Trybuna Ludu, marzec 1982 (XXXV/50-76)

1982-03-01 / nr. 50

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! JE ► V*4 j|| ff|f f i i ■ m r« Ü trybuna Ludu” ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 50 (11674) Rok wyd. XXXV WARSZAWA, poniedziałek 1 marca 1982 r. Nakład: 1.003.700 egz. Cena 4 zł AA Spotkania po VII Plenum KC PZPR Pokonywanie trudności - wspólnym obowiązkiem Dwudniowe obrady VII Plenum KC PZPR spotkały się z szerokim oddźwiękiem społecznym. Na zebraniach partyjnych i spotkaniach uczestnicy obrad dzielą się swymi refleksjami, odpowiadają na pytania dotyczące problemów jednołci partii, spraw młodego pokolenia, przyszłości związków zawodowych oraz miejsca i roli organizacji partyjnych w zreformowanych przedsiębiorstwach państwowych. Warszawa 58 lektorami Komitetu Warszawskiego spotkał sie 27 lutego zastępca członka KC, sekretarz KW — Zdzisław Tokarski. Omawiając dominujące w dyskusji na VII Plenum KC problemy Z. Tokarski wskazał na najważniejsze: problem jedności partii, sprawy młodego pokolenia, przyszłości związków zawodowych oraz miejsca funkcji organizacji partyjnej w i zreformowanych przedsiębiorstwach. Referując Końcowe przemówienie I sekretarza KC PZPR — Wojciecha Jaruzelskiego, mówca przytoczył m. in. wątek dotyczący problemu pozyskiwania dla programu partii bezpartyjnych w naszym kraju. Pozyskiwanie to służyć będzie i wiązać się musi z uwiarygodnieniem działań partii w duchu socjalistycznej odnowy. Zapoznając z Innymi wątkami wystąpienia I sekretarza. Z. Tokarski przypomniał również o apelu o oszczędności surowców i materiałów. W trakcie spotkania dużo uwagi zajęły również dokumenty z VII Plenum, a szczególnie te zapisy z uchwały, które formułowały akceptację wobec decyzji o wprowadzeniu stanu wojennego. Omawiając uchwalę Z. Tokarski zwróci! również uwagę na podjętą próbę podejścia do tzw. tematu rozliczeniowego. Wszyscy ci. którzy zawinili, zostali partyjnie ukarani, a reszta spraw zajmą się sądy, prokuratura i Trybuna] Stanu. Z. Tokarski odpowiadał na szczegółowe pytania lektorów. Dotyczyły one nie tylko spraw związanych ściśle z plenum. Lektorów interesowały m. in. kwestie weryfikacji pracownifDOKOŃCZENIE NA STR. r Łagodzenie uciążliwych dla społeczeństwa ograniczeń • Zniesienie obowiązku uzyskania zezwoleń na zmianę miejsca pobytu • Utrzymanie sądownictwa wojskowego i doraźnego oraz przepisów o internowaniu i cenzurze Warunki i możliwości dalszego ograniczenia rygorów stanu wojennego Wywiad z ministrem Spraw Wewnętrznych Czesławem Kiszczakiem Towarzyszu Generale! W Drzemówieniu sejmowym premiere W dniu 25 stycznia br. oraz wystopieniu na VII Plenum KC PZPR przedstawione zostały warunki i możliwości dalszego ograniczenia rygorów stanu wojennego. Jak obecnie przedstawia się sytuacja w tej sprawie! GEN. KISZCZAK: Łagodzenie i znoszenie rygorów stanu wojennego uzależnione jest ściśle od rozwoju sytuacji w kraju. Chciałbym przypomnieć. iż w miarę postępującej normalizacji podejmowaliśmy sukcesywnie szereg decyzji łagodzących uciążliwe dla społeczeństwa ograniczenia. I tak na przykład — skrócono godzinę milicyjną, początkowo w niektórych województwach. a następnie w całym kraju. Obecnie — jak wiadomo — obowiązuje ona od 23.00 do 5.00 rano. Zwolniono ludność z szeregu województw południowych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na zmianę miejsca pobytu w celu stworzenia możliwości korzystania z wypoczynku w ośrodkach rekreacyjno-wypoczynkowych W znowiono wydawanie wielu dzienników, tygodników i periodyków, zarówno centralnych jak i terenowych, a także emisję drugich programów. radia i telewizji oraz czwartego programu Polskie(DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Działki — sposób na pełniejszą spiżarnię Czy wystarczy nasion i nawozów (INFORMACJA WŁASNA) To pytanie zadają sobie bez tnała wszyscy działkowcy i kandydaci liczący na szybkie otrzymanie dziatki obserwując zatłoczone sklepy ogrodnicze. Wcześniej niż zazwyczaj pojawili się klienci poszukujący nasion i nawozów mineralnych, prostych narzędzi Z informacji uzyskanych w Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich wynika, iż krajowa produkcja nasion jest wyższa niż w ub. roku — na 23 gatunki warzyw w 17 są nadwyżki. Pod dostatkiem jest np. fasoli szparagowej, bobu, grochu, ogórków, rzodkiewki, kapusty, pomidorów czy szpinaku; natomiast mniej jest nasion cebuli, marchwi, kalafiorów, porów i sałaty gruntowej. Podjęte ostatnio przez Komitet Gospodarczy Rady Ministrów decyzje umożliwią zaimportowanie brakujących ilości nasion. Nie tylko rolnicy ale i działkowcy borykają się z zaopatrzeniem w nawo»y mineralne, mniej jest ich nawet w porównaniu z minionym rokiem. Brakuje popularnej „Azofoski”, za mało jest „Fruktusu” I i IINieco lepiej ma być z „Mikroflorą’’ i „Florą” w proszku, z „Florovitem” i „Witaflorą". O ile środków ochrony roślin rodzimej produkcji jak „Karbolina” i „Siarkol” nie brakuje, to niezwykle trudno będzie kupić specjalistyczne owadobójcze i grzybobójcze środki. W istocie więc można liczyć, że będzie czym obsiać działki chociaż trzeba się będzie pogodzić z niedostatkiem niektórych najpopularniejszych odmian warzyw i kwiatów. 1 (Teg) Fakty i plotki D dziś można się swobodnie poruszać pc kraju — ta decyzja i zapowiedziane przez ministra Spraw Wewnętrznych dalsze łagodzenie rygiTfTTW stanu wojennego najlepiej świadczą o postępach normalizacji sytuacji. Właśnie od zdyscyplinowania obywateli, ładu ,i spokoju uzależnione jest znoszenie ograniczeń. Zrozumienie tej zależności staje się coraz powszechniejsze w społeczeństwie. f to pozwala żywić nad'''“'“ Nie w smak jednak różnym krajowym i zagranicznym orędownikom niepokoju są te nadzieje na rozwagę. Imają się wszystkiego, nawet najbzdurniejszej plotki. Oto jeden z przykładów. Jak „z dobrze poinformowanych źródeł donoszą” — głosi plotka — od 1 marca zabroniony będzie wstęp dó... lasów. I niestety, nie brak naiwnych, którzy w taką bzdurę wierzą. Nie pierwszy i zapewne nie ostatni to przypadek rozmyślnego macenia. REDAKTOR WYDANIA ( Dwa miesiące w resorcie górnictwa i energetyki Wysokie średnie dobowe wydobycie węgla Jak informuje rzecznik prasowy Ministerstwa Górnictwa i Energetyki górnicy węgla kamiennego zakończyli luty znacznymi sukcesami produkcyjnymi Wydobycie w tym miesiącu wyniosło ponad 15 min ton węgla i jest o 1 min 686 tys. większe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Szczególne efekty ostatnie dwa tygodnie przyniosły w których to średnie wydobycie w dniach roboczych kształtowało sie na poziomie ponad 630 tys. ton. Rekordowa ilość węgla 637 tys. 239 ton wydobyto 26 lutego. Bardzo wysokie średnie wydobycie około 600 tys. ton osiagano również w soboty a w ostatnia 27 lutego wyniosło ono 610 tys. 508 ton. W sumie od początku roku górnicy węgla kamiennego wydobyli 30 min 436 tys. 612 ton tego cennego surowca. Jest to o 3 min 840 tys. ton węgla więcej niż w pierwszych dwóch miesiącach ubiegłego roku. Również bardzo dobrze pracują górnicy węgla brunatnego. W lutym wydobyli oni ponad min ton. znacznie przekraczając 3 zadania planowe. Od początku roku dostarczono elektrowniom ponad 6,5 min ton tego paliwa. (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 W składnicy maszyn rolniczych GS w Ostródzie już wiosna. Rolnicy kupują maszyny. Co prawda wybór sprzętu nie jest największy, ale ostatnio jego dostawy się zwiększyły — a dalsze są oczekiwane. Na zdjęciu: Stanisław Baczewski, rolnik z Grabina ogląda opryskiwacze „Kos". (Na str. 4 czytaj: „Wieś czeka na pcmwc przemysłu. Pierwszeństwo dla maszyn“i. Fot. caf — moroz Zakończenie dwudniowego posiedzenia Sejmu PRL Projekt ustawy o Trybunale Stanu m Zasłużony Portowiec PRL Dodatkowe uprawnienia dla górników • Powstała Agencja Atomistyki Zmiany w składzie Rady Ministrów 0 Interpelacje poselskie Sprawozdawcy parlamentarni „TL” relacjonują W sobotę 27 lutego br., w drugim dniu obrad Sejm uchwalił 5 ustaw, a •projekty trzech dalszych w tym również o Trybunale Stanu, po pierwszym czytaniu, przekazane zostały do rozpatrzenia w komisjach. Sejm na wniosek premiera dokonał zmian w składzie Rady Ministrów. Izba wysłuchała odpowiedzi na interpelacje poselskie, których z upoważnienia premiera udzielili ministrowie. Na zakończenie zatwierdzono zmiany w składzie komisji sejmowych. Cztery spośród uchwalonych w sobotę nowych ustaw dotycz? trudnych a równocześnie odpowiedzialnych i ważnych dla gospodarki narodowej zawodów — portowca i górnika. Wschodząc z tych założeń Sejm jednomyślnie uchwalił ustawęv o ustanowieniu tytułu honorowego „Za. słuiony Portowiec Rzeczypospolitej Ludowej”. Tytuł ten nadawany będzie najbardziej zasłużonym pracow. nikom morskich portów handlowych, którzy w okresie swojej wieloletniej pracy wyróżnili się szczególnymi osiągnięciami w dziedzinie wydajności pracy, ulepszenia organizacji, wprowadzenia i upowszechniania postępu technicznego, poprawy warunków bezpieczeństwa pracy oraz podnoszenia kwalifikacji. Z myślą o portowcach Sejm uchwalił również jednogłośnie ustawę o zmianie ustawy powszechnym zaopatrzeniu emeo rytalnym pracowników i ich rodzin. Zmiany te polegają na przyznaniu określonym pracownikom morskich portów handlo. wych uprawnień do wyższych emerytur i rent. Ustawa o zmianie ustawy orderacb i odznaczeniach przeo widuje powiązanie możliwości ich uzyskiwania przez pracowników morskich portów handlo. wych zatrudnionych przy obsłudze statków i urządzeń portowych, oraz pracowników górnictwa. i hutnictwa z długoletnią, nieprzerwaną 1 wyróżniającą się pracą. I tę ustawę Sejm uchwalił jednogłośnie. Czwarta ustawa — o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i Ich rodzin wprowadza korzystne — dla wy. konających prace górnicze uprawnienia — do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę oraz zwiększenia emerytury z tytułu dłuższego stażu pracy. Ustawa uchwalona została jednogłośnie Sprawozdanie z obrad Sejmu PRL str. 2 i 3 Założenie tych 4 ustaw w imię. niu Komisji Prac Ustawodaw. czych oraz Pracy i Spraw Socjalnych przedstawił poseł Łu. kasz Balcer. (Skrót wystąpienia zamieszczamy na str. 3). Agencja Atomistyki Wreszcie piąty z uchwalonych aktów prawnych — ustawa utworzenia organu administracji państwowej w postaci Państwo, wej Agencji Atomistyki. Utworzenie tego organu ma na celu wszechstronny i kompleksowy rozwój atomistyki będącej nowoczesną dziedziną nauki oraz techniki i przemysłu obejmującą badania podstawowe z zakresu fizyki, chemii jądrowej oraz radiobiologii. Szersze, fachowe omówienie tego tematu Czytelnik znajdzie w wystąpieniu posła sprawozdawcy Jerzego Sakowskiego. (Skrót wystąpienia publikujemy na str. 3). Trybunał Stanu, Trybunał Konstytucyjny Tego samego dnia Sejm przystąpił do pierwszego czytania poselskich ustaw: — o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz — o Trybunale Stanu. W tym punkcie obrad, poseł Zenon Wróblewski, z upoważnienia Klubów Poselskieb PZPR, ZSL i SD przedstawił propozycje utworzenia Trybunału Stanu (poselski projekt ustawy wpłynął już do Łaski (DOKOŃCZENIE NA STRTW Polska - hi RI> Podpisanie protokifiidlowego Wzrost wzajemnych dostaw W Warszawie podpisany został protokol o wymianie towarów i świadczeniu usług między Polską Rzeczapospołitą Ludową a Niemiecką Republiką Demokratyczną w roku 1982 Wartość wzajemnych dostaw towarowych w br. przekroczy 1,5 mld rubli, przy czym eksport wyniesie ok. 650 min, natomiast import z NRÖ — ok, 850 min rubli. Oznacza to pewien nieznaczny wzrost obrotów w stosunku do poziomu dostaw osiągniętych w roku ubie. głym. Przy ustalaniu struktury wielkości wzajemnych dostaw towarowych uwzględnione zostały realia wynikające z aktualnej sytuacji gospodarczej Polski. X tak w eksporcie zmniejszone zostały dostawy węgla kamiennego oraz towarów konsumpcyjnych, natomiast po stronie importu utrzymane dostawy podstawowych surowców i materiałów do produkcji oraz znacznie powiększono zakupy towarów rynkowych. W grupie surowców i materiałów kontynuowane będą dostawy do Polski m. in. nawozów potasowych, kauczuku syntetycznego, poliuretanów, chloranu potasu i chloranu sodu oraz szerokiej gamy surowców i produktów chemicznych. NRD pozostanie nadal jednym z czołowych dostawców towarów rynkowych do Polski. Zza Odry sprowadzone zostaną m. in. różnego rodzaju wyroby przemysłu lekkiego (tkaniny dekoracyjne i meblowe, firanki, wyroby pończosznicze. bielizna dziana itp.), meble, farmaceutyki, wyroby chemii gospodarczej, zabawki, artykuły politechniczne i elektryczne, artykuły gospodarstwa domowego (roboty kuchenne. ©piekacze itp.). W wymianie towarowej dominować będą nadal maszyny i urządzenia w polskim eksporcie, poza tradycyjnie dostarczanymi (DOKOŃCZENIE NA STR.<3t D O Moskwy udaje się — zgodnie z zapowiedzią — polska delegacja partyjno-państwowa z towarzyszem Wojciechem Jaruzelskim. Jest to pierwsza wizyta delegacji fej rangi za granicą od chwili wprowadzenia w naszym kraju przepisów prawa wojennego. Stanowi ona doniosły akf polityczny nie tylko w stosunkach wzajemnych. Jej znaczenie wykracza poza stosunki bilateralne. Niewątpliwie kolejny kontakt na najwyższym szczeblu między, przywódcami PRL i ZSRR jest niezmienności potwierdzeniem realizowania przez PZPR i PRL podstawowych zasad naszej internacjonalistycznej, marksistowsko-leninowskiej polityki PZPR j KPZR łączy wspólnota wyznawanych ideałów i wypływających z nich celów. Łączy jednakowe zrozumienie procesów historycznych rządzących rozwojem czeństw. Łączy szczytny społecel budowania świata wolnego od wyzysku człowieka przez człowieka, od groźby wojennej, społeczeństw pożogi równych, wolnych świadomych obywateli, którzy wprzęgając dla realizacji swych celów opanowane przez człowieka siły przyrody, organizują na najnowocześniejszych zasadach stosunki społeczne budują prawdziwie demokratyczną humanistyczną wizję ludzkości dnia jutrzejszego — budują socjalizm. Partie nasze łączy wypływająca z tych zasad współpraca i solidarność, sprawdzona już w niejednej próbie dziejowej, wolna od koniunkturalnych wahań. Współpraca i solidarność dwóch samodzielnych, równoprawnych, a jednocześnie bratersko związanych ze sobą sił. Łączy je wspólne zrozumienie • roli partii w budownictwie społeczeństwa socjalistycznego, wspólna koncepcja budownictwa partyjnego i płynących stąd obowiązków i odpowiedzialność; zarówno we własnym kraju jak i na arenie międzynarodowej. Łączy nas wreszcie wykuta w ogniu wspólnych walk < sprawdzona w historii przyjaźń. Zrodzona przed wiekiem, gdy nieliczni jeszcze świadomi proletariusze polscy i rosyjscy wspólnie tworzyli zaczątki ruchu nieraz robotniczego obydwu narodów. Scementowana krwią na barykadach 1905 roku. Potwierdzona udziałem rewolucjonistów polskich w burzy październikowej. Przyjaźń, która kazała KPP-owcom wychodzić na ulicę pod pałki wych policjantów z granatohasłem „ręce precz od Kraju Rad” i która rozbrzmiewała w okrzyku „komuniści przodem”, gdy Armia Radziecka nacierała na hitlerowskich okupantów wyzwalając naszą ojczyznę. Przyjaźń utrwalona prawie Jaruzelski powiedział: „Chcemy podziękować Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego i partiom bratnich krajów socjalistycznych za ich odpowiedzialny, rozważny stosunek do wydarzeń w naszym kraju. Partie te respektowały prawo naszef partii do oceny stopnia zagrożenia, oraz wyboru metod przeciwdziałania. Nie zrezygnowały przy tym z własnej interpretacji gólnych etapów walki poszczepolitycznej w Polsce. Rozwiązanie jakie przyjęliśmy spotkało się ze zrozumieniem. Jest to cenne potwierdzenie zasad obowiązujących w międzynarodowym ruchu robotniczym, dowód suwerenności krajów wspólnoty socjalistycznej”. Żadne też perturbacje, ani trudności nie mogą odepchnąć partii od głęboko zakorzenionego w jej historii stosunku do zasad. Wiemy, że istnieje jeden tylko prawdziwy socjalizm: marksistowsko-leninowski. Chcemy go budować, łącząc zasady uniwersalne z naszą polską specyfiką. nym z podstawowych i Jednieodzownych warunków budownictwa socjalistycznego jest przewodnia rola marksistowsko-leninowskiej partii. nym z jej podstawowych Jedo- bowiązków jest każdych przejawów zwalczanie kontrrewolucji. Tak postępujemy. Polska jest I będzie Polską socjalistyczną. Wykuta w oparciu o leninowską naukę współpraca naszych partii realizuje zasady odzwierciedlające prawdziwe interesy najszerszych mas ludowych. Toteż dziś kształtuje ona stosunki wzajemne naszych państw i naszych narodów. Zachodni „przyjaciele” Polski czynią wszystko, by pogłębić nasze trudności, traktują nas tylko, jako przedmiot działania na drodze realizacji swej polityki konfrontacji i destabilizacji stosunków na świecie. pchnąć nas na drogę Próbują walki bratobójczej. Chcą nam zgotować los „zapalnika pod gmachem pokoju”. Usiłują ani też ugodzić w ZSRR — wielkie mocarstwo socjalistyczne i owego gmachu pokoju trwały fundament. W tej sytuacji kraje socjalistyczne, przede wszystkim ZSRR, pomagały i pomagają nam w trudnościach, zaopatrywały i zaopatrują nasze zakłady pracy i zaspokajają potrzeby obywateli. Pomoc ta trwa. Ostatnio towarzysz Leohid Breżniew poinformował o decyzji Biura Politycznego KC KPZR w sprawie dodatkowych dostaw do Polski surowców i materiałów. Liczna grupa ekspertów bawiła też w Polsće opracowując wspólnie z naszymi specjalistami plany lepszego wykorzystania naszego potencjału produkcyjnego, I my czujemy się teraz, jak zawsze, solidarni z ZSRR, prowadzimy i będziemy prowadzić wspólną walkę przeciwko siłom zimnowo jennym, w obronie pokoju ; odprężenia, konsekwentnie i mimo wszystko realizowaną przez Kraj Rad czego kolejnym już dowodem są nowe propozycje towarzysza L. Breżniewa zawarte w odpowiedzi na list organizacji australijskiej. TOSUNKI nasze to nie j tylko stosunki na płaszczyźnie państwowej i partyjnej. Mnożą się wszelkiego rodzaju kontakty społeczne, międzyludzkie. Zacieśnia się stale współpraca bratnich miast, okręgów, organizacji społecznych i zawodowych. Zawiązują się ; pogłębiają przyjazne stosunki rodzin i poszczególnych obywateli Założenia ideologiczne i partyjne udającej się do Moskwy delegacji polskiej są identyczne z najgłębiej pojętym interesem państwowym i ogólnonarodowym, tak jak współpraca .ia płaszczyźnie państwowej służy dalszemu zacieśnieniu i pogłębieniu brater stwa naszych partii. W tym również przejawia się logiczna, obejmująca wszystkie dziedziny życia, konstrukcja naszej ideologii. Sprawdza się we wszystkich sytuacjach Wizyta polsktó; delegacji będzie dalszym istotnym krokiem na wspólnej drodze. Oczekujemy jej wyników w przeświadczeniu, te przysłuży się ona dobrze interesom obu naszych partii i państw i interesom narodów świata, dla których — wszystkich — imperialistyczna polityka i jej istotna składowa — kampania antypolska i antyradziecka — jest istotnym niebezpieczeństwem 'JERZY LOBMAN czterema dekadami współpracy dwóch socjalistycznych krajów ; pomocy dla nas od pierwszych worków mąki dostarczanych wyzwolonej Warszawie do milionów ton surowców i towarów ostatnich miesięcy. I AKIEJ przyjaźni, zbudowanego na doświadjł czeniu zaufania nie mogą zachwiać żadne perturbacje. ani trudności. Sprawdza się ona w działaniu również ; dziś. Na VII Plenum naszej partii, kilka dn; zaledwie przed wyjazdem do Moskwy, towarzysz Wojciech Przed braterskim spotkaniem Dziś w numerze: • O doborze i kształceniu kadr partyjnych, podnoszeniu odpowiedzialności kierownictwa za konkretne odcinki pracy pisze na str. 7, specjalnie „TL", Tichon Kisielów dla w artykule SKUTECZNOŚĆ DZIAŁANIA ZALEŻY OD LUDZI Spokojna, rzeczowa debata o przyszłości ruchu zwiążkowego w Polsce i jego miejscu socjalistycznego w systemie państwa jest niezbędna. Świadczy o tym m. in. przebieg dyskusji, jaka odbyła się w naszej redakcj PRZYSZŁOŚĆ RUCHU ZWIĄZKOWEGO (str. 6) • W latach 1980—1981 w Polsce był szczególny urodzaj na różnego rodzaju „komitety", „partie", „grupy", będące niczym innym jak tylko opozycyjnymi stosunku do władzy ugruw powaniami politycznymi. O geografii opozycji politycznej pisze na str. 5 Józef Kossecki w artykule TROCKIŚCI