Trybuna Ludu, wrzesień 1977 (XXIX/206-231)

1977-09-01 / nr. 206

W numerze KUL TURA Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! #Trybuna Ludu/** ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Mr 206 (10292) Rok wyd. XXIX WARSZAWA, czwartek, 1 września 1977 r. Wydanie AA Cena 1 zł W Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, w Centrum Półprzewodników i fabryce domów E. Gierek wśród załóg stołecznych zakładów 31 sierpnia. I Sekretarz KC PZPR — Edward Gierek odwiedził przodujqcq w województwie stołecznym Rolniczq Spółdzielnię Produkcyjną w Baniosze, Naukowo-Produkcyjne Centrum Półprzewodników „Unitra- Cemi" w Warszawie oraz fabrykę domów powstajqcq w dzielnicy Praga-Północ. W RSP Baniocha, Edward Gierek, któremu towarzyszyli gospodarze woj. stołecznego: sekretarz KC, I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR — Alojzy Karkoszka i prezydent m. st. Warszawy Jerzy Majewski, zapoznał sie z rozwojem hodowli hxdla_ Spółdzielnia gospodarująca na 650 ha ziemi systematycznie zwiększa swoje stado — obecnie liczy ono 860 krów, jałówek i opasów. W br. spółdzielcy z Baniochy wyprodukowali już 300 ton mięsa. Edwardą Gierka poinformowano o sprawnym zakończeniu żniw na polach spółdzielni oraz o pomyślnym przebiegu zbioru pasz. Uczestnicząc w realizacji programu poprawy wyżywienia narodu, spółdzielcy z Baniochy rozwijają również inne formy gospodarowania. I Sekretarzowi KC PZPR przedstawili swoje stawy rybne, szklarnie oraz własną przetwórnię owoców i warzyw. Spółdzielnia w Baniosze ..stała się ważnym ogniwem pierścienia mlecznomięsnego i warzywnego wokół Warszawy. Z Baniochy Edward Gierek udał się 2 wizytą do Naukowo-Produkcyjnego Półprzewodników w Centrum Warszawie, gdzie serdecznie witany przez załogę, zaznajomił się z produkcją układów sealonych. Stanowią one podstawowy składnik nowoczesnych urządzeń elektronicznych: od komputerów i zautomatyzowanych linii technologicznych po sprzęt powszechnego użytku, np. telewizory, magnetofony i radioodbiorniki. Unowocześniając produkcję „Cemi” współpracuje z firmami zagranicznymi m. in. z francuską „Thompson-CSF”, rozwija również własne opracowania. Zwiedzając NPCP, E. Gierek zapoznał się z prototypowym stanowiskiem, na którym montaż układów scalonych kontrolowany jest na ekranie monitora. Urządzenie to jest dziełem pracowników Przemysłowego Instytutu Elektroniki wchodzącego w skład „Cemi”. W ciągu 7 lat działalności „Cemi” zwielokrotniło dostawy swoich wyrobów dla krajowego przemysłu elektronicznego oraz rozwinęło ich eksport do wszystkich krajów socjalistycznych, a także do Francji i RFN. Następnie I Sekretarz KC odwiedził teren budowy kolejnej warszawskiej fabryki domów, powstającej w dzielnicy Praga-Północ. Fabryka ta jeszcze w br. rozpocznie jsrodukcję elementów bloków mieszkalnych oraz domów jednorodzinnych, a po osiągnięciu pełnej zdolności jej roczna wydajność wyniesie 9 tys. izb mieszkalnych. Zwiedzając hale, w których trwają przygotowania do rozruchu mechanicznego, E. Gierek interesował się instalowanymi tu nowoczesnymi urządzeniami, m, in. formami pozwalającymi znacznie skrócić cykl produkcji elementów oraz innymi maszynami zakupionymi we Francji. Nowa fabryka, podobnie jak dwie inne realizowane obecnie, przyczyni się do lepszego zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych stolicy. (PAP) Po ostatniej powodzi Problemy gospodarki wodnej Wywiad z wiceministrem Rolnictwa A. Jaśkowiakiem Przez caty sierpień wszystkie siły i środki w naszym kraju skoncentrowane byty na żniwach, przebiegających w wyjątkowo trudnych warunkach, oraz na walce z powodzią. Ulewne deszcze, które zaczęty padać od początku sierpnia i po krótkiej przerwie ponownie nawiedziły niemal cały kraj - spowodowały wylewy wielu rzek. Obecnie — po kilku pogodnych dniach - poprawiła się sytuacja w większości rejonów kraju, chociaż Odrą przemieszcza się jeszcze groźna fala. przy usuwaniu szkód wyrządzonych przez żywioł i — na tym tle — o niezbędnych przedsięwzięciach podejmowanych w gospodarce wodnej mówi wiceminister Rolfnictwa — Alfred Jaśkowiak w wywiadzie udzielonym red ' Grzegorzowi Milewskiemu z '“PAPW miarę obniżania się poziomu wód w rzekach — mówi wicemin: Jaśkowiak — odwołujemy alarmy powodziowe w rejonach, gdzie minęło już zagrożenie. Nadał natomiast z niesłabnącą uwagą śledzić będziemy przez najbliższe dni przepływ kolejnej w tym miesiącu fali powodziowej na. Odr?*1 (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) O aktualnej sytuacji powodziowej, postępie prac Umacnianie porządku i praworządności Plenum KW PZPR w Koninie Poprawa ładu, porządku, bezpieczeństwa publicznego w województwie konińskim była 31 sierpnia tematem plenum KW PZPR w Koninie. Postępowi we wszystkich dziedzinach życia społeczeństwa tego regionu towarzyszy poprawa ładu i porządku publicznego — stwierdzono toku obrad, którym przewodw niczył I sekretarz KW PZPR w Koninie Tadeusz Grabski. W ubiegłym roku znacznie zmalała liczba dokonanych przestępstw w porównaniu do roku 1975, przy jednoczesnym wzroście ich wykrywalności. Stało się to możliwe dzięki operatywnej pracy, partyjnemu zaangażowaniu pracowników organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Duże znaczenie dla dalszego umacniania praworządności ma właściwa koordynacja działań podejmowanych na i wszystkich szczeblach władzy administracji terenowej (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Jubileusz przemysłu okrętowego 10-milionowa tona z polskich stoczni 31 sierpnia br. w Stoczni Gdańskiej im. Lenina przekazany został armatorowi radzieckiemu masowiec - pakietowiec „Bosman Moszkow”, jednostka w której zawarta jest 10-milionowa tona nośności statków zbudowanych w naszych stoczniach w całej ich powojennej historii. Ogółem polskie stocznie w ramach owych 10 min dud wyprodukowały 1.566 statków w tym 116 różnych typów. (PAP) Pozostało tylko 5 procent zbóż do zebrania Żniwa na ukończeniu Pogoda sprzyja rolnikom o Zboże w magazynach Przygotowanie pól pod jesienne siewy (INFORMACJA WŁASNA) To jest dobra wiadomość dla wszystkich — w kilku województwach, na polach nie ma już zbóż, rolnicy zakończyli żniwa. Zróżnicowanie prac jest nadal znaczne, ale ostatnie pogodne dni pozwoliły w całym kraju przyspieszyć ich tempo. Do zbioru pozostało jeszcze ok. 5 proc. zbóż O zakończeniu prac żniwnych zameldowały województwa: kieleckie, piotrkowskie, przemyskie, słupskie. Niewielkie areały zbóż (głównie jarej pszenicy i owsa) pozostały w województwach skierniewickim, elbląskim, toruńskim, chełmskim, bydgoskim, poznańskim i wielu innych. Mimo nie sprzyjających warunków pogodowych, dzięki ludziom, dzięki dobrej organizacji pracy, sprawnemu funkcjonowaniu całego zaplecza technicznego rolnicy zebrali plony, zbierają zboże, odstawiają je do magazynów. krótkie wypowiedzi na ten teC mat poprosiliśmy przedstawicieli wydziałów rolnictwa w kilku urzędach wojewódzkich, KIELCE: Dziękujemy pomocnikom ... Roman Polak, dyrektor Wydziału Rolnictwa: zebraliśmy zuoze z zitj tys. ha. Rolnicy zrobili wszystko co było możliwe żeby plon się nie zmarnował.1 (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Przed nowym rokiem szkolnym Ślubowanie młodych nauczycieli Z nowym rokiem szkolnym podejmie trud kształcenia i wychowania młodego pokolenia 400 tys. nauczycieli i pedagogów. Od icli wiedzy, umiejętności i serca zależ,.v oblicze naszej szkoły, jak też kształt i owoce reformy systemu edukacji narodowej, która jest coraz bliższa Z okazji rozpoczynającego się nowego roku szkolnego, w województwach odbyły się spotkania z młodymi pedagogami, podejmującymi pracę w szkole, uroczyste ślubowania adeptów tego zawodu, wstępujących do stanu nauczycielskiego, wypowiadając słowa roty, składali przyrzeczenie, iż będą jak najlepiej w miarę swych sil, zgodnie z sumieniem i etyką nauczyciel-ską. wypełniać powierzone im obowiązki. Szczególnie podniosły charakter miało spotkanie młodych nauczycieli, które odbyło się 31 sierpnia br. w stołecznym Ratuszu. 400 pedagogów podejmujących w br. pracę w szkolnictwie stołecznego 'woj. warszawskiego — to w. większości nauczyciele szkół gminnych. (DOKOŃCZENIE NA STR, 4) Sierpień w przemyśle węglowym Plan wykonany z nadwyżką Załogi kopalń węgla kamiennego przekroczyły o 4 tys. ton sierpniowe zadania wydobywcze. W ciągu 8 miesięcy br. wydobyto blisko 3.9 min ton węgla więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W sierpniu br. najlepsze rezultaty pracy osiągnęły załogi zabrzańskiego i rybnickiego zjednoczenia^ przemysłu węglowego, z kopalń„ „1 Maja”, „Manifest Lipcowy”, „Makoszowy”, „sosnowiec", „pokoj” i „Bolesław Śmiały”. (PAP) 3 min ton ropy \ przerobiła gdańska rafineria Gdańskie Zakłady Rafineryjne do końca sierpnia br. przerobiły już 3 min ton ropy naftowej — począwszy od uruchomienia produkcji przed niespełna dwoma taty. Przerobienie pierwszego miliona ton trwało 9 miesięcy, drugiego — 8 miesięcy, a trzeciego — już tylko 4 miesiące. Gdańska rafineria jest zatem progu osiągnięcia pełnej prou jektowanej mocy nej. Zarówno plan produkcyjsierpnia jak i odpowiedni wycinek planu rocznego wykonany został z nadwyżka (PAP) Warszawa -wrzesień 1939 CAP — ARCHIWUM Wrzesień 1939 r. Po jednym z nalotów hitlerowskich płonie Warszawa. (Patrz str. 3 — „POMNIK NARODOWEJ PAMIĘCI“) P OMYŚLMY D laczego tyle piszecie o pracy? — Czy uważacie, że praca to główne zainteresowanie każdego? Kto z nas pracuje dla ności, kto sprowadza przyjemżycie do własnej pracy? swoje — Pytania te zadał mi niedawno bardzo młody człowiek na jednym. z dziennikarskich spotkań. Tematyce pracy — czy to w aspekcie jej materialnych efektów, czy też z uwagi na społeczne i psychologiczne jej motywy — poświęcamy na naszych lamach w istocie dużo uicagi. Długo zastanawiałem się co mu powiedzieć. Bo najtrudniej mówić o rzeczach oczywistych. Pomyślałem wówczas o tych, których uważamy za bohaterów pracy. Dla mojego pokolenia pierwszym z nich był Wincenty Pstrowski — górnik z kopalni „Jadwiga” w Zabrzu, który 30 lat temu zainicjował w naszym kraju ruch współzawodnictwa pracy. On odpowiedziałby na te pytania z pewnością bardziej przekonywająco niż ja: była to dla niego sprawa osobista, prywatna. Bo przecież — a ci, którzy go znali wiedzą o tym najlepiej — nie robił tego dla pieniędzy, dla sławy, dla rozgłosu. Po prostu sam z siebie wiedział to, o czym wielu filozofów napisało wcześniej później cale tomy: że praca i dodaje wartości jego człowieczeństwu i że jest zarazem najwłaściwszą służbą dla bliskiego mu społeczeństwa, dla jego narodu, dla ojczyzny. Ogłaszając w 1947 roku list otwarty „Kto urobi więcej niż ja’’ — pojął zapewne ówcześ-nie Pstrowski głębiej niż większość z nas najbardziej istotne treści polskiej racji stanu. Treści od dawna zresztą obecne w motywach cz y n ów wielkiej liczby Polaków, ale także w naszej m y ś l i, w i de a c h, którymi żywiliśmy nasze narodowe nadzieje. „Praca nasza — pisał' przed kilkudziesięciu laty Stanisław Brzozowski jeden z wybitnych przedstawicieli polskiej myśli postępowej — w najgłębszym -znaczeniu tego słowa dziejowa (...) rozstrzygnąć może jedynie, czym będzie Polska w tym żelaznym, nieustannie rozrastającym się, potężnym świecie" "X ‘TIE tylko Brzozowski J\l pojmował w ten sposób » szczególny sens naszej pracy. Polacy — na skutek tragicznych okoliczności historycznych — muszą sens swojej pracy ujmoiuać znacznie głębiej niż przedstawiciele wielu innych narodów. Właśnie dlatego, że tylokrotnie w czasie ostatnich dwóch wieków generalnie podważa-no ów sens, równając z ziemią i grabiąc to, cośmy ivytworzyli. Że bez mała każde pokolenie Polaków zmuszone było w tym okresie do sadniania swego istnienia uza— poczynając od uciążliwego podnoszenia z: ruin i zgliszcz dorobku poprzedników, od umacniania materialnych podstaw narodowego bytu. Nie jest przypadkiem, że filozofia „dobrej roboty" sformułowana przez Tadeusza Kotarbińskiego, skodyfikowana została przez naukę po raz pierwszy właśnie . w Polsce. Najbardziej światłe umysły naszego kraju od dawna podnosiły na najwyższe podium polskiej racji stanu znaczenie pracy — wysiłku zbiorowego całego narodu, ale i wysiłku zwykłej pracy każdego z nas, bo Z jego sumy składa siĄ nasza siła. Nie ma wątpliwości: także i teraz nasza najbliższa i dalsza przyszłość uzależniona jest od tego pojpólnego i indywidualnego wysiłku. Jeśli chcemy wybić się jako naród, jeśli pragniemy ostatecznie zniwe-lować rezultaty krzywd, wyrządzonych nam przez historyczne okoliczności — możemy uczynić to tylko wzmożonym wysiłkiem. Uczciwą, rzetelną, odpowiedzialną pracą — która wszędzie, nci każdym stanowisku, od najskromniejszego po najbardziej eksponowane, ma określoną wagę, Górnik Wincenty Pśtrowski, prosty robotnik, łat temu trzydzieści postanowił wkładem własnej pracy zapisać w naszej historii praktyczną wykładnię „Traktatu o dobrej robocie“ profesora Kotarbiń-skiego. Książka Kotarbińskiego i urobek Pstrowskiego rosły równolegle: czy w tym fakcie nie można , doszukiwać się symbolicznego znaczenia? Robotnik i filozof myśleli tymi samymi kategoriami. Kategoriami naszego narodowego interesu. P OMYŚLMY o aktualności, o głębokim sensie nauki doświadczeń. Z płynącej z ich doświadczeń tysięcy podobnych im naszych rodaków. To prawda: pewnie zbyt rzadko wpisujemy w wiersze poświęcone relacjom o naszej wspólnej pracy, owe głębsze treści, zawarte tak samo w najwyższym trudzie zwykłego robotnika, jak i uczonego. Najniezręczniej mówić jest o prostych prawdach. To fakt, że praca nie ^zawsze kojarzy się nam z przyjemnością. Nie pozbawiajmy się jednak uczucia satysfakcji, jakie daje zrozumienie faktu, iż praca ta służy nie tylko zaspokojeniu — lepszemu lub gorszemu — naszych osobistych potrzeb. Bo praca nasza — każdego z nas! — służy ponadto wszystkim Polakom, Im,jest lepsza, im bardziej rzetelna i wydajna, tym bardziej rozstrzygnąć może, czym będzie Polska dziś i w przyszłości. 1 kim będzie każdy z nas. * MAREK JAWORSKI Sens naszej pracy Naród polski wiąże swą przyszłość z pokojem i pokojową współpracą 1 września - dzień akcji przeciw bombie neutronowej Oświadczenie Ogólnopolskiego komitetu Pokoju 1 września jest międzynarodowym dniem walki przeciwko faszyzmowi; w tym roku ogłoszony został przez Światową Radę Pokoju dniem akcji przeciwko broni neutronowej. tej okazji Ogólnopolski Komitet Pokoju wydat oświadczenie nastepujacei treScT: stem przeciwko rozwojowi nowej generacji broni jądrowej, jaką stanowi bomba neutronowa — stanowcza domaga się od USA zaniechania wszelkich badań i niepodejmowania produkcji tej broni. W 38 rocznicę hitlerowskie; napaści na Polskę i początku II wojny światowej, naród Polski, pomny tragicznych i okrutnych skutków tej ludobójczej wojny, tak dla Polski jak i catego świata, zdecydowanie potępia siły imperialistyczne dążące do eskalacji i wyścigu zbrojeń, do mnożenia doskonalenia śmiercionośnych broni masowej zagłady. Surowo potępiamy tych wszystkich, przeciwnikami którzy — będąc międzynarodowego, odprężenia w imię egoistycznych, imperialistycznych interesów podsycania wyścigu zbrojeń — z całym cynizmem próbują usprawiedliwić podejmowane kroki traktować broń neutronową jai ko rzekomo bardziej humanitarną niż inne bronie masowej zagłady. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Polski ruch pokoju, wyrażając zdecydowane stanowisko opinii publicznej naszego kraju, solidaryzując się z powszechnym światowym prote- W przeddzień 38 rocznicy napaści hitlerowskiej na Polskę Hołd pamięci poległych 31 sierpnia, w przeddzień 38 rocznicy hitlerowskiej agresji na Polskę w wielu regionach kraju odbyły się okolicznościowe uroczystości. Mieszkańcy Łodzi oddali bold pamięci ofiar II w'Ojny światowej podczas antywojennej manifestacji pod pomnikiem-mauzoleum goszczu — miejscu w' Radoupamiętnionym męczeńską śmiercią więzionych tam przez hitlerowców Polaków. Uroczystości złożenia kwiatów odbyły się również na cmentarzach wojennych i pod pomnikami wdzięczności m.in. w woj. bielskobialskim pod pomnikiem ofiar faszyzmu w b. hitlerowskim obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu- Brzezince. Tego dnia odbyły się liczne spotkania z kombatantami Weterani ludowego Wojska Polskiego 1 b. więźniowie hitlerowskich obozów koncentracyjnych wzięli udział w spotkaniach zorganizowanych w szkołach, świetlicach i klubach fabrycznych. (PAP) 19-25 września Rajd przyjaźni „Szlakiem Lenina” W dniach 19—25 września br. odbędzie Się XXII międzynarodowy rajd przyjaźni „Szlakiem Lenina”. Będzie io największa impreza turystyczna w' kraju, upamiętniająca 60- lccię Rewolucji Październikowej. Z tej okazji rajd będzie miał szczególnie uroczysty charakter: obok upamiętnienia miejsc związanych z pobytem Lenina na ziemiach polskich, podkreśli braterską przyjaźń i współpracę z ZSRR. Napłynęło już kilka tysięcy zgłoszeń do udziału w rajdzie, w tym również z ZSRR, NR.D, CSRS, Jugosławii, Belgii i innych państw. Na wszystkich trasach turyści odwiedzać będą miejsca upamiętnione pobytem Lenina na Podhalu oraz brać udział w spotkaniach przyjaźni, manifestacjach, w tym m. in. w Nowym Targu, Poroninie i Zakopanem. (PAP) Naukowa misja rakifitv Wprlibl-R" ^ łl VAUUUA U Uzupełnienie obserwacji prowadzonych przy pomocy sputników (OD NASZEGO KORESPONDENTA W MOSKWIE) tą Ostatni eksperyment z rakiegeofizyczną „Wertikal-5” wystrzeloną z terytorium ZSRR oceniany jest jako ważne wydarzenie we współpracy uczonych krajów socjalistycznych badających przestrzeń kosmiczną w ramach wspólnego programu „Interkosmos”. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) W południowym Libanie Gwałtowna wymiana ognia artyleryjskiego KAIR (PAP), Jak donoszą z Bejrutu, w środę doszło do gwałtownej wymiany ognia artyleryjskiego w południowym - Libanie, w pobliżu granicy izraelskolibańskiej. Głównym celem artylerii libańskich sił prawicowych, wspomaganej przez izraelskie działa dalekiego zasięgu, prowadzące ogień z obszaru Izraela, jest miasto Nabatija, gdzie znajduje się dowództwo sil palestyńskich i lewicowych w południowym Libanie. Obecnie miejscowość ta została prawie całkowicie opuszczona przez mieszkańców. W ciągu ostatnich 24 godzin zanotowano wielokrotne pogwałcenie przestrzeni powietrznej Libanu przez izraelskie samoloty wojskowe. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2)