Arhitectura, 1952 (Anul 3, nr. 1-12)

1952-01-01 / nr. 1-2

libertate, dar a izbutit să-i dea şi condiţiile materiale pentru o viaţă înstărită“. Călăuzindu-se de această învăţătură, Partidul nostru a înfăptuit în planul de Stat legătura strânsă şi directă între creşterea forţelor de producţie, creşterea cantităţii de produse şi creşterea bunei stări a oamenilor muncii. Tocmai pentru aceasta, pentru ca oamenii muncii să se bucure mai din plin de roadele binemeritate ale eforturilor depuse în producţie, a iniţiat Partidul nostru reforma bănească. Dar creşterea nivelului de trai, întărirea puterii de cumpărare a leului şi îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei muncitoare nu vin de la sine. Aceasta se poate realiza doar prin lupta oamenilor muncii — sub conducerea Partidului — pentru mărirea necontenită a producţiei industriale şi agricole şi pentru reducerea preţului de cost al produselor. Tovarăşul Stalin ne învaţă că „numai o industrie care reduce în mod sistematic preţurile mărfurilor, numai o industrie care se bazează pe reducerea sistematică a preţului de cost al produselor, numai o industrie care-şi îmbunătăţeşte prin urmare, in mod sistematic, producţia, tehnica şi organizarea muncii, metodele şi formele de conducere ale gospodăriei — numai o asemenea industrie ne este necesară, doarece numai ea poate să aducă proletariatului victoria deplină“. Sute de mii de muncitori, tehnicieni şi funcţionari sunt conştienţi că unul din obiectivele principale în vederea ridicării salariului lor real şi al veniturilor ţărănimii muncitoare, este reducerea necontenită a preţului de cost în industrie. Pârghia principală în lupta aceasta, este creşterea continuă a productivităţii muncii, realizarea unei producţii mai mari în aceeaşi unitate de timp. Normele tehnice, juste, organizează în producţie masele largi ale muncitorilor în jurul elementelor fruntaşe ale clasei muncitoare; lupta împotriva risipei, pentru cât mai severe economii, pentru o mai bună gospodărire, folosirea cu chibzuinţă a materiilor prime, a materialelor şi energiei, folosirea resurselor interne, raţionalizările şi inovaţiile, introducerea metodelor sovietice de muncă, sunt mijloace preţioase ale acestei lupte de o însemnătate vitală pentru economia noastră, de ea depinzând ritmul construcţiei noastre socialiste. Muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii dau minunate exemple de dragoste şi grijă gospodărească faţă de avutul obştesc, antrenaţi în întrecerile socialiste, găsesc, după exemplul oamenilor sovietici, nenumărate forme de luptă împotriva risipei, pentru economisirea banului po porului. Succese importante au fost obţinute în sectorul construcţiilor, în îndeplinirea sarcinilor primului an al planului cincinal. Aceste succese, datorite elanului creator al oamenilor muncii, care au înţeles să sprijine astfel, din toate puterile, lupta pentru pace şi o viaţă mai bună, au contribuit şi ele într’o bună măsură la îndeplinirea şi depăşirea planului pe 1951. In fabrici, pe şantiere, în birouri, muncitorii şi tehnicienii îşi însuşesc metode de muncă sovietice, pentru punerea în valoare a tuturor rezervelor interne şi îndeplinirea tuturor indicilor de plan , zeci şi sute de brigăzi de economii realizează pe şantiere importante economii prin eliminarea pierderilor admise, prin raţionala folosire a materialelor, prin buna organizare a locurilor de muncă. Sarcini importante stau în această privinţă în faţa arhitecţilor noştri. In birourile de proiectare, arhitecţii noştri trebue să ducă o luptă necontenită pentru o proiectare economică, prin aplicarea pe scară largă a prefabricării, prin folosirea experienţei sovietice în planificarea oraşelor, a construcţiei de locuinţe, a rezolvării ansamblurilor arhitecturale. Ei trebue să lupte pentru ridicarea necontenită a calităţii artistice a proiectelor, urmărind, în acelaşi timp, realizarea unor construcţii economice. Numai depunând eforturi simultan pe plan artistic, — însuşindu-şi metoda realismului socialist — şi pe plan economic, pentru respectarea cifrelor de plan, arhitecţii vor dovedi patriotismul de care sunt însufleţiţi şi vor contribui efectiv la traducerea în viaţă a obiectivelor reformei băneşti. Pentru aceasta, pentru întărirea necontenită a noii noastre monete, trebue să luptăm cu şi mai multă tărie pentru realizarea sarcinilor planului cincinal, să muncim mai bine, mai organizat, mai cu spor, pentru a crea condiţiile ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc, pentru desvoltarea economiei naționale, pentru pace şi socialism.