Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

16 aprilie 2002 Hipeconomie ^ ^ bbb zilei 7 Reprezentanții CFR și MÁV se întâlnesc la Timișoara Traficul feroviar de călători și marfă între România și Ungaria va fi mult îmbunătățit La Timișoara va avea loc, joi, 18 aprilie, și vineri, 19 aprilie, o întrunire a reprezentanților CFR, MÁV (compania feroviară maghiară), Direcției Generale a Vămilor, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și a reprezentanților instituțiilor similare din Ungaria. In dezbatere vor fi mai multe probleme, cum ar fi implementarea unor măsuri care să ducă la fluidizarea traficului de călători și marfa pe calea ferată, eliminarea perturbărilor din actualul sistem, un cadru legislativ bilateral, care să reglementeze transportul între România și Ungaria în mod similar cu cel dintre țara vecină și Austria, cooperarea operatorilor feroviari români și maghiari. O primă măsură concretă care se dorește adoptată este reducerea timpului de staționare în stațiile de frontieră. Se preconizează staționări de câte doar două minute în gările Curtici și Lököshaza, controlul vamal și cel al poliției de frontieră urmând să fie efectuate în trenurile de călători, în prezent trenurile staționează minim 20 de minute în stațiile Curtici și Lökösháza, dar cel mai adesea controalele depășesc o oră. în privința traficului de marfa, feroviarii români și maghiari au în vedere, între altele, cooperarea pentru transportul de TIR-uri pe calea ferată. TUDOR M. LENGHER Trenurile vor staționa mai puțin în frontieră Reuniune la NeClub Peste 100 de persoane au participat la eveniment La Casa Adam Müller Guttenbrunn a fost organizată prima întâlnire din acest an a NetClub. O inițiativă a companiei Romania Data Systems, acest club reunește peste 1 500 de membri, în 15 dintre cele mai importante orașe din România. Filiala Timișoara numără peste 300 de membri, obiectivul clubului fiind atragerea cât mai multor companii și menținerea unui contact permament între firmele membre. Participarea a fost destul de numeroasă, peste 100 de membri. Au fost puse în discuție trei teme. Prima, „Comunități și tranzacții electronice, infrastructură, tehnologii, aplicații“ a aparținut societății PCT Connect; în cea de a doua parte, WizRom a prezentat un sistem de gestiune on-line. Societatea Softwin a prezentat programul antivirus BitDefender și a susținut conferința „Vulnerabilități ale sistemelor informatice - protecție antivirus“. M. H. Debitorii beneficiază de înlesniri la plata obligațiilor bugetare Criteriul de acordare a facilităților este punctajul rezultat din analiza performanței economico-financiare Disfuncționalitățile constatate la acordarea înlesnirilor la plata obligațiilor bugetare restante și necesitatea creșterii transparenței au impus perfecționarea reglementărilor legale în materie. Astfel se justifică apariția unei ordonanțe de urgență (ONG nr. 40/27.03.2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare), care vizează tratarea diferențiată a obligațiilor bugetare restante acumulate până la data de 31 decembrie 2001 față de cele ale anului în curs, înlesnirile la plată se vor acorda pe baza unui punctaj rezultat din analiza criteriilor de performanță economico-financiară și de disciplină fiscală. Numărul de luni de eșalonare la plata obligațiilor financiare, care include și perioada de grație, se determină în funcție de raportul procentual dintre totalul obligațiilor și cifra de afaceri. Totul se face pe baza unei convenții încheiate între debitor și creditorii bugetari respectivi. Nu beneficiază de înlesniri la plată debitorii care în urma analizei obțin un punctaj egal sau mai mic de 14 puncte și nici societățile al căror principal obiect de activitate îl reprezintă organizarea jocurilor de noroc. înlesnirile la plată acordate își pierd valabilitatea în situația în care debitorii nu își achită obligațiile bugetare curente cu termene scadente începând cu data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a convenției încheiate. M. NOVAC înțelegere româno-iugoslavă în domeniul afacerilor CCIAT și-a reînnoit acordul de colaborare cu Pancevo Săptămâna trecută. Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara a organizat o misiune de afaceri la Camera Economică Regională pentru Regiunea Banatului de Sud din Serbia. Din delegație au făcut parte 30 de firme din cinci județe ale țării. Cu ocazia vizitei, ca recunoaștere a dorinței de colaborare dintre firmele din cele două țări a fost decisă și parafată reînnoirea Convenției de colaborare dintre camerele de comerț din cele două regiuni. Importanța reuniunii a fost subliniată și de prezența la discuții a reprezentanților Guvernului și ai Camerelor de Comerț a Serbiei și a Iugoslaviei. Rezultatele înregistrate în urma acestei misiuni prezintă o concluzie clară: toate firmele prezente s-au referit la necesitatea evidentă a semnării cât mai rapid posibil a unui acord de liber schimb între cele două țări. Evoluția politică din Iugoslavia face posibilă intrarea pe această piață a firmelor românești. Mai mult, se poate vorbi de o recucerire a pieței de către întreprinderile din țara noastră. Cum exporturile românești în țările Europei de Vest sunt de multe ori greu de realizat, accesul pe piața sârbească ar putea fi o rezolvare excelentă pentru plasarea produselor realizate în țară. La sfârșitul reuniunii, CCIAT a redactat o scrisoare adresată ministrului de externe, Mircea Geoană, prin care se solicită urgentarea semnării tratatului de liber schimb MARCEL HOSTER Problema BTR Autoritățile turce s-au angajat ca pana in data de 5 ani s sa rezolve problema Băncii Turco-Romane, aceasta data fiind și ultim zi până la care Banca Națională a României ar trebui sa ia o decize referitoare la viitorul băncii. Cu toate că la ultima adunare generală a BTR, acționarul majoritar, compania turcă banca va fi salvată, până în acest moment nu au fost întreprinse măsuri în acest sens. Datoriile BTR către creditor, au ajuns la 42 de milioane de dolari, la sfârșitul anului trecut activele instituție, însumând 563,7 miliarde de lei, iar fondurile proprii inregstrand a deficit de 740 6 miliarde de lei. Amânarea deciziei legate de viitorul relațiilor dintre România și Turnip a intereselor economice manifestate de mediile din cele doua țăi Problemele Băncii Turco-Române au apărut la sfârșitul anului 2000 moment în care la bancă au fost depuse cereri masive de retrageH a depozitelor. _______ Restituiri Va începe distribuirea sumei de 4,3 miliarde de lei pentru agricultorii care și-au achiziționat motorină la preț cu taxa de drum inclusă. Este vorba de cei care nu au făcut decontările până în 12 noiembrie 2001, precum și pentru luna aceasta inclusiv. Banii vor fi restituiți în conturile bancare al societăților sau prin inginerii de la centrele agricole, pentru beneficiarii care nu au deschise conturi. (T. M. L.) Instrumente Piraeus Bank România lansează pe piață două noi instrumente de economisire: certificatul de depozit la purtător cu discount pentru persoane fizice și depozitele în lei pentru o săptămână pentru firme. Primul, este destinat persoanelor fizice și este disponibil atât în lei, cât și în valută, pe șase și 12 luni. Depozitul pentru o săptămână este pentru sume mai mari de 100 de milioane de lei și beneficiază de o dobândă fixă de 20%. (M. H.) întotdeauna avem grijă de tine. De aceea, pentru a fi mai aproape de cei dragi, îți punem la dispoziție serviciile Western Union. Western Union este cel mai rapid mod de a primi bani din toată lumea. Beneficiază de serviciile Western Union în toate sucursalele și agențiile noastre din țară cu) BANCA ROMÂNEASCĂ împreună cu tine, întotdeauna. WESTERNUII TRANSFER unionIide bani Cel mai rapid mod de a trimite bani in toată lumea. Pentru informații referitoare la serviciile Western Union, contactează-de la telefonul gratuit de tip Telverde 0800 12345.