Argus, martie 1928 (Anul 19, nr. 4462-4488)

1928-03-01 / nr. 4462

NOUA MASINA FORD Două zile încă Ultimele două zile EXPOZIŢIE IN SALA ALCAZARArcul de Triumf) Astăzi MiercuriMâine Joi Din cauza succesului enorm, expoziţia nouilor modele Ford, va continua încă două zile, după cam nouile modele vor fi expuse la agenţiile oficiale Ford în Bucureşti. COLIN Calea Victoriei 49 MERIBAR Calea Victoriei 51 Veniţi de vedeţi personal aceste noui modele -- noui de la buşonul radiatorului până la diferenţiat -- noui ca rapiditate şi conducere -- noui ca frumuseţe. * Veniţi personal de vedeţi Veniţi personal de vedeţi O importantă şedinţă a Camerei de agricultură din Iaşi Legea standardizarea cerealelor ________ _ IAŞI. 28. — Duminică a avut loc şedinţa plenară a Camerei Agricole. A prezidat d. C. RUSOVICI asistat de d. NAZARIE, directorul Camerei. D. RUSOVICI face o amplă expunere asupra celor înfăptuite de actuala Cameră dela constituire până azi SELECŢIONAREA PORUMBULUI In unire cu Ministerul Agriculture!, s'au început la Tg.-Frumos lucrările de selecţionare a porumbului. Judeţul va fi împâncie în regiuni, fiecare regiune având porumbul specific el. In legătură cu legea represiunea fraudelor in prepararea şi vânzarea băuturilor alcoolice Camera a intervertit la Bucureşti şi s a obţinut ca şi laboratorul secţiei agricole universitare să facă analiza probelor de băuturi alcoolice. Deasemenea dă tot sprijinul în aplicarea acestei legi. " S'a intervenit la Adiţia Financiară ca din cenusiunile de impunere pentru agricultori, să facă parte şi câte un reprezentant ales de categoriile de preducaturi — un viticultor pentru viticultură, un agricultor pentru agricultură propriu zis, etc. etc S’a cumpărat seminţe de sfeclă furajeră şi lucernă din care pentru a se răspândi cât mai mult cultura lor se va da la săteni cu jumătate preţ sau chiar gratuit. In de comun acord cu d. Ed Lă- Zărescu, prefectul judeţului, s’a hotărât ca ziua de 1 Aprilie să fie ziua sărbătorire pomilor. In această zi în fiecare comună se vor planta pomi roditori distribuiţi de către Cameră Pentru reînvierea frumoasei şi mănoasei de odinioară cultura viermilor de mătase, s'a obţinut un număr de câteva mii de duzi, care se vor distribui spre plantare în comunele ce se ocupau altădată cu aceasta. S'a înfiinţat un birou de informaţii comerciale primindu-se oferte de la producătorii agricoli, iar cele primite din alte părţi, se aduc la cunoştinţa celor interesaţi. In vederea procurarea de porumbde hrană şi intervenit dimpreună cu d. prefect, a se acorda creditele necesare pentru cumpărarea a 100 vagoane porumb. Sunt în curs de distribuire 20 vagoane, urmând a se împărţi şi restul. Camera a stăruit şi pentru obţinerea de credite pentru Federală spre cumpărare de ovăz, orz şi porumb de sămânţă. S’a hotărât înfiinţarea In judeţ a 5 Staţiuni de montă cu armăsari de ai Statului şi cari vor funcţona cu începere dela 15 Martie a c. Termnând du Rusoviei arată punctele ce ?-au discutat la adunarea generală a Uniunei Camerelor agricole la Bucureşti în zilele de 29 şi 30 Ianuarie a. c. Relevă în special bunăvoinţă şi importanţa ce o dă Camerelor agricole cu Argetoianu, ministru al agriculturi care a luat parte şi d-sa la acea adunare. Plenul Camerei aprobă cu aplauze toate cele înfăptuite. STANDARDIZAREA CEREALELOR D. GH. GASPAR-Cepleniţa în numele Plenului aduce laude d-lui preşedinte Rusoviei pentru munca depusă, evidenţiind meritul procurată grâului de sămânţă şi porumbului de hrană. D. RACOVIŢA, primarul municipiului şi membru al Cameră, asigură Camera de tot concursul său, ca primar şi ca parlamentar. In chestia standardizărei cerealelor, Camera îşi dă avizul favorabil, avânduse în vedere foloasele, prin punerea în valoare reală a produselor agricole, precum şi prin uşurarea creditului prin operaţia warantără. In chestia oboarelor de primar Rascoviţă arată că în de comun acord şi cu Camera de comerţ, s-a hotărît înfiinţarea de oboare în spre barierile oraşului, pentru ca produsele agricole să nu mai fie acaparate de speculanţi. D. preşedinte Rusoviei arată că a stăruit ca la modificarea legei oboarelor să se prevadă şi reprezentanţi ai Camerelor agricole în comisiunile pentru administrarea oboarelorSe cooptează apoi noui membri d-nii Marian, directorul Băncii Naţionale, Eugen Pavelescu, cooperatist, Gustav Ulrich, viticultor, G Hanganu, agricultor şi Filip, crescător. Se formează comisiunile agricolă, silvică, zootechnică, viticola şi cooperatistă. L PAUL 3 ord filldlor Gompany Exports Inc. SPnexandria, Egypt JUDICIARE (Ilfov) Aplicarea legii accelerării In Bucovina —- -A Tribunalul de Cernăuţi admiţând divorţul cerut de d. col. Ion Aronovici, sentinţa fu atacată cu apel de către soţie, înaintea Curţii din Cernăuţi, soţul a susţinut că apelul este tardiv şi a cerut respingerea lui, ca atare, deoarece fusese introdus peste termenul de 15 zile prevăzut de legea accelerării (sentinţa tribunalului fusese comunicată soţiei la 27 Mai, iar apelul fu depus la 11 August) Recurs din partea soţiei, pe motiv că după art 255 din procedura civilă austriacă, termenele de orice fel, (deci şi termenul de apel) sunt suspendate în timpul vacanţelor judiciare, iar legea de accelerare cât şi legea de organizare judecătorească (ce prevede o altă funcţionare a grefelor în cursul vacanţelor), nu sunt aplicabile la speţă, înalta Curte de Casaţie S. U, după divergenţă, a respins ieri recursul soţiei, confirmând soluţia dată chestiunii, de către Curtea de Apel, — la sensul că • legea accelerării se aplică şi în materia divorţului — iar legea de organizare judecătorească a desfiinţat art. 255 din legea austriacă. Lese maiestate prin gramofon Am anunţat arestarea lui Alex. Bo Untineanu zis Bolta, ce-şi zice şi „comicul Bolin”, instruit de d. judecător Papadopol de la cap. 5, pentru ofensă adusă reginei prin cuplete înregistrate pe plăci de gramofon. Mandatul de arestare emis contra prevenitului a fost supus ieri spre confirmare tribunalului Ilfov S. in format din d-nii judecători Armand Constantinescu şi Duma. Concluzie pentru confirmare au fost puse din partea parchetului de către d. procuror Grigoriu. Bolta, ca şi cei doi apărători ai săi, a susţinut că s-a referit la cupletele incriminate, în o artistă pe care o cheamă Regina. tribunalul a confirmat mandatul Crima de tâlhărie din str. Roma George Găetan arestat după două zile de căutare, pentru faptul de a fi lovit cu ciocanul la cap pe d-na Leonida spre a o jefui de suma de 800000 iei — a fost adus ieri la fața trib. Ilfov S. I, spre a se judeca confirmarea mandatului emis contra lui, de d. judecător de instrucție I. Stănescu, de la cab- Z. Trib. Ilfov S I, a început ieri judecarea procesului fostului subcomisar Gh. Zăvoianu, inculpat că prin manopere foarte iscusite a devenit proprietar, cu acte la regulă, asupra unui iUn număr imens de curioşi au saltat sala tribunalului. Găetan, cu voce stinsă, a răspuns întrebărilor puse de preşedinte recunoscând că a lovit, fără intenţia de a jefui şl a avut apărător. Tribunalul fără a mai delibera, a confirmat mandatulde arestare, mobil în valoare de peste 500.000 rol. al bătrânei Anghelina Niculescu, fără ca dânsa să aibă hatar. Procesul a fost amânat în continuare spre a se cita alţi martori. Diverse O linie ferată trans- sahariană PARIS» 26 (Rador). — Corni«... nea însărcinată să studieze proiedele pentru construirea unei linii de cale ferată traru-cahanană șia încheiat lucrările, Guvernul va fi sfătuit sa întrebuințeze într'o foarte largă măsură materialele de cale ferată din Germania, ce vor fi procurate la contul reparapuiilor în natură. 3 Noua lege a islazurilor Ce va coprinde proectul Întocmit la Ministerul Agriculturei Eri dîmîtreaţă, la orele II, a avut loc, la Ministerul Agriculturei, prima şedinţă a comisiuneî pentru redactarea definitivă a proeetului de lege pentru organizarea Islazurilor, sub preşedinţia d-lui subsecretar de stat G. Ciofiîanu. Au luat parte d-niî Patrioni, directorul general al îndrumărilor agrîcole, Comanicî, sub administratorul casei pădurilor şi câţiva parlimantari. Şedinţa a luat sfârşit la orele 1 d. a. Eri nu s’a putut examina decât prima parte a proectuluî. GRUPAREA ISLAZURILOR Scopul proectuluî este de a organiza diferite categorii de păşuni existente şl de a reglementa folosinţa şl exploatarea lor In armonie cu Interesele economice ale statului. Proectu! întocmit la Ministerul Agriculturei se referă la Islazuri (Jlrir’un dublu punct de vedere, ca factor de producţiune impunând regule de folosinţă şi de exploatare raţională, ca un instrument de politică socială menit să consolideze situaţia maselor rurale căutând să reglementez© repartiţia folosinţei şi condiţiunile de folosinţă. Primul capitol «nunţă principiile de bază şi stabileşte dispoziţii comune tuturor categoriilor de Islazuri. Aceste dispoziţii trebuesc privite ca obligaţii de ordine publică. Proectul de lege grupează pământurile cari prin diferite legi sunt destinate să fie întrebuinţate ca Islazuri, în patru categorii și anume: 1) Islazuri comunale cari sunt proprietatea comunelor administrative atribuite prin legi sau dobândite prin mijloace de drept comun. 2) Islazuri particulare indivize care îșî găsesc origina în diferite legi de împroprietăriri, vânzări de bunuri, și dintre care, cele mai întinse sunt în Ardeal. 3) Islazuri particulare Individuale 4) Islazuri de reservă din regiuni muntoase și regiuni Inundabile. Toate aceste categorii de Islazuri cuprind aproximativ 3.800.000 hectare. ISLAZURILE COMUNALE In ce privesc Islazurile comuna’e, proectul porneşte de’a îdeia că islazul comunal nu trebuj considerat numai sub aspect de bun pubile comunal şi ca atare să fie supus regulelor de aplicare şi folosinţă aplicate bunurilor obişnuite aparţinând comunelor. Proectul se mai ocupă şi de celelalte categorii de islazuri dând fiecăreia norme de organizare şi de funcţionare variate şi corespunzătoare situaţiilor juridice de fapt. Un alt capitol se ocupă de islazurile particulare indivize. Capitolele următoare reglementează folosinţa islazurilor de rezervă. Legea căuta să se impună o exploatare raţională şi să prevină efectele reducereî de întindere printr’o intensificare a productivităţei. SCHIMBĂRILE DE DESTINAŢIE Proectul de lege interzice schimbarea destinaţiei islazurilor existente fără aprobarea ministerului Agriculturei. Proectul se mai ocupă de organizarea tehnică a păşunilor stabilind norme directive de folosinţă și hotărând ca exploatarea să se facă pe bază de aranjamente pastorale sau silvico-pastorale. DIRECŢIA ISLAZURILOR Direcţia Islazurilor din Ministerul Agriculturei va executa lucrările agricole pentru asigurarea productivităţei şi punerea în valoare a peste 20 mii truptori de islazuri cari reprezintă exploatări agricole risipite în toate unghiurile ţării. Proectul de lege mai prevede înfiinţarea unui serviciu al îmbunătăţirilor pastorale şi o modificare a serviciilor de control prîntr’o nouă grupare a circumscripţiilor de inspecţie. Pentru prevenirea cheltuelilor, având de scop să ridice valoarea islazurilor, s’a creat obligaţia pentru proprietari de a contribui cu sume în raport cu folosinţa. Cronica petrolului PISTA Piaţa este staţionară. Se încheie puţine transacţiuni. Singură motorina este mai susţinută. Preţurile sunt : LA INTERNî Ţiţeiul de Buştenari şi Băicoi uşor cotează 19.100—19200 iei cei de Moreni neparafinos 16.600-16.900 lei, iar ţiţeiul de Moreni parafinos 13 500—13 800. Benzina uscată se găseşte la 10.10—10.15 lei kgr. loco fabrică cu taxe şi kazan. Benzina grea se găseşte la 520—525 lei kgr. loco fabrică cu taxe şi kazan. Motorina este la 3.10—3.15 lei kgr. loco fabrică cu taxe şi kazan. Petrolul lampant se găseşte la 5.00—5.05 lei kgr. loco fabrică cu taxe si kazan. Păcura este cerută la 160—155 lei kgr. loco fabrică, cu taxe si kazan. Uleiurile C F. R. se găsesc la 9.00 lei kgr. loco fabrică cu taxe si kazan Uleiul regal 0 este cerut la 11.10 lei kgr. loco fabrici, cu taxe si kazan, cel 00 la 12.00 lei kgr. cu taxe si kazan şi cel 000 la 1370 lei kgr. loco fabrică cu taxe şi kazan. LA EXPORT: Benzina uşoară e cerută la 4.70 lei kgr. loco fabrică şi 5.60 kgr. fob Constanţa. Benzina grea este cerută la 3.50 lei kgr. loco fabrică şi 4.40 kgr. fob Constanţa. Petrolul lampant se găseşte la 2,45 lei kgr. loco fabrică și 300 lei kgr. lob Constanta. Motorina este la 1.40 lei kgrloco fabrică și 2.40 lei kgr. lob Constanta. Păcura se găsește la 1.40 lei kgr. lob Constanta. Legile militare in Franţa PARIS, 28 (Rador). — „Echo de Paris“ află că guvernul va stărui ca legile militare să fie votate definitiv înainte de sfârşitul legislaturei. Guvernul a decis să pună chestiunea de încredere împotriva oricărei încercări de amânare. * WQ 31 % Agitator împotriva calendarului Săteanul Mihail Cojocaru, din comuna Tămădău, nu se putea împăca de loc cu schimbarea calendarului, care pentru dânsul însemna ruperea tradiţiei strămoşeşti şi o lovitură dată însuşi cultul ortodox. Indignarea lui era cu atât mai mare, cu cât reprezentamţii bisericii propăvăduiau acceptarea noului calendar — şi împotriva lor îşi îndreptă propaganda de rezistenţă. Astfel în ziua de Sf Nicolae, pe când preotul satului, după oficierea serviciului divin, sfătuia pe credincori să urmeze noul calendar, Cojoc care a protestat, îndemnând şi pe alţii să strige că nu-i vor respecta. Pentru acest fapt şi acel de a fi împărţit manifeste la acelaş sens, Cojocaru a fost trimes la judecată-Procesul Iul a fost judecat de trib Ilfov S. . In urma ascultării martorilor şi a desbaterilor urmate, tribunalul a condamnat pe sătean la 2000 lei amendă corecțională. Fanctîoari din diplomaţia eng.dZâ implicaţi in traite Pe valuta LONDRA, 28 (Rador). — Mai mulţi funcţionari superiori din adminii ifeţia m'»i$t«u lui de externe au fos judecaţi de comusunea disăplinară, învinuiţi fiindcă au participat la unele speculaţiuni asupra valutelor străine Parte din ă au fost pedepsiţi cu destituirea, parte au fost nevoiţi să-şi prezinte demisia din funcţiunile ce ocu-