Trybuna Ludu, styczeń 1977 (XXIX/1-25)

1977-01-03 / nr. 1

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! # Trybuna Lud u * ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 1 (10087) Rok wyd. XXIX WARSZAWA, poniedziałek 3 stycznia 1977 r. Wydanie AA Cena 1 zł EDWARD GIEREK: Naszym wspólnym nadrzędnym celem-siła i wielkośćPolski dobro i pomyślność wszystkich Polaków Noworoczne przemówienie radiowo-telewizyjne I Sekretarza Komitetu Centralnego PZPR W wieczór sylwestrowy, piqtek 31 stycznia 1976r. I Sekretarz Komitetu Centralnego PZPR towarzysz Edward Gierek wygłosi! następujące przemówienie przed kamerami telewizji i mikrofonami Polskiego Radia: Drodzy Rodacy! Za kilka godzin kończy się rok 1976, szósty rok obecnego dziesięciolecia. Jest to chwila stosowna dla zastanowienia się nad doświadczeniem przeszłości i zadaniami, jakie niesie przyszłość. Odwracając karty kalendarza historii, spróbujmy jeszcze raz spojrzeć na dorobek naszej wspólnej narodowej pracy w Polsce Ludowej. W krótkim historycznie czasie zbudowaliśmy i umocniliśmy nasze państwo, ugruntowaliśmy jego bezpieczeństwo i trwałość granic, przeprowadziliśmy podstawowe reformy społeczne, dźwignęliśmy ruin, a następnie rozbuz dowaliśmy i zmodernizowaliśmy gospodarkę, zapewniliśmy pracę dla wszystkich, rozwinęliśmy naukę, oświatę i kulturę oraz świadczenia społeczne. Warunki życia naszego narodu zmieniły się na lepsze pod każdym względem Wiele przeszkód trzeba było pokonać, aby wcielić w życie idee Manifestu Lipcowego, których najistotniejszą treścią jest dobro człowieka i dobro Polski. Niemało jeszcze potrzeba będzie wysiłku, aby usunąć wszystkie skutki wiekowego zacofania, aby utrwalić jedność moralnopolityczną Polaków, aby upowszechnić nawyki myślenia kategoriami państwa i narodu. Rok, który mija nie był łatwy. Mówię to szczerze, bo : tylko szczerość może być podstawą rozmowy Polaków z Polakami. Ale właśnie prawda wymaga, abym powiedział i to, że mimo wszystkich przeszkód rok ten był owocny i przyniósł nowe dokonania oraz dalszy postęp naszej ojczyźnie. We wszystkich dziedzinach życia, we wszystkich dziedzinach gospodarki uruchomiliśmy nowe moce i otworzyliśmy nowe możliwości. Ich symbolem jest pierwsza stal, która popłynęła z huty „Katowice“ — największej budowli przemysłowej, jaką kiedykolwiek w Polsce zamierzono i urzeczywistniono. Praca i wysiłek, wkładane w rozwój gospodarki, już przynoszą i przynosić będą narodowi coraz większy pożytek. Przekształcą się w nowe domy, w nowe urządzenia komunalne, w nowe maszyny rolnicze, w tysiące przedmiotów codziennego użytku, w to wszystko, co zaspokaja rosnące potrzeby społeczne. Pozwolą tworzyć coraz lepsze warunki dla dalszego rozwoju nauki, oświaty i kultury. Jedynie budowa siły gospodarczej kraju pozwala myśleć realnie o lepszym i bogatszym życiu każdej polskiej rodziny, całego społeczeństwa. Zgodnie z wolą narodu, zgodnie z programem VI i VII Zjazdu partii stawiamy przed sobą jako cel nadrzędny: siłę i wielkość Polski, dobro i pomyślność Polaków. Za wytrwałość i ofiarność w pracy dla osiągnięcia tego celu dziękuję z całego serca polskiej klasie robotniczej, polskim rolnikom, polskiej inteligencji, wszystkim ludziom rzetelnego trudu. W imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, w imieniu władz centralnych stronnictw sojuszniczych oraz Frontu Jedności Narodu, w imieniu Rady Państwa i Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej — składam im wyrazy głębokiego uznania. Drodzy Rodacy! Perspektywy rozwoju każdego kraju zależą od stosunków międzynarodowych, od współpracy międzynarodowej, a przede wszystkim od wielkiego ogólnoludzkiego dobra, jakim jest pokój. Pod tym względem rok, który mija, był pomyślny dla Polski, dla Europy, dla całego świata. Mimo usiłowań przeciwników odprężenia utrwaliły się tendencje do pokojowej współpracy dobrego sąsiedztwa. Wzroi sła potęga Związku Radzieckiego — głównej ostoi światowego . pokoju. U- mocniła się pozycja i zwartość socjalistycznej wspólnoty państw. Wzrosło również międzynarodowe znaczenie naszej ojczyzny. Osiągnęliśmy to naszą aktywną polityką zagraniczną. Naszym współdziałaniem w realizacji pokojowej linii krajów socjalistycznych. Mamy powód do rzetelnej satysfakcji z godnego miejsca *i dobrego imienia Polski w Europie i w świecie. Dziś —- witając nadejście Nowego Roku — pozdrawiamy serdecznie naszych przyjaciół i sojuszników. Przesyłamy najlepsze, najgorętsze życzenia bratniemu narodowi radzieckiemu. Życzymy szczęścia i powodzenia narodom całej socjalistycznej wspólnoty. Życzymy pokoju i pomyślności wszystkim narodom. W wieczór sylwestrowy zawsze kierujemy myśli ku najbliższym. Dlatego zwracam się dzisiaj do polskiej klasy robotniczej, do górników, hutników, metalowców, budowlanych. włókniarzy, Zwracam się do polskich rolników i do polskiej inteligencji. Zwracam się do kobiet, których uczuciom i codziennej trosce tak wiele zawdzięczają nasze rodziny. Zwracam się do młodzieży polskiej, z którą wiążemy tak wielkie nadzieje. Zwracam się do weteranów walki i pracy. Przyjmijcie, drodzy przyjaciele, z okazji Nowego Roku najserdeczniejsze i najgorętsze życzenia. Pozdrawiam wszystkich, którzy noc sylwestrową spędzają na swych posterunkach : załogi zakładów przemysłowych, kolejarzy, pracowników transportu i łączności, służby zdrowia i służb komunalnych, żołnierzy Wojska Polskiego, pracowników Milicji i Służby Bezpieczeństwa. Pozdrawiam członków i kandydatów naszej partii, Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, pozdrawiam członków stronnictw sojuszniczych, pozdrawiam wszystkich działaczy Frontu Jedności Narodu. Najlepsze życzenia kieruję do Polaków żyjących poza granicami kraju, którzy wspólnie z nami dzielą troskę o rozwój i pomyślność ojczyzny. Drodzy Rodacy, Przyjaciele! Rok, który nadchodzi, będzie rokiem dalszej pracy, dalszego wysiłku nad tworzeniem pomyślności całego narodu i każdej polskiej rodziny. Będzie też rokiem wspólnej satysfakcji, jeśli na tej drodze osiągniemy nowe postępy. Musimy rozwiązać wiele jeszcze problemów, aby lepiej zaspokajać potrzeby i skuteczniej usuwać trudności w pracy i życiu narodu. Mówiliśmy o tym niedawno na V Plenum Komitetu Centralnego. Jesteśmy zdecydowani iść drogą wytyczoną na VI Zjeździe i potwierdzoną przez VII Zjazd naszej partii. Zespalajmy więc nasze myśli i nasz wysiłek. Czujmy się jedną polską rodziną. Mamy dobry, sprawdzony program. Nasza jedność i wytrwałość w jego urzeczywistnianiu są najlepszą gwarancją, że w nadchodzącym roku nasza wspólna praca przyniesie dobre wyniki dla Polski i dla Polaków. Z całego serca życzę Wam wszystkim, drodzj przyjaciele, szczęścia i pomyślności — dla Was i dla Waszych domów, Po powrocie polskiego srebra z Francji Wypowiedź wiceministra Finansów Na warszawskim lotnisku Okęcie wylądował specjalny samolot PLL Lot z ładunkiem prawie 2,5 tony srebra. Jak już informowaliśmy, pochodzi ono z darów społeczeństwa polskiego, złożonych w 1939 roku na ówczesny Fundusz Obrony Narodowej, a zdeponowanych w Banku Francji w Tuluzie. Polsce tych Decyzja zwrotu cennych darów zapadła ostatecznie podczas ostatniej wizyty w naszym kraju prezydenta Francji Valerego Giscarda d’Estaing. Poprzedzona została intensywnymi staraniami polskich dyplomatów, historyków, finansistów, numizmatyków. Skrzynie srebra, które września 1939 roku wywędro- 6 wały z Warszawy przez Lublin, Lwów, Rumunię, Morze (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) IV płockiej „Petrochemii’ Nowe instalacje zdają egzamin Pomyślnie przebiega rozruch nowych instalacji rafineryjno■petrochemicznyeh tzw. krakingu katalitycznego i alkilacji, uruchomionych w ostatnich dniach grudnia w płockim kombinacie. Załoga krakingu przerobiła dotychczas na obiekcie 45 tys. ton surowca uzyskując z niego m. in. około 20 tys. ton wysokooktanowych benzyn i 10 tys. ton oleju Część produktów napędowego. kierowana jest do dalszej produkcji na nowej alkilacji, (PAP) Przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wśród załogi „Waryńskiego” 31 grudnia — w ostatnim dniu 1976 r. — członek Biura Politycznego KC PZPR, Przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński_odwiedzil załogę warszawskich ZaklaUóWTHaszyyBmjowlanych im. Ludwika Waryńskiego. Przewodniczący Rady Państwa należy do fabrycznej organizacji partyjnej tych zakładów. W czasie odwiedzin w poszczególnych wydziałach produkcyjnych — m. in. prototypowni, wydziale mechanicznym oraz montażu — Henryk Jabłoński złożył pracownikom serdeczne życzenia noworoczne. W trakcie bezpośrednich rozmów interesował się problemami produkcji i warunkami socjalno-bytowymi załogi. Spotkanie z aktywem Podczas spotkania z_ aktywem jjpołęcy.no-polit.yr?nyrn7i gospodarczym zakładów, przewodniczącego Rady Państwa poinformowano o dorobku produkcyjnym załogi w 1976 r. Wszystkie planowe zadania wykonane zostały 7 dni przed terminem. Koparki z „Waryńskiego” pracują w blisko 30 krajach świata. Produkcja fabryki miała istotne znaczenie do realizacji poważnych zadań inwestycyjnych w całym kraju, jak np. Huta „Katowice” i trasa szybkiego ruchu Śląsk Warszawa. Nowoczesne wyroby Produkując w 1976 r. około 2,5 tys. nowoczesnych, hydraulicznych koparek Maszyn Budowlanych Zakłady stały się jednym z największych wytwórców tego typu maszyn w świecie. Realizacji zadań produkcyjnych towarzyszyła dalsza wydatna poprawa warunków socjalnych załogi. Przyszły rok — będzie etapem dalszego rozwoju fabryki. Do produkcji wejdą nowe odmiany koparek. Wzrost zadań wynieść ma ok. 14 proc. Eksport zwiększony zostanie ok. 39 proc, Henryka Jabłońo skiego zapewniono, iż załoga wszystkie te zadania w pełni wykona Przewodniczący Rady Państwa pogratulował pracownikom „Waryńskiego” pomyślnych wyników w 1976 r., złożył też życzenia pomyślności w 1977 r. Podkreśli! jednocześnie, iż najważniejszym zadaniem jest stała troska o poprawę jakości pracy na każdym stanowisku. (PAP) Życzenia w Belwederze Tradycyjnym zwyczajem — w Salt Pompejańskiej w Belwederze wyłożona została 1 stycznia w godzinach południowych Księga Życzeń Noworocznych. Życzenia pomyślnego 1 szczę. śliwego nowego 1977 roku — dla Rady Państwa i jej Przewodniczącego Henryka błońskiego — wpisywały Jado księgi delegacje stronnictw Tolityćwiych, Frontu Jedności Narodu, organizacji społecznych i młodzieżowych. Do Belwederu przybyli, aby przekazać życzenia, przedstawiciele Wojska Polskiego, ZBoWiD, reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele świata nauki i kultury, duchowieństwo różnych wyznań. Belweder odwiedziły również liczne osoby prywatne. Życzenia do księgi wpisali także szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu życzeń obecny był sekretarz Rady Państwa — Ludomir Stasiak. (PAP) W „Dolnej Odrze” 8 blok pracuje pełną parą Za kilka dni prqd do sieci krajowej W elektrowni „Dolna Odra" w niedzielę w nocy zrealizowano decydujący etap poprzedzający synchronizację ostatniego ósmego bloku energetycznego z siecią Jego turbina, która krajową. pracuje już w ruchu ciągłym, osiągnęła pełną prędkość — 3 tys. obrotów na minutę. Za kilka dni blok ten dostarczy prąd do krajowej sieci energetycznej. Jest to wielki sukces budowniczych. Pomogli im też wszyscy dostawcy oraz montażyści z Energomontażu —Północ, Energopolu — 6,, „Instalu” Szczecin, elektrowni „Turów”, a także Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskieso. (PAP) W 1977 roku — około 4 miliardów zł Podwyżki emerytur, rent i najniższych plac Około 4 mld zl przeznaczonych zostanie w jednym tylko roku — 1977 — na realizację pierwszego etapu podwyżek emerytur i rent z tzw. starego portfela oraz plac minimalnych. Zgodnie z zapowiedzią I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka na VIII Kongresie Związków Zawodowych, decyzje te mają wejść w życie od 1 maja 1977 r. Cala operacja dorocznych podwyżek, które przyniosą poprawę sytuacji materialnej znacznej części społeczeństwa, zakrojona jest do 1980 r. Nie była to decyzja łatwa z ekonomicznego punktu widzenia, z uwagi choćby na napiętą sytuację rynkową. Podjęcie tego wysiłku zostało . jednak podyktowane ważnymi względami społecznymi. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) 55 rocznica powstania Komunistycznej Partii Chile List Edwarda Gierka do Luisa Corvalana Lepe I Sekretarz KC PZPR — Edward Gierek skierował do sekretarza generalnego Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chile Luisa Corvalana Lepe list następującej treści: DROGI TOWARZYSZU CORVALAN Z okazji 55 rocznicy powstania Komunistycznej Partii Chile w imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Partii Robotniczej Zjednoczonej pragniemy przekazać Wam, Komitetowi Centralnemu KP Chile, wszystkim komunistom i całemu bohaterskiemu narodowi chilijskiemu nasze braterskie pozdrowienia i życzenia pełnego sukcesu w walce o postęp, wolność i demokrację w Waszym kraju. Zahartowana w bojach Komunistyczna Partia Chile zawsze konsekwentnie dążyła do urzeczywistnienia najszlachetniejszych ideałów demokracji, niezawisłości politycznej i niezależności ekonomicznej i wspólnie ze wszystkimi siłami postępu doprowadziła do utworzenia rzędu reprezentującego masy ludowe. Skrajne siły reakcji wspierane przez ośrodki imperialistyczne uniemożliwiły realizację szlachetnych zamierzeń rządu jedności ludowej, lecz masy pracujące Chile zespolone z silami lewicy nie ugięły się przed akcją brutalnego, faszystowskiego terroru i aktywnie kontynuują walkę o wolność i przywrócenie swobód demokratycznych. Wasz osobisty przykład Drogi Towarzyszu Corvalan jak również innych patriotów chilijskich stanowi symbol nieugiętości i bohaterstwa w tej walce. Jesteśmy głęboko przekonani, że Komunistyczna Partia Chile, klasa robotnicza i naród chilijski odniosą cięstwo, że idee zasłużone zwydemokracji, postępu i sprawiedliwości społecznej zatriumfują w Waszej Ojczyźnie. Nasza partia i cały naród polski z całego serca Wam tego życzą. Pragniemy równocześnie wyrazić naszą radość z powodu Waszego uwolnienia. Jest to wielka satysfakcja dla ruchu robotniczego i całej postępowej ludzkości. (PAP] Orędzia noworoczne Rok 1976-rokiem sukcesów światowego ruchu komunistycznego Powściągliwe prognozy przywódców Zachodu nego, składając życzenia społeczeństwom swoich krajów, dokonali analizy sytuacji w roku minionym i przedstawili perspektywy na rok 1977. Orędzia noworoczne przywódców wielu krajów kapitalistycznych wyrażały umiarkowany optymizm i odzwierciedlały niepokój przed dalszymi trudnościami gospodarczymi. Wspólnym akcentem wielu orędzi była deklarowana wola pokoju i podkreślana konieczność umacniania procesów odprężeniowych i współpracy W schód—Zachód. W orędziu noworocznym KC KPZR, Prezydium Rady Najwyższej ZSRR i Rządu Radzieckiego podkreśla się, że rok ubiegły charakteryzowały konsekwentne posunięcia, (DOKOŃCZENIE NA STR. Z) W orędziach noworocznych przywódcy państw świata socjalistycznego i kapitalistycz- Sylwestrowa noc w Hucie „Katowice” (OD SPECJALNEGO WYSŁANNIKA) WYDZIAŁ PRZYGOTOWANIA RUD. Jest kwadrans przed północą, gdy brygadzista elektryków Zdzisław Woźniak schodzi do podziemnego tunelu, którym biegnie taśmociąg. Trzeba usunąć awarię przy tzw. wózku zgarniającym. Woźniak ma 20 lat, żonę i 6- miesięczną córeczkę Mirellę. Po raz pierwszy spędza noc sylwestrową w pracy, z dala od rodziny. Czego mu życzyć na rok 1977? — Mieszkania! I może jakiejś podwyżki... Ale mieszkania przede wszystkim, bo chciałby sprowadzić żonę i dziecko z Nowej Huty, od teściów. Do „Katowic” przeniósł się z Huty im. Lenina przed półtora rokiem. Mieszka w hotelu. Podoba mu się nowa praca i żeby tylko mogły się spełnić te „lokalowe życzenia”... WYDZIAŁ WIELKICH PIECÓW* Ö godz. 23.15 rozpoczął się spust, oznaczony kolejnym numerem 253. Surówka spływa wciąż jeszcze do dwóch kadzi mieszalnikowych — „Tomka” i „Edyty” — kiedy na kilkanaście sekund przed północą mistrz Daniel Orliński uruchamia ręczną syrenę, by ogłosić nadejście Nowego Roku. W blasku i żarze, bijącym od płomiennej strugi, składają (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Odwilż w całym kraju (Inf. wl.). W niedzielę, na przeważającym obszarze kraju wystąpiła odwilż, która walnie dopomogła drogowcom i kolejarzom w walce ze śniegiem i gołoledzią. W woj. olsztyńskim i białostockim śnieg był jeszcze suchy i zmrożony, co przy silniejszych wiatrach powodowało tworzenie się nowych zasp. Nadal jednak nieprzejezdnych jest 239 odcinków dróg III kolejności odśnieżania. Najwięcej w woj. białostockim, olsztyńskim i koszalińskim. Wysokie temperatury w niedzielę oraz opady deszczu lub mżawki zmyły śnieg i lód z nawierzchni szos — stwierdził w godzinach popołudniowych dyżurny Centralnego Zarządu Dróg Publicznych. (cen) SPORT e SPORT o SPORT J. Dumebsig prowadzi w Konkursie 4 Skoczni W centrum zainteresowania miłośników sportu znajdujesię rywalizacja czołowych skoczków narciarskich świata, którzy rozgrywają Konkurs Czterech Skoczni. Pierwszą próbę tej wielkiej imprezy wygrał Austriak T. Innauer, a w konkursie na skoczni w Garmisch -Partenkirchen triumfował skoczek NRD J. Danneberg, Reprezentant NRD prowadzi w łącznej klasyfikacji przed Innauerem, a trzecie miejsca zajmuje młodziutki skoczek NRD, H. Duschek, co potwierdza opinię o wielkim talencie tego 20-letniego zawodnika. Polscy skoczkowie zajmują dalekie pozycje. Najlepszy — Stanisław Bobak został w łącznej tabeli sklasyfikowany na 16 miejscu. (Informacje sportowe zamieszczamy na stronach 9 i 10). Szwajcar Heini Hemmt wygra! slalom gigant w kolejnych zawodach o puchar świata. Fot CAF