Agenda Zilei, noiembrie 2005 (Anul 10, nr. 259-284)

2005-11-26 / nr. 281

sâmbătă, 26 noi Vuk Draskovic, între trăirile politice și apăsarea istoriei Așteptat la aeroport și însoțit de o coloană oficială pe drumul spre Palatul Administrativ, ministrul de externe al Serbiei și Muntenegrului, Vuk Draskovic, a venit ieri la Timișoara în calitate de... scriitor. Prezența lui a fost legată de Zilele Culturii Sârbe, manifestare ce se desfășoară pe tot parcursul acestei luni. Sala de consiliu din Palatul Administrativ a fost plină, la întâmpinarea oaspetelui fiind prezenți prefectul Ovidiu Drăgănescu, președintele Consiliului Județean Timiș, Constantin Ostaficiuc, primarul Gheorghe Ciuhandu, consulul general Milos Uscebika, reprezentanți ai comunității sârbe din Timișoara, în frunte cu deputatul Slavomir Gvozdenovici, membri ai mediului scriitoricesc, consilieri județeni și lideri politici. In discuțiile cu autoritățile locale, distinsul oaspete a făcut referire la relațiile mereu bune, bazate pe o cooperare de cele mai multe ori eficientă dintre țara sa și Banat. Demnitarul scriitor a avut apoi ocazia să constate aprecierea de care se bucură romanul Consulul rus publicat în perioada fostei Iugoslavii, atunci când nimeni nu anticipa destrămarea și atrocitățile viitoare, a cărui traducere în limba română a fost lansată ieri la Timișoara. C. BOGDAN Pagina 10 Ministrul Vuk Draskovic a vorbit cu autoritățile despre bunele relații de vecinătate și cooperare Coronițele pentru Advent colorează piețele orașului De mâine se intră în Advent începând de mâine, în calendarul Bisericii Romano-Catolice începe un nou an bisericesc, odată cu intrarea în Advent, adică în Postul Crăciunului, care cuprinde patru săptămâni de pregătire pentru sărbătoarea Nașterii Mântuitorului. Tot mâine este prima zi de Advent și pentru bisericile Reformată și Evanghelică. Caracteristică pentru această perioadă este pregătirea coroanei de Advent (se face din ramuri de brad, cu câte patru lumânări, care se aprind rând pe rând, în duminicile Adventului; aprinderea lumânărilor - în fiecare duminică una în plus - simbolizează creșterea luminii care ajunge la împlinire în noaptea de Crăciun, atunci când se naște adevărata Lumină). Coronițele împodobesc bisericile și locuințele creștinilor care sunt chemați în acest post la veghe, reculegere și rugăciune. în Timișoara, pe timpul Adventului, în fiecare zi de sâmbătă și duminică, începând cu ora 17,30, în Domul din Piața Unirii se vor celebra Vespere solemne. VIORICA RUBANSCHI VIP și primele iubiri !magina 2 Un parteneriat public-privat va revigora Piața Traian Gheorghe Ciuhandu, primarul Timișoarei, și Dieter Schultze, președintele companiei Ursus Breweries, au semnat ieri un contract de sponsorizare pentru un nou proiect: „împreună facem Timișoara mai frumoasă“, care va începe la primăvară. A fost făcut astfel primul pas al unui parteneriat pe termen lung, prin care se vor investi 150 000 de USD în revigorarea Pieței Traian, care să redevină un punct de atracție al orașului. Se preconizează: renovarea fațadelor unor clădiri istorice, dezvoltarea comercială integrată cu arhitectura generală a zonei, deschiderea unei berării muzeu, prima de acest gen din România. Arhitectul Bogdan Demetrescu, care se va ocupa de proiect, a afirmat că în prima fază vor fi reabilitate trei fațade, clădirile urmând a fi alese împreună cu Primăria, însă Ciuhandu a precizat că ar agrea ca una dintre ele să fie cea care are și statuia lui Mercur. Cât despre Piața Traian, aceasta va avea multe spații comerciale și terase, ajungând să rivalizeze cu Piața Unirii. Contractul de sponsorizare, semnat ieri, este de 60 000 USD pentru prima etapă. S. CONDEA Dieter Schultze și Gheorghe Ciuhandu au semnat contractul de sponsorizare Au absolvit direct în șomaj Prima promoție de manageri publici a intrat în șomaj direct de pe băncile școlii, cunoștințele în probleme de administrație, dobândite de ei în ultimii doi ani, în țară și în străinătate, urmând să fie utilizate „în viitorul apropiat“, potrivit oficialilor Institutului Național de Administrație. Ceremonia de absolvire a primei promoții de manageri publici - eveniment la care au participat, ieri, ambasadorul Marii Britanii, Quinton Quayle, șeful Delegației Comisiei Europene în România, Jonathan Scheele, secretari de stat și consilierul prezidențial Claudiu Săftoiu ar fi trebuit să marcheze, potrivit organizatorilor (INA), debutul în activitate al „noii generații de manageri în cadrul administrației publice“. în schimb, la eveniment au participat 86 de tineri, cu banderole albe pe mâini, veniți nu să își primească posturile pentru care au fost pregătiți timp de doi ani, în țară și în state membre ale Uniuniii Europene, ci să semnaleze problemele cu care se confruntă. Absolvenții nu au fost încă încadrați, până la ora actuală nici una din instituțiile publice românești neavând oferte pentru posturi de manager public. Mai mult, din o sută de tineri care au început cursurile în anul 2004, 14 au preferat să își încerce norocul în străinătate, refuzând să se mai întoarcă în țară. codaxi, Supliment Weekend Protestele dascălilor se radicalizează Nemulțumiți de rezultatul negocierilor dintre liderii celor patru federații sindicale (Spiru Haret, Alma Mater, FEN și FSLÎ) și reprezentanții Guvernului, tot mai mulți dascăli timișeni vor continua protestele. „De pildă, Liceul de Informatică G. Moisil, Liceul de Arte Plastice, Liceul D. Obradovici, Liceul J.L. Calderon, Liceul N. Lenau, Colegiul MIU și multe alte unități școlare au confirmat astăzi (ieri - n.r.) că vor reintra în grevă”, ne-a informat prof. Virgil Popescu, liderul filialei Spiru Haret Timiș. Ba mai mult, de astăzi, profesoara de fizică Viorica Lazăr, din cadrul Colegiului Tehnic MIU (vicelideră a filialei Spiru Haret), intră în greva foamei. „Eu nu sunt de acord, ne-a declarat prof. Viorica Lazăr, să fim folosiți de guvernanți în luptele lor politice. Nu avem bani, acesta este motivul real pentru care am organizat greva. Pentru că nu ne aude nimeni, din 26 noiembrie intru în greva foamei. Am ales ca locație căminul colegiului nostru, de pe str. Victor Babeș”. Din datele centralizate de Inspectoratul Școlar, ieri au continuat greva 48,9% dintre preuniversitari, iar conform sindicatelor, 65%. V. RUBANSCHI Pagina 3 Prof. Viorica Lazăr intră de astăzi în greva foamei