Biserica şi Şcoala, 1923 (Anul 47, nr. 1-52)

1923-01-29 / nr. 5

pag. 2 Nr. 5 BISERICA ŞI ŞCOALA fiilor acestei dieceze. Şi-a dat seama şi a ştiut aprecia mai mult ca oricine, rolul bisericei româneşti în mecanismul marelui şi greului car social. Căci biserica divinului Mântuitor, călăuzeşte, cercetează şi însuflă conştiinţă, ea statorniceşte cumpăna morală, cu care îndrumă indivizii spre un scop măreţ, prin ce se crează în viaţa de toate zilele o atmosferă curată şi sănătoasă. A venit păr. Episcop, modest, nu şi-a afirmat nici când în mod zgomotos rolul de iniţiativă şi nu şi-a afişat munca, din care să-şi făurească merite proprii. îndată după alegerea Sa de Episcop şi-a îndreptat privirile asupra bisericei catedrale din Arad, care era într’o stare deplorabilă, pe care a înzestrat-o cu un clopot mare, în greutate de 2254 kg, după cum zice mărinimosul donator: „Spre lauda şi Mărirea lui Dumnezeu, închin acest dar bisericei catedrale gr. or. române din Arad, întru amintirea alegerei mele de Episcop“. Acest clopot cu glas duios, a fost sfinţit şi predat destinaţiei sale, în ziua marelui mucenic Gheorghe din anul 1903, când P. S. S. donatorul, era în Sibiu, unde în aceeaşi zi şi acelaş ceas, primea preasfântul dar Arhiereesc. în anul 1906 P. S. S. a iniţiat în dieceza noastră o colectă, în fruntea căreia s’a pus însuşi, cu suma frumoasă pe atunci de 5000 cor. în scopul reparării şi renovării catedralei, care era într’o stare cu totului slabă şi devenise obiect de critică, chiar şi în ziaristica străină din loc, pentru că în păretele de la întrarea despre miazăzi, se ivise mai de mulţi ani o pocnitură, care plecând din fundament se estinsese peste zenitul boltiturei, trecând în direcţia întrării dinspre miazănoapte. Un fapt care cerea asigurarea existenţei acestui locaş Dumnezeesc. Colecta a dat rezultate frumoase şi în acelaş an bis. catedrală a fost renovată în mod radical. O problemă şi un punct de forţă din programul P. S. S. a fost chestia religioasămorală, adecă întărirea credincioşilor prin simţul faţă de perceptele sfintei învăţături ortodoxe şi ridicarea stării religioase morale şi culturale economice a credincioşilor, la cel mai înalt nivel posibil. Cel mai puternic, mijloc, pentru atingerea acestui scop frumos şi nobil, au fost nenumăratele vizitaţii canonice întreprinse de P. S. S. păr. Episcop în vasta dieceză a Aradului şi Oradea-Mare, în aceste vizitaţii, făcute cu multă pietate religioasă, cari aveau de scop şi sfinţirea cutărei biserici, P. S. S. cerceta toate comunele ce-i cădeau în linia de drum. Aici apoi luând mai nainte informaţii despre topografia vieţii morale şi sociale a credincioşilor, combătea viţiile şi scăderile cu exemple luate din vieaţa de toate zilele, întărea sentimentul religios şi respectul faţă de legi prin poveţe presărate cu citaţii din Sf. Scriptură. Aceste vizitaţii erau pentru creştinii noştri ca o ploaie răcoroasă care adapă holdele veştede de dogoreala secetei de vară, căci în urma lor, cursul vieţii în cele mai multe sate au luat un drum mai sănătos şi mai moral. înregistrăm cu mândrie dar şi cu satisfacţie că în decurs de două decenii P. S. S. păr. Episcop Ioan I. Papp a sfinţit 60 de biserici (37 zidite de nou şi 23 renovate), deci a întreprins tot atâtea vizitaţii canonice între păstoriţii Săi, ceea ce este cea mai laborioasă activitate la adresa unui Episcop, căci în mitropolia Ardealului este unicul care să se poată lăuda că şi-a văzut credincioşii la ei acasă în aşa multe rânduri. La îndemnul părintesc şi sub păstorirea P. S. S. s-au edificat şi renovat în dieceza Aradului pentru progresul şi luminarea poporului peste 200 de şcoli. Un alt fapt prin care P. S. S. a asigurat în dieceză, bunul mers al afacerilor religioase morale şi administrative, a fost disciplina şi ordinea, unde a mers ca exemplu însuşi P. S. S. care în toată vieaţa sa laborioasă, a fost un element de ordine şi punctualitate. Cu mână tare şi cu bunăvoinţă de părinte, vibrându-i naintea ochilor pururea marele interes al bisericei, de la primul pas, făcut în calitate de Episcop în dieceza Aradului, a făcut ordine în toate ramurile, şi a cerut cu inzistenţă, tuturor factorilor puşi în serviciul bisericei şi şcoalei noastre, să fie elemente de disciplină şi muncă nepregetată.