Biseric'a şi Şcól'a, 1882 (Anul 6, nr. 7-52)

1882-09-12 / nr. 37

P IANULU IN ARADU, 12/24 SEPTEMVRE 1802. IbTx. 37. BISERICA si SCOLA. Fóia bisericésca, scolastica, literaria si economica. Ese o data in septemana : Dumineca. Prediilu abonamentului : Pretinlu instertiuniloru sentru Austro-Ungari’a pe ami . . 5 fl.—cr. s Pentru publicatiunile de trei ori ce contieri !» ii • o Jumanu 2 ii 50 ii S cam 150 cuvinte 3 ti., pana la 200 cuvinte Pentru Romani’a si strainetate pe anul „ — ., „ , „ . J „ F ” l 4 ti. si mai sus o u. v. a. „ „ „ „ .]• a. 3 „ oO „ X Corespondintiele se se adreseze la Redactiunea dela „BISERICA si SCOL’A“ Er banii de prenumeratiile la „TIPOGRAFIA DIECESANA IN ARAD.“ Epistola dela tiara. IV. Si deca voiţi, se mergemu pana in capetu cu neajunsurile invetiamentului nostru elementarii! Presupunemu, ca toate agendele se afla in stadiulu, pre care l’am doritii in cele trecute ! Si totusi mai sunt obstaculi, se mai ivescu pre ici si cole neguri, ma ! chiar nori grei, cari nu lasa radiele binefacatorie ale invetiamentului se strebata pana la germinele, din care s’ar potea desvolta lastariu. Bine se luam aminte, ca vorbim noi despre ale noastre, dar numai intru cat aterna dela noi! Ca tóte in lume, astfeliu si invetiamentulu elementaru progreseza neincetatu. In cetire si scriere, in computulu mentalii si scrisualu, in geografia, gramatica, religia chiar, precum si in celealalte obiecte, regulele se simplifica pre di ce merge. Alimentrea se invetia a ceti când am fost eu elevu alu scelei elementarie, si altcum a se invatia astadi. Altmentrea se propunea mai antiertiu socotia, si era si altcum se propune astadi. Invetiatorii diligenți si cu vocatiune sciu, se intielege metodulu vechiu, dar nu sunt străini nici de celu nou, câci din putieni ce au, mai sacrifica din când in când si pentru câte o carte buna, care li ajuta se fie in ordine cu progresulu. Mergeţi inse si cercetaţi bibliotecele invetiatoriloru noştri si la cei mai multi veti afla numai nisce bucovne sau celu multu nisce abcdare irapestritiate. Nu ve mirați dara, deca progresulu fuge de scóala invetiatoriului nostru si deca elevii se totu instraineaza de scóala, or părinții lor urgisescu tot mai multu pre invetiatoriu ! Pentru ca se nu remana invetiatorii nostri inderetu cu progresulu invetiamentului elementaru, Venerale. Consistoriu ar trebui ex-offo se deoblige pre fiacare ca se-si procureze opurile de ceva însemnătate didactica, apoi reuniunile invetiatoresci se însărcineze pre unu membru cu espunerea esentiei din cutare opu, pre altulu cu censurarea opului alu doilea, etc. si tote aceste ratiocinie scientifice se se ceteasca in adunările generali si acolo se se desbata asupra opului in detain, apoi se se aduca atare verdictu meritoriala. Procedur’a aceast’a stirnesce in auditori interesu literarii, de aici instiinti’a după activitate si ambițiunea de a pote produce insusi ceva de interesu pentru alții. — Ca si cursurile supletoarie, sau cum le mai numescu alții conferintiele invetiatoresci inca se potu recomenda in direcțiunea aceast’a, nu incape induela! Aceste-* «i-ar ajunge scopulu mai susu atinsu, deca am abstrage dela toate împrejurările intre care se afla unu invetiatoriu sau altulu, si am constringe pre fiacarele se partecipe la acele conferintie. — — . Se cuprindem intru-un’a tote categoriele de sfeole si se cercam in modu metafisicu după greutățile ce pbivinu la fiacare. Din scrutiniu va reduttu, ca lucrulu este mai gingasiu, recere mai multa precautiune intru ale scelei elementarie. Pentru ca se ajutam invetiatoriloru a progresa pre o cale atât de obositoria, trebue se mai grijimu din când in când, se cercam unde se afla si cu ce pasi conducu pre mitutei catra luminare. Vrem se dicem : scólele nóstre elementarie aiba inspectiune esemplara ! ‘ Voind a sufevâ cât de putienu cestiunea^inspectionarei, dechiaramu din capulu locului ca nu avem intentiunea se superam, cu atât mai putienu se atacam ori se vatamam pre nimene ! Amicus Plato, sed magis amica veritas! Voim binele scólei elementarie, deci fiat lux! Conform unui decisu sinodalu, inspectiunea scóleloru elementarie a trecutu la cleru, caruia i-datorim tóata onóarea, ca in multe privintie densului i-multiamimu, deca mai avem câte ceva romanescu. Avem înaintea noastra list’a prea stimatilor, domni inspectori, dar cu părere de rea