Trybuna Ludu, maj 1954 (VII/120-150)

1954-05-01 / nr. 120

^ 2 -------------------------------------n . .. TRYBUNA LUPÜ Wykaz ważniejszych artykułów podlegających obniżce cen (Dokończenie ze str. 1) 14. Przetwory owocowe marmolada średnio o 10% powidła średnio o 6% dżemy średnio o 6% owoc w płynie średnio o 20% 15. Koncentraty spożywcze zupy luzem średnio o 15% zupy w kostkach średnio o 15% 16. Wyroby tytoniowe średnio o 6% w tym: papierosy ,,Sport“ o 6% papierosy „Wczasowe“ o 4,5% papierosy „MDM“ o 8,8% papierosy „Mewa“ o 6,5% papierosy „Damskie" o 5,6% papierosy „Płaskie“ o 6,6% papierosy „Belweder“ o 7 % cvsrara o 6 % 17, Mydło, proszki doprania a an ivvv mydło do prania ryglowe o 11 % mydło do prania gospodarskie o 11% mydło „Powszechne“ _ o 10 % mydło toaletowe i do'golenia o 10% płatki mydlane o 11% proszki do prania średnio o 10% proszek do zamaczania o 11% soda amoniakalna o 10% świece o 25% 18. Tkaniny wełniane tkaniny czesankowo-zgrzebne średnio o 10% tkaniny zgrzebne średnio o 20 %o chustki zgrzebne na plecy średnio o 35 %o koce zgrzebne średnio o 30 % tkaniny wigoniowe średnio o 25% 19. Tkaniny bawełniane tkaniny koszulowe, piżamowe i ręcznikowe średnio o 15% kalesonowe średnio o 10 %o popelina i zefiry średnio o 5% bieliźniane wszelkie średnio o 10 % obrusowe średnio o 10 % płaszczone i ubraniowe średnio o 12% sukienkowe, kretony, fłaneła średnio o 15"% podszewkowe średnio o 15% fartuchowe średnio o 15 % genua-cord (welwety) średnio o 20 % dekoracyjne średnio o 10%i tkaniny chusteczkowe średnio o 35 % 20. Tkaniny jedwabne koszulowe męskie i damskie średnio o 12%n podszewkowe średnio o 12%o łjluzkowe średnio o 12% sukienkowe i szlafrokowe średnio o 12% żorżety o 12—40% jedwab .naturalny średnio o 12% gorsetowe średnio o 12 °/o adamaszki średnio o 12% plusze odzieżowe i zamsze średnio o 20 % 21. Odzież z tkanin wełnianych objętych obniżką w tym: płaszcze męskie i damskie średnio o 14% ubrania męskie średnio o 13%) kostiumy damskie średnio o 10% ubiory damskie: suknie, spódnice, bluzki itp. średnio o <15 % odzież robocza i służbowa średnio o 15% 22. Odzież z tkanin bawełnianych, jedwabnych i sztucznego włókna w tym: płaszcze, prochowce, peleryny i kurtki męskie średnio o 12%) prochowce damskie średnio o 10%) odzież wykonana z welwetu i dewetyny wszystka średnio o 17% odzież ochronna i robocza średnio o 10% ubrania watowane średnio o 4 % wszelka inna odzież z tkanin bawełnianych, jedwabnych i sztucznego włókna średnio o 10% 23. Bielizna z tkanin bawełnianych, sztucznego jedwabiu i innych sztucznych włókien w tym: koszule męskie i chłopięce bawełniane, flanelowe, jedwabne i ze sztucznego włókna średnio o 15%) koszule męskie popełinowe koszule męskie zefirowe średnio o 13% kalesony średnio o 11% piżamy męskie średnio o 14% komplety bielizny, kuszule i piżamy damskie i dziecięce średnio o 10%c dziecięce i niemowlęce kaftaniki, komplety, piżamy i wszelka inna bielizna dziecięca średnio o 10% kołdry i kołderki wszystkie średnio o 10% 24. Artykuły dziewiarskie i trykotażowe w tym: koszule męskie niane i jedwabne dziane, bawełśrednio o 15% kaftany męskie bawełniane, dziane średnio o 15%) podkoszulki męskie bawełniane, dziane średnio o 10D/kalesony męskie bawełniane, dziane średnio o 15%) komplety damskie dziane bawełniane i jedwabne średnio o 15%o reformy damskie bawełniane i jedwabne średnio o 10% koszule damskie nocne dziane jedwabne średnio o 20%) piżamy damskie dziane jedwabne średnio o 30% bielizna dziecięca, chłopięca i dziewczęca średnio o 12% pulowery, swetry, golfy, kamizelki, blezery, żakiety wełniane męskie, damskie, chłopięce i dziewczęce średnio o 15 % kaftaniki, pajacyki niemowlęce i śpioszki ■ średnio o 20% 25. Pończochy i skarpetki pończochy jedwabne średnio o 17% pończochy bawełniane średnio o 10% pończochy steelonowe średnio o 10% patentki bawełniane i wełniane średnio o 5% skarpetki wszelkie o 5—10% 26. Obuwie produkcji krajowej w tym: obuwie skórzane męskie na podeszwie skórzanej średnio o 5°/c obuwie skórzane męskie na podeszwie gumowej, ze sztucznej skóry, igielitowej i innej średnio o 10% obuwie skórzane damskie na podeszwie skórzanej średnio o 10% obuwie skórzane damskie na podeszwie gumowej, ze sztucznej skóry, igielitowej i innej średnio o 15%) obuwie skórzane młodzieżowe na podeszwie skórzanej średnio o 5 % obuwie skórzane młodzieżowe na podeszwie gumowej ze sztucznej skóry igielitowej i innej średnio o 10 obuwie skórzane dziecięce na podeszwie skórzanej średnio obuwie skórzane dziecięce na poo 10% deszwie' gumowej, ze sztucznej skóry, igielitowej i innej średnio obuwie tekstylne bez względu na o 15% rodzaj podeszwy średnio o 10% obuwie gumowe wszelkie średnio o 10% tenisówki, podhalanłd i trampki średnio o 5% obuwie luksusowe produkcji przemysłu spółdz. średnio o 15 % obuwie luksusowe produkcji państwowego przemysłu kluczowego i terenowego średnio o 5 % 27. Rowery i motocykle rowery wszystkie o 10% motocykle wszystkie o 5%o części rowerowe wszystkie o 10% części motocyklowe wszystkie o 5'% 28. Maszyny i narzędzia rolnicze pługi sprzężajowe wszelkiego rodzaju o 10%n brony o 10% kultywatory o 10% kieraty i przystawki o 10%o sieczkarnie o 5 % śrutowniki kieratowe i pasowe o 5% siekacze do buraków o 10% 29. Artykuły elektrotechniczne radioaparaty lampowe wszelkie o 10% kuchenki elektryczne o 10% żelazka elektryczne o 10% 30. Galanteria galanteria skórzana: teczki, torby damskie i gospodarskie, walizy, tornistry, rękawiczki, paski, portmonetki, portfele itp. średnio o 10%) galanteria włókienniczo-odzieżowa: chustki na głowę, szale, chusteczki, krawaty, rękawiczki, berety, torby i torebki z tkaniny, chusteczki do. nosa itp. średnio o 10%) galanteria z tworzyw sztucznych: torby, teczki, paski wszelkiego rodzaju itp. średnio o 15%) 31. Artykuły kosmetyczne środki do pielęgnacji jamy ustnej: pasty, proszki do zębów itp. o 10% środki do pielęgnacji włosów: szampony, brylantyny, olejki itp. o 10%) środki do pielęgnacji skóry: kremy i olejki wszelkiego rodzaju o 10%) środki upiększające: puder, róż i szminki o 10%) kredki do warg o 20—40% wody kolońskie, wody fryzjerskie i kwiatowe wszelkie o 10%o perfumy wszelkie o 10% zasypki dla dzieci, talki kosmetyczne o 15%) 32. Artykuły sportowe o 5% 33. Wózki dziecięce wszystkie 34. Opłaty pocztowe listy' zamiejscowe o 25% kartki pocztowe zamiejscowe o 33% o 25% 35. Usługi świadczone przez uspołecznione zakłady; szycie obuwia miarowego zwykłego o 10% szycie obuwia miarowego luksusowego o 15% chemiczne czyszczenie odzieży — zgodnie z jednolitym cennikiem krajowym przeciętnie o 10—20% pranie bielizny — zgodnie z jednolitym cennikiem krajowym przeciętnie o 10—20% roboty zduńskie średnio o 18% roboty w dziedzinie malarstwa mieszkaniowego średnio o 20 %o roboty instalacyjne i naprawcze centralnego ogrzewania średnio o 30% roboty elektrotechniczne średnio o 30% roboty instalacji gazowych średnio o 24 % roboty wodociągowe i kanalizacyjne średnio o 10% naprawa radioodbiorników i urządzeń radioakustycznych średnio o 10% naprawa uprzęży średnio o 10% średnio o 28%; y< Nr 120 Uroczysta akademia 1-majowa w stolicy Uroczysta Akadetnia-1-majowa, która odbyła się w stolicy 30 kwietnia br., zgromadziła w sali ZS Gwardia tysięczne rzesze przedstawicieli ludu Warszawy W Prezydium Akademii zasiedli: I Sekretarz KC PZPR Bolesław Bierut wnaz z członkami Biura Politycznego KC PZPR, członkowie Rady Państwa z Przewodniczącym Rady Państwa Aleksandrem Zawadzkim, członkowie Rządu z Prezesem Rady Ministrów Józefem Cyrankiewiczem, przedstawiciele naczelnych stronnictw politycznych, władz Wojska Polskiego, organizacji społecznych, przedstawiciele świata nauki i kultury, wybitni przodownicy pracy. Na uroczystości obecni byli przedstawiciele dyplomatyczni państw obozu pokoju, jak również przybyłe na obchód 1 Maja delegacje związkowców ZSRR, Chińskiej Republiki Ludowej, Czechosłowacji, NRD Niemiec zachodnich, Francji, Anglii, .Węgier, Rumunii, Bułgarii; Finlandii,"Szwecji,^ Ąustrii i Belgii. Nad Presidium «Akademii —na tle. czerwieni '—'portrety Marksa, Engelsa, Lenina, Stalina oraz hasło: „Niech żyje 1 Maja — dzień międzynarodowej solidarności mas pracujących w walce o pokój, niepodległość, demokrację i socjalizm' Na podium prezydialnym stanęły poczty sztandarowe KC PZPR, NKW ZSL, CK SD. CRZZ, organizacji społecznych i KW PZPR. Wielka sala udekorowana jest hastami 1-majowymi oraz biało-czerwonym girlandami. Po odegraniu hymnu narądo wego zagaił Akademię i przewodniczył jej I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR Stanisław Pawlak Serdecznie witany wstępuje na mównicę i wygłasza refer.il zastępca członka Biura Politycznego KC PZPR — mlnłste? Hilary Chełchowski. (Referat podajemy na str. 3). Uczestnicy Akademii przy}* mowali poszczególne fragmenty referatu długotrwałymi o» klaskami, W części artystycznej Akademii 1-majowej z bogatym programem utworów muzycznych, tanecznych i recytacji wystąpiły: chóry dziecięcy I mieszany i Wielka Orkiestra Symfoniczna Państwowej Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, zespół pieśni i tańca Centralnej Rady Związków Zawodowych Oraz. zespół taneczny Woj. Domu Kultury w Łodzi, Solistami byli: Maria Drewniakówna śpiew oraz Zofia Kamińska recytacje. Akompaniował prof. Sergiusz Nadgryzowski, Dnia 30 kwietnia w przeddzień Święta 1 Maja w miastach wojewódzkich odbyły się uroczyste akademie 1-majowe, Rozkaz Ministra Obrony Narodowej nr 20 Szeregowcy f marynarze! Podoficerowie i oficerowie! Generałowie i admirałowie! Tegoroczne święto 1 Maja naród polski obchodzi pod hasłami walki o realizację uchwal II Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, dalszego rozwoju kraju ojczystego i szybszego podniesienia dobrobytu ludności pracującej miast 1 W<5t 1 Maja 1954 roku przejdzie w naszym kraju pod znakiem jeszcze mocniejszego zespolenia całego narodu wokół Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w szerokim Froncie Narodowym, froncie walki o umocnienie naszej niepodległości, o pokój, dobrobyt i socjalizm. Żołnierze Wojska Polskiego zamanifestują w tym dniu swą nierozerwalną więź z narodem, swoją niewzruszoną wolę obrony Ojczyzny i pokoju. Nowymi osiągnięciami witają święto międzynarodowej solidarności mas pracujących kraje obozu pokoju na czele ze Związkiem Radzieckim w budownictwie komunizmu i socjalizmu, w rozwoju swojej potęgi gospodarczej i obronnej, w podnoszeniu stopy życiowej ludzi pracy. Wspaniałe zwycięstwa Związku Radzieckiego i krajów demokracji ludowej i ich niezłomna pokojowa polityka zagraniczna są dla wszystkich miłujących pokój i wolność narodów natchnieniem i drogowskazem w walce o złagodzenie napięcia międzynarodowego, o utrwalenie pokoju. Idea pokojowego współistnienia państw o różnych systemach ustrojowych, idea rokowań w załatwianiu spornych spraw międzynarodowych zdobywa sobie coraz szersze uznanie wśród narodów świata. Szeregowcy i marynarze! Podoficerowie i oficerowie! Generałowie i admirałowie! W imieniu Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i swoim własnym pozdrawiam Was w dniu Święta Pracy 1 Maja i życzę dalszych osiągnięć w podnoszeniu gotowości bojowej Wojska Polskiego. Dla uczczenia święta mas pracujących catego świata rozkazuję: W dniu 1 Maja w stolicy naszej Ojczyzny (— w Warszawie oddać 24 salwy artyleryjskie. Niech żyje Wojsko Polskie —wierna straż naszych granic i niepodległości Ojczyzny! .Niech żyje i umacnia się braterska przyjaźń Polski i Związku Radzieckiego — rękojmią naszej niepodległości i dalszych zwycięstw na drodze do socjalizmu! Niech żyje Polska Zjednoczona Partia Robotnicza — awangarda klasy robotniczej,, przewodniczka narodu w waiee o prikój, dobrobyt, socjalizm! Niech żyje i rozkwita nasza Ojczyzna — Polska Rzeczpospolita Ludowa! Minister Obrony Narodowej KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszałek Polski Ludzie pracy z zadowoleniem witają obniżkę cen WARSZAWA (Obst. wl.). Cieple wiosenne południe ,30 kwietnia. Warszawskie ulice tętnią żywym rytmem majowego święta. Murarz Edmund Czerwiński z budowy przy ul. Ze laznej 23 odłożył narzędzia. Przerwa obiadowa. Na budowę' wbiegł któryś robotników i wolu głośno: „Ob * niżka cen!“ Kiedy w chwilę później rozmawiamy z Edmundem Czer wińskim, przypomina on sobie wiadomość usłyszaną dziś rano przez radio — o strajku we Francji Serce człowiekowi rośnie i czuje się dumny z tego, że na sza partia dba, aby byto u na; coraz lepiej. My robotnicy budowlani, staramy się partii po móc wykonując nasze codzien ne zadania, budując szybciej lepiej — mówi Czerwiński Bogusław Przasnyski jes chyba dziś podwójnie szc.zęśli wy. Wczoraj na pierwszomajowej akademii otrzyma! premii w postaci kuponu materiału na ubranie Dziś nowa radość, niespodzianka dla nas — mówi szybko. — Niedługo jadę na urlop trzeba będzie to i owo kupić. Obniżka wypadła mi w sam raz Z głośnika dobiegały słowa speakera: „Odczytaliśmy tekst uchwały Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 29 kwietnia 1954 r. w sprawie kolejnej obniżki cen... Była godzina 12.30. Na budowie zadźwięczała szyna. — Na murze pierwszego piętra budynku murarz Edmund Czerwiński układał nowe warstwy cegieł. Na ’budowie placu Stalina i ul. Marszałkowskiej za terkotały szybko betoniarki. Pierwsze porcje szarego betonu po przerwie obiadowej popłynęły na budowę betonowej jezdni. Roześmiany gwarny llum przechodniów wysypywał się z tramwajów i autobusów. Ludzie przed wystawami sklepów, szybko i praktyczna robili obliczenia, ile zyskają na obniżce cen ogłoszonej w przeddzień 1 Maja 1954 roku. (is) Wyraz troski partii i rządu Obniżka cen i częściowe podwyższenie plac kolejarzy mówi Iow. Ryszard Woźniakowski z Zakładów „Ryga war“ — wskazuje jak wielki troską dla partii i rządu jest poprawa naszego bytu. Kobiety z „Rygawaru“ są najwyraźniej zaskoczone. Helena Gronkowska pracownica sortowni i Irena Jagodzińska przodownica z pierwszej młodzieżowej grupy, przysiadły na skraju estrady. — Ze obniżka nastąpi, to wiedziałyśmy — mówił o niej towarzysz Bierut. Ale że tak szybko... — dziwi się nadal Gronkowska i uśmiecha się jeszcze szerzej. — Ładna niespodzianka na I Maja. A potem zaraz po gospodarsko prowizoryczne wyliczenia. Potaniały podstawowe artykuły — żywność, odzież, bielizna, materiały... Jagodzińska po kobiecemu sumuje obliczenia, — Będziemy nosiły ładniejsze sukienki. (kw) Zaoszczędzimy na zakupach Lutowaczki Zakładów im. Komuny Paryskiej siedziały cicho, porozumiewając się od czasu do czasu lekkim szturchnięciem. Wrzawa wybuchła wtedy, gdy głośnik zamilkł. Najwięcej gorących, dysku sji i uśmiechów zadowolenia spowodowały obniżone cen> dziecinnych bucików, spodenek bielizny! Kupię malej sukienkę... A ja białą koszulę Jasio wi! Gwarno było w halach Za kładów im. Komuny Paryskiej Mówiono o kolejarzach, dla których 1 Maj podwójnie będzie radosny: „zarabiają więcej, £ do tego jeszcze taniej będziemy kupować“ — cieszyły się żony i córki kolejarzy. Z humorem informowano młode mężatki, że staniały wózki dziecinne. Przewodniczący rady zakładowej odpowiadał na setki naj rozmaitszych pytań: czy stanieją obiady w stołówce, jakie usługi będą tańsze, o ile staniało to czy tamto. Zofia Kłucińska, tokarz, nie darmo ma rozpromienioną twarz. Całą zimę zbierała pieniądze na płaszcz dla siebie i męża, długo pracowali oboje na wielki wspólny podarunek: aparat radiowy. Kilkaset złotych zaoszczędzi teraz na projektowanych zakupach. Będzie jesz cze jedwabna sukienka i lekkie, letnie pantofle. - Poczuta pismo nosem śmieją się do Kłncińskiej kole dzy. Kilkakrotnie bowiem od kladala przedtem zrobienie spra wunków... (wt) W tym jest 1 nasza zasługa Kiedy z głośnika umieszczonego w hali działu P-l w Zakładach im. R. Luksemburg popłynęły słowa, donoszące o uchwale KC PZPR i Rządu o kolejnej obniżce cen detalicznych, wśród pracowników zapanowało poruszenie. — Widzicie, pracujemy coraz lepiej, to i żyć będzie coraz lepiej — mówi Regina Kwiatkowska. — W tym, co usłyszeliśmy jest i nasza zasługa. Wyraźnie przecież powiedziano, że jest to kolejna obniżka cen, a więc będzie ich jeszcze więcej, W zakładach im. Dymitrowa - towarzysze słuchają komunikatu radiowego o obniżce cen Foto a. Nowosieisk Plon Czynu Majowego Dzień 1 Maja wita kraj w odświętnej szacie. Czerwienią 1 bielą Jlag i szturmówek, zielenią girland przybrały się mury gmachów w miastach, świetlice i domy mieszkalne we wsiach. Piękne podarki przynieśli na ten dzień ludzie pracy w całej Polsce. W wyniku realizacji zobowiązań 1-majowych oddane zostały przed terminem liczne nowe placówki użyteczności publicznej; załogi robotnicze dały dodatkowe Ilości wyrobów przemysłowych; chłop! przyspieszyli wiosenne prace w polu. Oto niektóre meldunki o wynikach 1-majowego czynu. Drugi tor kolei elektryczne] Orłowo — Gdynia GDAŃSK. Pięknie udekorowany pociąg prowadzony przez przodującą maszynistkę Milaszewską radośnie by! witany w dr)iu 30 kwietnia br. przez licznie zebranych podróżnych na przystankach kolei elektrycznej Wybrzeża. Dzięki realizacji zobowiązań na 12 dni przed terminem brygady robocze DOKP Gdańsk oddały do użytku drugi tor kolei elektrycznej między Orłowem a Gdynią liczący przeszło 7 km długości. Od dnia 1 maja w. godzinach rannych i popołudniowych pociągi elektryczne kursować będą co 10 minut (dotychczas co 20 minut). Nowe linie tramwajowe na Śląsku I w Nowej Hucie STALINOGRÓD. W przededniu 1 Maja na nowej linii tramwajowej między Mysłowicami a Dańdówką ruszył pierwszy wóz. Nowa linia tramwajowa połączyła osiedla górnicze Modrzę j ów, Niwkę i Dańdówkę z większymi miastami tj. Mysłowicami i Sosnowcem oraz usprawniła dojazd do kopalni ..Niwka - Modrzejów“ i Fabryki Maszyn Górniczych w Niwce górnikom i robotnikom zamieszkałym w powstającym koło Dańdówki wielkim osiedlu mieszkaniowym im. Wincentego Pstrowskiego. NOWA HUTA. miasta Nowa Huta Mieszkańcy otrzymali nową, dogodną linię tramwajową, łączącą odległe osiedle Bieńczycach z Placem Centralw nym miasta Nowoczesna placówka szpitalna LÖD2. W Lodzi 29 kwietnia oddany został do użytku nowy pawilon chirurgiczny szpitala im. dr. M. Pirogowa. W nowootwartym pawilonie, liczącym 160 łóżek znajdują się 3 sale operacyjne, czyniące zadość najwyższym wymogom lecznictwa chirurgicznego. Gabinet rentgenologiczny szpitala rozporządza tomografem, służącym do wykonywania zdjęć warstwowych. 10 „Ursusów“ ponad plan WARSZAWA. Zakłady Mechaniczne „Ursus“ przedterminowo wykonały miesięczny plan produkcji i realizując część swego długookresowego zobowiązania dały dodatkowo dis uczczenia 1 Maja, 10 ciągników & KOSZALIN. Załoga Słupskiej Fabryki Narzędzi Rolniczych postanowiła na wartach 1-majowych dać dodatkowo 50 ciągnikowych wyorywaczy do buraków cukrowych. Zobowiązanie to robotnicy wykonali z nadwyżką —’ 30 kwietnia załoga zameldowała o wykonaniu 7(1 wyorywaczy ponad plan miesięczny. Pól miliona km na parowozie PK 2-3 KOSZALIN. Brygada młodzieżowa starszego maszynisty z parowozowni Białogard Jana Kocota. posła na Sejm. zameldowała w dniu 29 kwietnia na akademii 1-majowej o przejechaniu na parowozie PK 2-3 pół miliona kilometrów bez płukania kotła. W uznaniu zasług Jan Kocot udekorowany został podczas akademii Srebrnym Krzyżem Zasługi. GDAŃSK. Kolejarze stacji Gdańsk - Wrzeszcz zobowiązali się skrócić średni postój wagąnów na stacji o jedną godzinę, tj. z planowanych 21 godzin na 20 godzin. Stosując podwójną operację szybkiego załadunku wagonów opróżnionych, uzyskują oni czas poniżej zadeklarowanego Nowy rodzaj obuwia damskiego OPOLE. Nowy, niewyrabiany dotychczas w kraju rodzaj obuwia — sportowe czółenka damskie o spodach z kolorowej mikroporowatej gumy zaczęła wyrabiać w przededniu Święta Pracy załoga Śląskich Zakładów Obuwia „Otmęt' ELEKTRYCZNYM DO KOLUSZEK cu (Kor. wl.). Jesteśmy na DworWarszawa-Śródmieście. 8.29 wpada na stację pociąg speO cjalny. Umajona zielenią nowiuteńka lokomotywa elektryczna nosi znak fabryczny „Pafawag“. Punktualnie o 8.30 odjazd. Mijamy Grodzisk, Żyrardów. O 9.54 ruszamy ze Skierniewic w pierwszą próbną jazdę nowe zelektryfikowaną linią do Koluszek Ludzie na mijanych stacjach pozdrawiają dtońmi pędzący pociąg — pierwszy pociąg elektryczny na tej trasie. Radość tym większa, że w przeddzień 1 Maja. Postarali się kolejarze, a przecież naprawdę nie byle łat.wn Zelektryfikować tak ruchliwa trasę, nie dąć się mrozom i deszczom. wyprzedzić terminy harmonogramu robót — to piękny wvezvn. Najpierw brygady Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych ni 7 przebudowały tory. Cały czas posuwano się „pod obstrzałem' normalnie kursujących pociągów. Umiał zorganizować robotę majster Kazimierz Żyglarek, Nie zawiodła załoga, nie szczędziła sił gdy trzeba było uwijać się w dwójnasób. Przykład dawali przodownicy pracy — Stanisław Pecyna, Bolesław Kencki, Wacław Stępniak. Potem brygady Przedsiębiorstwa Kolejowych Robót Elektryfikacyjnych montowały sieć trakcyjną. W specjalnie urządzonych pociągach czyhały ns bocznych torach na krótkie przerwy w ruchu na szlaku. Toi wolny — 5—6 godzin gorączkowej pracy. Linka nośna, przewód jezdny, jeszcze metr i jeszcze metr i zmykać znów ns ’ boczny tor. Kierował tą pracą Iow. Władysław Skowroński. Przodowały brygady Jerzego Skibińskiego, Mieczysława Wieczorkiewicza i Sylwestra Chojeckiego. Równie dobrze spisały się brygady montujące pod kierownictwem technika Filipiaka sieć zasilającą. W walce z trudnościami zespoły elektryfikacyjne nabierają wiedzy i doświadczenia. Z miesiąca na miesiąc pracują lepiej. Z roku na rok wykonują coraz wyższe zadania. Zelektryfikowaliśmy w tym roku dwukrotnie więcej torów niż w roku ubiegłym. W roku następnym, 1955, zelektryfikujemy dwa razy więcej niż w roku obecnym. Pociągi elektryczne na trasie Warszawa—Koluszki zaczną regularnie kursować z nowym rozkładem jazdy z 22 na 23 maja. Ale Koluszki to etap większego zadania. Jesienią tego roku pospieszny elektryczny zawiezie nas do Łodzi w 1 godz. i 15 minut. W 195.6 roku w 3 godziny — do Stalinogrodu. Z, G.