Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

16 aprilie 2002 CULTURĂ - MASS-MEDIA agenda ziei 11 Discuții aprinse, fără concluzii și fără numitor comun . Doar patru din cei aproape șaizeci de semnatari ai „Argumentului“ au venit să-l susțină Foaierul Teatrului German de Stat din Timișoara a fost „scena“ unei tensionate discuții deschise, organizate de conducerea instituției, la care au participat 4(1) din cei 57 de semnatari ai „Argumentului pentru Teatrul German de Stat“ - text apărut în presa locală, consilierii județeni Adrian Găvruță și Răzvan Hrenoschi, regizoarea Alexandra Gandi Ossau, directoarea TGST, câțiva actori ai trupei, intelectuali de frunte ai municipiului, Klaus-Peter Marte, consulul general al Republicii Federale a Germaniei la Timișoara, precum și un număr foarte mare de ziariști. Spiritele au fost încinse, luările de poziție la început au fost destul de tranșante și impulsive. Se contura un schimb de păreri aprinse și vehemente, confruntarea unor poziții și puncte de vedere radical opuse. Din cauza dezechilibrului de forțe dintre cele două tabere, din păcate, doar spre sfârșitul întâlnirii (calificate drept utilă și binevenită de un număr însemnat al participanților) s-a legat o dezbatere civilizată, principială, despre situația dificilă și despre perspectivele de viitor ale singurului teatru de limbă germană din sud-estul Europei. Aflându-se în minoritate, semnatarii memoriului doar în mică măsură au reușit să-și expună rezervele și observațiile critice față de „românizarea“ pronunțată a repertoriului TGST. Acuzele aduse au fost respinse de actorii prezenți și de către directoarea Alexandra Gandi Ossau. Consulul Klaus-Peter Marte, lectorul austriac de la Universitatea de Vest și reprezentantul IFA au afirmat clar și hotărât că instituțiile și fundațiile de profil din Germania și Austria vor sprijini și în continuare TGST. La rândul său, CIT finanțează și susține în anii următori proiectele teatrului, al cărui viitor nu este amenințat de nici o primejdie. S-a specificat că fosta directoare nu a fost schimbată din considerente politice: pur și simplu, ea nu s-a prezentat la concursul organizat, conform legii, pentru ocuparea postului. După aproape 3 ore, nu s-au tras concluzii, nu s-a ajuns la un acord; în schimb, pe parcursul discuțiilor a reieșit clar că ambele tabere urmăresc, de fapt, același scop: consolidarea TGST. S. L. Directoarea Teatrului German a vorbit... cu actele pe masă Graficieni din 22 de țări expun la Timișoara Manifestare internațională de anvergură în Muzeul de Artă în ultima sâmbătă a lunii aprilie, în data de 27, în sălile Muzeului de Artă din Timișoara va avea loc vernisajul expoziției internaționale de grafică mică, manifestare importantă organizată de CJT, Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Național al județului Timiș, Muzeul Banatului, precum și doi artiști ambițioși și devotați, genului, Nora Novak și Ciprian Ciuclea, care sunt curatorii și amfitrionii întregii acțiuni. La prestigioasa manifestare expozițională și-au confirmat participarea și și-au expediat lucrările 56 de artiști plastici de pe patru continente. Iubitorii de artă din Timișoara vor putea admira gravurile, desenele, lucrările realizate în tehnică mixtă, mail-art, ex libris-uri etc. semnate de graficieni consacrați și de reprezentanți ai generațiilor tinere din Argentina, Brazilia, Bulgaria, Canada, Cehia, Chile, China, Croația, Italia, Japonia, Lituania, Republica Moldova, Noua Caledonie, Peru, Polonia, România, Rusia, Africa de Sud, Thailanda, Taiwan, Ucraina și Iugoslavia. Din Rusia vor participa cu lucrări nu mai puțin decât 14 graficieni, iar artiștii din Japonia au semnalat că lucrările trimise și expuse la Timișoara intenționează să le doneze Muzeului de Artă din orașul de pe Bega. România va fi reprezentată la expoziția internațională de grafică mică de artiști plastici din Arad, Cluj și Timișoara: Vică Tilă Adorian, Bondar Csaba, Ciprian Ciuclea, Suzana Fântânariu, Adrian Fodor, Nora Novak, Ovidiu Petca, Sima Margareta, Szöke Silard și Xenia Eraclide Vreme. Expoziția va rămâne deschisă până în 25 mai 2002. I. S. Pe satelitul TEN-Europe Studioul Alfa Omega promovează conceptul „non-Violence-Horror-Sex“ Studio independent de producție, subtitrare și distribuire de programe de televiziune, Alfa Omega TV are ca beneficiari stații locale de cablu, canale de televiziune cu acoperire națională, stații de televiziune cu program în limba română din alte țări. Emisiunile realizate de Alfa Omega TV au ca scop declarat promovarea standardelor eticii și moralei creștine în societatea contemporană. Țel atins cu biio, am zice, de vreme ce emisiunea „Calea, Adevărul și Viața“ este preluată de satelitul TEN-Europe. Difuzarea pe satelit se face zilnic, de luni până vineri, între orele 15,30-16 și conține, pe lângă emisiunea CAV, împărțită în module tematice de 30 de minute, reportaje, știri din lumea creștină, mărturii, muzică creștină. Canalul este preluat și de câteva rețele de cablu din România. Tematica celor câteva sute de programe în versiune românească pregătite de Alfa Omega TV se înscrie în linie educație-cultură-spiritualitate, promovând conceptul atât de la modă în Occident de ,,non- VHS“, adică „non-Violence-Horro- Sex“. Emisiunea abordează concepte fundamentale ale creștinismului, dar și subiecte axate pe valorile familiei: sănătate, artă, divertiment „curat“ etc. „Prin participarea largă, interconfesională, acest program unic în România este încă o reflectare a spiritului Timișoarei. Poate că nici într-un alt oraș nu pare mai firească discuția în studio între creștini de diverse confesiuni, dincolo de bariere culturale și etnice“, crede Tudor Petea, managerul Studioului S. P. D. Musafir - gazdă de vedete Viorica Magheti e la Nicoleta Voica, în timp ce-n casa celei dintâi locuiesc alte vedete Dincolo de aparițiile televizate (cea mai recentă - la „Tezaur folcloric“, pe România, ca invitată a Marioarei Murărescu), dincolo de spectacole aflate-n plan și înființarea unor filiale ale Asociației Bănățenilor de Pretutindeni, dincolo de succesele obținute în promovarea tinerilor interpreți de folclor, Nicoleta Voica are motive temeinice de bucurie. „Sunt extrem de fericită, ne mărturisește vedeta, că se află de-o vreme-n oraș aceea pe care o consider cea mai bună prietenă din lume. Din lume, pentru că, deși născută la Timișoara, Viorica Magheti locuiește în Detroit. Ea mi-a organizat primele concerte după ce am ajuns în SUA. Multe staruri autohtone - cântăreți celebri, actori de faimă - locuiesc la ea atunci când turneele le mână peste Ocean. Acum, bunăoară, Viorica-i la mine, iar în casa ei din Detroit sunt cazați Nae Lăzărescu, Gheorghe Turda, Mirabela Dauer“. CODRINA D. TOMOV Nicoleta Voica și-a reîntâlnit cea mai bună prietenă Trustul de Presă căMi&amică Vinde, în fiecare marți între orele 14-16, la sediul firmei „Europa Day Company" de pe str. Independenței nr. 1-3, Timișoara hârtie de ziar pentru ambalaj, la prețul de 10 000 de lei/kg plus TVR. Informații suplimentare la telefon 056/22 09 OO. Companie parafarmaceutică angajează reprezentant vânzări cu domiciliul stabil în Timișoara, studii superioare, carnet conducere cat. B, vârsta maximă 35 ani. CV și Sotola Sax 056/294 084, 056/213 298 până ln data de 19.04.02. Ç2P O7 TpaArt //LuaxorTimișoara, str. Paris nr. 2, tel. 199 705 Oferă o gamă lungă de produse din ceramică: porțelan, sticlă, rășini, covoare etc., potrivite pentru un cadou deosebit. ANUNȚĂ reducem 10% la covoare prelucrate manual și mese TV lemn, numai în perioada 3.04.4.05.2002 și în complexul Begart. III. - Made in Romania Un eveniment cu totul excepțional va avea loc astă-seară, pe scena Teatrului Național Timișoara, grație Fundației UNITER și Centrului Cultural European: spectacolul „Made in Romania“, scenariu și regia Dan Puric. (S. P. D.) ■ Folclor în 18 aprilie, de la ora 20.00, în sala Teatrului Național Timișoara va avea loc un spectacol folcloric, în cadrul căruia Liliana Laichici și Marius Cârnu își vor lansa noile albume.G. D Festival Primăria și Casa de Cultură Făget, Asociația Cultural- Artistică Făgețeana, Fundația Augusta și Cenaclul literar George Gârda organizează în 11 mai, la Făget, ediția a III-a a Festivalului de poezie Traian Iancu. Competiția literară este deschisă tuturor celor care nu au debutat editorial și nu au depășit vârsta de 40 de ani. Manuscrisele însoțite de un CV și o fotografie vor fi expediate pe adresa Fundația Augusta, str. Calea Lugojului nr. 10, Făget, până în 3 mai 2002. Informații suplimentare, în tel. 056/ 320936. (S. P. D.) La Poșmândre Marcând împlinirea a 5 ani de neîntreruptă existență a cenaclului cu serate radiofonice La Poșmândre, precum și a emisiunii de poezie în grai Ceasul Gugulanilor de la Radio 11 Plus Contact din Caransebeș, volumul cinci al culegerii „La Poșmândre“ cuprinde creații ale unor cunoscuți poeți dialectali din Caransebeș, precum Dorina Șovre, Sorin Olaru, Petru Fara Racolț, din Timișoara, precum Marius Munteanu, Ionel Iacob Bencei și Petru Chira, din Făget (Arcadie Chirșbaum, Gelu Câmpeanu, Ioan Vodicean, Radu Georgescu, Lică Lăzărescu) și din Uzdin- Iugoslavia, ca Vasile Barbu, Ionel Stoiț, Tibi Petrovici, Simion Gașpar, Teodor Groza Delacodru. (S. P. D.)