Agenda Zilei, aprilie 2000 (Anul 5, nr. 77-101)

2000-04-25 / nr. 97

10 *//« MAPAMOND 25 aprilie 2000 Trupele federale ruse suferă noi pierderi in Cecenia O ambuscadă pusă la cale de rebelii ceceni împotriva unei coloane de blindate rusești s-a soldat cu cel puțin 15 morți în pofida „uverturilor“ pacifiste lansate cu mai multă sau mai puțină discreție de cele două tabere din conflictul cecen, în spațiul republicii separatiste luptele continuă cu furie, iar rebelii profită de vremea primăvăratică pentru a lansa propria lor ofensivă. Ieri, ministerul rus al apărării a făcut cunoscut că o coloană de blindate rusești care se deplasa duminică în sudul Ceceniei, lângă localitatea Serjenfurt, a fost atacată în forță de efectivele rebelilor, iar coloana a suferit pierderi în oameni și tehnică de luptă, trupele federale pierzând circa 15 militari. Purtătorul de cuvânt al rebelilor, Movgladi Udugov, a declarat ieri că întreaga coloană de tancuri și blindate a fost distrusă. Udugov a făcut un bilanț al atacului de duminică seara, afirmând că este vorba de 80 de militari ruși care au fost uciși și de distrugerea a 13 vehicule, inclusiv tancuri. Declarațiile militare rusești, care precizează că au fost uciși 15 rebeli, susțin că între cei care au atacat la Serjen-Iurt se numărau și mercenari arabi. Surse rebele afirmă că forța care a pus la cale ambuscada face parte din trupele conduse de liderul Șamil Basaiev, care anul trecut în decembrie și-a pierdut un picior în luptele de la Groznîi. Ca replică la atacul de duminică, aviația rusească a lansat ieri cel puțin 16 raiduri asupra pozițiilor rebelilor. Oricum, atacul cecenilor pare să fi subminat șansele unor tratative de pace între Moscova și Aslan Mashadov, care declarase că a ordonat cecenilor să nu-i mai atace pe ruși. Șamil Basaiev, comandantul cecen care a ordonat atacul Microsoft este pe cale să fie „rupt“ în două Ministerul justiției de la Washington recomandă segmentarea puternicei și omniprezentei corporații Ministerul justiției este pe cale să recomande separarea corporației Microsoft în două companii distincte, după ce vraful de dosare acumulate în procesul intentat trustului înființat de Bill Gates indică încălcarea legilor privitoare la monopolizarea pieței de software de către această companie. în caz că demersul ministerului justiției de la Washington va avea succes, Microsoft ar urma să fie „rupt“ în două: o companie care ar urma să ofere pieței sistemul de operare Windows, inclusiv funcțiile legate de navigarea pe Internet, iar o a doua ar urma să se ocupe de marketingul pachetelor de programe Microsoft, între care se numără Word, Access și Excel. Acesteia din urmă i se va permite să-și vândă produsele prin Internet. De asemenea, ministerul american al justiției ar dori să vadă reglementat comportamentul pe piață al lui Microsoft, dar o asemenea hotărâre judecătorească nu poate fi automat aplicată fără îndelungate proceduri de apel de care avocații lui Bill Gates vor avea, cu siguranță, grijă să fie lansate spre blocarea intențiilor mai marilor justiției americane. Ziarul The Washington Post a publicat ieri mai multe relatări privitoare la soluțiile aflate în discuție. Planul de a fragmenta Microsoft este un moment dramatic al acestui caz și este pentru prima dată din 1974 încoace când se deschide un proces antitrust împotriva unei companii americane. Microsoft a promis că va lansa un apel la verdictul formulat de justiție la data de 3 aprilie, dar ieri, surse din interiorul corporației au declarat că acest „remediu“ avut în vedere de ministerul justiției „merge mult prea departe“; în viziunea oficialilor de la Washington, decizia se exprimă simplu prin separarea acelei părți a companiei care produce sistemul de operare Windows de restul firmei. Complot împotriva lui Slobodan Miloșevici Șapte membri ai așa-numitei „Armate Sârbe de Eliberare“ au compărut ieri într-un tribunal de la Niș sub acuzația de instigare la rebeliune și pregătirea asasinării președintelui Serbiei Grupul a fost arestat în decembrie trecut și pus imediat sub acuzare pentru formarea unei organizații teroriste într-o localitate de lângă Kreusevac, în regiunea centrală a Serbiei, evenimentele având loc în iulie 1999. Grupul a fost acuzat și de tentativa de răsturnare prin forță a ordinii constituționale. Cei șapte acuzați au mai fost încărcați și cu vina de a fi plănuit asasinarea șefului de stat major al armatei iugoslave, generalul Nebojsa Pavkovici, și restaurarea monarhiei în Iugoslavia. Ieri, în procesul inaugurat la Niș celor șapte acuzați, unul dintre ei, locotenentul de armată Boban Gajic, 27 de ani, a negat că gruparea ar fi avut asemenea obiective: „Singurul interes al Armatei Sârbe de Eliberare a fost apărarea teritoriilor sârbești din Kosovo și protejarea poporului sârb. Ca ofițer, știu foarte bine că o rebeliune armată nu va reuși să vadă zorii zilei următoare, ar fi înfrântă în câteva ore de armată și de poliție“, a declarat el completului de judecată. El a adăugat că în ceea ce privește acuzațiile de pregătire a asasinării lui Miloșevici, acestea sunt și mai ridicole. „Nimeni nu are nici o șansă să ajungă în apropierea lui, în nici un caz un grup așa de mic ca al nostru“, a spus Gajic. „Armata Sârbă de Eliberare“, ale cărei inițiale - OSA - mai înseamnă și „viespe“ în sârbește, și-a făcut cunoscută prezența în octombrie anul trecut când și-a asumat responsabilitatea uciderii a patru membri ai „Mișcării de Reînnoire a Serbiei“ din opoziție, în cadrul unei scenariu care a implicat accidentul misterios de mașină al lui Vuk Drașkovici. trad’i5 analog m c CUO) .naintea iepurașului s fr □ □avancronica unui Paște îndestulat □ miercuri 26 aprilie nu rata întâlnirea cu norocul ascultă și vei câștiga 999 de premii te așteaptă pe ,9fMFM ^ cj]J] Jq) 4 Luptă contra unității slavilor Generalul Leonid Ivașov, șeful departamentului de relații internaționale al ministerului apărării de la Moscova, a declarat ieri că manevrele occidentale din ultimul an, culminând cu ofensiva împotriva Iugoslaviei și „bătaia la fund“ administrată Belarusului pentru nerespectarea drepturilor omului, reprezintă o amenințare la adresa unității slavilor, spargerea ei fiind principalul obiectiv al Occidentului. „O luptă împotriva unității slavilor tocmai prinde contur“, dezvăluia ieri generalul Ivașov, cu ocazia prezentării în fața membrilor Consiliului Federației (Camera superioară a Parlamentului rus) a unei cărți legate de campania NATO din Iugoslavia. Ivașov a mai afirmat că SUA și Occidentul au găsit în Ucraina o „țintă ușor de atins“ și că se încearcă amorsarea unei confruntări între Ucraina și vecinele sale, foste republici so vietice.