Trybuna Ludu, kwiecień 1954 (VII/91-119)

1954-04-01 / nr. 91

2 ____________ Umacnia się przyjaźń między narodem niemieckim i ZSRR Dzięki swej polityce pokoju i przyjaźni między narodami Niemiecka Republika Demokratyczna cieszy się zaufaniem najpotężniejszych narodów świata — Związku Radzieckiego i Chińskiej Republiki Ludowej, jak również krajów demokracji ludowej. Walter Ulbricht stw.ierdzii, że Niemiecka Re-piiblika Demokratyczna żywi szczególną wdzięczność dla Związku Radzieckiego za udzielaną jej ogromną pomoc. W równie przyjazny sposób — oświadczył mówca — rozwijały się też nasze stosunki z Chińską Republiką Ludową, Polską Rzecząpospolitą Ludową, z Czechosłowacją, Bułgarią, Rumunią, Węgra-nri, Albanią, Koreańską Republiką Ludowo- Demokratyczną, Mongolską Republiką Ludową i Wietnamską Republiką Demokratyczną. Co się tyczy stosunkówz -krajami kapitalistycznymi, to w ostatnich latach rozszerzyły się znacznie nasze kontakty handlowe. Zwiększył się autorytet międzynarodowy NRD. Jako pańz stwo miłujące pokój NRD wita uznaniem wszelkie kroki zmierzające do odprężenia międzynarodowego. Czyni ona wszystko, co leży w jej mocy, aby rozwinąć przyjazne stosunki z państwami sąsiednim', przede wszystkim ze Związkiem Radzieckim, jak również z innymi państwami, nie wyłączając USA. Jesteśmy szczególnie zainteresowani w porozumieniu między narodem francuskim, narodem niemieckim i narodami ZSRR. Porozumienie między tymi narodami izolowałoby militaryzm niemiecki, mimo popierania go przez Amerykę, oraz ułatwiłoby jego zniszczenie przez siły demokratyczne narodu niemieckiego. Pokój — punktem wyjścia polityki zagranicznej NRD W dziedzinie polityki zagranicznej partia nasza kierować się będzie nadal następującymi zasadami: Polityka zagraniczna państwa niemieckiego, biorąca za punkt wyjścia interesy narodu, może być tylko polityką pokoju. Państwo niemieckie opowie się za stosunkami dobrego sąsiedztwa ze wszystkimi państwami, które z nim graniczą. Dla osiągnięcia tego celu jest rzeczą konieczną: 1 stale i niestrudzenie umacniać przyjaźń ze Związkiem Radzieckim, ostoją pokoju, demokracji i socjalizmu, jak również rozwijać nadal przyjazne stosunki z wielką Chińską Republiką Ludową i z innymi państwami demokracji ludowej; 2 utrzymywać przyjazne stosunki, na podstawie wzajemnego poszanowania interesów narodowych i równouprawnienia, ze wszystkimi innymi państwami, a zwłaszcza rozwijać handel; 3 stworzyć wraz z pokojowymi silami sąsiednich narodów, w szczególności Francji, bojową wspólnotę przeciwko wrogowi narodów europejskich — sitom interwencyjnym USA, przeciwko ich bazom i przeciwko militaryzmowi w Niemczech zachodnich; J przyczyniać się w miarę swych sił do zawarcia ogólnoeuropejskiego ujdadu o bezpieczeństwie zbiorowym; 5 popierać wszystkie narody, które prowadzą sprawiedliwą walkę narodowo-wyzwoleńczą i które padły ofiarą agresj i. W NRD jest władza robotniczo - chłopska Dalej po omówieniu rozwoju sytuacji międzynarodowej na świecie Walter Ulbricht przeszedł do zagadnień NRD. Mówca scharakteryzował decydującą rolę władzy robotni - TRYBUNA Lppgr ..Nr 91 W walce o umocnienie NRD — bazy dla utworzenia zjednoczonych, pokojowych Niemiec Referat sprawozdawczy tow. Waltera Ulbrichta na IV Zjeździ© Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności, (f) BERLIN (PAP). Na FV Zjeżdzie Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności (SED) pierwszy sekretarz partii Walter Ulbricht wygłosił referal sprawozdawczy, w którym o świadczył m. in. IV Zjazd Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności odbywa się w okresie, gdy miłujące pokój narody pod przewodem Związku Radzieckiego podejmują wielkie wysiłki, aby doprowadzić do złagodzenia napięcia międzynarodowego. W Niemczech toczy się walka między silami pokojowymi a militarystycznyrrii. Chodzi o rozstrzygnięcie kwestii: traktat pokojowy dla jednolitych demokratycznych Niemiec oraz szybkie wycofanie wojsk okupacyjnych, czy też układy wojenne z Bonn i Paryża, które przewidują 50-lettjią okupację miec zachodnich.. Naród Nieniemiecki stoi na rozdrożu: ma on zadecydować, czy pójdzie drogą pokoju, demokratycznego zjednoczenia Niemiec i pokojowego współżycia narodów europejskich, czy też drogą agresywnego militaryzmu niemieckiego pod kierownictwem USA. drogą, która oznaczałaby ur trzymanie stanu rozbicia Niemiec i prowadziłaby do wojny, W okresie, -który dzieli nas od III Zjazdu SED, partia nasza, rząd NRD i Front Narodowy Niemiec Demokratycznych walczyły niestrudzenie o zjednoczone, pokój miłujące, demokratyczne i niezawiśle Niemcy. NRD okazaia się niezawodnym bastionem pokoju, źródłem siły dla rozwinięcia w Niemczech zachodnich ruchu ogólnonarodowego o zjednoczone, Pierwszy sekretarz partii podkreśli) dalej ogromne znaczenie ostatniej deklaracji rządu radzieckiego w sprawie stosunków z Niemiecką Republiką Demokratyczną. Fakt przyznania suwerennych praw Niemieckiej Republice Demokratycznej usuwa wszelkie wątpliwości co do tego, że zjednoczenie Niemiec jest przede wszystkim sprawą samych Niemców. Rząd NRD gotów jest nawiązać normalne stosunki dyplomatyczne, konsularne i handlowe ze wszystkimi krajami. Aby zbliżyć się do zjednoczenia Niemiec, -konieczne jest przede wszystkim znormalizowanie stosunków między Niemcami zachodnimi a Niemiecką Republiką Demokratyczną. Rząd NRD — oświadczył mówca — zadeklarował gotopokój miłujące i -demokratyczne Niemcy. Niemiecka klasa robotnicza — mówił dalej Walter Ulbricht — wzniosła wysoko sztandar niezawisłości narodowej, wokół którego skupiają się wszyscy patrioci. Z kolei mówca przeszedł do wyni-ków konferencji berlińskiej, stwierdzając, że dowiodła ona możliwości wyjaśnienia i uregulowania podstawowych zagadnień w drodze rokowań, chociaż nie przyniosła porozumienia w sprawie Niemiec. Mocarstwa zachodnie — oświadczył Walter Ulbricht — przeciwstawiały uparte ,,-nie“ konstruktywnym propozycjom Związku Radzieckiego. Co się tyczy stanowiska rządu końskiego, Walter Ulbricht stwierdził: Rząd Adenauera stanął wobec alternatywy bądź zmiany swojej polityki i zadeklarowania gotowości rokowań z rządem NRS, bądź też -zdemaskowania się jako rząd, który wkroczył na drogę wojny. Kontynuując politykę rozbijania Niemiec, politykę militaryzmu i zdrady interesów narodowych, r-ąd ten wydałby sam na siebie wyrok skazujący i żadna amerykańska potęga okupacyjna nie mogłaby uratować takiego rządu przed gniewem ludu Następnie Walter Ulbricht omówił szczegółowo sprawę wolnych wyborów w Niemczech, Podkreślił on, że stanowisko zajęte w tej sprawie przez radzieckiego ministra spraw zagranicznych Molotowa harmonizuje z poglądami wszystkich demokratycznych sil -niemieckich. wość też uczestnictwa w układzie ogólnoeuropejskim aż do chwili zjednoczenia Niemiec. Niemiecka Republika Demokratyczna — -mówił następnie Walter Ulbricht — wypowiada się za współpracą pokojowych sił wszystkich państw europejskich w walce przeciwko wskrzeszaniu militaryzmu niemieckiego, przeciwko imperialistycznej ideologii nienawiści rasowej, przeciwko zapożyczanej od Hitlera -propagandzie -aa rzecz „nowego ładu europejskiego“. NRD jest przekonana, że poszanowanie niezawisłości narodowej państw europejskich jest zasadniczym warunkiem stworzenia takiego systemu ukladów między państwami, który by służył ich pokojowej i przyjaznej współpracy. czo-chłopskiej w NRD. Wszystkie bogactwa kraju należą w NRD do narodu. Przemysł NRD wolny jest od ingerencji koncernów i banków obcych. Rozwój gospodarki narodowej i podniesienie stopy życiowej ludzi pracy zależy wyłącznie od inicjatywy samych mas pracujących. Na tym gruncie wiadza robotniczo-chłopska w NRD osiągnęła wielkie sukcesy, których świadomość szerzy się również w Niemczech zachodnich. Wiadza państwowa NRD opiera się na bloku antyfaszystowskich stronnictw demokraNajważniejszym zadaniem na drodze do przywrócenia jedno' ści Niemiec na zasadach demokratycznych i pokojowych mówił dalej Walter Ulbricht — jest umocnienie ustroju demokratycznego w NRD, która jest ostoją sil pokoju i demokracji w całych Niemczech. W związku z tym Komitet Centralny Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności zgłasza następujący wniosek: IV Zjazd SED proponuje strpnnictwom i organizacjom bloku antyfaszystowskó-demokratycznego i Frontu Narodowego Niemiec Demokratycznych przeprowadzenie jesienią 1954 roku wyborów do Izby Ludowej NRD. Jesteśmy za przeprowadzeniem wyborów demokratycznych bez nacisku kapitału monopolistycznego, bez nacisku podżegaczy wojennych, tycznych. Wspólnym celem wiążącym stronnictwa tego bloku jest dążenie do utworzenia jednolitych, pokój miłujących demokratycznych Niemiec. Zadaniem demokratycznej władzy państwowej — oświadczył Walter Ulbricht reasumując tę część .referatu — jest służyć narodowi, torować drogę nowemu życiu społecznemu, gospodarczemu i kulturalnemu, unieszkodliwiać wrogów pokoju i demokracji, likwidować szpiegów i dywersantów nasyłanych prfez mocarstwa imperialistyczne oraz rząd boński. Następnie Walter Ulbricht omówił sytuację polityczną w Niemczech zachodnich. Stwierdził on, że pod kierownictwem amerykańskich władz okupacyjnych zostało tam przywrócone panowanie magnatów przemysłu zbrojeniowego, bankierów, wielkich obszarników i generałów hitlerowskich. Z drugiej strony, rząd boński opiera się ną prawicowych przywódcach socjaldemokratycznych i związkowych, którzy czynią wszystko, ażeby wstrzymać klasę robotniczą od poważnej walki przeciwko rządowi bońskiemu. Panujące kota miiitarystyczne w Niemczech--zachodnich mają dziś jeszcze pewien wpływ na~ niektóre warstwy ludzi pracy, ponieważ — podobnie jak partia hitlerowska po pierwszej wojnie światowej — wykorzystują następstwa agresji imperializmu niemieckiego w drugiej wojnie światowej do bez presji statutu okupacyjnego, bez przekupywania poszczególnych stronnictw i kandydatów. Wybory odbędą się pod hasłem walki o traktat pokojowy, o jednolite, pokój miłujące, demokratyczne Niemcy i o wycofanie wojsk okupacyjnych, przeciwko przekształceniu Niea miec zachodnich w bazę wojskową USA za pomocą układów wojennych z Bonn i Paryża, wiodących do wojny. Mówca wyrazi! przekonanie, że*: w spotęguje wyniku tych wyborów się także ruch na rzecz pokoju i jedności w zachodniej części Niemiec, dzięki czemu utorowana zostanie droga do utworzenia tymczasowego rządu ogól non iemieckiego i przeprowadzenia wyborów w całych Niemczech. Dalsza część referatu Waltera Ulbrichta dotychczasowym poświęcona była wynikom w dziedzinie wykonania planu pięcioletniego NRD. Nakreślone zadania zostały nie tylko wykonane, lecz na wielu odcinkach przekroczone. Np. globalna produkcja przemysłowa w latach 1951 — 1953 była 7 proc. większa niż przewidyo wał plan. W znacznym stopniu przekroczono zadania planu w sprawie podniesienia stopy życiowej mas pracujących. Wykonanie dalszych zadań stwierdzi! mówca — wymaga zlikwidowania istniejących jeszcze dysproporcji między poszczególnymi gałęziami gospodarki narodowej. Konieczne jest zwłaszcza znaczne podniesienie poziomu produkcji rolnej. W przemyśle najważniejszym zadaniem jest rozwój przemysłu paliw, przemysłu energetycznego i niektórych gałęzi przemysłu, chemicznego. Dzisiaj — oświadczył Walter Ulbricht — gdy marny za sobą trzeci rok naszej' pięciolatki, możemy z dumą stwierdzić, że produkcja rudy żelaznej w roku 1953 podniosła się o 339 proc. w porównaniu z rokiem 1950. Globalna produkcja przemysłu hutniczego w NRD w 1953 roku wzrosła o przeszio 200 proc. Przemysł budowy maszyn podniósł swą produkcję w 1953 roku o 176 proc.- w porównaniu z rokiem 1950, więc przekroczy! plan o 6 proc. a Stocznie budują o 347 proc. więcej statków niż w 1950 rolki i Mówca podkreślił, że w niektórych dziedzinach przemysł nie wykonuje planu. Dotyczy to w szczególności przemysłu samochodowego, Walter Ulbricht podkreśli! poważne osiągnięcia przemysłu elektrotechnicznego. Plan pięcioletni przewidywał podniesienie w 1953 roku produkcji przemysłu elektrotechnicznego o 144 proc. w porównaniu z rokiem 1950. W rzeczywistości jednak produkcja ta podniosła się o 193,8 proc. Również w przemyOmawiając zagadnienie plac i kosztów utrzymania Walter Ulbricht porównał sytuację w rozpętywania nagonki nacjonalistycznej i odwetowej. Jednakże — jak podkreśli! mówca — po 6 września 1953 roku robotników socjaldemokratycznych, jak również część robotników chrześcijańskich w Niemczech zachodnich ogarnęło głębokie niezadowolenie. Widzą oni, że socjaldemokracja nie może zapewnić, ludziom pracy żadnych sukcesów. W obliczu odrodzenia miiitaryzmu w Niemczech zachodnich, wobec presji rządu bońskiego na socjaldemokrację i związki zawodowe, robotnicy socjaldemokratyczni zaczynają zdawać sobie sprawę, jak wielkie niebezpieczeństwa grożą masom pracującym Niemiec zachodnich. Robotnicy socjaldemokratyczni, którzy pragną zdecydowanej walki przeciwko „europejskiej wspólnocie obronnej“ i wskrzeszeniu militaryzmu niemieckiego, wysuwają zagadnienie zmiany orientacji SPD. strony oraz sztywne ceny i podwyżki podatków w Niemczech zachodnich z drugiej sprawiają — podkreślił Walter Ulbricht — że już dzisiaj koszty utrzymania w Niemieckiej Republice Demokratycznej są mniejsze aniżeli w Niemczech zachodnich. Nie ulega wątpliwości, że ten obraz będzie się nadal zmienia! z dfliem każdym na korzyść naszej Republiki. W dalszej części .swego referatu Walter Ulbricht omówił szczegółowo zagadnienia partii. Partia — stwierdzi! mówca — dojrzała do wykonania swych wielkich zadań jako straż przednia niemieckiej klasy robotniczej i całego lud-u pracującego. SED dowiodła, jakie sukcesy osiągnąć może klasa robotnicza dzięki swemu zjednoczeniu. . Najważniejszą rzeczą jest obecnie doprowadzić do jedności działania, do koleżeńskiej współpracy klasy robotniczej całych Niemiec. Pragnęlibyśmy, by towarzyszom 'z SPD i KPD w Niemczech zachodnich udaio się ustanowić jedność działania, ażeby wspólnie z SED mogli uwieńczyć sukcesem wielkie narodowe zadanie walki o jednolite, pokój miłujące i demokratyczne Niemcy oraz o stworzenie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Europie. Mówiąc o realizacji generalnej .linii partyjnej Walter Ulbricht oświadczy! m. in.: Partia nasza pod kierownictwem swego Komitetu Centralnego ustaliła marksistowsko-leninowską strategię i taki tykę- w walce o utworzenie jedśle chemicznym zadania wyznaczone na rok 1953 zostały wykonane z nadwyżką wynoszącą 11,5 proc. Oznacza to, że przemysł chemiczny NRD w roku 1953 produkował o 157 proc. więcej niż w roku 1950. W dalszym ciągu swego referatu Ulbricht oświadczył: Nasi wrogowie w swej oszczerczej kampanii głoszą, jakoby szybki rozwój ciężkiego przemysłu był błędem. W związku z tym pragnę stwierdzić co następuje: 1) Szybki rozwój przemysłu ciężkiego był najdotkliwszym ciosem zadanym tym, którzy rozbijają Niemcy i podżegają do wojny. Szybki rozwój naszego ciężkiego przemysłu by) jednym z głównych warunków ekonomicznego wzmocnienia NRD. 2) Dopiero po osiągnięciu wielkich sukcesów w dziedzinie hutnictwa i przemysłu budowy maszyn . ciężkich, powstały niezbędne przestanki dla skutecznej realizacji nowego kursu. 3) Sukcesy w wykonaniu planu oraz współpraca w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej — umożliwiają nam obecnie zwolnienie tempa rozwoju hutnictwa i przemysłu budowy maszyn ciężkich. Z kolei Walter Ulbricht przypomniał, że na drugiej konferencji partyjnej SED stwierdzono, iż warunki rozwoju NRD pozwalają na przejście do planowej budowy socjalizmu. Jest rzeczą zrozumiałą, że już w latach poprzednich rozpoczęto-budowę podstaw socjalizmu. To, co było nowe w uchwałach drugiej polegało konferencji partyjnej, na tym, że należy świadomie i planowo torować drogę podstawowemu prawu socjalizmu. #Sens nowego kursu — oświadczył Ulbricht — polega na tym, by zwolnić tempo rozwoju niektórych gałęzi przemysłu ciężkiego i przemysłu budowy maszyn ciężkich, by uzyskać więcej środków na produkowanie artykułów powszechnego użytku. NRD i w Niemczech zachodnich. Systematyczne obniżki cen i podatków w NRD z jednej Następnie Walter Ulbricht o mówił osiągnięcia- NRD w dziedzinie rozwoju nauki, ośWiaty i sztuki. Mówca podkreślił m. in., że w Niemieckiej Republice Demokratycznej stworzone zostało szkolnictwo prawdziwie demokratyczne, z któregc wyeliminowano na zawsze ducha militaryzmu i imperializmu. nolitych, demokratycznych i pokój miłujących Niemiec. Zastosowała ona we właściwy sposób naukę marksizmu-leninizmu 0 przejściu od kapitalizmu do socjalizmu do warunków rozwoju w NRD. - Nauka, którą stworzyli przed 106 laty najwięksi uczeni niemieccy Karol Marks i Fryderyk Engels, a rozwinęli dalej Lenin i Stalin 1 która zwyciężyła w ZSRR — staje się obecnie żywą rzeczywistością w części Niemiec. Mówiąc o zadaniach partii na przyszłość referent podkreślił m. in. konieczność wzmożenia politycznej pracy masowej, przede wszystkim na wsi. Bardzo doniesie — oświadczył Walter Ulbricht — jest dalsze polepszenie kolektywnej pracy kierowniczych organów partyjnych. Komitet Centralny naszej partii mdgi nakreślić politykę walki o demokratyczne zjednoczenie Niemiec i ustawić zagadnienie przejść!, od kapitalizmu do socjalizmu jedynie w drodze kolektywnej pracy. W kolektywności pracy oraz w kolegialnej odpowiedzialności członków KC i wszystkich wybranych organów partii tkwi siła kierownictwa. Przechodząc następnie do omówienia sytuacji i zadań rolnictwa NRD, Walter Ulbricht stwierdził, że po reformie rolnej osiągnięto znaczne sukcesy w rozwoju rolnictwa, czego wyrazem jest zwiększenie plonów i wzrost hodowli oraz podniesienie stopy życiowej chłopstwa pracującego. Zmieniła się gruntownie struktura socjalna wsi. Państwowe gospodarstwa rolne posiadają 4 proc. wszystkich użytków rolnych NRD, spółdzielnie produkcyjne — 12 proc., pod tymczasowym zarządem państwa i różnych instytucji znajduje się 14 proc. ziemi, małorolni posiadają 14 proc., średniacy — 46 proc., kułacy — 10 proc. Wręcz odmiennie przedstawiają się stosunki w Niemczech zachodnie!:, gdzie 58,2 proc. ziemi uprawnej należy do gospodarstw kapitalistycznych, większość chłopów zmuszona a jest dzierżawić ziemię, ptacąc wysoki czynsz. Zadanie partii polega na tym, by całą uwagę skupić na zagadnieniu dalszego rozwoju rolnictwa. Walter Ulbricht podkreśli! szczególną rolę tworzenia nowych socjalistycznych form gospodarki na wsi jak państwowe gospodarstwa rolne, ośrodki maszynowo-traktorowe i spółdzielnie produkcyjne. Walter Ulbricht stwierdził, że nowe socjalistyczne formy gospodarki' rolnej torują sobie zwycięsko drogę na wsi W NRD." W okresie od SED — stwierdza III Zjazdu następnie W. Ulbricht — umocnił się znacznie sojusz klasy robotniczej i chłopstwa pracującego. W dalszej części referatu, poświęconej partii niemieckiej klasy robotniczej, W. szczegółowo oświetlił Ulbricht główne etapy walki niemieckiej klasy robotniczej. W szczególności W. Ulbricht podkreśli! doniosłą rolę SED w walce o pokój i jedność Niemiec. Utworzenie SED — oświadczył W. Ulbricht — stało się momentem zwrotnym w dziejach niemieckiego ruchu robotniczego. Z chwilą utworzenia SED powstała po raz pierwszy w Niemczech zjednoczona marksistowska partia robotnicza. Niemiecka Socjalistyczna Partia Jedności kontynuuje tym samym najszczytniejsze tradycje rewolucyjne ruchu robotniczego. Dzięki utworzeniu tej zjednoczonej partii klasy robotniczej, jak również dzięki utworzeniu Zjednoczenia Wolnych Niemieckich Związków Zawodowych, została zapewniona kierownicza rola klasy robotniczej w rozwoju demokratycznym NRD. W. Ulbricht omówi! przy tym sukcesy osiągnięte przez masy pracujące NRD w dziedzinie ekonomiki, polityki i kultury pod kierownictwem SED. Jednocześnie W. Ulbricht wskazał na konieczność dalszego polepszenia pracy wewnątrzpartyjnej oraz zwrócił uwagę na doniosłe znaczenie pracy ze związkami zawodowymi, organizacjami młodzieżowymi i innymi masowymi organizacjami. Końcową część swego referaMówca wskazał następnie, że nastąpi! znaczny wzrost produkcji rolniczej. W 1953 r. zebrano z ha przeciętnie o 2,60 q więcej zbóż aniżeli w roku 1934. Przeciwstawiając sytuację chłopstwa pracującego w NRD sytuacji chłopów w Niemczech zachodnich, W. Ulbricht stwierdził, że w latach 1949—1953 wyzuto z ziemi ponad milion chłopów w Trizonii. Po omówieniu zagadnień rolnictwa W. Ulbricht przedstawi! dotychczasowe osiągnięcia oraz środki zmierzające do dalszego usprawnienia handlu i zaopatrzenia ludności NRD. Dla realizacji planów gospodarczych — stwierdził następnie W. Ulbricht — doniosłe znaczenie ma dalszy rozwój handlu zagranicznego, który w okresie od 1952 r. zwiększył się w dwójnasób. Z kolei W. Ulbricht omówił zadania nauki, oświaty i kultury. W. Ulbricht podkreślił, że naukowcy NRD wnieśli poważny wkład do rozwoju gospodarki narodowej, o czym świadczą przyznawane corocznie nagrody państwowe za wybitne prace naukowe, odkrycia i wynalazki oraz gruntowne udoskonalenia metod produkcji. ne W. Ulbricht omówił konkretzadania poszczególnych dziedzin nauki podkreślając, że zadaniem historyków niemieckich jest między innymi oświetlenie wieloletniej przyjaźni narodu niemieckiego i rosyjskiego, jako też narodu niemieckiego i polskiego oraz narodów Czechosłowacji. tu W. Ulbricht poświęcił omówieniu zadań, stojących przed partią w walce o zjednoczenie Niemiec, Następnie W. Ulbricht przeszedł do omówienia sprawy opracowania drugiego pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej NRD. Zaproponował on, by Zjazd polecił KC SED opracowanie do sierpnia 1954 r. dyrektyw w sprawie drugiego planu pięcioletniego, które mają być przedstawione rządowi NRD do rozpatrzenia. Walter Ulbricht zakończy! swój referat okrzykiem na cześć narodu niemieckiego, walczącego o zjednoczone, pokój miłujące, demokratyczne Niemcy, na cześć KPD, na cześć niewzruszonej przyjaźni między narodem niemieckim i narodami Związku Radzieckiego oraz nierozerwalnej więzi Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności z Komunistyczną Partią Związku Radzieckiego i jej Komitetem Centralnym. W. Ulbricht wezwał do oddania wszystkich sił sprawie umocnienia państwa robotniczo - chłopskiego, zbudowanego w Niemieckiej Republice Demokratycznej, sprawie realizacji historycznych zadań stojących przed Niemiecką Socjalistyczną Partią Jedności^ która przewodzi niemieckiej klasie robotniczej i całemu narodowi niemieckiemu w walce o pokój, jedność, demokrację i socjalizm. Rząd NRD gotów jest nawiązać stosunki dyplomatyczne i handlowe z wszystkimi krajami Jesienią 1954 r. wybory do Izby Ludowej NRD Dywersyjna roła prawicowych przywódców SPD Sukcesy przemysłu podstawą nowego kursu Koszty utrzymania w NRD są mniejsze niż w Niemczech zachodnich Nauka Marksa i Engelsa zwycięża w NRD Osiągnięcia w dziedzinie rolnictwa SED przewodzi narodowi niemieckiemu w walce o pokój, jedność, demokrację i socjalizm PRZED DNIEM 1 MAJA Odezwa SFZZ do mas pracujących całego świata (f) WIEDEN (PAP). Na końcowym posiedzeniu Biura Wykonawczego Światowej Federacji Związków Zawodowych uchwalono odezwę do mas pracujących całego świata w związku z 1 Maja — Międzynarodowym dniem walki o prawa związkowe i w ich obronie. Odezwa głosi m. in. Światowa Federacja Związków Zawodowych przesyła Wam, Towarzysze, w krajach i kapitalistycznych, kolonialnych pólkolonialnych, . wytrwale walczącym w obronie i o zdobycie przysługujących Wam praw — braterskie pozdrowienia w związku z dniem 1 Maja. Przesyłamy braterskie pozdrowienia Towärzyszom w Związku Radzieckim, Chińskiej Republice Ludowej i we wszystkich krajach demokracji ludowej, których olbrzymie sukcesy wzmacniają pokój i wiarę mas pracujących całego świata w ostateczne zwycięstwo nad wyzyskiwaczami. W ostatnim roku pogorszyły się jeszcze bardziej w świecie kapitalistycznym i kolonialnym warunki bytu mas pracujących Żądni zysków monopoliści wzmagają barbarzyńską eksploatację. Rośnie nędza i bezrobocie. ' Pierwsze objawy nowego kryzysu dają się już odczuć w USA. W wielu krajach kapitalistycznych panuje depresja gospodarcza. W ciągu ostatniego roku walka mas pracujących o najżywotniejsze postulaty stawała się coraz bardziej stanowcza. Wzmaga się nieustannie dążenie mas pracujących do jedności działania. Trzeci Związków Światowy Kongres Zawodowych powziął uchwałę w sprawie rozpoczęcia w dniu 1 Maja 1954 r. szerokiej kampanii międzynarodowej w obronie i o zdobycie praw związkowych i swobód demokratycznych. Ludzie pracy, niezależnie od przekonań politycznych i przynależności związkowej, bierzcie aktywny udział w przygotowaniu i w obchodach święta 1-majowego. Żorganizujmy 1 Maja 1954 r. potężne demonstracje pod hasłem Jedności w walce o lepsze życie, w obronie praw związkowych, o pokój. Niebezpieczeństwo wojny nie jest jeszcze bynajmniej zażegnane. Imperialiści amerykańscy stojący na czele sil wojny i reakcji, nie rezygnują ze swych agresywnych planów. Tzw. „europejska wspólnota obronna“ i remilitaryzacja Niemiec zachodnich, stanowią przeszkodę na drodze do osłabienia napięcia międzynarodowego. Dzięki wytrwałym wysiłkom narodów osiągnięto tak wielkie sukcesy, jak rozejm w Korei, zwołanie konferencji berlińskiej, porozumienie co do konieczności rokowań i redukcji zbrojeń oraz w sprawię zwołania konferencji genewskiej w celu pokojowego uregulowania problemu koreańskiego i przywrócenia pokoju w Jndochinach. Tylko dzięki Wam, waszej wspólnej akcji i waszej czujności zostaną udaremnione plany handlarzy broni. Ludzie pracy krajów kolonialnych i pólkolonialnych! Twórzcie szeroki front walki przeciwko uciskowi kolonialnemu, w obronie waszych praw i swobód, o niezawisłość narodową, o to, aby położyć kres niewoli kolonialnej. Ludzie pracy krajów E.uropy! Jednoczcie się w walce przeciwko ratyfikacji układów wojennych, nie dopuście do wprowadzenia w życie układów z Bonn i Paryża. Ludzie pracy wszystkich krajów! Rozszerzajcie i umacniajcie jedność działania — rękojmię waszych zwycięstw! Niech żyje 1 Maja — dzień międzynarodowej solidarności mas pracujących, dzień jedności, braterstwa i walki mas pracujących całego świata! Obniżka cen w Czechosłowacji (f) PRAGA (PAP). Korni tet Centralny KPCz i rząd Republiki Czechosłowackiej postanowiły na podstawie sukcesów osiągniętych w produkcji przemysłowej i w związku ze wzrostem wydajności pracy' oraz obniżką kosztów własnych produkcji przeprowadzić z dniem 1 kwietnia 1954 r. dalszą, trzecią z kolei, obniżkę cen artykułów masowego użytku i oplaf za usługi. Obniżka cen przyniesie ludności 5,6 miliarda koron oszczędności w skali rocznej. Psfsks-wągierska wymiana handlowa w r. 1054 (f) W wyniku rokowań handlowych, które, odbyły się w atmosferze przyjaźni i wzajemnego zrozumienia, 31 marca br. podpisane zastało w Warszawie porozumienie o wymianie towarów i płatnościach na rok 1954 pomiędzy Polską Rzecząpoispolitą Ludową a Węgierską Republiką Ludową. Na podstawie porozumienia Polska eksportować będzie do Węgier: drewno, węgiel,, koks, cynk, artykuły przemysłu chemicznego, maszyny i urządzenia przemysłowe oraz inne towary. Węgry eksportować będą do Polski: aluminium, tlenek glinu, bauksyt, zboża, obuwie, rowery, maszyny i urządzenia przemysłowe oraz inne artykuły. Porozumienie podpisali: ze strony polskiej wiceminister Handlu Zagranicznego Czesław Bajer, ze strony węgierskiej poseł nadzwyczajny i minister pełnomocny Węgierskiej Republiki Ludowej,w Warszawie Laios Drahos. (PAP) Z obrad Komisji ONZ do spraw sytuacji kobiet Uchwalenie rezolucji w sprawie równej płacy mężczyzn i kobiet (f) NOWY JORK (PAP; VIII Sesja Komisji ONZ do spraw sytuacji kobiet zakończyła 28 ub. m. dyskusję nad zagadnieniem „równa płaca za równą pracę mężczyzn i kobiet“. Komisja uchwaliła rezolucję Białorusi, zalecającą rządom wszystkich krajów wprowadzenie odpowiednich ustaw i podjęcie innych kroków w celu jak najszybszego zrealizowania zasady równej płacy za równą pracę. Za rezolucją glosowaic 13 delegatek przeciwko 3 (USA. Szwecja i przedstawicielka Kuomintangu). Delegatka W Brytanii wstrzymała się od głosu. W głosowaniu nad drugą rezolucją — Szwecji i USA, która składa główną odpowiedzialność za zrealizowanie zasady równej płacy za równą pracę na organizacje pozarządowe i przewiduje wprowadzenie mniej skutecznych środków, aniżeli uchwalona uprzednio przez Komisję rezolucja Białorusi, delegacje ZSRR, Białorusi i Polski wstrzymały się od głosu. Dotychczasowy ambasador Wielkiej Bretanii opuści! Polskę 31 marca br. opuścił Warszawę dotychczasowy Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Wielkiej Brytanii w Polsce Sir Francis Miehie Shepherd, żegnany na lotnisku przez Dyrektora Protokółu Dyplomatycznego MSZ Edwarda Bartola oraz członków Ambasady Wielkiej Brytanii z Charge d‘Affaires a. i. James Alexander Turpinem na czele. Na lotnisku obecni byli również szefowie szeregu przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Wiadomości sportowe Trasa VII Wyścigu Pokoju w CSR Trasa VII Wyścigu Pokoju na terenie Czechosłowacji obejmować będzie 4 etapy. Łączna ich długość wynosi 643 km. 14 maja kolarze wystartują z Decina do X etapu i przez Mlada Boleslav, Jicin. Hradec Kralove przyjadą na metę do Pardubic. Długość tego etapu wynosi 186 km. 15 maja rozegrany zostanie XI etap. Prowadzić on będzie z Pardubic przez Vysoke Myto. Litomysl i Svitavy do Brna. Zawodnicy będą mieli w tym dniu do przebycia 131 km. 16 maja odbędzie się XII etap wyścigu na trasie: Brno —• Velke Mezirici — Jihlava — Pelhrimov — Tabor, długości 160 km. Ostatni, XIII etap, w dniu 17 maja prowadzić będzie z miasta Tabor przez Fisek. Milin, Dobris i do Pragi, gdzie nastąpi zakończenie VII Wyścigu Pokoju. Bokserzy NRD 1 zapaśnicy Rumuni] w Polsce 1 kwietnia przyjeżdża do Polski reprezentacja pięściarska Zrzeszenia Sportowego Dynamo NRD. Bokserzy niemieccy walczyć będą kwietnia we Wrocławiu z tamtejszą 4 Gwardią. 7 kwietnia Dynamo" Sipotka się w Krakowie z miejscową Gwardia- W obu spotkaniach drużyny polskie wzmocnione będą zawodnikami Gwardii z innych miast. 11 kwietnia odbędzie się w Warszawie mecz między reprezentacjami SV Dynamo i ZS Gwardia. W piątek i sobotę 2 i 3 kwietnia przybędą do Polski w dwóch grupach zapaśnicy rumuńscy, którzy rozegrają w Polsce dwa spotkania międzypaństwowe. Mecz Polska — Rumunia odbędzie się w Stalinogrodzie 4 kwietnia w Hali Parkowej, zaś spotkanie drugich reprezentacji obu państw rozegrane zostanie w Szczecinie 7 kwietnia Pierwsze zwycięstwo Smysłowa z Botwinnikicm MOSKWA. 31 ub. m. dogrywano od łożoną partię VII rundy meczu szachowego o mistrzostwo świata rozgrywanego miedzy radzieckimi arcymistrzami: Botwinnikiem i Smysiowem. Partia zakończyła sie zwycięstwem Smysłowa. Po siedmiu rundach prowadzi Botwiuiik 4,5:2,5. ,