Administraţia Română, 1926 (Anul 6, nr. 1-24)

1926-01-01 / nr. 1

im.nul VT. Lugoj, 1 Ianuarie 1936. Wfaf inainte * pc anul 1933 . Biblioteca Unversității lași: JVo. J. ■ .......""T335T _ ADMINISTRATIA ROMANA Organ al Uniunei Generale a Notarilor Comunali si Cercuali din România DIRECTOR SI REDACTOR RESPONZABIL: ALEXANDRU BUH A, consilier orășănesc, preşedintele Uniunei notarilor profesor al şcoalei de notari, Lugoj. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: LUGOJ, STRADA BISERICII No. 24. Dr. ALRXAM&Udta&ME IAŞI Executarea cărţilor de judecată în Comunele rurale. Un conflict, surd, a fost totdeauna între autorităţile administrative — administratorul de plasă şi autorităţile judecătoreşti — judecătorul de ocol rural — privitor la această dificială chestiune: cine execută cărţile de judecată în comunele rurale ? Acest conflict mai era datorit şi faptului că vechea falangă a administratatorilor de plasă( 1908) erau mai toţi licenţiaţi în drept ca şi colegii lor, judecătorii, plecaţi cu acelaşi entuziasm, în mijlocul populaţiunei rurale, ca gândul de ai fi folositori la unii şi alţii, dorind cei întâi — administratorii de plasă — de a fi egali consideraţi, în rolul lor social ca şi colegii lor judecători. Legea pentru organizarea comunelor rurale şi administraţiunea plăşilor, din 1908, însă în art. 194 al. 4, spunea „Administratorul de plasă este însărcinat. Cu publicarea şi executarea legilor şi regulamentelor generale, precum şi cu executarea cărților de judecată, conform art. 109 din legea judecătorilor de ocoale şi numai în materie mobiliară dela valoarea de 51 până la 100 Lei inclusiv, indepent de cheltuelile de judecată“ , pentru că dela 1 Leu şi până la 50 Lei inclusiv conform art. 113 al. 8. din aceiaşi lege de mai sus, executarea cărţilor de judecată pronunţate de judecătoriile de ocoale în aceiaşi materie mobiliară, se executău de câte notarii comunali. In adevăr art. 109 din vechea lege pentru judecătoriile de ocoale, zicea : „Executarea cărţilor de judecată a sentinţelor date asupra unor asemenea cărţi se face conform regulelor din procedura civilă. In comunele urbane, de comisarii de poliţie sau de portărei. Taxele cuvenite acestora rămân însă în sarcina părţei, care a recurs la oficiul lor. In comunele rurale, de insăşi judecătorul de ocol, sau cu delegaţia lui, pe stagiar sau pe administratorul de plasă. Din articolul citat se poate vedea situaţia de inferioritate creiată administratorului de plasă, de legea pentru judecătoriile de ocoale, care, execută cărţi de judecată, nu din chiar spiritul legei, ci după delegaţia, pe care judecătorul de ocol respectiv i-o dă. Ca fost administrator de plasă, am executat şi eu, în dese rânduri, asemenea cărţi de judecată, deşi raporturile sociale, pe care le aveam cu judecătorii de ocol, erau din cele mai bune, şi ştiu ce situaţie dureroasă sufletească se petrecea în noi, ori de câte ori poşta, ne aducea asemenea delegaţiuni. S’ar fi părut că noua lege pentru unificarea dispoziţiunilor din legea de organizare judecătorească, va remedia acest inconvenient dispunând ca executarea cărţilor de judecată de care vorbesc mai sus, să fi fost date în sarcina agenţilor judecătoreşti rămânând ca şi prin această nouă dispoziţiune să se fi stabilit principiul separativei puterilor în Stat, mai definită prin chiar executarea hotărârilor judecătoreşti de către agenţii instanţelor judecătoreşti. In adevăr art. 319 din legea citată mai sus, spune: „Pe lângă judecătoriile din oraşul de reşedinţă al Tribunalului şi cele din circumscripţiunea lui se vor repartiza în condiţiunile de mai sus, numărul necesar de portărei dintre actualii portărei ai Tribunalelor.“ „In acest caz ei vor păstra aceiaşi competenţă de a executa nu numai deciziunile curţii şi hotărârile Tribunalului, sau acte autentice ce li se vor trimite sau prezenta, dar şi cărţile de judecată“. „ Până la unificarea procedurilor civile executarea şi îndeplinirea procedurilor se va face conform procedurei în vigoare în circumscripţiunea fiecărei Curţi.11