Trybuna Ludu, styczeń 1979 (XXXI/1-23)

1979-01-02 / nr. 1

% f ' V ! V Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! # Trybuna Ludu^* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 1 (10703) Rok wyd. XXXI____________________________________ WARSZAWA, wtorek, 2 stycznia 1979 r. Wydanie AA Cena 1 zl Przetwórzmy wspólne pragnienia w wielką siłę, w wytrwałość, w konsekwentne działanie i rzetelną pracę Przemówienie noworoczne Edwarda Gierka DRODZY RODACY! W sylwestrowy wieczór spotykamy się w wielkiej polskiej rodzinie, aby tradycyjnym zwyczajem złożyć sobie życzenia noworoczne. W takiej chwili nasze serca wypełnia poczucie jedności wszystkich Polaków. Wszyscy czujemy i myślimy o czasie minionym, o wspólnych dokonaniach, o szczęściu najdroższych nam ludzi i przyjaciół, o planach i nadziejach na rok następny. Rok, który mija, nie szczędził nam trosk i trudnych problemów. Trzeba tu przypomnieć wyjątkowo ciężki dla rolnictwa czas żniw i zbiorów jesiennych, spiętrzenie zadań w zwiększającym się z roku na rok budownictwie, rosnące zapotrzebowanie na przewozy i energię elektryczną. Mniej korzystne były także warunki sprzedaży naszych towarów na wielu rynkach, co spowodowało kłopoty z importem. Mimo wysiłku ze strony państwa podjętego dla złagodzenia społecznych skutków tych zjawisk wiem dobrze, że nie pozostały one bez wpływu na codzienne życie milionów ludzi pracy. Lecz gdy uczciwie ocenimy miniony rak i nasz wspólny trud — dostrzegamy także wiele powodów do satysfakcji i dumy z owoców ogólnonarodowego wysiłku. Z myślą o potrzebacn narodu rozwiązujemy problemy, ktme nabrzmiewały niekiedy przez dziesiątki lat. Ich pełne rozwiązanie wymaga znacznych środków i poważnego wysiłku, a przede wszystkim czasu. Gospodarka narodowa stała się w mijającym roku bogatsza o nowe zakłady przemysłowe, dając pierwszą w życiu pracę tysiącom młodych Polaków, absolwentów szkół średnich i wyższych. W nowych osiedlach zamieszkało tysiące rodzin, przybyło krajowi obiektów użyteczności publicznej — szkół, przedszkoli szpitali, ośrodków kultury. Znacznej poprawie uległy warunki pracy i wypoczynku. Pół miliona najmłodszych obywateli naszego kraju rozpoczęło naukę w zreformowanej, dziesięcioletniej szkole. W trosce o najstarszych, o ludzi, którzy swe siły oddali Ojczyźnie, znacznym wysiłkiem finansowym państwa rozszerzyliśmy poważnie zasięg opieki społecznej, m. in. ustanawiając dla spracowanych rolników prawo do spokojnej, zabezpieczonej starości. Imię Polski rozsławił lot naszego rodaka pułkownika Mirosława Hermaszewskiego na orbicie okołoziemskiej. Lot ten był wymownym symbolem bliskiej przyjaźni polsko-radzieckiej. Możemy być dumni z tegorocznych dokonań naszej narodowej wspólnoty, z osiągnięć w sferze materialnej i duchowej, z Polaków, o których było głośno wielu w świecie. Nasz kraj rozwija się zgodnie z wolą narodu. Konsekwentnie idziemy ’ drogą wytyczoną ’ przez VI i VII Zjazd partii, stawiając sobie jako cel nadrzędny — siłę i autorytet Polski, dobro i pomyślność Polaków. Za wykonaną, wielką pracę dla Ojczyzny z głębi serca dzię’ uję polskiej klasie robotniczej, polskim rolnikom, polskiej inteligencji, ludziom nauki i twórcom kultury, wszystkim ofiarnie trudzącym się dla tego szczytnego celu. W imieniu władz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej składam Wam, drodzy Rodacy, wyrazy najwyższego uznania i u progu nowego roku proszę was gorąco nie ustawajmy w pracy dla Polski. DRODZY PRZYJACIELE! Rozwój państwa i życie narodu nie podlegają miarom rocznego kalendarza. .Częstokroć dopiero perspektywa historyczna pozwala dostrzec, na ile narody zdołały i potrafią nadal spożytkować swoje szanse i możliwości, skoncentrować swe wysiłki i umiejętności na najbardziej życiodajnych zamierzeniach. Tę prawdę lepiej wszyscy rozumiemy z perspektywy 60-lecia niepodległego bytu państwowego, gdy spokojnie, obiektywnie, z poczuciem odpowiedzialności spoglądamy na naszą przeszłość i na nasz dzień dzisiejszy, gdy oceniamy drogę jaką przebyliśmy od tej pamiętnej nocy sylwestrowej przed 35 laty, kiedy Krajowa Rada Narodowa ogłosiła program odrodzenia Ojczyzny. Pragniemy wszyscy Polski nowoczesnej, zamożnej i sprawiedliwej, spokojnej i bezpiecznej — Ojczyzny ludzi szczęśliwych. Przetwórzmy te wspólne pragnienia w wielką siłę, w wytrwałość, w konsekwentne działanie i rzetelną pracę. Witając nowy rok 1979, rok jubileuszu Polski Ludowej zwracam się do Was, Rodacy, o twórczą, obywatelską postawę, o pracę mądrą, wydajną, lepiej zorganizowaną. O niezachwianą wiarę w słuszność tej wielkiej sprawy, która łączy nas Polaków. DRODZY TOWARZYSZE I OBYWATELE! Do spełnienia narodowych ambicji i zamiarów, do pracy i życia dla szczęścia naszych dzieci i wnuków nade wszystko potrzebny nam pokój. Prowadzimy aktywną działalność na rzecz pokojowej współpracy i odprężenia między narodami. Krzewimy w świecie ideę wychowania dla pokoju całych społeczeństw, a zwłaszcza młodych pokoleń. Powszechnie znane jest i, wysoko cenione przywiązanie naszegó narodu do sprawy pokoju i wolności. Pragniemy, by nowy papież, wywodzący się z Polski zapisał się w historii jako ten, który wielkie możliwości Kościoła Katolickiego wykorzystaj dla świętej sprawy pokoju, współpracy' między narodami i sprawiedliwości społecznej. Przekonaniem, iż rok nadchodzący przyniesie ludzkości pokój i pomyślność, dzielimy się z wszystkimi narodami Rozwijamy szeroką współpracę międzynarodową, budujemy atmosferę zaufania i przyjaźni w stosunkach ze wszystkimi krajami. Umacniamy nasze przyjacielskie kontakty z państwami socjalistycznymi, strzegąc jak źrenicy oka tego, by nasz wspólny potencjał gospodarczy, zdolności obronne gwarantowały bezpieczeństwo Polski i pokój na naszym kontynen-PIO Serdecznie pozdrawiamy dziś, na powitanie nowego roku, nas.zy. najbliższych przyjaciół i sojuszników. Ślemy gorące słowa pozdrowień narodowi radzieckiemu, życząc mu kolejnych zwycięstw w budowie komunizmu. Uczucia przyjaźni przesyłam wszystkim narodom wspólnoty socjalistycznej, młodym, ludowym państwom Afryki, Azji, Ameryki Łacińskiej, DRODZY RODACY! Z ufnością i nadzieją wkroczymy w nowy rok. Z tymi uczuciami kieruję najserdeczniejsze życzenia noworoczne do polskiej klasy robotniczej, do braci górniczej, do hutników, .metalowców i stoczniowców, do rolników, którzy dokładają starań, aby sprostać zadaniu wyżywienia narodu. Zwracam się do inżynierów, lekarzy, uczonych i nauczycieli, do twórców kultury. Życzę Wam z całego serca wiele sukcesów i radości, satysfakcji z pracy dla Ojczyzny. Kieruję nasze wspólne uczucia ku polskim kobietom, matkom i żonom, których codzienna troska o dom rodzinny, patriotyzm przekazywany najmłodszym wraz z miłością macierzyńską są najwyższą społeczna wartością. Młodym Polkom i Polakom życzę wytrwałości w nauce i pracy. Wyrastajcie na ludzi prawych i dzielnych, potrzebnych Ojczyźnie! Bądźcie podporą waszych ojców i matek! W tę noc, gdy w naszych domach gości sylwestrowa radość i zabawa, dziesiątki tysięcy ludzi pracowicie spędza czas. Pozdrówmy gorąco i serdecznie tych, którzy w tej chwili czuwają nad pracą hut, fabryk i portów. Szczęśliwej drogi życzmy kolejarzom i kierowcom. Pozdrówmy ofiarnych pracowników służby zdrowia, służb komunalnych, energetyki i łączności, żołnierzy ludowego Wojska Polskiego służących sprawie pokoju i obronności naszego kraju, pracowników Milicji Obywatelskiej i Służby Bezpieczeństwa, którzy chronią spokój tej nocy i nasze wspólne mienie. Najszczersze serdeczne życzenia zgodnie ze staropolskim obyczajem skierujmy do milionów Polaków, których los, praca bądź służba dziś rozdzieliły od Ojczyzny, od swoich rodzin. Życzymy im poczucia dumy z przynależności do wielkiej polskiej rodziny, z kraju swych przodków. Pozdrawiam gorąco trzy miliony członków i kandydatów Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Kontynuujmy piękne tradycje polskiego ruchu robotniczego w poczuciu jedności, którą nasza partia chlubi się od trzydziestu lat. Najlepsze pozdrowienia i życzenia kieruję do członków Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego i Stronnictwa Demokratycznego, do działaczy Frontu Jedności Narodu, do wszystkich ludzi, którzy w służbie obywatelskiej biorą na siebie coraz większe powinności. POLKI I POLACY! DRODZY PRZYJACIELE! Niechaj now-’ rok — 1979 — spełni nasze wspólne oczekiwania i nadzieje. Niechaj wyzwoli nowe - siły, energię, mądrość narodową dla podjęcia przyszłych, codziennych zadań. Życzmy naszej Ojczyźnie pokoju i dalszego rozkwitu! Życzmy sobie nawzajem, życzmy każdej polskiej rodzinie szczęścia, zdrowia i pomyślności. Z całego serca życzę Wam, Rodacy, dobrego roku! W ostatnim dniu roku 1978 I sekretarz KC Polskie] Zjednoczonej Partii Robotniczej Edward Gierek wygłosił przed kamerami Telewizji Polskiej i mikrofonami Polskiego Radia następujące przemówienie: > Życzenia noworoczne w Belwederze Tradycyjnym zwyczajem 1 stycznia w godzinach południowych w Sali Pompejańskiej Belwederu wyłożona została księga życzeń noworocznych, Życzenia pomyślnego szczęśliwego roku 1979 — dh Rady Państwa i jej przewodniczącego Henryka Jabłońskiego — wpisywały dc księgi delegacje stronnictw politycznych, Frontu Jedności Narodu, organizacji społecznych i młodzieżowych. Do Belwederu przybyli, aby przekazać życzenia, przedstawiciele Wojska Polskiego, ZBoWiD, reprezentanci związków zawodowych, stowarzyszeń twórczych, świata nauki i kultury, duchowieństwo różnych wyznań. Do Sali Pompejańskiej przybyły delegacje zakładów pracy, a także osoby prywatne. Życzenia do księgi wpisali również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu obecny był sekretarz życzeń Rady Państwa Ludomir Stasiak. (PAP) H. Jabłoński w zakładach im. Waryńskiego Tradycyjną, noworoczną wizytę złożył 30 grudnia za^ Todze Warszawskich Zakładów Maszyn Budowlanych im. Waryńskiego członek Biura"PóTT- tyćźfrego KC PZPR, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński, który należy do orianizaćji PZPR’ w tej fabryce Serdecznie witany przez załogę, Henryk Jabłoński odwiedził pracowników wydziału hydrauliki siłowej, gdzie produkowane są elementy dla nowoczesnych maszyn budowlanych, a także dla wielu innych gałęzi gospodarki narodowej. Załoga wykonała w pełni zadania planowe 1978 r. Przewodniczący Rady Państwa spotkał się z aktywem społeczno-politycznym zakładu i przekazał całej załodze życzenia osobistej i zawodowej pomyślności w przyszłym roku. (PAP) P. Jarosiewki wśród załóg przemysłu maszynowego Z okazji wykonania planu przez resort przemysłu maszynowego, członek Biura Politycznego KC PZPR, prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz, z spotkał Się' 30 grudnia 1978 r. przedstawicielami zjednoczeń i zakładów przemysłu maszynowego. Minister Przemysłu Maszynowego, Aleksander Kopeć, złożył premierowi meldunek o wykonaniu przez ten resort zadań NPSG 1978 r. Przemysł maszynowy dostarczył w tym roku produkcję wartości około 390 mld zł, z czego około 28 proc. stanowi pródukcja na rynek. Przekraczając zadania w tej dziedzinie, przemysł maszynowy, dostarczy na rynek krajowy dodatkową produkcję o wartości 1,2 mld zł. W czasie spotkania omówiono zadania resortu na 1979 r. (PAP) 170 mld złotych na wypłaty świadczeń społecznych Przeszło 170 mld zł, o ok. 18 proc. więcej niż w minionym roku, przeznacza się w 1979 r. na wypłaty pieniężnych świadczeń społecznych. W budżecie państwa te wydatki stanowią jedną z najszybciej rosnących nozycji. Dość stwierdzić, że już obecnie są one wyższe niż pierwotnie zakładano na 1980 r. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Mobilizacja wszystkich sił i środków dla usunięcia skutków śnieżycy Decyzje Rady Ministrów Zapewnić normalną pracę elektrociepłowni, transportu i zaopatrzenia • Wszyscy do akcji oczyszczania dróg i osiedli * Wstrzymanie zajęć w szkołach Na posiedzeniu w dniu 1 bm. Rada Ministrów dokonała oceny sytuacji w kraju spowodowanej ostrym atakiem zimy oraz ustaliła działania zmierzające do opanowania występujących zakłóceń w transporcie, energetyce, komunikacji i gospodarce komunalnej. W części regionów Polski — zwłaszcza północnej i środkowej — na skutek gwałtownych opadów śniegu i zamieci, powiązanych ze znacznym spadkiem temperatury, ogłoszono stan klęski żywiołowej. W zwalczaniu następstw tej sytuacji biorą aktywny udział kolejarze, transportowcy, energetycy, pracownicy służb komunalnych, wojsko, a także społeczeństwo. W dalszym ciągu jednak występują poważne trudności w komunikacji i w transporcie oraz — co jest szczególnie dotkliwe dla ludności — w zapewnieniu dostaw energii elektrycznej i ciepła. W związku z tym Rada Ministrów podjęła szereg niezbędnych decyzji. Zobowiązano resorty do stałego dopływu zapewnienia ciepła do mieszkań, dając w tym celu równocześnie priorytet dostawom węgla i paliw płynnych dla ciepłowni i elektrociepłowni, Skierowano dfodatkcywy sprzęt do oczyszczań.a głównych tras i arterii, aby przywrócić normalny ruch w komunikacji i transporcie oraz aby zapewnić sklepom i placówkom handlowym niezbędne dostawy artykułów spożywczych — w tym przede wszystkim pieczywa i mleka. Uwzględniając trudności komunikacyjne związane z do-jazdami do miejsc pracy, oraz trudności energetyczne podjęto decyzję, że w dniu 2 stycznia br. to jest we wtorek pracować będąka. łym, górnictwo i energetyzakłady o ruchu ciqg-J transport wszystkich branż, komunikacja, łączność. _ transport w zakładach łącznie ze służbami za- i wyładunkowymi, A zakłady naprawcze taboru kolejowego, zaplecza technicznego motoryzacji i technicznej obsługi rolnictwa, _ służby miejskie, przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej, ciepłownictwa, ® zakłady przemysłu spożywczego, # drukarnie prasowe i kolportaż prasy, m handel, A służba zdrowia. W pozostałych zakładach, przedsiębiorstwach i jednostkach organizacyjnych powinni się stawić pracownicy służb utrzymania ruchu oraz mężczyźni zamieszkujący w miejscowościach, w których znajduje się zakład pracy a także pracownicy wezwani kierownictwa zakładów. przez Pozostałych praec»yrrkćw w dniu 2 stycznia br. zwalnia się od przyjścia do pracy. Dla pracowników wszystkich urzędów, instytucji i jednostek administracyjnych dzień 2 stycznia br. jest normalnym dniem pracy. Zawiesza się do dnia 6 stycznia br. włącznie działalność wszystkich szkół podstawowych, zawodowych, pomaturalnych i liceów, a także ognisk i oddziałów przedszkolnych, działających przy tych szkołach. Młodzież szkół zawodowych: górnictwa, hutnictwa, energetyki, komunikacji, która w ramach zajęć szkolnych pracuje w zakładach, powinna stawić się w miejscu prąci Dla zapewnienia pełnej realizacji programu nauczania w bieżącym roku szkolnym dostosowane zostaną odpowiednio ferie wakacyjne i przerwy świąteczne. Rodzice, którzy mogą zapewnić dzieciom opiekę w domu, proszeni są o niekorzystanie do dnia 6. stycznia włącznie z przedszkoli o całodziennym pobycie dziecka. Jednocześnie przedłużono zostają również do 6 stycznia br. ferie w szkołach wyższych. Studenci— zamieszkali w miastach stanowiących siedziby wyższych uczelni, od 3 stycznia — powinni zgłosić się w rektoratach celem włączenia się do akcji porządkowania i odśnieżania. Wojewodowie i prezydenci miast wojewódzkich zostali upoważnieni do podejmowania stosownych decyzji, zwłaszcza w odniesieniu do pracy zakładów przemysłowych w dl.iiu 2 stycznia, a także ciągłości zaopatrzenia ludności, funkcjonowania handlu oraz organizacji prac niezbędnych dla przywrócenia i utrzymania komunikacji w miastach i osiedlach. Jednocześnie Rada Ministrów zwraca się do wojewodów i naczelników gmin o mobilizowanie ludności osiedli wiejskich do prac zapewniających przejezdność szlaków drogowych i kolejowych. W tym celu należy okazać ludności pomoc w sprzęcie ł środkach transportu. Apeluje się do ludności miast i wsi o udział w akcjach oczyszczania obejść, chodników, dróg w pobliżu domów położonych mieszkalnych i gmachów użyteczności publicznej, o powszechny udzial w przedsięwzięciach, które podejmować będą naczelnicy gmin, prezydenci miast i wojewodowie. Apeluje się także o wyjątkowe oszczędzanie energii eiektrycznej, zabezpieczanie mieszkań i domów przed ubytkami ciepła, o utrzymania ładu i porządku. Rada Ministrów dziękuje za dotychczasowy wysiłek żołnierzom ludowego Wojska Polskiego, kolejarzom, transportowcom, drogowcom, energetykom, pracownikom służb komunalnych w całym kraju. Rada Ministrów7 apeluje jednocześnie do wszystkich obywateli o udzielenie powszechnego poparcia dla sprawnej realizacji podjętych decyzji, o przyjście z energiczną pomocą przy usuwaniu skutków mrozu i opadów. (PAP) Dotkliwe skutki zimy w całej Europie Europa znalazła się w okowach lodu od Londynu po Moskwę. Mróz, opady śniegu i zamiecie śnieżne sparaliżowały niemal całkowicie w ciągu ostatnich 48 godzin życie na północnych obszarach RFN, w Skandynawii i W. Brytanii. RFN (OD NASZEGO KORESPONDENTA W BONN) Przełom roku przyniósł w RFN niezwykle ostry atak zimy. Przesuwający się z północy na południe mroźny front spowodował rzadkie anomalia pogodowe. W północnej RFN słupek rtęci spadł poniżej 20 stopnL Na południu Bawarii zaś zapanowała wiosenna aura. Na znacznych obszarach RFN sztormy nadmorskie, ogromne opady śniegu, zawieje i mróz sparaliżowały normalne życie. W Szlezwiku-Holsztynie ogłoszono stan alarmowy. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Zmarł Bolesław Piasecki 1 bm. w wieku 64 lat zmarł Bolesław Piasecki, członek Rady Państwa PRL, przewodniczący Stowarzyszenia „Pax”, poseł na Sejm Był absolwentem gimnazjum im. Jana Zamojskiego w Warszawie i Wydziału Prawa na Uniwersytecie Warszawskim. W okresie międzywojennym związany był z młodzieżowym ruchem narodoworadykalnym. Po wyzwoleniu opowiadał się aktywnie za dokonującymi się przemianami społecznymi kraju. Bolesław Piasecki był przewodniczącym Stowarzyszenia „Pax" od początku założenia tej organizacji. Był odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I klasy, Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Virtuti Militari i innymi odznaczeniami. (PAP) ObywaieEski obowiązek R ADA Ministrów podjęło niezbędne decyzje zmierzające do likwidacji skutków zamieci śnieżnych i silnego mrozu. Wszystkie służby odpowiedzialne za dostawy energii elektrycznej, ciepła do mieszkań w miastach i osiedlach, za sprawność komunikacji pracują nie szczędząc sił w niezmiernie ciężkich warunkach. 2 wielkim trudem udaje się zapewnić przejezdność głównych tras, szlaków kolejowych, którymi dowożony jest węgiel do elektrowni, Decyzje Rady Ministrów podkreślają odpowiedzialność wszystkich służb za właściwą organizację prac usuwających skutki żywiołu. Konieczne jest zwiększenie wysiłku i wzmożenie dyscypliny. Te przedsiębiorstwa i zakłady, które nie sq bezpośrednio zaangażowane w pracach związanych z likwidowaniem skutków zakłóceń powinny przyjść innym * pomocą Jak najszybciej musi wrócić da normy działalność ciepłowni, komunikacji miejskiej, handlu. Dołożyć tu muszą starań wszyscy pracownicy służb za to odpowiedzialnych i ekipy skierowane im do pomocy w związku z nadzwyczajną sytuacją. Setki tysięcy ludzi pracują już nie tylko w ramach swoich normalnych obowiązków — dzięki ich ofiarności i poświęceniu udaje się łagodzić sytuację. Ale do wałki z zaspami, do odśnieżania dróg, ulic, chodników muszą się włączyć wszyscy. Rada Ministrów zwróciła się również z apelem do wszystkich o powszechny udział w akcjach porządkowych i odśnieżaniu. Niech każdy poczuje się odpowiedzialny za swe bezpośrednie otoczenie. Mieszkańcy wsi za przebiegający przez nią odcinek drogi, lokatorzy i gospodarze domów za chodniki i ulice, zakłady pracy za najbliższe szlaki komunikacyjne. Wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy gmin upoważnieni zostali do mobilizowania ludności przy pracach na drogach i ulicach. W tej akcji nie powinno nikogo zabraknąć. Komitety osiedlowe, sołtysi, organizacje studenckie i młodzieżowe powinny być aktywnymi organizatorami tych przedsięwzięć. Im więcej nas stanie do tej akcii, im szybciej zlikwidujemy skutki zamieci, tym samym zwolnimy odpowiednie służby do innych prac, do zapewnienia sprawnego funkcionowanlo energetyki i ciepłownictwa, komunakac i-i i zaopatrzenia. W tych trudnych dniach wszyscy zdajemy obywatelski egzamin.