Arhitectura, 1960 (Anul 8, nr. 1-6)

1960-01-01 / nr. 1. szám

SARCINILE PROIECTANŢILOR ŞI Succesele obţinute de poporul nostru în îndeplinirea şi depăşirea Planului de stat pe anul 1959 la indicii de bază — producţie, productivitatea muncii, reducerea preţului de cost—au creat premisele necesare pentru ca anul acesta activitatea economică să se desfăşoare în condiţii mai bune şi să atingă ritmuri mai înalte decît pînă acum. Plenara C. C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959 a scos în evidenţă importanţa îndeplinirii şi depăşirii la indicii de bază a Planului de stat pe 1959 şi a trasat o serie de sarcini de mare răspundere pentru dezvoltarea pe mai departe a economiei naţionale. Astfel, anul acesta, comparativ cu anul 1959, venitul naţional va creşte cu 12,5%. Din totalul investiţiilor industriale — care reprezintă 59% din volumul investiţiilor — aproape 4/5 vor fi destinate dezvoltării ramurilor de bază ale economiei. Pe baza creşterii investiţiilor, prin folosirea mai bună a capacităţii de producţie şi prin intrarea la timp în funcţiune a unor obiective industriale noi, producţia urmează să crească cu 14%. Planul de stat pe 1960 prevede creşterea producţiei siderurgice cu peste 28%, a construcţiilor de maşini cu 17%, a industriei chimice cu 22%, a industriei electrice şi termice cu 20%. Prin punerea în funcţiune a unor noi grupuri la Borzeşti, Arad şi Timişoara, energia electrică va reprezenta 7,7 miliarde kWh, adică o creştere de 14%. Se vor extrage 1,4 milioane tone minereu de fier, iar oţelarii vor da ţării 1,7 milioane tone oţel, adică cu 22% mai mult decît anul trecut. O deosebită dezvoltare va lua producţia plăcilor aglomerate din lemn, care va creşte cu 100%, ceea ce reprezintă 35 000 tone, creştere care se va face prin folosirea capacităţii fabricii de la Brăila şi prin intrarea în funcţiunea secţiei de la Gălăuţaş. Mergînd în continuare pe linia ridicării nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii, plenara a trasat sectorului producţiei bunurilor de consum o serie de sarcini de mare însemnătate. Astfel, prin utilizarea mai bună a capacităţii existente şi prin intrarea în funcţiune a noilor fabrici de zahăr, producţia de zahăr va fi de 325 000 tone, crescînd cu 41%. O creştere însemnată se va obţine în producţia ţesăturilor de bumbac şi a încălţămintei de piele. Faţă de anul trecut, producţia uleiurilor comestibile se va dubla, atingînd 115 000 tone; producţia de carne va creşte cu 18%, ajungînd la 293 000 tone. Mari investiţii în agricultură (4,4 miliarde, cu 25% mai mult ca în 1959) vor lărgi baza ei tehnică, asigurînd creşterea productivităţii şi obţinerea unor recolte sporite. Pe baza intrării în funcţiune a fabricilor de mobilă de la Militari-Bucureşti, Iaşi şi Tîrgu-Jiu, producţia de mobilă va cunoaşte o creştere de 31%. Acest vast program de dezvoltare economică, această importantă creştere a producţiei trebuie să se realizeze pe calea ridicării continue a productivităţii muncii, care urmează să crească anul acesta, în industrie, cu 11%. Totodată se impune continuarea eforturilor pentru reducerea preţului de cost şi a cheltuielilor de circulaţie în toate ramurile economiei, în aşa fel încît să se poată obţine un volum de economii de circa 5,2 miliarde lei. Analizînd proiectul planului de dezvoltare a economiei naţionale, plenara C.C. al P.M.R. a arătat că pentru anul acesta, volumul investiţiilor destinate dezvoltării economiei şi ridicării nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii va fi de 23,5 miliarde lei. Acest important volum de investiţii va da posibilitatea să se grăbească ritmul de execuţie a lucrărilor, să se scurteze termenul de punere în funcţiune a unor importante obiective industriale şi să se înceapă o serie de construcţii industriale, socialculturale şi de locuinţe. înfăptuirea în cele mai bune condiţii a acestui volum sporit de investiţii ridică necesitatea unei pregătiri riguroase în toate sectoarele care participă la realizarea investiţiilor, astfel ca mijloacele acordate în acest scop să asigure maximum de rezultate. Folosirea judicioasă şi cu spirit gospodăresc a fondurilor acordate pentru lucrările de investiţii constituie o sarcină de mare răspundere. O mare parte a acestor investiţii se vor folosi pentru ridicarea unor importante construcţii industriale. Astfel, în anul 1960 se prevede punerea în funcţiune a unui nou cuptor şi a unei noi baterii de cocs la Hunedoara, a uzinelor de sodă de la Govora şi Borzeşti, a unui combinat de produse lactate, a fabricii de celuloză din stuf de la Brăila, a complexelor de prelucrarea lemnului de la Pipera şi Tîrgu-Jiu etc. De asemenea se prevede construcţia unor noi obiective industriale, ca noua secţie de furnale de la Hunedoara, o fabrică de anvelope, complexele de industrializarea lemnului de la Suceava şi Odorhei, o fabrică de lapte praf, mari depozite frigorifice ş.a.m.d. Mergînd pe linia continuei ridicări a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii, anul acesta vor fi date în folosinţă 31 000 de apartamente, adică cu 50% mai mult decît anul trecut. De asemenea, o deosebită atenţie se va acorda construcţiilor social-culturale ca: teatre, cinematografe, cluburi, şcoli etc. Faţă de acest bogat program de realizări, sectorului de proiectare şi construcţii îi revine o serie de sarcini de mare răspundere, în cadrul general de dezvoltare a economiei naţionale, sectorul de proiectare şi construcţii are un rol deosebit, datorită faptului că sectorul de construcţii realizează o bună parte a investiţiilor din toate sectoarele economiei naţionale. Orice deficienţă în acest sector poate avea urmări asupra realizării investiţiilor şi a sarcinilor de plan din alte sectoare economice, după cum realizarea — în bune condiţii şi la timp — a sarcinilor ce-i revin creează premise favorabile pentru îndeplinirea înainte de termen a planului în celelalte sectoare, influenţînd totodată şi asupra calităţii şi costului de realizare a produselor fabricilor respective, în cadrul sectorului de construcţii, o sarcină importantă revine institutelor de proiectare şi proiectanţilor pentru asigurarea în cele mai bune condiţii a documentaţiei necesare lucrărilor de construcţie. în acest sens, în expunerea tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej la Plenara C.C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959 se arată: «Creşterea volumului de investiţii pe anul 1960 impune măsuri hotărîte pentru ca acest volum să fie realizat şi ca fondurile investite să dea cît mai repede rezultate concrete. în acest scop trebuie acordată toată atenţia pregătirii proiectelor şi respectării termenelor de dare în funcţiune. Este necesar să se asigure intensificarea activităţii de proiectare, pentru elaborarea unor proiecte de bună calitate şi în termene scurte, astfel încît pe şantierele existente să se poată realiza ritmul susţinut prevăzut pe 1960 şi, totodată, să se creeze condiţiile de a se începe din primele luni ale anului viitor construcţia unor importante obiective industriale noi».