Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

_ 20^<*ncfflziui ACTUALITATE -16 aprilie 2002 PUNCTUL PE octaviaim" ANDRONIC Cu Freșforiu’ înainte! Ne-am dat dracului vorba lui nea Gică din Ferentari. Nu mai avem, simplu, „poliție” sau „echipe de intervenție”, ca până acum. Obsesiile europeniste lucrează în avans și obțin succese importante în materie de terminologie, dacă în alte domenii se mai lasă așteptate. Și nu când e vorba să transmitem efective în Somalia, Bosnia sau Kosovo - unde televiziunile au nevoie de inscripții și mențiuni în traducere, pe înțelesul telespectatorilor majoritari - ci chiar la noi acasă. Așa încât a luat naștere, fără prea multe fasoane. FRESH FORCE. Adică, pe limba englezului, „Forță proaspătă”. Netăbăcită prin alte activități, aptă să intervină unde e nevoia mai mare. La demolarea și alungarea țiganilor, de exemplu, de prin încropelile edilitare, de la magazine de oraș, unde aceștia și-au găsit un adăpost pentru ciordelile sau măruntele munci, mai mult sau mai puțin ilicite. E vorba de țiganii fără „buletin de București”. Veniți de prin alte părți de unde-i alungă sărăcia și mizeria devenite de nesuportat chiar și pentru ei. Aceștia au devenit ținta principală a primarilor de sector, a diferiților „Piedoni” și, bineînțeles, a FRESH FORCE. Parcă-i auzi pe paradei, dând alarma prin așezările din cartoane și chirpici: Hadeu, muică, vine freșforsa! Cum se striga pe vremuri, la apariția turcilor sau a tătarilor. Acțiunile sunt spectaculoase, televiziunile nu lipsesc și reporterii au o mare satisfacție în a descrie fazele în care buldozerele mușcă lacom din cotinețele pricăjite. Țiganii își adună paradeii, mesele șchioape, tingirile, le urcă în căruțe și dau bice spre o altă margine de București, unde peste câteva luni, un alt primar îi va alunga cu fresfariu’. Și tot așa, ca într-un perpetuum mobile, alimentat de nepăsare și de lipsa de idei. Pentru că problema acestor concetățeni ai noștri este una gravă, care necesită soluții viabile, de perspectivă fără de care nu vom putea face pasul decisiv în comunitatea europeană. Unde vom intra, dacă vom intra, doar împreună cu ei. Cât despre FRESH FORCE, el poate fi mult mai util în lupta cu adversarii pe măsura lor și a nevoilor noastre de curățire a climatului social de violențe, infracțiuni și ilegalități. Agricultura, un obstacol greu în calea spre Uniunea Europeană Premierul Adrian Năstase crede că putem deveni „baby-sitter-ii Balcanilor” Premierul Adrian Năstase a început, ieri, o vizită oficială de două zile la Geneva (Elveția), într-o alocuțiune rostită în plenul celei de-a 58-a sesiuni a Comisiei ONU, pentru Drepturile Omului, șeful Guvernului român a declarat că reprezentanții comunității internaționale trebuie să adopte măsuri dure împotriva terorismului, dar fară a afecta drepturile firești ale omului. Premierul a afirmat că România este hotărâtă să contribuie la eliminarea actelor de terorism internațional, în urma evenimentelor de la 11 septembrie, în condițiile în care această acțiune nu presupune violarea drepturilor omului. Cu ocazia prezenței sale la sediul CDO, Adrian Năstase s-a întâlnit și cu înaltul comisar ONU pentru drepturile omului, Mary Robinson, căruia i-a prezentat măsurile elaborate de Guvern pentru protecția libertăților minorităților naționale și a copiilor instituționalizați din România. Intr-o declarație făcută la Clubul Elvețian de Presă, Năstase a declarat că decizia politică privind introducerea „leului greu” a fost deja luată, urmând ca această măsură să fie aplicată efectiv începând cu anul viitor. „Decizia privind introducerea leului greu este una necesară, dar punerea în practică a acestei măsuri este dificilă”, a spus Năstase. Problemă Agricultura va fi cea mai mare problemă a României în cadrul procesului de integrare în Uniunea Europeană, pentru rezolvarea acesteia fiind necesar ca Guvernul să adopte măsuri de dezvoltare a activităților agroindustriale din mediul rural, a mai declarat prim-ministrul român la întâlnirea cu membrii Clubului Elvețian de Presă. „Dacă nu vom moderniza aceste activități, ne va fi foarte greu să intrăm în UE”, a spus Năstase. în altă ordine de idei, premierul le-a spus oamenilor de presă elvețieni că România va continua să exercite presiuni și să desfășoare acțiuni de lobby în relația cu statele occidentale în cazul în care decizia privind extinderea NATO va fi una nefavorabilă. „România și Bulgaria ar putea deveni, oarecum, baby-sitter-ii Balcanilor”, a spus Năstase, referindu-se la rolul pe care ar urma să îl aibă cele două state în privința stabilității în regiune, întrunire privată Adrian Năstase și rabinul șef al Genevei, Alexandru Șafran, s-au întâlnit, la Geneva, pentru a discuta despre situația actuală a evreilor din România și despre măsurile adoptate de Guvern pentru protecția drepturilor minorităților. Discuțiile, desfășurate la hotelul Intercontinental din Geneva, au durat 20 de minute și au avut un caracter privat. Alexandru Șafran, în vârstă de 92 ani, de origine română, a apreciat proiectele inițiate de Executiv pentru protecția identității culturale și spirituale, precum și a valorilor istorice ale evreilor din România. Premierul Adrian Năstase a mai participat, la Geneva, la deschiderea expoziției documentare „Nicolae Titulescu” din „Sala Pașilor Pierduți” aflată în incinta Palatului Națiunilor Unite, și a inaugurat statueta de bronz, realizată de sculptorul Nicolae Dorel Drăgușin, înfațișându-l pe marele diplomat român. VIOREL BOTA La Geneva, șeful Guvernului a avut o zi plină Proiecte pentru Catedrala Mântuirii Neamului Vor propune soluții arhitect din mai multe țări Mai mult de 80 de arhitecți și firme de profil din țară și străinătate s-au înscris la concursul de proiecte arhitecturale pentru realizarea Catedralei Mânturii Neamului, lansat de Patriarhia Română în urmă cu aproape o lună. Cei 82 de concurenți vor trebui să gândească „o construcție a secolului XXI”, cu „toate facilitățile epocii”, așa cum declarau, la lansarea concursului, înalții ierarhi. Preasfințitul Vincențiu Ploieșteanul, episcop vicar patriarhal, preciza că arhitecții trebuie să „încadreze” catedrala în dimensiunile stabilite de instituțiile abilitate, respectiv 90 de metri lungime, 40 de metri lățime și nu mai mult de 75 de metri înălțime, cu o capacitate de 5 000-6 000 de locuri. De asemenea, arhitecții trebuie să găsească „soluții” viabile pentru împrejurimile construcției. Catedrala va fi înconjurată de un spațiu verde și trebuie să fie „reprezentativă pentru creștinismul ortodox de două mii de ani” și pentru acest început de mileniu, potrivit reprezentantului Bisericii. Concursul cuprinde trei teme: catedrala (care va fi structurată pe mai multe nivele, cu ecopola patriarhală amenajată la subsol), împrejurimile (marcate de esplanade, cu spații verzi, elemente de sculptură - „memorial al bisericilor demolate”) și clădirea administrativă (unită de catedrală printr-un pasaj subteran, care va fi și parcare). Caietul de sarcini a putut fi cumpărat cu 500 000 de lei, de la secretariatul patriarhal. Soluțiile celor 82 de arhitecți români și străini (Franța, Italia, Elveția, Austria, Statele Unite, Germania și Brazilia) vor trebui să prezinte machetele cel mai târziu pe data 19 iunie 2002. VIOREL BOTA Reînscăunarea lui Temeșan !ZA !£ po ver meorex! ZÂMBETE ZÎMIÎRE Un „mic“ infractor Imediat după ce au preluat puterea, liderii PDSR (actualul PSD) au decis că e timpul să lucreze la imagine, fapt pentru care au luat o serie de decizii interne salutare. Printre acestea se numără și cea privind introducerea unor interdicții pentru parlamentarii partidului, care practică meseria de avocat. Astfel, li s-a cerut „marilor” avocați ai PSD, printre care se remarcă Antonie Iorgovan, să renunțe a mai apăra interesele marilor infractori ai națiunii. Dar... „părintele Constituției” e greu de disciplinat. Senatorul PSD Antonie Iorgovan a declarat că este avocatul omului de afaceri sucevean Severin Tcaciuc, susținând că infracțiunile pentru care este cercetat acesta nu intră în sfera celor care fac obiectul interdicției impuse de Delegația Permanentă a PSD. Sever Tcaciuc a fost arestat, la sfârșitul lunii mai 2001, de Parchetul Curții de Apel Suceava și eliberat din arest la începutul lunii decembrie. Sever Tcaciuc a fost trimis deja în judecată într-un alt dosar, în care este acuzat de ultraj cu violență față de un polițist. Garda Financiară a constatat că firmele lui Tcaciuc au produs statului un prejudiciu de peste 40 de miliarde de lei. El este cercetat pentru evaziune fiscală, fals și uz de fals. VIOREL BOTA ZÂMBETE fIMdRE