Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-10-28 / nr. 1144

JL Pag. 2 CEAHLĂUL L EGEA privind producerea, folosirea și controlul calității semințelor și materialului săditor pentru producția agricolă vegetală Dezvoltarea societății noastre socialiste pune în fața agriculturii obligația asigurării produselor agricole necesare satisfacerii cerințelor de consum ale populației, furnizării materiei prime pentru industrie și creării de disponibilități pentru export. Pentru sporirea producției agricole vegetale și îmbunătățirea calității acesteia, un rol deosebit de important îl are folosirea semințelor și materialului săditor cu o înaltă valoare biologică și culturală, din soiuri și hibrizi productivi, adaptați condițiilor de sol și de climă din țara noastră. De aceea, asigurarea cantitativă și îmbunătățirea permanentă a calității semințelor și materialului săditor constituie un factor hotărîtor în valorificarea condițiilor specifice diferitelor zone de cultură, precum și a investițiilor efectuate prin lucrările de îmbunătățiri funciare, irigații, chimizare și mecanizare. Pe această linie, Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor și Academiei de științe agricole și silvice le revin ca sarcini : crearea de noi soiuri și hibrizi mai productivi, cu însușiri calitative superioare celor aflați în cultură ; verificarea, în condițiile din țara noastră, a celor mai valoroase soiuri și hibrizi din sortimentul mondial și alegerea celor mai corespunzătoare: organizarea temeinică a producerii semințelor și a materialului săditor, în unități specializate și pe loturi semincere, care să asigure întreg necesarul realizării planului agricol; controlul aplicării tehnologiilor în toate etapele de producere, prelucrare, depozitare, circulație și folosire a semințelor și materialului săditor. Unitățile agricole de stat, cooperativele agricole de producție și producătorii individuali au obligația de a folosi numai semințe și material săditor cu însușiri biologice și culturale care se încadrează în normele tehnice în vigoare. In acest scop, Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege. Capitolul I xv.O * riî?" Dispoziții generale r "Art. 1. — Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor răspunde de asigurarea cantitativă și calitativă a semințelor și materialului săditor necesar realizării planului anual de producție agricolă, organizînd, împreună cu Academia de științe agricole și silvice, facultățile de agricultură, horticultura și biologie, prin catedrele de specialitate, în cadrul unui sistem unitar, producerea, folosirea și controlul calității acestora. Art. 2. — Academia de științe agricole și silvice, prin institutele de cercetări agricole și stațiunile experimentale, răspunde de : a) Crearea de soiuri și hibrizi de plante agricole, cu însușiri superioare în stare să valorifice la maximum potențialul productiv al solurilor, diferitele condiții climatice din țara noastră și baza tehnicămaterială cu care este dotată agricultura, astfel: — la cereale și leguminoase pentru boabe, noile soiuri și hibrizi trebuie să fie de mare productivitate și de calitate superioară, să reacționeze favorabil la îngrășăminte și irigații, să fie adaptate la lucrări mecanice, rezistente la ger, secetă, boli, dăunători și mai timpurii — la culturile tehnice, noile soiuri trebuie să se evidențieze prin producții mai mari și cu calități industriale ridicate: conținut mare de zahăr, ulei substanță uscată, fibre și alte asemenea substanțe componente — la plantele medicinale și aromatice, noile soiuri trebuie să asigure producții superioare și cu conținut mai mare de substanță activă, care să satisfacă nevoile industriei prelucrătoare — la culturile furajere se vor crea soiuri productive și cu un conținut ridicat de principii nutritive — la legume și cartofi se vor obține soiuri și hibrizi mai productivi, rezistenți la boli și dăunători, care să se preteze la recoltare mecanizată, la transport și depozitare și să aibă însușiri nutritive valoroase — la flori și alte plante ornamentale să creeze soiuri care să corespundă cerințelor de înfrumusețare a locuințelor, a spațiilor verzi și altor scopuri; — la pomi și viță de vie, noile soiuri trebuie să fie mai productive, cu calități comerciale și tehnologice superioare. b) Menținerea și îmbunătățirea potențialului productiv și a însușirilor superioare ale soiurilor și hibrizilor autohtoni omologați și a celor din import, introduși în cultură, în cadrul procesului de producere a semințelor din categoriile biologice superioare ce se realizează în unitățile proprii, pe baza planului de perspectivă elaborat împreună cu Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. c) Stabilirea termenelor de reînnoire în producție a materialului de însămințare, diferențiat pe specii și soiuri, în funcție de baza genetică și de proveniență. d) Elaborarea tehnologiilor pentru producerea și înmulțirea semințelor și materialului săditor, în unitățile de cercetare, fermele specializate și loturile semincere din unitățile agricole de producție. De asemenea, institutele de cercetări și stațiunile experimentale îndrumarea agricole răspund de tehnică a producerii semințelor și materialului săditor în fermele specializate, organizate în unitățile agricole socialiste din raza lor de activitate. Art. 3 — Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, prin Comisia de stat pentru încercarea și omologarea soiurilor, răspunde de introducerea în producție a soiurilor și hibrizilor noi creați sau proveniți din import, precum și de scoaterea din cultură a celor mai puțin valoroși. în acest scop, împreună cu Academia de științe agricole și silvice organizează verificarea lor în condiții experimentale și de producție și răspunde de introducerea și zonarea pe teritoriu a celor mai valoroase soiuri sau hibrizi, precum și de proporția lor în producție. Atît introducerea cit și scoaterea din producție a soiurilor și hibrizilor se fac pe baza unor documente bine fundamentate economic și tehnic, rezultate din activitatea de cercetare și producție. Pe baza verificărilor și a analizelor privind însușirile de calitate și tehnologice, Comisia de stat pentru încercarea și omologarea soiurilor va omologa soiurile și hibrizii care asigură, în condiții similare, un spor de producție de cel puțin 10 la sută, sau prezintă alte însușiri fiziologice or; calitative superioare, față de cele mai bune soiuri sau hibrizi cultivați în zona respectivă : rezistența mai bună la ger, secetă, cădere, boli și dăunători, conținut mai mare de zahăr, grăsime, proteine, vitamine, substanță uscată, fibre și altele asemenea, care se justifică din punct de vedere economic. De asemenea, comisia verifică permanent menținerea însușirilor biologice, a potențialului productiv, și calitativ, al soiurilor și hibrizilor folosiți în producție. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, prin Comisia de stat pentru încercarea și omologarea soiurilor, răspunde de ținerea la zi a registrului de stat al soiurilor și hibrizilor și publică anual lista oficială a acestora. Capitolul 1a Secțiunea I Producerea și folosirea semințelor și materialului săditor Art. mînță și 4. — Se consideră sămaterial săditor, în sensul prezentei legi. — sămința sau orice material de înmulțire a plantelor agricole ce aparține unor soiuri sau hibrizi cu însușiri biologice sau tehnologice valoroase pentru condițiile din țara noastră și care a fost obținută după o tehnologie specifică solului și hibridului ce asigură acestora atît caracterele și însușirile inițiale, cit și o valoare culturală corespunzătoare la materialul săditor produs prin altoire sau alte metode de reproducere pe cale vegetativă ce aparține unor specii și soiuri cu însușiri biologice, productive, tehnologice sau comerciale corespunzătoare. ile Pentru încadrarea în condițialineatului precedent, Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor efectuează certificarea semințelor și materialului săditor, prin stabilirea purității biologice și a stării fitosanitare în cîmp și prin determinarea valorii culturale pe cale de analize în laborator. Art. 5 — Academia de științe agricole și silvice, prin institutele de cercetări și stațiunile experimentale, răspunde de producerea semințelor și a materialului săditor, din categoriile biologice superioare : superelită, elită, forme parentale, necesare reînnoirii periodice a semințelor pe baza planului stabilit de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. Art. 6.— Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor răspunde de producerea semințelor din înmulțirea și înmulțirea a II-a care se face în ferme specializate și pe loturi semincere, organizate în întreprinderi agricole de stat și cooperative agricole de producție. Semințele hibride, precum și cele de plante tehnice, de legume, de plante furajere, medicinale, aromatice, floricole și ornamentale, a căror producere necesită spatii de izolare și o tehnologie anumită, se vor realiza numai în stațiuni experimentale și ferme specializate, organizate in unități agricole de stat și cooperative agricole de producție. De asemenea, împreună cu Academia de științe agricole și silvice, răspunde de: — producerea cartofilor de sămînță din categoriile biologice superelită, elită, înmulțirea și partial înmulțirea a II-a care se face în unități specializate, situate in zone închise, cu cele mai favorabile conditii pentru obținerea de material sănătos, liber de viroze i — asigurarea producerii semințelor de plante furaje necesare pentru îmbunătățirea pășunilor și tinetelor naturale. Art. 7 — Producerea de pomi altoiți, ramuri altoi, puieți, butași portaltoi și de arbuști fructiferi, precum și stoloni de căpșuni, se realizează numai în cadrul Institutului de cercetări pentru pomicultură, al stațiunilor experimentale și unităților agricole de stat, care sunt obligate să livreze material săditor de calitate superioară, liber de viroze, din specii, soiuri și clone valoroase, în structura stabilită prin programul de dezvoltare a pomiculturii. Art. 8 — Producerea de vite altoite și pe rădăcini proprii, de coarde altoi și butași portaltoi se face astfel: — Institutul de cercetări pentru viticultură și vinificație și stațiunile experimentale vor produce material săditor elită, din soiuri și clone, precum și coarde altoi și butași portaltoi selecționați, pentru înființarea de plantată mamă. Unitățile agricole de stat vor înmulți materialul biologic valoros și vor asigura cantitățile necesare de butași portaltoi și coarde altoi atît pentru nevoile proprii, cit și pentru unitățile cooperatiste. — Cooperativele agricole de producție vor produce material săditor viticol de calitate superioară în structura de soiuri prevăzută pentru fiecare zonă viticolă și în cantitățile solicitate de beneficiari. Art. 9. — Fermele specializate din unitățile agricole de stat Și cooperativele agricole de producție vor„produce semințe și material săditor pe baza autorizației emise de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentarei Silviculturii și Apelor. Specialiștii din unitățile agricole de stat și cooperativele agricole care au organizat ferme specializate pentru producerea de semințe și material săditor, cât și cei din unitățile cu loturi semincere proprii, răspund de aplicarea tehnologiilor specifice fiecărei culturi, sol sau hibrid, prin executarea lucrărilor speciale, de izolare, castrare, purificare, întreținere, recoltare, condiționare și păstrare pînă la valorificare, în cazul cînd se constată că unele unități specializate nu aplică măsurile prevăzute în tehnologiile de producere semințelor și materialului său citor și nu realizează sarcinile de plan cantitative și calitative, se vor aplica sancțiuni celor vinovați, iar unităților respective li se va retrage autorizația dată de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. Art. 10. — în vederea menținerii potențialului de producție și de calitate al semințelor, unitățile agricole socialiste, membrii cooperatori producătorii cu gospodării inși dividuale sunt obligați să-și reînnoiască semința pentru fiecare cultură, la intervalele prevăzute în anexa nr. 1. Art. 11. — Unitățile agricole socialiste, membrii cooperatori și producătorii gospodării individuale au cu obligația de a folosi numai semințe sau material săditor din soiurile sau hibrizii înscriși în registrul de stat și lista oficială a soiurilor și hibrizilor, publicată anual de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor și care îndeplinesc condițiile de calitate prevăzute în standardele de stat și normele interne. Este interzisă folosirea în producție a semințelor sau materialului săditor care nu întrunesc condițile prevăzute în acest articol, cu excepția acelora care se găsesc în perioada de verificare, autorizate în acest scop. Art. 12. -• Direcțiile generale județene pentru agricultură, Industria alimentară, silvicultură și ape răspund de organizarea și realizarea planului de producere a semințelor și materialului săditor în ferme specializate și pe loturi semincere ale unităților agricole socialiste, de reînnoirea periodică a semințelor, precum și de folosirea de către unitate de producție a fiecare unor semințe și material săditor de calitate. Secțiunea a II-a Constituirea fondurilor de semințe Art. 13 — Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor va constitui fondul semințelor pentru producție și fondul semințelor de rezervă. Semințele din fondul pentru producție și din fondul de rezervă se constituie in afara fondului de stat al produselor de consum. Art. 14. — Fondul pentru producție se compune din semințe certificate obținute în fermele specializate, precum și din semințe produse pe loturile semincere proprii ale unităților agricole socialiste. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, cu consultarea organelor centrale interesate și a direcțiilor generale județene pentru agricultură, industrie alimentară, silvicultură și ape, va stabili anual cantitățile de semințe ce se constituie în fondul semințelor pentru producție, pe categorii biologice, pentru fiecare cultură în parte. Art. 15 — Fondul de rezervă se constituie din semințe certificate produse în ferme specializate, iar în cazuri excepționale și din semințe identificate din fondul produselor de consum deținut de organele centrale, în limita cantităților stabilite prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Fondul de rezervă se va folosi de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor pentru realizarea însămînțărilor sarcinilor de producție, prevășizute prin planurile anuale de stat, în caz de calamități naturale sau alte cazuri fortuite. Art. 16. — Preluarea, condiționarea și livrarea semințelor și materialului din fondul de producție săditor sau de rezervă se fac în condițiile stabilite prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Capitolul III Contractarea, circulația și depozitarea semințelor și materialului sădi tor Art. 17. — Contractarea producerii de semințe și materialul săditor, urmărirea realizării producției, condiționarea, comercializarea și livrarea acestora către unitățile beneficiare se fac prin întreprinderile de specialitate ale centralelor de profil ale Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. Art. 18 — Semințele și materialul săditor vor fi transportate în condiții care garantează menținerea calității și a autenticității lor pe toată durata transportului și vor fi însoțite de documente care să ateste solul și calitatea, eliberate de organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. tar Semințele și materialul sădiimportate vor circula, pînă la destinația indicată de beneficiarul intern, cu documente de proveniență și calitate, eliberate de organele de specialitate din țara exportatorului. Art. 19. — Unitățile producătoare de semințe și material săditor, organele de preluare și comercializare a acestora, precum și unitățile beneficiare au obligația de a le depozita și păstra în condiții corespunzătoare, astfel nicit să nu se deprecieze calitatea lor. Capitolul IV Controlul calității semințelor și materialului săditor Art. 20 — Controlul calității semințelor și materialului săditor, în toate fazele: de producere, condiționare, depozitare, păstrare, comercializare, transport, precum și folosirea semințelor ori a materialului săditor în procesul de producție agricolă, cât și eliberarea certificatelor și a buletinelor de analiză privind calitatea acestora se face de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor prin Inspecția de stat pentru calitatea semințelor și materialului săditor. Art. 21. — Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, prin organele sale de specialitate, va urmări respectarea prevederilor din prezenta lege, în care scop va organiza controlul și va interzice de la însămînțări sau plantări semințele sau materialul săditor care nu corespund standardelor de stat sau normelor interne. Art. 22. — Unitățile care produc sau acelea care livrează semințe sau material săditor răspund de autenticitatea și calitatea acestora și vor suporta daunele provocate unităților beneficiare, în raport cu culpa fiecăruia, pentru livrarea de semințe și material săditor, necorespunzător. Art. 23. — încălcarea dispozițiilor prevăzute în prezenta lege atrage după caz răspunderea disciplinară, contravențională, materială, civilă sau penală. Livrarea cu știință sau din neglijență de semințe și material săditor necorespunzător standardelor de stat sau normelor interne, precum și livrarea către cetățeni sau întreprinderi străine de semințe sau material săditor din soiuri și hibrizi valoroși fără autorizație constituie infracțiune și se pedepsește potrivit prevederilor act. 248 sau 249 din Codul penal, încălcarea prevederilor articolelor 9 alin. 1 și 3, 10, 11, 19 și 21 din prezenta precum și săvîrșirea de lege, fapte ce vor fi stabilite alte și sancționate prin hotărîre a Consiliului de Miniștri, constituie contravenție. Dispozițiile Legii nr. 2/1970 privind asigurarea și controlul calității produselor sunt aplicabile în toată activitatea de producere și utilizare semințelor și materialului său ditor, în măsura în care prezenta lege nu dispune altfel. Capitolul V încurajarea producătorilor agricoli Art. 24. — Producerea semințelor și materialului săditor, precum și folosirea acestora este sprijinită de către stat, care asigură, prin unitățile specializate, baza materială necesară și asistentă tehnică de specialitate, precum și acoperirea unei părți din cheltuielile de producție, la unele semințe livrate către cooperativele agricole sub formă de subvenție, în limita sumelor prevăzute anual în bugetul de stat. Art 25. — Unitățile agricole socialiste, care produc semințe și material săditor de calitate, vor beneficia de prețuri remuneratorii, care să asigure realizarea unor venituri corespunzătoare. Pentru semințele și materialul săditor la culturile prevăzute în anexa nr. 2 se vor stabili preturi plafon de cumpărare și de vânzare cu ridicata, prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Pentru celelalte semințe și material săditor, prețurile se vor stabili de către Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, cu acordul Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, iar pentru semințele de in și cînepă și cu acordul Ministerului Industriei Ușoare. Pentru soiurile noi din culturile cuprinse în anexa nr. 2 Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, cu acordul Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, va stabili prețuri provizorii, pe timp de 2 ani de la înscrierea lor în lista oficială a soiurilor și hibrizilor, urmînd ca prețurile definitive să se aprobe prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Art. 26. — Cooperativele agricole de producție vor plăti în bani lucrările executate de stațiunile pentru mecanizarea agriculturii, pe suprafețele de culturi semincere,potrivit tarifelor legale. Art. 27. — în vederea cointeresării lucrătorilor din unitățile agricole care produc semințe și material săditor de calitate superioară, Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor va organiza anual concursuri cu premii. Capitolul VI Dispoziții finale Art. 28. — Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor și Academia de științe agricole silvice vor dezvolta colaborairea cu țările socialiste și cu alte țări în domeniul creării de soiuri noi și producerii de sămînță, prin schimb de material biologic, documentații și specialiști, precum și exportul de semințe și material săditor din soiuri și hibrizi valoroși, pe bază de convenții bi și multilaterale. Art. 29. — Importul și exportul semințelor și materialul săditor se fac numai de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, prin întreprinderile sale, precum și prin alte întreprinderi, cu autorizația acestuia și în conformitate cu normele legale privind activitatea de comerț exterior. Art. 30. — Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării. Pe aceeași dată, orice dispoziție contrară prezentei legi se abrogă. ANEXA NR. 1 TERMENELE DE REÎNNOIRE A MATERIALULUI DE SEMĂNAT I. Cereale și leguminoase pentru boabe (grîu, orz, ovăz, secară, mazăre, fasole soia) la 2—3 ani, porumb, sorg, orzoaică, orez — anual. II. Floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, in de ulei, tutun — anual. III. Plante furajere (graminee și leguminoase furajere) la 2—3 ani. IV. Legume — anual, zăre și fasole de grădină mala 2—3 ani. V. Cartofi la 1—3 ani. VI. Celelalte culturi la 2—3 ani. LISTA ANEXA NR. 2 SEMINȚELOR ȘI MATERIALULUI SĂDITOR ALE CĂROR PREȚURI PLAFON DE CUMPĂRARE ȘI VÎNZARE CU RIDICATA SE STABILESC PRIN HOTĂRÎREA CONSILIULUI DE MINIȘTRI: 1. Grîu comun (Triticum aestivum ssp. vulgare) 2. Grîu tare (Triticum durum) 3. Secară 4 Orz 5. Orzoaica 6. Orez 7. Porumb 8. Floarea-soarelui 9. Sfeclă de zahăr 10. Lucernă 11. Trifoi 12. Cartofi 13. Vite altoite. LECȚIA mai aproape de practică, de viață Receptivă la nou, deschisă spre actualitate și spre viitor, prin însăși menirea sa, școala este instituția care instruiește și educă fără contenire generațiile de producător, de bunuri materiale și spirituale. Azi stau în bănci oamenii muncii din anul 2000, cei care vor conduce complicate procese de producție, greu previzibile acum , și școala nu-i poate înarma dacă cu toate cunoștințele necesare activității economice și spirituale din viitorul îndepărtat, poate și trebuie să realizeze mai eficient apropierea de viață, de practică, de producție, necesară în prezent ca și în viitor. Noțiunea de „liceu de cultură generală“, în accepțiunea — să-i zicem — „clasică“, apare astăzi învechită ; teoretic nu mai poate liceul răspunde cerințelor sociale contemporane și de perspectivă. Aliniindu-se eforturilor întregii societăți, pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice de educare marxist-leninistă, școala are de înlăturat — cu cît mai repede, cu atît mai bine! — cîteva bariere puternice. Mai întîi, caracterul teoretic, „clasic“ pînă la perimare, al principalului mijloc de formare și informare — lecția, în al doilea rînd, rutina, adversarul cel mai periculos al didacticienilor , rutina care — paradoxal — este totuși necesară unui bun dascăl. Dar cînd îl supune, suprimă ceea ce înseamnă creație tot fantezie, reducînd omul la pași ra metrii mașinilor — ai unor mașini ruginite. A treia piedică se numește — din păcate destul de des — familia. Unii părinți, din cele mai bune intenții, se zbat cu eforturi demne de o cauză mai să-și „scape” copiii de nobilă orice contact cu munca fizică, cu producția creatoare de valori materiale. în sfîrșit, învechirea permanentă, din pricini obiective, a programelor de învătămînt, ar fi a patra piedică. Toate merită o egală atenție. Să ne oprim deocamdată la lecție. Colectivul de cadre didactice de la Liceul „Petru Rareș", alcătuit din profesori cu reputație, bine pregătiți în specialitate, ca și în domeniul ideologic-politic (16 au gradul I și peste 30 au obținut gradul al II-lea), este cunoscut pentru eforturile de înnoire pe care le întreprinde. Astfel, procesul de învățămînt se desfășoară, la toate obiectele, în laboratoare, cabinete și ateliere, liceul fiind una primele școli din țară dintre care experimentează această eficientă modalitate de lucru, recomandată de către condu- OPIMI cerea partidului și statului nostru pentru generalizare, cea dintîi care a introdus predarea pe cabinete la toate obiectele. S-a realizat un pas înainte. Asigurînd prin dotarea laboratoarelor și cabinetelor, acel cadru necesar însușirii active a cunoștințelor, necesar caracterului formativ al procesului de învățămînt, s-a creat posibilitate care, ca să devină o realitate, trebuie făcuți alți pași mari și îndrăzneți înainte. în școlile noastre s-a împămîntenit, de multă vreme, structura formală a lecției— necesară ca teorie viitorilor profesori, dar învechită ca practică didactică încă de pe cînd era nouă: verificare, predare, fixare, cele trei „verigi" care înlănțuiesc fantezia creatoare a omului comod. Sunt destui apărători ai tripticului, unii care cred în ceea ce au învățat pe vremuri, toți în stare să aducă argumente pe care, firește, nu le negăm și nu le trecem cu vederea. Dacă propunem însă o altă structură, mult mai potrivită caracterului practic, de laborator, de atelier, al școlii contemporane, e pentru că această structură (de altminteri nu e nouă) are marea calitate de a refuza rețete comode: înțelegere, însușire, aplicare ! Această structură logică, dialectică, obligă pe cel care conduce procesul de învățare — respectiv profesorul — să caute metode și procedee variate, productive. Se schimbă raporturile tradiționale între elev și profesor, în lecție. Din factor informativ, profesorul se transformă tot mai mult intr-un colaborator al elevului, ajutindu-l, cu tact și pricepere pe acesta din urmă să redescopere singur adevărurile științei și sensurile artei, înarmîndu-l, prin practică, cumul și structura logică sisteme cutărei sau cutărei științe, cu deprinderi de autoinstruire și aplicare creatoare în situații noi, cerute de viață, a celor însușite în școală sau prin studiu independent. Experiența noastră ne-a demonstrat că lecția, fie că se desfășoară în laborator, în cabinet sau în atelierul școlii, trebuie să suscite la maximum interesul elevilor, să le pună probleme de rezolvarea cărora să depindă aflarea concluziilor dorite, învățămintul prin descoperiri, învățămîntul problematizat ne dau — cel puțin pentru etapa în care ne aflăm — cheia pentru escaladarea primei piedici — lecția — și cîștigarea primei formulări cu inerția. Dar pentru bătăun astfel de învățămînt, în afară de vocație și pregătire, ne trebuie dăruire fără preget, fără drămăluirea timpului și a efortului. Desigur, un rol însemnat în asigurarea succesului tiv îl au directorii de colecșcoli. Dacă aceștia, confruntați frecvent cu o sumedenie de probleme administrative, abdică de la funcția lor de oameni de concepție, transformîndu-se în cine știe ce șefi de servicii administrative (e drept că un gard foarte bine vopsit se vede de departe!), colectivul didactic se orientează spontan și fără coeziune spre soluții de obicei improvizate, contradictorii. Dacă însă directorii știu să-și atragă colegii, să le concentreze eforturile în direcția principală, bunele rezultate nu vor întîrzia să se arate. prof. Mihai MANCAȘ [ directorul Liceului „Petru Rareș” Piatra Neamț. r~ Sadoveniana După cum am mai informat, între 17 și 24 octombrie s-au desfășurat în județul nostru manifestările prilejuite de cea de-a doua ediție a săptămînii omagiale a „Sadovenienei“, consacrate în acest an împlinirii a 10 ani de la moartea scriitorului. Duminică dimineața, la Casa memorială Mihail Sadoveanu din Vînători-Neamț și-au dat întîlnire școli și cercuri literare din țară care poartă numele marelui povestitor — liceele din București și Borca, precum și cercurile literare de pe lingă Liceul nr. 1 din Miercurea Ciuc și Casa de cultură din Pașcani, în prezenta unui numeros public, venit din așezările de munte din apropiere, invitații au realizat o emoționantă reuniune comemorativă, care a cuprins lecturi din creația poeților noștri dedicate lui Mihail Sadoveanu, pagini memorabile din romanele și povestirile sale, creații originale, comentarii. Microspectacolul literar-muzical prezentat de elevii Liceului „Mihail Sadoveanu" din Borca a fost apoi reluat la căminul cultural din Vînători-Neamt, bucurîndu-se de o caldă primire din partea publicului local. In cursul săptămînii omagiale a „Sadovenienei", la toate cluburile, casele de cultură și căminele culturale din județ au fost organizate colocvii și simpozioane literare, ședințe festive și șezători, toate constituind un cald omagiu adus celui de numele căruia se leagă transpunerea măiastră, în universul operei sale, a unor oameni și locuri aparținînd meleagurilor nemfene. r La Roman (Urmare din pag. 1) O NOUĂ UNITATE COMERCIALĂ Recent, în municipiul Roman s-a dat în folosință o nouă unitate comercială. Este vorba de un magazin de jucării și articole pentru copii deschis în strada Ștefan cel Mare în locul magazinului de articole electrice. Bogat aprovizionată, noua unitate este deschisă zilnic între orele 7,30—12,15 și 16,30—19,30, duminică închis. INTENSĂ ACTIVITATE DE SEZON notimp al bilanțurilor, per cei care practică, e drept, sport, una din cele mai ve îndeletniciri ale omului vînătoarea, toamna însear începutul unor acțiuni , pe lângă vânătoarea propi zi să dau posibilitatea care participă la ele să cunoască și să guste din frumusețile naturale ala altor meleaguri, pentru are cum sunt valorificate boga resurse cinegetice ale jutului, ne-am adresat tovari lui Ion Gavriloaia, preșectele Asociației județene a nătarilor și pescarilor sa tivi. — Știm că o dată cuceputul lunii octombrie deschis vînătoarea de mist și mai apoi de cerbi. Cezultate s-au înregistrat la ora actuală ? — în ciuda timpului care ne dezavantajează, vînătorii nemțeni au înscris pînă acum pe lista trofeelor un număr de trei mistreți și 4 cerbi din care ultimul, un exemplar splendid, vînat în această săptămână pe teritoriul fondului de vînătoare Cuiejdi — Almaș, a avut o greutate de peste 300 kg. O dată cu răcirea timpului sperăm ca rezultatele să fie mult mai fructuoase. — Ce alte activități se întreprind în această perioadă în cadrul filialei? Sprijiniți de organele de miliție și alți factori ducem o acțiune intensă pentru combaterea braconajului la vînătoare și pescuit. De asemenea, în urma unei hotărîri luate la nivelul conducerii filialei s-a trecut la excluderea membrilor vinători care nu și-au efectuat nici pînă la această dată viza permiselor de vînătoare pe anul 1971, Joi, 28 octombrie 1971 Transportul in comun (Urmare din pagina a II-a) Credem că pregătirile de iarnă ar trebui să preocupe la modul cel mai serios organele interesate în desfășurarea normală a transportului de călători. Ce-i drept, planuri s-au făcut, asigurări se dau. Dan atît pe trasee, cît și la garajul ICPN, constați că lucrurile nu stau atît de bine. Pe platforma Săvinești, și pe diferite alte linii de autobuze, acele alveole, refugii — nu-s nivelate, amenajate. La blocul-turn de pe str. Bicazului, la Foresta, stațiile nu-s încă puse la punct. Șoferii pretind ca pe timpul iernii în stații să se găsească lăzi cu nisip și sare. Și au dreptate, căci atunci cînd e polei, frînele nu sînt totdeauna eficace, mai ales cînd cauciucurile sînt șterse, încă nu există cabine de așteptare la unele capete de linii (Bază, Ocol, Vaduri). Altele (cele de la Școala de șoferi amatori Viișoara, Moara Dumbrava, Biserică, Dărmănești, ICH Viișoara) au fost pur și simplu furate. Cine or fi hoții? De ce aceste cabine nu sunt date în grija cuiva? Vom mai avea sau nu pe timpul iernii gaze de eșapament în autobuze? Ing. Gh. Caia, șeful sectiei transport, promite... dar cu anumite condiții. Nu s-ar putea fără ele? ti Am pornit în raidul nostru cu cîteva sesizări ale călătorilor în buzunar. Am constatat însă pe parcurs că lacunele sînt ceva mai multe. La întoarcere am adus asigurarea că voi fi remediate și că transportul de persoane la Piatra Neamț în anotimpul rece nu va avea da suferit. Ceea ce și dorim. Vremea Vreme schimbătoare și rece cu cerul noros la acoperit. Se vor semnala local precipitații locale temporare și slabe, mai ales sub formă de ploaie. Vînt slab la potrivit din nord-vest. Temperatura aerului se mentina coborîtă. Minimele vor fi cuprinse între — 2 și -1- 2 iar maximele între 1 și 5 grade. i f A « t \ v