Agenda, aprilie-iunie 2009 (Anul 20, nr. 14-26)

2009-06-27 / nr. 26

27 iu n ie 2009 — pag. 14 DE REȚINUT w w w .age sâmbătă 27 IUNIE (CIREȘAR) Soarele răsare la ora 5,47 și apune la ora 21,29. De la începutul anului au trecut 177 de zile. Până la sfârșitul anului au mai rămas 188 de zile. date astronomice 27 iunie - 3 iulie 2009 • SOARELE parcurge constelația GEMENI, întârzie la răsărit cu 2 minute și grăbește la apus cu 1 minut; deci, în această perioadă, ziua se scurtează cu 3 minute. • LUNA va putea fi observată în 27 iunie, seara, în apropierea planetei SATURN, iar faza de PRIMUL PĂTRAR se va produce pe 29 iunie, LUNA aflându-se în constelația VIRGO. • Planetele care se văd cu ochiul liber, VENUS și MARTE se vor observa pe cer în 30 iunie, seara. Alte date și fenomene 30 iunie - planeta MERCUR se va observa cu 30 de minute înainte de răsăritul SOARELUI, în constelația TAURUS, nu departe de steaua ALDEBARAN. HEDIR AL-CHALABI agenda aniversărilor Sâmbătă, 27 iunie JAMES SMITHSON în urmă cu 180 de ani a murit chimistul și geologul britanic James Smithson, membru al The Royal Society. Prin testament, el a lăsat grosul averii nepotului său, Henry James Dickinson, cu condiția ca după moartea acestuia banii să revină urmașilor lui sau să fie folosiți în SUA (țară pe care nu a vizitat-o niciodată) pentru înființarea unei instituții „pentru dezvoltarea și difuzarea cunoașterii“. Nepotul său nu a avut urmași și astfel cele 11 lăzi pline cu monede de aur au fost îmbarcate spre Philadelphia, unde au fost convertite într-o sumă ce se ridica la peste jumătate de milion de dolari SUA, o sumă apreciabilă dacă ținem cont că, 30 de ani mai târziu, Rusia vindea Republicii Americane statul Alaska pentru 7,2 milioane de dolari. Banii proveniți din averea lui Smithson au stat astfel la baza înființării, în 1846, la Washington, a lui The Smithsonian Institute astăzi cel mai mare complex muzeal din lume. Luni, 29 iunie NICOLAE BĂLCESCU Se împlinesc 190 de ani de la nașterea omului politic, istoricului și scriitorului român Nicolae Bălcescu. Analist critic al societății românești și promotor al unui program de transformări revoluționare în centrul căruia a așezat desființarea sistemului clăcii și împroprietărirea țăranilor, Bălcescu a fost implicat în mișcarea revoluționară din 1840, membru fondator al societății secrete «■■s» Frăția și unul dintre fruntașii Revoluției de la 1848 în Țara Românească (membru al Guvernului Provizoriu din 1848). Activitatea politică a fost completată de cea literară, Bălcescu fiind secretar al Asociației Literare (1845) și editor, împreună cu August Treboniu Laurian, al revistei „Magazin istoric pentru Dacia”. Istoric și scriitor politic romantic, remarcabil prin patosul evocării, arta narațiunii și caracterizările sintetizatoare („Puterea armată și arta militară de la întemeierea Principatului Valahiei până acum”, „Mersul revoluției în istoria românilor”, „Românii supt Mihai Voievod Viteazul”). Bălcescu a fost nevoit să-și petreacă ultimii ani în exil, murind în emigrație (1852), în orașul italian Palermo. Marți, 30 iunie GEORGES DUHAMEL în 1884 s-a născut scriitorul francez Georges Duhamel. Nuvelele sale sunt axate pe ideea că scriitorul trebuie să depună mărturie despre tot ceea ce amenință viața și civilizația. Ilustrând un umanism pacifist, sprijinit pe o filosofie altruistă și agnostică, a pledat pentru o civilizație morală. După o vizită în SUA, a denunțat mașinismul, standardizarea vieții, tot ceea ce-l dezumanizează și alienează pe individ. El s-a impus în primul rând ca romancier, cu „Viața și aventurile lui Salavin”, și mai ales cu a sa cronică socială „Chronique des Pasquiers, apărută în 10 volume, o adevărată frescă a societății pariziene de la sfârșitul secolului al XIX-lea și din primele decenii ale secolului al XX-lea. Joi, 2 iulie ȘTEFAN CEL MARE în 1504 a murit Ștefan cel Mare, domnitor al Moldovei, personalitate marcantă a Evului Mediu românesc. A avut o domnie lungă, bucurându-se de sprijinul târgoveților, al răzeșilor și al micilor boieri, dar și de frica marilor boieri. A încheiat alianțe numeroase (cu Cehia, Polonia, Rusia, Ungaria, Veneția) ca să poată salvgarda independența Moldovei, din care a făcut o forță militară („poarta creștinătății”) în fața pericolului otoman și un partener respectat în relațiile internaționale. Domnia sa este asociată cu înflorirea culturii (în particular a arhitecturii). Pentru faptele sale de apărător al creștinătății (la victoriile militare adăugându-se și zidirea a peste 40 de biserici și mănăstiri în Moldova, Muntenia, Transilvania și muntele Athos), poporul l-a numit „cel mare și sfânt”. Canonizat la 20 iunie 1992, este sărbătorit la 2 iulie. închis la Primărie Nici un ghișeu al Primăriei Timișoara nu va fi deschis publicului luni, 29 iunie, pe tot parcursul zilei. Municipalitatea a luat această măsură întrucât în data de 29 iunie se vor executa lucrări de reparații la camera serverelor. Marți, 30 iunie, programul se va derula normal, potrivit unei zile obișnuite de lucru. (D. S.) Hramuri Ridicate în rang în ședința din 18-19 iunie, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a decis ridicarea la rang de Arhiepiscopie a Episcopiei Aradului, lenopolei, Hălmagiului și Hunedoarei. Noua denumire va fi Arhiepiscopia Aradului, iar ierarhul Timotei Seviciu va primi rangul de înalt Prea Sfințitul Arhiepiscop al Aradului. De asemenea, BOR a aprobat înființarea Episcopiei Devei și Hunedoarei, cu reședința în municipiul Deva și cu jurisdicția în județul Hunedoara. (L. S.) La praznicul Sf. Petru și Pavel (29 iunie) au loc hramuri ale bisericilor ortodoxe române din localitățile Petroman, Bichigi, Curtea, Coșevița, Pietroasa, Surducu Mic, Temerești, Zolt, Buziaș, Herendești, Jabăr, Jdioara, Sălbăgel, Timișoara - Fratelia, Timișoara Vii 1, Timișoara Vii 2, Timișoara Plopi, Dragșina (județul Timiș), Măgura, Obreja, Poiana, Prisaca, Rusca Teregova, Bârza, Șosea Montană, Zervești, Biniș, Câlnic, Giurgiova (județul Caraș-Severin). (S. S.) Identificare de parteneri Secretariatul Tehnic Comun din cadrul Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timișoara a organizat pentru vineri, 26 iunie 2009, la Zrenjanin, în Serbia, cel de-al doilea eveniment de tipul „Forum pentru identificarea de parteneri“, adresat potențialilor aplicanți ai Programului IPA de Cooperare Transfrontalieră România-Serbia, atât din România - județele Timiș, Caraș-Severin și Mehedinți, cât și din Serbia - districtele Banatul de Nord, Banatul Central, Banatul de Sud, Branicevski și Borski. Evenimentul continuă demersul de sprijinire a potențialilor parteneri din România care doresc să întâlnească potențiali parteneri din Serbia interesați în realizarea de proiecte de cooperare transfrontalieră în cadrul Programului și să obțină informații tehnice cu privire la prevederile acestui prim apel pentru propuneri de proiecte. (D. B.) Obligație fiscală Plătitorii de venituri din dividende, venituri din dobânzi, câștiguri din transferul titlurilor de valoare cu impunere finală, venituri din lichidare/dizolvare, venituri din premii și din jocuri de noroc, venituri din pensii, alte venituri au obligația ca până la 30 iunie să depună declarația privind impozitul reținut pe veniturile cu regim de reținere la sursă, pe beneficiari de venit (Formular 205) pentru anul precedent. (D. B.) Supermarket la Bega Carrefour va inaugura marți, 30 iunie, la ora 8, primul supermarket al companiei la Timișoara și al treilea din județul Timiș. Acesta este situat la subsolul Complexului comercial Bega Shopping Center de pe str. Carol Telbisz nr. 3. Orarul de funcționare este următorul: luni-sâmbătă 8-22 și duminică 8-18. Timișorenii vor putea descoperi circa 7 000 de bunuri, legume, fructe, lactate, brânzeturi, carne, mezeluri, dar și produse nonalimentare, detergenți, cosmetice și articole de uz casnic, prezentate pe o suprafață de 1000 de metri pătrați. (M. M. H.) Porți deschise Se poate vizita Popa Șapcă. în 26 iunie, se derulează „Ziua Porților Deschise”, acțiune care face parte dintr-un program amplu de vizibilitate a Peniteciarului din Timișoara, având drept scop conștientizarea opiniei publice cu privire la eforturile depuse și la rezultatele obținute de cadrele care își desfășoară activitatea aici. Accesul în instituție se va face pe bază de document de identitate valabil (carte/buletin de identitate, pașaport). în aceeași dată, cu începere de la ora 9,00, va avea loc un program cu tematică creștină pentru 50 de persoane private de libertate. (S. L.) Rectificare Dintr-o regretabilă eroare pentru care ne cerem cuvenitele scuze, în materialul „Edilii din Timiș, cu averile și interesele la vedere“ (20 iunie, pag. 4), în materialul referitor la președintele Consiliului Județean Timiș, domnul Constantin Ostaficiuc, a apărut greșit suma pe care a obținut-o din funcția de conducere a instituției. Rectificăm și redăm textul corect: „Liderul CJT a câștigat, anul trecut, din funcția de conducere a instituției, suma de 52 738 lei“, și nu 527 738 lei, cum a apărut. Medicamente compensate Vești bune pentru pensionari. începând cu data de 1 iulie 2009, mulți dintre ei își vor permite medicamente compensate cu 90% și asta pentru că se majorează plafonul de venituri. Astfel, pensionarii care primesc o pensie de cel puțin 700 de lei își vor putea cumpăra medicamente compensate în limita a 300 de lei pe rețetă. (M. H.) Informare Direcția de formare, perfecționare profesională și consultanță din cadrul CCIAT organizează pentru miercuri, 1 iulie, între orele 9 și 15, la Centrul Regional de Afaceri, o sesiune de informare pe programele operaționale privind fondurile nerambursabile, înscrieri pentru participare se pot face și online, la www.cciat.ro/inscrierecurs.php. Detalii, la tel. 0256/ 219171 sau e-mail: antanasiu @cciat.ro. (D. B.) Sprijin financiar Producătorii agricoli din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș, ale căror plantații cu pomi și arbuști fructiferi au fost afectate în primăvara anului 2007 de îngheț, vor fi despăgubiți de la bugetul de stat, prin efectul aplicării H.G. nr. 692/10 iunie 2009. Cererile de sprijin financiar se vor depune până pe 1 iulie 2009 la direcțiile pentru agricultură și dezvoltare rurală județene. Cheltuielile specifice privind recoltarea fructelor, nerealizate ca urmare a apariției fenomenului de îngheț târziu de primăvară, se calculează ca diferență între valoarea medie a cheltuielilor de recoltare realizate în cei trei ani anteriori producerii fenomenului de îngheț târziu de primăvară și valoarea cheltuielilor de recoltare realizate în anul cu îngheț. (D. B.) Premiere Cu prilejul sfârșitului de an școlar, Smithfield Ferme a oferit premii celor mai merituoși elevi, premianți ai claselor VVIII, din cinci școli din județul Timiș. Premiile, constând în cărți - titluri din bibliografia specifică fiecărei clase, enciclopedii și albume, au fost acordate unui număr de 500 de elevi din localitățile Cenei, Bobda, Mașloc, Remetea Mare și Alioș. Cu același prilej, 50 de elevi preșcolari au primit cărți de colorat. Acțiunea s-a derulat în cadrul programului educațional Smithfield Ferme „Din nou la școală“. Menirea acestui program este aceea de a sprijini comunitățile în care compania își desfășoară activitatea, oferind elevilor din aceste localități rechizite, cărți și materiale educaționale. (D. B.) Campionat de escaladă C.S. Alternative Timișoara și Federația Română de Alpinism și Escaladă organizează, în perioada 27-28 iunie, la panourile de escaladă din incinta Iulius Mall Timișoara, prima etapă a Campionatului Național de Escaladă 2009. Fiecare concurent are dreptul la o singură încercare pe traseu. Clasamentul se face în funcție de cât de sus reușește să ajungă fiecare. Vor fi două trasee în calificări și unul în finală, atât pentru băieți, cât și pentru fete. Pot participa persoane care au peste 18 ani, înscrierile și calificările au loc sâmbătă, între orele 10-10,30 pentru băieți și 17-17,30 pentru fete, iar finalele duminică, începând cu ora 10. (M. M. H.) Concurs de canto Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara organizează cea de-a VI-a ediție a Concursului Internațional de Canto „Sabin Drăgoi“, în perioada 2-5 iulie 2009. Acest concurs este una dintre cele mai însemnate competiții de profil care se organizează în România. Etapele de concurs se desfășoară în 2 și 3 iulie, de la ora 17, și în 4 iulie, de la ora 18, în sala Orpheum, iar gala laureaților va avea loc în 5 iulie, la ora 19, în sala Filarmonicii „Banatul“. Publicul are acces la toate fazele competiției. (S. P.) calendar multiconfesios BISERICA ORTODOXĂ RO 27 iunie - Duminica a 3-a după Aducerea moaștelor Sf. Mc. doctori arginți, Chir și loan; Sf. Mc. Papia; (Ire la pește); 29 iunie - Sfinții Apostoli Petru și 1 iulie - Sf. Ierarh Leontie de la Sf. Mc. doctori fără de arginți, Costroian; 2 iulie - Așezarea veșmântului Nrei de Dumnezeu în Vlaherne; Sf. Ștefan cel Mare. BISERICA ORTODOXĂ SA 27 iunie - Sf. Prooroc Elisei; Sf. de Constantinopol; 28 iunie - Duminica a 3-a după Ru Prooroc Amos; Sf. Mc. Kneaz Laza sfinții sârbi; 3 iulie - Sf. Sfințit Mc. Metodie; Cu de Ohrid. BISERICA ROMANO-CATC 28 iunie - Duminica a 13-a de p Irineu; 29 iunie - Sfinții Petru și Pavel, A 2 iulie - Vizită Sf. Fecioare Mar Elisabeta; 3 iulie - Sf. Toma, Apostol. BISERICA GRECO-CATOI 28 iunie - Duminica a 3-a d. Rusa cerea la Roma a moaștelor Sf. Chir doctori fără plată (420); 29 iunie - Sf. Apostoli Petru și Pa 30 iunie - Serbarea celor 12 Apo 2 iulie - Așezarea veșmântului Sf re Maria în Vlaherne (458). BISERICA EVANGHELIi 28 iunie - Duminica a 3-a după Sf. 29 iunie- Ziua Sf. Ap. Petru și Pa CULTUL MOZAIC 27 iunie - Korah, P.A. 4. FIRMĂ DE CONFE OFERIM SPRE VÂNZAI MAȘINI DE CUSUT, APAI SI ORICE ALTE OBIECTE DE PRO CONTACT LA TEL. 07‡ Cârduri cu cip Banca Transilvania (BT) a început să emită cârduri cu cip, startul fiind dat de produsul „MasterCard Forte", care devine astfel primul „cârd inteligent“ al acestei instituții bancare. Cel mai important avantaj al cârdului este siguranța sporită, datorită tehnologiei performante încorporate. Produsele BT „MasterCard Forte“, cu bandă magnetică - și care sunt acum în circulație - vor funcționa până la data expirării, iar la momentul reînnoirii vor fi automat înlocuite cu „carduri inteligente“. Unul dintre punctele forte ale produsului este perioada de grație de 55 de zile valabilă pentru plata la comercianți și pentru retragerile de numerar. Pentru a beneficia de această perioadă de grație, clienții trebuie să depună întreaga sumă utilizată luna anterioară, până la data de 25 a lunii curente. (D. B.) pe scurt • Consiliul director al Asociației Metropolitane a programat pentru vineri, 26 iunie, o întâlnire de lucru, pe tema introducerii de autobuze RATT pe traseul Timișoara - Remetea Mare - lanova și retur, începând cu data de 1 iulie. (D. S.) • Nordica Group a lansat produsul Test Screen pentru depistarea consumului de droguri. Aceste teste se găsesc în farmaciile Sensiblu și depistează peste 10 tipuri de droguri dintre cele mai cunoscute; se efectuează rapid în salivă sau urină. (S. L.) • Medicii sunt chemați la concurs în 29 iunie, pentru posturile rămase vacante la nivelul țării, în urma concursului național din martie; în județul Timiș sunt scoase la concurs 21 de posturi de diverse specializări. (S. L.) • Festivalul „Dacii Liberi”, care are loc sâmbătă, 27 iunie, în localitatea Covaci din județul Timiș, va cuprinde întreceri sportive, concursuri inedite și degustări de vin, țuică și brânză. Evenimentul începe la ora 15 și se desfășoară pe Stadionul Fortuna din localitate. (S. I.) • Ștrandul Rece din Sânnicolau Mare și-a deschis porțile; baza de agrement dispune de două bazine, pentru adulți și copii, iar orarul este zilnic de la 10 la 21. Prețul unui bilet este de 3 lei pentru adulți și 1,5 lei pentru copii. (D. L.) * Primăria Lugoj îi avertizează pe agricultori ca în timpul caniculei să scoată la pășunat turmele când temperaturile sunt mai scăzute și să asigure retragerea lor în locuri umbrite; orice îmbolnăvire a animalelor sau deces din cauza caniculei trebuie anunțată la D.S.V.S.A. Timiș, la tel. 0256/204 911. (D. L.) • Compania de Transport Public din Arad și SC ICIM anunță că între 22 și 30 iunie se vor executa operațiuni de verificare și calibrare la liniile de tramvai de pe tronsonul Făt-Frumos - Podgoria. Operațiunea se desfășoară pe timpul nopții, între orele 22-04, astfel că până la finele lunii iunie, tramvaiele vor circula până la ora 22. (D. L.) pe scurt Tr 2009, lila 1 923 26, 2« N var. î 1 552 Repol 69 18 N-3 JC var, alei, ca 3 17 - 16,6 Repor 226 21 + SI 1 Vi 11 24 Nume-