Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-06-03 / nr. 1018

ANUL IV, NR. 1018 JOI, 3 IUNIE 1971 4 PAGINI 30 BANI Rodul ogoarelor se anunță bogat Mecanizatorii sunt obligați la eforturi mai mari pentru pregătirea recoltării ’"-„’Anul acesta —■ ne informează ing. Gh. Preda, directorul întreprinderii județene de mecanizare a agriculturii — baza materială necesară efectuării campaniei de recoltare a păioaselor este mai bogată ca în anii trecuți. Dispunem de 446 combine G1 și C 3, de 10 combine „Gloria“ de înaltă productivitate 177 prese de balotat, 35 batoze și 1430 tractoare. Alte utilaje, printre care 6 combine „Gloria“ și 17 balotiere urmează să sosească curînd. Sarcina noastră este de a pune în perfectă stare de funcțiune aceste mijloace astfel ca să putem satisface toate solicitările cooperativelor agricole. Rezultatele de pînă acum — este de părere tovarășul Preda — nu arată un succes deplin, dar dovedesc că există posibilități ca lucrările de pregătire să fie finalizate la termenul stabilit, de 20 iunie. Combinele și presele de balotat sunt reparate în proporție de 50 la sut șr de asemenea circa treime din batoze. Decadal, se efectuează revizia a 130 de tractoare. Se resimte încă lipsa unor repere de mașini, dintre care coroanele și pinioanele de atac pentru tractorul U 650 se dovedesc a fi cele mai insolubile“. După această punere în temă, am întreprins un sondaj în mai multe secții de mecanizare, am solicitat părerea unor cadre de conducere din C.A.P. referitor la stadiul pregătirilor, campaniei de recoltare. Stadii mai înaintate, care justifică bunele aprecieri ale tovarășului Gh. Preda, se pot constata spre exemplu la Sagna și Costișa. La Sagna, cele cinci combine C1 și C3 sunt gata de recepție. Mai sunt însă necesare unele piese pentru Combina „Gloria“, „Ea secția de mecanizare Izvoare — ne spune președintele cooperativei — nu sunt probleme. Reparațiile sunt în linii mari terminate, se montează acum ultimele pînze“. Există însă și situații care distonează cu stadiul în general bun al pregătirilor. Ea Bahna — este de părere inginerul șef al cooperativei — secția de mecanizare n-a satisfăcut necesitățile nici în anii trecuți și se pare că va fi la fel și anul acesta. Cele opt combine din dotare nu pot acoperi în timp optim 633 ha păioase aflate în (Continuare In pag. a ll a) Fabrica de ciment Bicaz. Frezorul Constantin Pipirigeanu participant la acțiunea de mărire a longevității utilajelor. a Cenaclului Piatra Neamț al Uniunilor Artiștilor Plastici. In cadrul ei va fi analizată activi crări participă ca invitat Anatol Mîndrescu, vicepreședinte al U.A.P. din R.S.R., șeful secției critică. A ÎNCEPUT STUPARITUL PASTORAL 1.500 de stupi aparținînd unui număr de 52 de apicultori din cadrul Filialei Roman a crescătorilor de albine au fost trimiși spre marile păduri de salcîmi — adevărate depozite melifere — din apropierea localității Ivești (Galați). După trecerea acestei perioade, familiile de albine vor fi deplasate spre Piatra Neamț la smeură și tei. Rezultatele deplasării — prima din acest an — n-au întîrziat să apară : primele cantități de miere (din cele 24 tone contractate) au și fost preluate de către magazinul de specialitate și cooperație. IERI. ÎN „CUPA ROMÂNIEI“, Miercuri, in 4 orașe din țară s-au disputat meciurile retur din cadrul sferturilor de finală ale „Cupei României" la fotbal. Iată rezultatele înregistrate : Progresul — Dinamo Brăila 3 București 0—0 ; Timișoara 5 C.F.R. — Metalul București 0—0; Cluj 3 Universitatea — Politehnica Timișoara 0—1 (0—1) (unicul punct a fost marcat de Pexa în proprie poartă), Oradea : Crișul — Steaua București 0—1 (0—1) (a înscris Pantea în min. 34). Pentru semifinalele competiției, care se vor desfășura la 16 și 23 iunie, s-au calificat astfel Steaua, Dinamo, Metalul București și Universitatea Cluj. PRONO EXPRES La tragerea din 2 iunie a.c., au fost extrase din urnă următoarele numere: Extragerea I , 32, 34, 27, 23, 36, 4. Extragerea a 28, 29, 10, 18. Fond general 2.579.308 lei. (Continuare în pag. a lll-a) sl-at 21, de premii: _in șoseaua asfaltată MM care duce spre Pașm M cani, se desprinde t M spre dreapta — la SSV vreo 2 km de centrul orașului Târgu Neamț — o stradelă care n-are încă un nume. Ea le duce, pe trotuarele proaspăt turnate, la unul din cele mai noi șantiere din județul nostru: FABRICA DE VOLVATIR. în iarnă. Înainte de Începerea lucrărilor, aici era cimp gol. Dar prin planul de sistematizare a tlrgului străjuit de cetatea mușatină, aici a fost stabilită — eveniment cu desăvârșire nou In istoria seculară a acestei așezări — platforma industrială a orașului. Acum pe suprafața de 36.000 m.p. constructorii au turnat fundațiile halelor in care vor fi amplasate războaiele de țesut și alte mecanisme automate și semiautomate, au montat o pădure de stâpi prefabricați la corpul de bază și zeci de grinzi și chesoane linerete a unei platforme industriale la anexă, au ajuns cu centrala termică la roșu, au pus bazele castelului de apă, au așezat canalizările din incinta fabricii și bazinele de nă- Carnet de reporter moi și de aerate la stația de epurare, oarele, la zenit, aureș mile pereții noi de cărămidă roșie și îmbrobod ■nește cu sudoare frunțile zidarilor, beloniștilor, ale herardulgherilor. Numai săpătorii și instalatorii de tuburi de aducțiune, afundați pînă piept în șanțuri, simt răcoaIa rea lutului proaspăt. Dar oamenii lui Gheorghe Atomi care înfierbîntă la un foc zdravăn materialul pentru izolații, simt că se aprind parcă și ei. Sunt îninși, toți din Răuceșt, de la 8 km depărtare, care zilnic vin și pleacă de pe șantier cu bicicletele, bucuroși că găsesc aici, în apropiere, de muncă, odată cu deschiderea noului șantier. „Știți, la noi în C.A.P. există deja mină de lucru excedentară, intenționăm ca după De aceea terminarea fabricii să ne angajjăm aici și să ne calificăm la locul de muncă“ Gînduri firești ce-și au izvorul în înșișițional, prevederile pe plan nepornite de la cel mai înalt nivel. — Omule, îi strig lui D. Dragu — să știi că dirigintele de șantier, reprezentantul Combinatului textil din Buhuși, nu e prea mulțumit M. ASMARANDEI (Continuare In pag. a II-a) Vizita delegației de partid și guvernamentale române condusă de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU in Republica Populară Chineză șul Miercuri dimineața, tovarăNicolae Ceaușescu și soția sa, Elena Ceaușescu, împreună cu tovarășii Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu și Aurel Duma, membri ai delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, au vizitat Universitatea politehnică Cinhua din Pekin, important centru de pregătire a viitorilor specialiști. Oaspeții au fost însoțiți de Huan Iun-sen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al PC Chinez, șeful Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ken Biao, membru al CC, șeful Secției pentru relații externe din cadrul Comitetului Central, Cian Hai-fun, ambasadorul RP Chineze la București.Oaspeții români s-au bucurat de aceleași vibrante manifestări de prietenie, prețuire și stimă pentru conducătorii partidului și statului nostru, pentru Partidul Comunist Român, pentru poporul român. De la intrarea în incinta universității și pînă la clădirea principală, de-a lungul unei alei de aproape un kilometru, mii de studenți, cadre didactice, mii de funcționari ai institutuînvățămînt superior salută cu deosebită căldură, cu îndelungit urale și ovații pe oaspeții români, în fața clădirii, unde se află sala de primire a invitaților de seamă, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cu soția și membrii delegației sînt întîmpinați de Si Ciun, locțiitorul lui de partid, membru secretaruprincipal al Comitetului Permanent al Comitetului Revoluționar și al conducerii universității, Lie Tiui, membru al Comitetului Permanent al Comitetului municipal Pekin al PG Chinez, și membru al Comitetului Permanent al Comitetului de partid, vicepreședinte al Comitetului Revoluționar al Universității, Liu Pin, membru de conducere al Comitetului Revoluționar, Li Sien-ian, membru al conducerii Comitetului Revoluționar al Universității. In timp ce urcă scările care duc spre sala de recepție, oaspeții și gazdele străbat cu greu prin mulțimea dornică să fie cît mai aproape, să adreseze un cuvînt de salut, să ofere flori, în sala de primire, Si Ciun adresează, în numele conducerii universității, al studenților și profesorilor, al comitetului revoluționar și al comitetului de partid, un cuvînt de bun sosit. (Continuare in pag. a IV-a) Puternic ecou la Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste Vom da șantierelor mai multe elemente industriale la fel ca și ceilalți salariați din întreprinderea noastră, și eu am luat cunoștință, cu un deosebit interes, de Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste către toți oamenii muncii,din patria noastră pentru realizarea în mod exemplar a sarcinilor din actualul plan cincinal. Ca lucrător într-o întreprindere producătoare de materiale de construcții atît de necesare șantierelor împînzite pe întreg teritoriul țării, voi căuta ca împreună cu colegii din secția I prefabricate din beton, cu r'■ Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste către toți oamenii muncii de la orașe și sate, găsește caoceilalți salariați din unitate, să ne organizăm mai judicios munca, să stabilim o mai bună continuitate a fluxurilor tehnologice, astfel incit prepararea betoanelor, turnarea elementelor industriale, decofrarea pieselor să se execute la timp și în condițiile unei exemplare ritmicități în ceea ce privește obținerea producției finite. Ion TOMA, muncitor în secția I a întreprinderii de prefabricate Romanperatorii, din cadrul C.A.P. Budești angrenați într-o amplă bătălie pentru obținerea de recolte bogate. Pregătirea și fertilizarea terenului, însămînțarea culturilor în condiții optime de calitate, sunt completate acum cu efectuarea la timp a prașilelor și combaterea dăunătorilor. In acest mod, cooperatorii sunt hotărîți să obțină sporuri importante de producție peste plan : circa 185 tone sfeclă de zahăr, 37 tone porumb boabe 31 tone grîu, 14 tone cartofi precum și alte însemnate cantități de produse. Activitatea în zootehnie, căreia îi acordăm o atenție sporită, se va solda, în măsuri privind, mai urma unor buna îngrijire și furajare a animalelor, cu un spor de 2.000 kg carne de Membrii cenaclului din Piatra Neamț al Uniunii Artiștilor Plastici au primit cu entuziasm recenta Chemare a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, remarcînd îndemnul mobilizator cuprins în acest document, pentru transpunerea în operele de artă a idealurilor actuale ale poporului nostru. Ni se pare firesc ca în aceste momente străbate în de eroism pe care le momentul de față întreaga noastră națiune, creatorii de bunuri spirituale, în general, artiștii plastici în special, să fie promotorii unei arte angajate, menite să slujeas oaie (de la îngrășătoria de berbecuți pentru export), 10.800 litri lapte și alte produse. Prin nivelurile producției înscrise în plan, prin străduința pe care o depunem pentru realizarea lui, ne înscriem pe traiectoria îndeplinirii cu entuziasm a obiectivelor noului cincinal. ing. Petru Pavel președintele C.A.P. Budești că vastei opere de edificare a socialismului în România. Sîntem siguri că prin realizarea unor asemenea lucrări, inspirate din realitatea vie, din frumusețea faptelor oamenilor muncii, contribuim din plin atît la ridicarea continuă a nivelului de cultură al maselor largi, cît și la sporirea patrimoniului spiritual al patriei noastre cu opere valoroase, demne de clipele istorice în care trăim. Dovada acestei adeziuni a constituit-o recenta expoziție a cenaclului nostru închinată semicentenarului o vor constitui în partidului, și continuare viitoarele confruntări cu marele public. Mihai MADESCU grafician, secretar al cenaclului Piatra Neamț al U.A.P. Pe traiectoria realizării obiectivelor noului cincinal Promotori ai unei angajate arte Amiază de vară la Piatra Neamț. _______ Invitatul nostru ■ VALOROASA REUNIUNE A OFTALMOLOGILOR I '* Interlocutor : dr. Marius MICȘA’ șeful secției de oftalmologie a Spitalului din Piatra Neamț |_________________________________________________ _ Acum, după ce întîlnirea oftalmologilor din Moldova s-a spuneți-mi vă încheiat, rog , ce a determinat ținerea ei la Piatra Neamț ? — Aș dori să consemnați că de cinci ani încoace, în ultima sîmbătă a lunii mai, ea se ține de fiecare dată în orașul Piatra Neamț, unde există cea mai veche secție de oftalmologie înființată în anii regimului nostru, cu destule posibilități și cadre tehnice bune pentru a se putea realiza și și un adevărat schimb de experiență în probleme de organizare și de funcționare a serviciilor de specialitate. In același timp, ne-am bucurat in permanență de condițiile oferite de către organele locale de partid și de stat, care sprijină dezvoltarea tuturor ramurilor de activitate. — Care a fost conținutul reuniunii ? — Neavînd caracterul unei conferințe naționale, ea a putut antrena și pe oftalmologii mai tineri sau pe cei care în mod obișnuit nu participă la activitatea științifică organizată de societatea de oftalmologie pe țară. Tema simpozionului din acest an „Actualități în oftalmologie . Probleme de diagnostic și tratament“ fiind foarte largă, a permis prezentarea a peste 20 de comunicări privind metode de investigație și de tratament a strabismului, glaucomului etc. Comunicări, ca de exemplu cea a colectivului clinicii din București „Aspecte cibernetice ale mișcărilor oculare“, sau a colectivului clinicii din Iași privind „Modelarea hidro și hemodinamicii oculare“ care abordează probleme de cercetare fundamentală, au stat alături de altele ca : „Rezultatele extracției prin sucțiune a cristaliniiului transparent în miopia extensivă a tinerilor“ sau „Experiențe în tratamentul arsurilor corneo-conjunctivale“ cu obiective deosebit de interesante ale practicii secțiilor și serviciilor. — Prin ce s-a remarcat contribuția oftalmologilor nemțeni ? — Ea a fost merituoasă. S-au prezentat 3 comunicări, din care două pregătite de colectivul din Piatra Neamț și alta de cel din Roman. Menționez comunicarea „Rezultate tardive în trombozele venoase ale retinei“ în care s-a prezentat bogata experiență clinică a secției din Piatra Neamț în tratamentul cu anticoagulante pe perioade lungi de timp. — Considerați reuniunea o reușită ? ! — Da. Pentru că a antrenat aproape 80 de oftalmologi, majoritatea din Moldova, dar 11 și cu o largă participare a specialiștilor din întreaga țară. Astfel, alături de conf. dr. Petre Vancea — Iași, dr. Paula Cerne — Iași, dr. Al. Radian — Bacău, M. Bobulescu — Galați, au participat și colectivele clinicilor din Tîrgu - Mureș, în frunte cu prof. V. Săbădeanu, din Timișoara, condusă de prof. N. Zolog, precum și cadre din clinicile oftalmologice de la Cluj și București. Au fost, de asemenea prezenți specialiști din marile spitale din țară : Oradea, Brașov, Brăila, Constanța. Valoarea comunicărilor reprezentate a fost deosebită. De altfel, discuțiile purtate au i relevat acest lucru. ^ M. A. I Citiți în pagina a II-a PAGINA ECONOMICA cA huzuri intimțiLătoare sau îndelung, taleiate ? Săptămîna trecută, am adus la cunoștința cititorilor pre „cazul Pascaru“, de desla cooperativa „Tehnica“ Roman. Iată că sîntem în posesia unui alt fapt care se adaugă șirului de infracțiuni produse în cadrul acestei unități. In luna aprilie a.c., la complexul de material lemnos s-a produs un furt , au dispărut din secția de tîmplărie o cantitate de cherestea și mai multe grinzi din stejar pentru stîlpi de gard. Investigațiile întreprinse de organele de cercetare penală au descoperit făptașul care nu era altul decit... șeful de secție, maistrul tîmplar Stafie Neculai. Inițial S.N. transportase materialele sustrase la locuința lui Eupăcescu Gh., din localitate, pentru „justificare“ Pe teme de educație întocmind un aviz fictiv de expediție din care reieșea că gazda ar fi adus materialul in cadrul complotului pentru a fi prelucrat, fapt infirmat de la bun început de E.G. m-a rugat să primesc în curte acest material și eu, om de bună credință, l-am primit. Spunea că va veni cineva să-l ridice“). Faptele maistrului Stafie Neculai nu pot fi trecute cu vederea. Aceasta, cu atît mai mult, cu cît acest abuz nu este intimplător și, mai cu seamă, nu este nici singurul. O incursiune retrospectivă în modul în care șeful secției „veghea“ la integritatea bunului obștesc descoperă un șir în C. Niță, ofițer de miliție I. R. (Continuare în pag. d lll-a) 1