Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

8 *iUi MAPAMOND 16 aprilie 2002 Xedola Un medicament „inteligent“ care distruge celulele canceroase în cazul tumorilor la sân în stadiu avansat, înlocuind chinuitoarea chimioterapie, a fost aprobat de European Medical Evaluation Agency. Spre deosebire de chimioterapie, „pastila inteligentă“ - numită Capecitabine și comercializată sub numele de Xedola distruge numai celulele canceroase, lăsând intacte țesuturile sănătoase. ■ Etichete de morga Poliția canadiană din provincia Alberta va distribui șoferilor care nu poartă centură de siguranță etichete identice cu cele care se prind, la morgă, de degetul mare de la picior, pentru identificare. Polițiștii nu îi vor mai amenda pe cei fără centuri, dar îi vor ruga să completeze eticheta, pentru că, dacă are loc un accident, vor putea identifica mai ușor victima și vor putea povesti familiilor ce s-a întâm Catastrofă aeriană petrecută în Coreea de Sud Un Boeing 767 al companiei Air China s-a zdrobit ieri de un versant muntos, în condiții meteo ostile Zborul cu indicativul CA 129, al companiei naționale chineze Air China, efectua o cursă de la Beijing spre Pusan, Coreea de Sud, având la bord 155 de pasageri și 12 membri ai echipajului. Majoritatea pasagerilor erau coreeni. Din motive care țin de condițiile meteo extrem de dificile din regiune, cu ploaie torențială și ceață, avionul - un Boeing 767 - s-a izbit de un versant muntos de lângă aeroportul din Pusan, prăbușindu-se în flăcări la nu prea mare distanță de un cartier de locuințe aflat lângă aeroport. Avionul, având o vechime în exploatare de 17 ani, s-a rupt în bucăți în zona împădurită unde a avut loc impactul. Accidentul s-a petrecut la ora 11:00 dimmineața (ora locală), la circa 325 de kilometri sud-est de Seul. Oficialii coreeni au declarat că pot confirma moartea a 115 oameni, unii la locul accidentului, alții în spital. 13 persoane sunt date dispărute. Ca prin minune, 39 de persoane au scăpat cu viață. Unii dintre supraviețuitori s-au îndreptat pe propriile lor picioare spre cartierul de locuințe, pentru a cere ajutor, relatează surse de la fața locului. La locul catastrofei au sosit sute de oameni și echipe de intervenție. Un comerciant local, proprietarul unui magazin numit „Hope Grocery“ (Băcănia Speranța), a relatat că unul dintre supraviețuitori, încălțat doar cu un pantof, într-un costum sfâșiat, acoperit de sânge și noroi, a intrat în magazin și a cerut să fie chemat serviciul de urgență. „A cerut apoi o oglindă și când și-a văzut fața am observat că l-a șocat ceea ce i se înfățișa sub priviri. S-a prăbușit pe galantar“, povestește Suh Eun-sook, proprietarul. Oficialii locali au declarat, după câteva ore, că peste 90% din operațiunile de salvare și evacuare s-au terminat deja. Nu era cunoscută soarta echipajului avionului. Agenția de știri Yonhap nota ieri că majoritatea supraviețuitorilor ocupaseră locurile din față, de lângă cabina de pilotaj. Conform autorității aeronautice sudcoreene, avionul a atins solul cu partea din spate a fuselajului. Se pare că la bordul avionului se aflau numai 19 chinezi și un uzbek, restul fiind sud-coreeni. Echipele de salvare caută supraviețuitori între resturile avionului Air China NATO îi trimite mesaje lui Radovan Karagici Comandanții SFOR din Bosnia îi cer fostului lider sârb să se predea neîntârziat Comandantul trupelor NATO de menținere a păcii și stabilității în Bosnia (SFOR), generalul american John Sylvester, a scris o scrisoare pentru Radovan Karagici, urmărit pentru crime de război, în care îi cere acestuia să se predea. Mesajul a fost predat vineri lui Zvonko Baragici, un prieten și partener de afaceri al lui Radovan Karagici. Occidentul a amplificat eforturile în vederea capturării lui Karagici, pus de două ori sub acuzare pentru genocid în Bosnia. Un trimis special al SUA s-a întâlnit, discret, cu mama și fratele lui Karagici, în Muntenegru, în ianuarie 2002, pentru a-i livra fostului lider sârb același mesaj. Apoi, în urmă"."Cu câteva săptămâni, forțele SFOR au lansat o operațiune-surpriză asupra unui sat din estul Bosniei, unde se credea că s-ar ascunde Radovan Karagici, fără a reuși însă să dea de el. Pentru prinderea lui, SUA oferă un premiu de 5 milioane de dolari, în Bosnia desfășurându-se o campanie agresivă pentru mediatizarea acestei recompense. La Belgrad, după dispariția fostului ministru de interne Vlatko Stojilikovici, un fost vicepremier iugoslav, Nikola Sainovici, a început tratativele în vederea predării sale către TPI. Ministrul sârb al justiției, Vladan Batici, a dezvăluit că avocații lui Sainovici au contactat, vineri, autoritățile pentru a discuta despre condițiile predării clientului lor, pus sub acuzare de către instanța de la Haga. în Afganistan va începe „vara Al-Qaeda“ Accidentele la deminări fac noi victime, cel puțin trei soldați americani pierzându-și ieri viața Cel puțin trei militari americani au fost uciși ieri și un număr destul de mare au fost răniți în urma exploziei unor muniții lângă Kandahar, în sudul Afganistanului. Oficialii americani și afgani au declarat că nu a fost vorba de un act de sabotaj, ci a fost un accident. Militarii americani încercau să detoneze muniție neexplodată și câteva mine recuperate de pe teren. Pentagonul a refuzat să precizeze numărul victimelor, însă oficiali ai departamentului apărării de la Washington au declarat că este vorba de cel puțin trei morți. Un purtător de cuvânt al forțelor americane din Afganistan a relatat că un număr de cinci geniști ai armatei SUA, aflați la Mian Koh, 4 kilometri nord-est de Kandahar, plasaseră praf de pușcă sub o cantitate de obuze neexplodate, bombe și mine de câmp, pregătind detonarea lor controlată, când s-a petrecut accidentul. Din octombrie și până acum, 32 de militari americani și-au pierdut viața în Afganistan. Trupele americane și britanice ar putea fi implicate într-o nouă ofensivă împotriva elementelor talibane și Al-Qaeda, urmând să lupte în zonele izolate din munții afgani, dezvăluie oficiali britanici. „Bătălia împotriva grupării Al- Qaeda nu s-a terminat. Trebuie să-i lichidăm pe toți, unul câte unul“, indica sursa citată. „Vor fi lupte în primăvară și la vară“. Revista Time a primit informații de la Islamabad conform cărora forțele SUA vor desfășura noi operațiuni în Pakistan pentru a-l captura chiar pe Osama bin Laden. Președintelui pakistanez, Pervez Musharraf, i s-a cerut deja permisiunea pentru lansarea acestor operațiuni, Revenirea spectaculoasă, ca într-o telenovelă, a lui Hugo Chavez la cârma țării, după ce fusese mazilit de un grup de militari și de patronatul Venezuelan, a fost umbrită de manifestările violente ale susținătorilor săi, în timp ce Hugo Chavez dădea asigurări că nu va căuta să se răzbune pe nimeni (el îi înțelege perfect pe puciști, deoarece în 1992 a fost și el autorul unui puci eșuat), sute dintre suporterii săi s-au pus pe treabă și au jefuit, duminică, magazinele din cartierul bogat al capitalei, La Florida. Poliția și armata nu au reconciliere și jafuri la Caracas Susținătorii lui Hugo Chave intervenit, pentru a nu stârni noi ciocniri de stradă. Oponenții lui Chavez au ajuns să se teamă pentru viața lor, au devalizat toate magazinele întâlnite în cale primarul capitalei, Alfredo Pena, declarând că oamenii președintelui îi mitraliaseră Primăria încă din noaptea de sâmbătă spre duminică. Weekendul trecut a fost unul sângeros pentru Venezuela. Biserica romanocatolică a anunțat ieri că în cursul ciocnirilor de stradă au murit 23 de persoane. Pentru majoritatea venezuelenilor conștienți de gravitatea faptelor, problema viitorului țării apare cu întreaga sa greutate. Chavez, un populist cu afinități de stânga, livrează maselor un discurs în care atacă clasa celor avuți, iritând elitele țării și bucurând masele populare. Acestor probleme li se adaugă acum și apariția a două curente contrare în rândul forțelor armate. Unele trupe sunt cu Hugo Chavez, altele ar lupta împotriva lui. Partizanii lui Chavez, obosind la căratul lucrurilor din magazinele jefuite Testamentul unui terorist Televiziunea Al-Jazeera dă din nou lovitura Controversatul post de televiziune Al- Jazeera din Qatar a transmis ieri fragmente dintr-o înregistrare video în care unul dintre participanții la atacurile teroriste din SUA, de la 11 septembrie, identificat drept Ahmed Alghamdi, promitea că va muri ca un „martir“ pentru a ucide cât mai mulți americani. „A sosit vremea să-i ucidem pe americani la ei acasă“, spune Alghamdi în mesajul înregistrat. El se afla într-unul dintre avioanele care s-au izbit de turnurile gemene de la World Trade Center. „Doamne, mă consider eu însumi un martir al Tău, așa că acceptă-mă așa cum sunt“, spune mai departe teroristul. Un oficial al postului de televiziune din Qatar a declarat ieri că întreaga înregistrare va fi difuzată joi seara, dar a refuzat să precizeze cum a ajuns această casetă video în studiourile Al-Jazeera. Ahmed Algharidi, unul dintre teroriștii de la 11 septembrie, pe înregistrarea de la Al-Jazeera