaterskich zmaganiach przeciwko rodzimej reakcji i obcym imperialistom., wywalczyła wolność i niepodległość ludu chińskiego. Po 10 latach walki z czangkaiszekowskimt najmitami obcych monopoli, Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza niosła na sobie główny ciężar walki z najeźdźcami japońskimi, zadając im dotkliwe ciosy i wyzwalając rozległe obszary. Gdy śladem japońskich samurajów przyszli amerykańscy imperialiści, którzy wyciągnęli łapy po wolność i. bogactwa Chin — armia ludowa rozgromiła i przepędziła, wielomilionowe wojska kugmintangowskie zdobytą na nich amerykańską bronią. W ścisłej więzi z ludem, pod kierownictwem wiernej sztandarowi Marksa - Engelsa - Lenina - Stalina Komunistycznej Partii Chin i jej Wielkiego przywódcy Mao Tse-tunga, armia ludowa wyzwoliła całe kontynentalne Chiny. Broniąc niepodległości i wspaniałych osiągnięć swej ludowej ojczyzny, broniąc u boku Koreańskiej Armii Ludowej pokoju na Dalekim, Wschodzie, mężni ochotnicy chińscy pokrzyżowali plany agresorów w Korei, zmuszając ich do podpisania rozejmu. U boku niezwyciężonej Armii Radzieckiej, z którą zutiązana jest braterstwem broni, wraz z armiami wszystkich krajów obozu socjalizmu, Chińska Armia Ludowa stanowi potężne ogniwo pokoju i bezpieczeństwa narodów całego świata. Masy pracujące gorąco popierają uchwałę rządu polskiego o pomocy dla Korei (f) W dalszym ciągu w całym kraju odbywają się masówki z okazji podpisania rozejmu w Korei. Wyrażając radość z wielkiego zwycięstwa sił obozu pokoju nad ciemnymi siłami wojny, ludzie pracy witają równocześnie z uznaniem uchwałę Prezydium Rządu PRL o udzieleniu Koreańskiej Republice Ludowo Demokratycznej pomocy w odbudowie zniszczonego przez barbarzyńskich agresorów kraju. Robotnicy Starówki nie tyl ko słowami wyrazić pragną swą radość z zawarcia rozej mu w Korei. Pragną oni zadokumentować swą radość rów: nież czynem produkcyjnym zdwojeniem wysiłków w odbudowie ukochanego miasta. 2 trybuny na uroczystej masówce padają zobowiązania. Jes1 ich wiele. M. in. brygada robotnicza Stanisława Fabisiaka zobowiązuje się wykonać odgruzowanie piwnic przy ulicy Nowe Miasto od nr 3 do 7 wraz z rozbiórką 600 m sześć, murów na 3 dni przed terminem, Poważne zobowiązanie zgłosiła brygada robotnicza Henryka Kubiaka. Brygada ta zobowią zała się przeprowadzić rozbiórkę 1100 m sześć, murów przy ul. Nowe Miasto 9 i przy ul. Kościelnej 6 na 2 dni przed terminem. W uchwalonej na zakończenie masówki rezolucji czytamy m. in.: „Cieszymy się ogromnie z podjętej przez Rząd uchwały w sprawie udzielenia pomocy Korei w odbudowie jej gospodarki narodowej. Uchwała ta wyraża nasze dążenia. Podnosząc z ruin i zwalisk naszą Stolicę zniszczoną przez faszyzm rozumiemy jak wielkie zadania stoją przed narodem koreańskim, który przystępuje do od budowy zniszczonej Ojczyzny" Łódzki świat pracy gorąco ■manifestuje swą radość z powodu wielkiego zwycięstwa sprawy pokoju — zawarcia rozejmu w Korei. Mocne poparcie dla Uchwały Prezydium Rządu PRL o udzieleniu przez naród polski pomocy Koreańskiej Republice Ludowo - Demokratycznej, wyraziła zebrana na masówce załoga Elektrowni Łódzkiej. Brygadzista sekcji paliwa, Stanisław Zernigała, powiedział rn. in.: „My, Polacy, wiemy dobrze, ile trudu i ofiarnych wysiłków wymaga odbudowa zniszczonego wojną kraju. Z całego serca życzymy naszym koreańskim braciom, aby jak najszybciej dźwignęli swą Ojczyznę z ruin i zgliszcz. Polski świat pracy dopomoże bohaterskiemu narodowi koreańskie mu w pokojowej odbudowie' Depesza architektów polskich Zarząd Główny Stowarzyszę nia Architektów- Polskich wystosował do Związku Arch i tek tów Koreańskich depeszę, w której m. in. czytamy: „W imieniu architektów polskich przesyłamy Wam z okazji zawarcia rozejmu i zakończenia działań wojennych gorące braterskie-pozdrowienia i gorące życzenia . najszybszej odbudowy Waszych barbarzyńsko zburzonych wsi i miast, a przede wszystkim bohaterskiego prastarego Phehjanu. Pragniemy Was zapewnić, że architekci polscy uczynią Wszystko, aby. pospieszyć Wam z pomocą w Waszej szczytnej pracy" (PAP) Naprzód młodzieży świata w walce o pokój i szczęśliwą przyszłość! Apel III Światowego Kongresu Młodzieży (f) BUKARESZT (PAP). Na ostatnim posiedzeniu III świa towego Kongresu Młodzieży, które odbyło się 30 lipca wieczorem, uchwalono apel do młodzieży całego świata, Zwracają się do was zgromadzeni tu przedstawiciele młodzieży 106 krajów -- giosi apel. — Na zaproszenie Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej spotkaliśmy się w Bukareszcie, gdzie w swobodnej dyskusji wymieniliśmy poglądy na zagadnienia interesujące cale nasze młode pokolenie. Bez względu na różnice poglądów, bez względu na przynależność do najrozmaitszych organizacji łączą -nas takie same pragnienia i zainteresowania. Pragniemy wszyscy, by młode lata chłopców i dziewcząt wszystkich narodowości i wszystkich ras nie były zatrute lękiem i niepewnością jutra, bj każdy miał pracę gwarantującą mu odpowiedni zarobek i godne życie: by każdy mógł uczyć się i wypoczywać, rozwijać swe zdolności, wzmacniać swoje zdrowie i siły; by każdy miał realną możność założenia rodziny, możność życia, w pokoju r szczęściu; by każdy miai prawo udziatu w życiu społecznym i politycznym swej ojczyzny Apel podkreśla dalej, że dla urzeczywistnienia swych pragnień młodzież powinna zjednoczyć sie Bratni, pokojowy związek młodzieży wszystkich krajów i wszystkich warstw społecznych — głosi apel — to potęga w walce o realizację postulatów te pragnień młodego pokolenia. Aby zostać prawdziwymi przyjaciółmi, trzeba dobrze znać się nawzajem. Do ióżrny więc wszelkich wysiłków, by nawiązać -jak najszersze kontakty kulturalne i sportowe między młodzieżą różnych krajów. Usuńmy wszelkie przeszkody i rozdźwięki, które usiłują wykorzystać wrogowie pokoju, by nas rozdzielić. Zjednoczmy się, by obronić prawo do szczęścidv;prawo do radości, by zagrodzić drogę siłom zia! Wojna, wyścig zbrojeń, star zależności jednych krajów od drugich zagrażają realizacji praw i dążeń młodzieży. Wzywamy was, byście z właściwą wam energią wzięli udział w podjętej przez Światową Radę Pokoju powszechnej kampanii na rzecz rokowań o uregulowanie spornych międzynarodowych, o zagadnień położenie kresu •wszystkim toczącym się. wojnom i agresywnym działaniom wymierzonym przeciwko niezawisłości narodów. Z taką samą energią demaskujcie tych, którzy przeszkadzają rokowaniom, którzy hamują osiągnięcie wzajemnego zrozumienia i wolą głos armat od głosu rozsądku. Młodzież catego ■ świata wielką radością powitała wiaz domość o zawarciu rozejmu w Korei, jako dowód, że możliwe jest uregulowanie wszystkich spornych zagadnień w drodze pokojowej, w drodze rokowań. Zjednoczmy się, by oddać nasze młode siły szlachetnej sprawie pokoju! Weźmy udział w ruchu narodów na rzecz rokowań i wzajemnego porozumienia! Do tej walki wzywamy was, bracia i siostry, przyjaciele i towarzysze. Przez jedność do pokoju! Przez pokój do szczęścia! Naprzód, młodzieży świata O pokój i przyjaźń, o szczęśliwą przyszłość!■i Kongres zaaprobował jedno myślnie rezolucję o działalność. Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej w okresie pc II Światowym Kongresie Młodzieży, jak również:o zadaniach młodzieży w walce o pokój swe prawa. Przewodniczącym Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej wybrany został Bruno Bernini (Włochy), sekretarzem generalnym — Jacques Denis (Francja). W końcowymi przemówieniu Jacques Denis, oświadczył m. in: Te dni pracy i przyjaźni pozostaną na zawsze w naszych sercach. Nigdy jesźcze nie spotkałem się z tak potężną manifestacją jedności, jak na tym Kongresie, który jest dalszym doniosłym krokiem w walce o prawa, o jedność i o przyjaźń młodzieży świata, w waice o nokói Zebrani przyjęli te słowa entuzjastyczną owacją. Rozbrzmiała potężnie w wielu języka Cii pieśń przyjaźni, młodości i siiy — Naprzód, młodzieży świata! Delegaci 106 krajów manifestowali długo i gorąco na rzecz jedności, na rzecz dalszej nieugiętej walki o pokojowe współżycie narodów, Depesza marszałka Rokossowskiego z okazji święta Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Do Głównodowodzącego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Towarzysza Czu-Teh Z okazji święta bratniej Ludowo-Wyzwoleńczej Armii Chińskiej w imieniu żołnierzy Wojska Polskiego i swoim własnym, zasyłam Wam i całemu składowi osobowemu Armii najserdeczniejsze pozdrowienia. Stworzona prżez Komunistyczną Partię Chin, owiana chwaią zwycięstw na wspaniałym szlaku bojowym w walce o narodowe i społeczne wyzwolenie wielkiego narodu chińskiego,, Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza, wraz z potężną Armią Radziecką i armiami krajów demokracji ludowej stoi na straży pokoju i niepodległości narodów przed zakusami imperialistycznych podżegaczy wojennych. Proszę przyjąć życzenia dalszych sukcesów w umacnianiu siiy bojowej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wiceprezes Rady Ministrów I Minister Obrony Narodowej (-) KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszalek Polski GS-y sprzedają chłopom nawozy sztuczne na siewy jesienne (f) Od przeszło 6 tygodni gminne spółdzielnie w całym kraju prowadzą normalną sprzedaż nawozów sztucznych na tegoroczne siewy jesienne. Chłopi zakupili już znacznie więcej nawozów niż w tym samym czasie w roku ub. Np. gminne spółdzielnie w woj. poznańskim sprzedały w ciągu czerwca br. prawie 7 tys. ton nawozów. Obecnie gminne spółdzielnie posiadają już w magazynach caią ilość nawozów potasowych, przeznaczonych dla rolnictwa na siewy jesienne. Dostawy nawozów azotowych i fosforowych zakończone zostaną do końca sierpnia br. Dzięki .temu w okresie kiedy chłopi zwykle zaopatrują się w nawozy, cała ilość nawozów przeznaczona na jesień br. znajdować się będzie w gminnych spółdzielniach. Do 25 sierpnia br. nawozy sztuczne sprzedawane będą wyłącznie plantatorom, którzy ’zawarli .umowy kontraktacyjne, mało i średniorolnym, chłopom oraz spółdzielniom produkcyjnym. Po tym terminie nawozy nebywać będą mogty wszy ,tkie bez wyjątku gospodarstwa chłopskie.. Podobnie jak w latach ubiegłych, mało i średniorolnym chłopom udzielane są specjalne kredyty na zakup nawozów, Wymiana ziarna siewnego Ministerstwo Rolnictwa ogłosiło komunikat w którym wzywa wszystkich chłopów, którzy w ciągu ostatnich 4 lat nie odnawiali nasion, aby zaopatrzyli się w nasiona siewne w drodze wymiany sąsiedzkiej z najbliższymi gospodarstwami reprodukcyjnymi. Szczegółowych infdqnacji w sprawie wymiany udzielają gminne rady narodowe i instruktorzy rolni. (PAP) DZIŚ W NUMERZE: Przemówienie premiera Grotewohla na posiedzeniu Izby Ludowej NRD MIROSŁAW KOWALEWSKI: O chemicznej bawełnie i 5. lśniącym steelonie GROSBACH: Prelegent a zebranie partyjne (Z zagadnień partyjnych) J. STAREC: Tydzień na arenie świata L. GOLItfSKT: Jak „Mazowsze“ pozostało w Chinact