Trybuna Ludu, czerwiec 1983 (XXXVI/128-153)

1983-06-01 / nr. 128

# Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! Trybuna Ludu * ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 128 (12061) Rob wyd. XXXVI Warszawa, środa 1 czerwca 1983 r. Wydanie 3 Ceno 5 zl Linia IX Zjazdu, linia walki i porozumienia sprawdza się w praktyce i jest konsekwentnie urzeczywistniana XII Plenum KC PZPR Referat Biura Politycznego wygłosił J. Czyrek • Informacje H. Kubiaka i M. Orzechowskiego • Dyskusja • Przyjęcie uchwał • Przemówienie W. Jaruzelskiego (INFORMACJA WŁASNA I PAP 31 maja obradował w Warszawie, pod przewodnictwem I sekretarza Wojciecha go, Komitet JaruzelsKie- Centralny partii. Porzqdek dnia obejmował: reterat Biura Politycznego; wystąpienie poświęcone przebiegowi prac komisji KC do zbadania źródeł, okoliczności i konsekwencji kryzysów w dziejach Polski Ludowej; informujqce wystąpienie o pracach zespołu KC dla przygotowania syntezy 100-lecia polskiego ruchu robotniczego, dyskusję oraz przyjęcie uchwal. Obrady otworzył gen. Wojdech Jaruzelski. Wystąpienie I sekretarza KC PZPB I sekretarz KC PZPR stwierdził, że XII Plenum poświęcone jest omówieniu węzłowych problemów obecnej sytuacji oraz wynikającym " niej ideowo politycznym organizacyjnym zadaniom partii Biuro Polityczne — powiedział — przedstawi je towarzyszom w referacie na dzisiejszym plenum Powinniśmy również zająć stanowisko wobec wyników prac komisji Komitetu Centralnego dla wyjaśnienia okoliczności, faktów i przyczyn konfliktów społecznych w dziejach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz projektu tez 100-lecia polskiego ruchu robotniczego. Zgodnie z uchwałą rv Plenum Komitetu Centralnego, jest to pierwszy etap przygotowywania naukowej nowskiej marksistowsko-lenisyntezy stulecia dziejów polskiego ruchu robotniczego. Potwierdzamy tym samym po raz kolejny, naszą konsekwencję i wytrwałość w realizacji linii IX Zjazdu, w rozliczaniu się z jego postanowień Zagadnienia stojące przed obecnym plenum były silnie akcentowane podczas zebrań i konferencji sprawozdawezo-programowych. Sformułowano na nich wiele opinii i propozycji dotyczących wyprowadzenia kraju z trudnego położenia Wypowiadano różne konkretne, zarówno krytyczne jak i krzepiące oceny <* stanie ideowym, kondycji politycznej i zwartości organizacyjnej naszej partii. Do bogatego dorobku kampanii sprawozdawczej będziemy niewątpliwie odwoływać się dziś niejednokrotnie, bowiem nasze plenarne posiedzenie (pierwsze po zakończeniu kampanii) stanowi kontynuację, a zarazem podsumowanie jej wyników Przygotowania do obecnego plenarnego posiedzenia Komitetu Centralnego trwają już od wielu miesięcy, poprzedziliśmy je szeroką, partyjną konsultacją. Dyskusja nad ideowo-programową deklaracją „O co walczymy, dokąd zmierzamy” objęta niemal wszystkie ogniwa partii od podstawowych organizacji partyjnych do komitetów wojewódzkich. Kierunki referatu Biura Politycznego, a także projekt uchwały w sprawie upowszechnienia dzieł klasyków marksizmu — leninizmu i dorobku polskiej myśli marksistowskiej, poddano ocenie w wybranych środowiskach partyjnych wielkich zakładów pracy, szkolnictwa i kultury. Zgodnie z zaleceniem Biura Politycznego pięć komisji problemowych Komitetu Centralnego: Ideologiczna, Wewnątrzpartyjna, Nauki i O- światy. Kultury oraz Młodzieżowa, zwołało specjalne siedzenia przygotowujące poo- brady XII Plenum Łącznie odbyło się 18 posiedzeń, tym 5 — Komisji Ideologiczw ne!. Wśród członków i zastępców członków Komitetu Centralnego zorganizowana zostala obszerna korespondencyjna konsultacja dotycząca węzłowych problemów ideowo-politycznych Przyniosła ona interesujący, twórczy plon zośtanie stosownie wykorzyi stana Także w trakcie spotkań informącyjno-konsultacyjnych członków centralnych władz partii dyskutowano problematykę organizacyjno-merytoryczną dzisiejszego plenum. Przebieg tych wielomiesięcznych, partyjnych konsultacji miał znaczący wpływ na ostateczny kształt obecnego posiedzenia. kazał się Zebrany materiał owielce pomocny Naświetlił bowiem wyrazisty obraz sytuacji oraz głównych kierunków jej rozwoju w kraju oraz w samej partii Przedstawił najważniejsze fronty walki politycznej oraz najpilniejsze oczekiwania społeczne, sformułował propozycje różnorodnych działań i decyzji. Jednocześnie ta przeprowadzona praca uświadomiła nam — kontynuował W. Jaruzelski — iż bogactwo materiałów, ich rozległy tematyczno-problemowy, zakres wymaga niezwykłe poważnego potraktowania a więc — że w ramach jednego plenum zmieścić się nie da. Kierując się tą oceną, Biuro Polityczne KC przyjęło 12 kwietnia założenia programowo-organizacyjne XII Plenum, co znalazło odbicie w opublikowanym komunikacie. Biuro Polityczne wysżło założenia, że w obecnej sytuaz cji niezbędne jest podjęcie na XII Plenum najważniejszych zagadnień o najbardziej aktualnym, realizacyjnym charakterze, a więc tych, wiążą się z najbliższymi które zadaniami. Pozwoli to cześnie na stworzenie jednowyjściowej do dalszego bazy rozwinięcia pogłębionych, długofalowych zagadnień ideologicznych na XIII Plenum. Zawarliśmy te zagadnienia w doręczonej towarzyszom tematyce >i zarysie tez referatu na XIII Plenum, określając tym samym w sposób jednoznaczny kierunek dalszych prac. Stworzy to również właściwy klimat i podbudowę dla przyjęcia deklaracji ideowo-programowej „O co walczymy. dokąd zmierzamy”. Oczekują nas więc zadania wymagające ogromnego wysiłku, pracy, refleksji i badań XII i XIII Plenum Komitetu Centralnego kontynuują dorobek wcześniejszych posiedzeń Komitetu Centralnego zwłaszcza VII i IX Plenum, a także I Ogólnopolskiej Konferencji Ideologiczno-Teore. tycznej. Stanowić one również będą ważny etap w realizacji postanowień IX Zjazdu Widzieć je musimy we wzaiemnym związku. jako kolejne kroki naszej partii ku opracowaniu wizji rozwoju z naszego kraju, która czerpiąc uniwersalnych marksizmu-leninizmu wartości opiera (DOKOŃCZENIE NA STR. 5) Fot CAfr - ROSIAK Z referatu Biura Politycznego: • Bilans ostatniego okresu pozwala z całą pewnością stwierdzić, że lima IX Zjazdu linia walki i porozumienia sprawdza się, jest konsekwentnie realizowana. • Wydarzenia ostatniego okresu raz jeszcze potwierdziły ścisły zwiqzek I synchronizację dziołań ugrupowań antysocjalistycznych w kraju i ośrodków antykomunistycznej dywersji no Zachodzie. "’otwierdziły że wolko któro toczy się w Polsce i wokót polski jest częścią walki iako się toczy w skal' globalnej. To określa miarę naszej historycznej odpowiedzialności. • Żyjemy w okresie niebezpiecznego zaostrzenia sytuacji rniędynarodowej Siłg napędowo tego niebezpiecznego kursu iest polityka imperiolizmu amerykańskiego który dąży do zmiany układu sił w świecie. do zahamowanio postępowych procesów dziejowych, ► Wspólnie z ZSRR, z państwami socjalistycznej wspólnoty stoimy na stanowisku, że nie ma dziś sprawy ważniejszej niż zapobieżenie nowej tazie wyścigu zbrojeń, odwrócenie groźby konfliktu nuklearnego, ocalenie pokoju. Realną drogę w tym kierunku wyznoczoią doniosłe radzieckie inicjatywy i propozycje, wyznoczo stanowisko państw-stron Układu Warszawskiego ze styczniowej narady Doradczego Komitetu Politycznego w Pradze. Szczególne znaczenie mo oświadczenie rzqdu ZSRR z 27 maja. Partio noszą w całej pełni popiera te propozycje ' stanowisko. « Dla partii nie ma sprawy ważniejszej niż więź z ludźmi pracy, z klasą robotniczą, odzyskiwanie jej zaufania, zdobywanie jej poparcia. W urzeczywistnianiu robotniczych interesów w wychodzeniu naprzeciw dążeniom do sprawiedliwości społecznej, godności pracy, w walce ze społecznym ztem, partia widzi zasadniczą treść swojej działalności. • Chcemy, by w porządkowaniu spraw kraju, w przywracaniu mu pozycji w świecie, razem z nami, joko odpowiedzialni, godni zautamo ■ szacunku partnerzy, działali ludzie z charakterem, samodzielni obdarzeni twórczym krytycyzmem, gotowi wspierać nas swym' przemyśleniami, swą wiedzą I doświadczeniem Wyciągamy rękę do wszystkich, raz jeszcze powtarzając: nieważne, skąd kto przychodzi: ważne, dokąd chce iść. • Ola wahających się 1 zagubionych młodych ludzi, którzy dali się zwieść hastom antysocjalistycznym jest wciąż otwarto droga. n To me przeciw mm, Iec2 o ich dobro toczy się walko z przeciwr, • PRON nie jest i nie może być traktowany jako tymczasowe rozwiązanie na okres kryzysu. Ruch ten wyrasta z autentycznej, oddolnej inicjatywy obywatelskiej, z patriotycznego porywu wspieranio narodowego ocalenio i polskiej racji stanu. • O roli członków partii w PRON zadecyduje ich zdolność do przekonywającego prezentowanio naszych racji oraz odważnej ich obrony, bogactwo argumentów, trafność inicjatyw i propozycji wnoszonych do ruchu, aktywność w realizacji jego zadań. • Partię i związki zawodowe łączą wspólne interesy klasowe i jednakowo rozumiano zasada sprawiedliwości społecznej. Wynika z tego powinność uczestnictwa członków partii w ruchu związkowym, trosko o jego socjalistyczne oblicze. Wyniko również obowiązek umocnienia i wspie^oma organizacji związkowych w >ch roi' rzeczmko praw ' interesów zawodowych ogółu zatrudnionych, a także joko ważnych ogniw samorządnych strumentów kontroli społecznej, oddziałujących przedsiębiorstw, nrzetelnego stosunku do pracy, etyki zawodowej i na kształtowanie przestrzeganie zasod wspótżycio społecznego. • Sprawą partii i instytucji państwa jest konsekwentne umacnianie prawo i praworządności we wszystkich dziedzinach życia. Prawo musi być jednakowe dla wszystkich i wszystkich obowiązuje iegp przestrzeganie. Kształtowanie takiego poczucia odpowiedzialność we wszystkich ogniwach wtodzy, a jednocześnie przeciwdziałanie szerzonej przez przeciwnika wrogości wobec organów porzqdku publicznego, umacnianie ich autorytetu to ważne zadanie polityczne. • Byliśmy i jesteśmy za tym, by stosunki między państwem a Kościołem układały się konstruktywnie, z pożytkiem dla Polski, Również kierownictwo Kościoto Katolickiego i przeważająca część duchowieństwo są zainteresowane takim ułożeniem stosunków z socjalistycznym państwem. Natomiast sprzeczne ściem są próby naruszania świeckośc państwa, z takim podejupolitycznianie różnic światopoglądowych, wykorzystywanie uroczystości i miejsc kultu religijnego do poczynań o wymowie antypaństwowej, wymierzonych w spokój społeczny. • Analiza przeszłości i obecne potrzeby powodują konieczność zmian stylu i metod pracy partii przy spełnianiu jej kierowniczej roli. No pierwszym planie stają polityczne, inspirujące sposoby oddziaływania, oparte o wiedzę i zaangażowanie członków partii, ich osobisty autorytet W życiu zawodowym i społecznym. • Uczyć samodzielnej oceny zjawisk, kształtować postawy ideowe, wyrabiać umiejętność prowadzenia walki politycznej, polemiki, przekonywania i argumentowania — to najważniejsze zadania pracy ideoiogiczno-propagandowej partii. Pierwsze echo obrad plenum za granicę Wszystkie główne agencje prasowe z uwagą śledziły przebieg plenum Komitetu Centralnego PZPR, które rozpoczęło się we wtorek rano. \gencja France Presse w bardzo obszernym komentarzu stwierdza już w tytule, że plenum to dowodzi „potwierdzenia linii generała Jaruzelskiego” Agencja cytuje obszerne fragmenty referatu wygłoszonego przez członka Biura Politycznego, sekretarza KC Józefa Czyrka. Wyraża ona pogląd, że treść referatu stanowi „potwierdzenie linii porozumienia ze wszystkimi warstwami polskiego społeczeństwa z wyjątkiem ludzi wrogich socjalizmowi” Linia ta jest reprezentowana od 18 października 1981 przez generała Wojciecha Jaruzelskiego — jak stwierdza agencia. W dalszej części swego komentarza AFP zwraca uwagę na tę część wystąpienia J. Czyrka. w której stwierdza on. że wprowadzenie stanu wojennego było decyzja suwerenna, która pozwoliła odeprzeć niebezpieczeństwo rozpadu państwa socjalistycznego. jak też załamania sie struktur życia gospodarczego i politycznego kraiu. (DOKOŃCZENIE NA STR. 91 Referat Biura Politycznego KC PZPR Dyskusja str. 3 i 4 str. 6 i 1 21-26 czerwca w Pradze - Światowe Zgromadzenie przeciwko wojnie i wyścigowi zbrojeń Żywotna konieczność walki o pokój (INFORMACJA WŁASNA) W dniach 21—26 czerwca br. zbiera się w Pradze światów zgromadzenie, które nhradnwąó hędrip p«d WTśK.nt „O pokój i życie, przeciwko wojnie jądrowej”. Do stolicy Czechosłowacji przybędzie 2,5 tys. uczestników zgromadzenia. reprezentujących wszystkie środowiska, zawody i wyznania oraz różne postawy i poglądy polityczne Przybędą byli żołnierze I oficerowie, znający z własnych życiorysów okrucieństwo wojny. Walka o pokój, o zapobieżenie wojnie i wyścigowi zbrojeń jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek. Niebywałe nagromadzenie w arsenałach nuklearnych środków zniszczenia i zaoowiedż rozmieszczenia nowych typów amerykańskich rakiet na terytorium gęsto zaludnionej Europy jest poważnym zagrożeniem dla pokoiu. Europa wskutek tego staje sie obecnie najhardziej zapalnym punktem na świecie. Stąd też na mielsce światowego forum Dokojowego wybrano europejskie miasto — Pragę. Bedzie to forum otwarte, pozwalające na wszechstronna wymianę poglądów na temat sposobów działania na rzecz pokoju. Idea zwołania tego Zgromadzenia padła podczas obrad Światowej Rady Pokoju w Amsterdamie, jednak nie ŚRP jest organizatorem spotkania w Pradze, lecz międzynarodowy komitet, zrzeszający przedstawicieli ruchów pokojowych i społecznych z całego świata, także nie zrzeszonych w ŚRP. Obrady toczyć sie będą w komisjach problemowych, a dyskusja plenarna przewidziana jest tylko na rozpoczęcie i zakończenie Zgromadzenia Praga goście będzie przedstawicieli 200 organizacji społecznych z całego świata. Na obradach będzie też reprezentowana Organizacja Narodów Zjednoczonych. Aktywnym uczestnikiem Zgromadzenia w Pradze będzie delegacja polska, składająca się z przedstawicieli PRON. postów na Sejm, naukowców, nauczycieli bsieży i katolików świeckich praż dziennikarzy, pisarzy i artystów. W towarzyszącym zgromadzeniu zgrupowaniu młodzieży weźmie także udział delegacja młodzieży polskiej. (DOKOŃCZENIE NA STR. 9) W górach i nad jeziorami Harcerskie lato bardziej urozmaicone (INFORMACJA WŁASNA) Trwają ostatnie przygotowania do Harcerskiej Akcji Letniej. Jak co roku harcerze spędzać będą wakacje na obozach, rajdach, w lokalnych stanicach i koloniach. I już dziś wiadomo, że icb udział w zorganizowanych formacb wypoczynku będzie większy niż minionego lata. W wyjazdowych formach akcji, a więc w ponad 3,5 tys. obozów stałych, wędrownych i w koloniach zuchowych uczestniczyć będzie blisko 350 tys. zuchów, harcerzy i instruktorów — o ok 60 tys. więcej niż w ub. r. Blisko 40 proc. wyjeżdżających poza miejsce zamieszkania to dzieci wiejskie. Organizatorzy harcerskiego wypoczynku — a warto dodać, że blisko 800 obozów przygotowanych zostanie samodzielnie Nie zabraknie tłuszczów ( Mięso i jego przetwory na dotychczasowym poziomie ęę Większe dostawy wyrobów mleczarskich i słodyczy Poprawa zaopatrzenia w artykuły żywnościowe Rynek artykułów żywnościowych wraca do równowagi. Wy. razem tego jest nie tylko odchodzenie od reglamentowanej sprzedaży kolejnych wyrobów spożywczych, lecz również coraz większy wybór żywności w placówkach handlowych i coraz szerszy jej asortyment W ostatnich miesiącach bieżąca produkcja w niektórych gałęziach przemysłu rolno-spożywczego nawet przewyższa popyt rynku. Począwszy od 1 czerwca br. zawieszona została kartkowa sprzedaż tłuszczów Produkcja masła, a także oleju i margaryny oraz zgromadzone zapasy nie stwarzają żadnych obaw, że tłuszczów tych na rynku może zabraknąć W czerwcu br. spółdzielczość mleczarska planuj« dostarczyć na rynek 23 tys. ton masła, czyli o 15 proc. więcej w porównaniu z analogicznym miesiącem w roku ubiegłym, przy czym wielkość ta może zostać zwiększona w zależności od zamówień handlu. i Więcej również będzie smalcu słoniny. Przemysł dostarczy do dyspozycji mięsny handlu w czerwcu br 10 tys. ton tych tłuszczów, czyli o 2 tys, ton więcej niż w maju br. Nie bedzie również kłopotów z zakupem olejów i margaryny W czerwcu br dostawy oleju jadalnego wyniosą ok. 4 tys. ton, czyli o 1/4 będą większe niż w tym samym miesiącu w roku ubiegłym Margaryny znajdzie się na rynku tyle ile zamówi jej handel, gdyż przemysł jest przygotowany do (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 przez drużyny i szczepy — wiele uwagi przywiązują także dc przygotowywania obozów specjalnościowych dla młodzieży c określonych zainteresowaniach i uzdolnieniach, obozów „Nie przetartego szlaku” dla dziec: chorych i wymagających specjalnej troski oraz do przygotowania w ciągu lata nowej grupy kadry instruktorskiej. Tegoroczna akcja szkoleniowa będzie zresztą mniejsza — rezygnując z ilości jej uczestników, harcerze postawili na jakość kształcenia przyszłych funkcyjnych. I skoro jeszcze o wyjazdach mowa — 27 tys. druhów i druhen spędzi część wakacji w NRD. Ze względu na ograniczone możliwości organizowania akcji wyjazdowej, wysiłek wszystkich ogniw związku skierowany zostanie na prowadzenie działalności w miejscu zamieszkania. W tzw. Nieobozowej Akcji Letniej, w zajęciach ponad 22 tys. zastępów weźmie udział ok. 240 tys. dzieci, a w zabawach ponad 5 tys. gromad zuchów yeta — ok. 47 tys. najmłodszych. Nie zabraknie w tym roku także imprez o zasięgu krajowym. Główna Kwatera ZHP przygotowuje centralną szkoleniowa instruktorów akcję harcerskich i starszoharcerską akcję szkoleniową Kontynuowane będą również tradycyjne już prace harcerzy dla Wybranych regionów, prowadzone w ramach akcji „Morena”, „Hel”, czy „Kraków-730” (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Prawie 80 min ton węgla wydobyli górnicy w tym roku 31 maja odbyto się posiedzenie kolegium Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, na którym m. in. dokonano oceny pracy resortu w okresie 5 miesięcy br. Omówiono także zadania resortu wynikające z rządowego planu społeczno-gospodarczego na najbliższe dwa lata. Oceniono m. in. przebieg akcji oszczędnościowo - antyinflacyjnej w poszczególnych branżach resortu oraz realizację inwestycji w górnictwie i energetyce. W maju br, planowano wydobycie 15,9 min ton węgla, faktycznie górnicy dostarczyli bii* sko 16,4 min ton tego paliwa. Od początku roku wydobyto już prawie 79,6 min ton węgla, co w porównaniu z rokiem ubiegłym stanowi wzrost o 0,5 min ton W dni powszednie w maju wydobycie dzienne wyniosło ponad 636,0 tys. ton na dobę W soboty maja górnicy dostarczali średnio ponad 591 tys. ton węgla. Od początku tego roku na eksport wysłano już ponad 13,6 min. tj. o 2,9 min ton więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, z tego do drugiego obszaru płatniczego skierowano ponad 7,5 min ton (DOKOŃCZENIE NA STR 2) W Dniu Dziecka ■ czerwca, Międzynarodowy Dzień Dziecko - dzień, do którego rodzice przygotowują się już wcześniej, myśląc o niespodziance, która wywołałaby uśmiech na buzi ich dzieci. Bo też dzień ten już od dawna stal się dniem rodzinnym, świątecznym. Zabawki i niespodzianki będą oczywiście przyjmowane radośnie. Ale patrząc w wesołe oczy dziecka nie można zapominać, że wcale ni-«nały dziecięcy świat emocji, uczuć i wrażeń to świat spokoju rodzinnego i spokoju i pokoju w najszerszym wymiarze. Zawsze największą i najszczerszą radością dzieci sq ich rodzice. Bo dzieci przede wszystkim rodziców chcą - ich czasu, kontaktu ciepłego i pełnego zrozumienia. I nie ma takiego upominku, takiej zabawki, która wywołałaby więcej uśmiechu niż przekonanie, że są potrzebne, traktowane poważnie, kochane. Niech zatem ten najradośniejszy uśmiech będzie z nimi nie tylko w dniu ich święta. Fot. P. DZIĘCIOLOWSK]