Buletinul Oficial, ianuarie-martie 1974, Partea 1 (Anul 10, nr. 1-47)

1974-01-03 / nr. 1

BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, partea I, Nr. 1 D E C R E T E DECRET cu privire la aprobarea Statutului pentru organizarea activității și promovarea personalului de cercetare Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează Articol unic. ( Se aprobă Statutul pentru organizarea activității și promovarea personalului de cercetare, anexă la prezentul decret. Prevederile statutului se aplică experimental pe o perioadă de 2 ani. Consiliul Național pentru Ştiință și Tehnologie va prezenta, cu 60 de zile înainte de expirarea perioadei experimentale, propuneri cu privire la definitivarea statutului. Preşedintele Bucureşti, 28 decembrie 1973. Consiliului de Stat, Nr. 689. NICOLAE CEAUŞESCU STATUT pentru organizarea activităţii şi promovarea personalului de cercetare In Republica Socialistă România cercetarea ştiinţifică înfăptuieşte liniile directoare ale politicii Partidului Comunist Român în domeniul ştiinţei şi se desfăşoară în concordanţă cu Legea privind organizarea activităţii de cercetare ştiinţifică. In condiţiile revoluţiei ştiinţifice şi tehnice contemporane, ale creşterii rolului ştiinţei în producţie, în activitatea economică şi în viaţa socială, partidul şi statul acordă o atenţie deosebită ridicării potenţialului naţional de cercetare potrivit cerinţelor dezvoltării economice şi sociale a ţării. Personalul de cercetare din toate domeniile şi ramurile de activitate are misiunea de înaltă răspundere socială şi patriotică de a desfăşura activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, menite să contribuie la sporirea avuţiei naţionale, la promovarea tehnologiilor moderne, la cunoaşterea legilor naturii, societăţii şi gîndirii umane şi la folosirea lor pentru dezvoltarea materială şi spirituală a societăţii. Cercetarea ştiinţifică fundamentală urmăreşte dezvoltarea cunoaşterii ştiinţifice şi descoperirea unor noi domenii de investigaţie, care contribuie la înţelegerea profundă a fenomenelor lumii înconjurătoare şi care creează rezerva de cunoştinţe necesare în perspectivă pentru cercetarea aplicativă. Cercetarea ştiinţifică aplicativă, în strînsă legătură cu obiectivele concrete ale politicii economice şi de înfăptuire a progresului tehnologic din toate ramurile economiei naţionale, urmăreşte soluţionarea unor probleme majore cum sunt : sursele de energie ; materiile prime şi materialele ; înlocuitorii pentru materiale deficitare ; valorificarea complexă a zăcămintelor ţării ; elaborarea de noi produse de înalt nivel tehnic ; elaborarea de noi tehnologii ; reducerea consumurilor de energie şi materiale ; asigurarea construcţiilor, transportului public, a calităţii şi sortimentelor bunurilor de consum şi ale produselor alimentare necesare populaţiei ; obţinerea de noi soiuri de plante şi rase de animale ; conducerea proceselor de producţie, a unităţilor şi ramurilor economice cu ajutorul mijloacelor tehnice moderne; ridicarea productivităţii muncii ; ocrotirea sănătăţii poporului ; protecţia mediului înconjurător. Activitatea de dezvoltare tehnologică include proiectarea tehnologică şi realizarea tehnologiilor, prototipurilor şi a staţiilor pilot şi urmăreşte aplicarea şi realizarea sistematică a rezultatelor cercetării ştiinţifice şi invenţiilor, în vederea introducerii de noi tehnologii, producerii şi utilizării de noi materiale, aparate, maşini, utilaje şi instalaţii necesare tuturor ramurilor economiei naţionale, în îndeplinirea sarcinilor de cercetare fundamentală, aplicativă şi de dezvoltare tehnologică, personalul de cercetare ştiinţifică şi de proiectare tehnologică trebuie să se distingă printr-o temeinică pregătire ştiinţifică, să aibă atitudine demnă şi de înaltă responsabilitate cetăţenească, să desfăşoare o susţinută activitate socială şi politică, participînd activ la îndeplinirea programului de înfăptuire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. CAPITOLUL I Dispoziţii generale Art. 1. — Cercetarea ştiinţifică se realizează potrivit cerinţelor economiei naţionale şi vieţii sociale, prin îmbinarea organică dintre cercetare, proiectare, învăţămînt şi producţie, contribuind nemijlocit la dezvoltarea bazei materiale a socialismului, a ştiinţei şi culturii şi la creşterea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Art. 2. — Cercetarea ştiinţifică în domeniile matematicii, fizicii, chimiei, biologiei şi în alte domenii ale ştiinţelor naturii se desfăşoară în institute centrale de cercetare de ramură, în unităţi de cercetare şi în cadrul catedrelor de specialitate din învăţămintul superior.