Ceahlăul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1276-1352)

1972-05-16 / nr. 1313

Turnu Severin, oraș cu glorioase tradiții istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. Odată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de mașini a țării — Uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin și, împreună cu ei, reprezentanți ai altor localități din județul Mehedinți, au avut bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au venit la acest jubileu tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei. Conducătorii de partid și de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10, elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulțimii. In întîmpinarea conducătorilor de partid și de stat au venit tovarășii Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al PC.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Turnu Severin, primarul municipiului, membrii birourilor comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Sunt prezenți prim-secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R. S. F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. O companie de onoare, formată din militari, din membri ai gărzilor patriotice și al detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul conducătorului partidului și statului nostru, comandantului suprem al forțelor noastre armate, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Se intonează imnul de stat al Republicii Socialiste România. Apoi, tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer, trece în revistă gar (Continuare în pag. a rv-a) I :BI #5i. CENTRALĂ ANUL V., NR. 1.313 MARȚI, 16 MAI 1972 4 pagini — 30 bani municipiul 1850 ani IN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE DE Drobeta - Turnu Severin a sărbătorit seri de atestare documentară și nouă decenii de activitate a Uzinei de vagoane din localitate Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși, Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin : împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor; într-adevăr, sunt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întimpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile in înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie cit și în agricultură, în activitatea politico-educativă ; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5 500 de ani în urmă pe meleaguri existau așezări aceste omenești. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2 000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților ,păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mindriți cu primul pod construit acum aproape 2000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mindriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm in România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența de 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin .(Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Înmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor faptul că poporul român există de venuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul ! (Aplauze puternice, orale , se scandează : „Ceaușescu și poporul"). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare. încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară ; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România. (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialistă. După cum am mai spus și altă dată, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935 ; am cunoscut-o, de asemenea, și în primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizație de nădejde, care și-a făcut în permanență datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cit și în activitatea pentru construcția socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sînt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute prin munca pe care o desfășurați ; se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor, și, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniștii organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît și Uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Con(Continuare In pag. a lla) *7^ IHIáHtpÚftOLLECT/CONFERINȚEI NAȚIONALE Oamenii muncii din industria județului nostru își majorează angajamentele anuale Uzina de fibre sintetice Săvinești In adunarea generală pentru dezbaterea cifrelor de plan, adunare care a avut loc la Uzina de fibre sintetice Săvinești în luna februarie, mai mulți vorbitori au arătat atunci că angajamentul luat în întrecerea socialistă pentru acest an, pe parcurs, datorită aplicării în practică a unui întreg complex de măsuri, va putea fi serios îmbunătățit. Aceasta pentru că rezultatele obținute de uzina săvineșteană de-a lungul a mai multor ani au dovedit o capacitate mărită a întregului colectiv în depistarea și punerea în valoare a o serie de rezerve capabile să ducă la îmbogățirea bilanțului economic. Competența și dăruirea chimiștilor de aici ne-a fost confirmată și de succesele înregistrate în anul precedent, succese care, după cum se știe, au situat uzina în rîndul unităților evidențiate pe ramură. Că muncitorii, tehnicienii și inginerii de aici doresc să se mențină în continuare în fruntea întrecerii, ne-o dovedesc rezultatele consemnate la finele primelor 4 luni din acest an, perioadă în care mulți indicatori au cunoscut importante depășiri. Că aceste depășiri vor fi mult amplificate în vizor ne-a demonstrat-o recenta ședință comună a comitetelor de partid, sindicat și UTC prin care, pe baza unor amănunțite analize, în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R., angajamentele luate în întrecerea socialistă pe acest an au fost mult îmbunătățite. La producția globală, de exemplu, în loc de un spor de 50 milioane lei cît s-a stabilit inițial, s-a hotărît ca acest indicator să fie depășit cu 90.800.000 lei. La producția marfă, de la 25 de milioane lei s-a stabilit un spor de 61.900.000 lei. In mod corespun(Continuare In pag. a llla) La recoltarea și conservarea lucernei sa evităm pierderile cauzate de ploi Asigurarea furajelor necesare, constituie cea mai importantă preocupare în vederea realizării indicatorilor de plan în zootehnie. Intre plantele leguminoase cultivate în acest scop în județul nostru lucerna ocupă primul loc, acesta fiind nutrețul cel mai valoros. In zona noastră, prepararea finului de lucerna întîmpină o serie de dificultăți, legate mai ales de factorii meteorologici, care împiedică uscarea. In condițiile speciale ale acestui început de vară, cu ploi în exces și temperaturi scăzute, folosirea metodelor obișnuite de recoltare și preparare ar duce la înregistrarea unor însemnate pierderi calitative, în mod deosebit la prima roată. Au căzut, începînd cu data de 17 aprilie, peste 100 litri de apă la metru pătrat. De aceea, metoda tradițională de uscare a lucernei în brazde, pe cîmp, trebuie părăsită întrucît , pierderile datorate manipulărilor repetate și deprecierii calitative pot ajunge pînă la 48 la sută. O modalitate nouă și eficientă, larg folosită pe plan mondial, este conservarea plantelor cu umiditate redusă (pălite) sub formă de fin siloz. In comparație cu procesele de uscare și cel de însilozare cunoscute și practicate la noi pînă în prezent, această nouă tehnologie asiging, fig Jîndă 0Ü1I £area unui nutreț de calitate superioară, cea mai ridicată operativitate și economicitate a lucrărilor de conservare. Constă în însilozarea trifolienelor la o umiditate de 50—60 la sută, fără a necesita adaosuri de siguranță. Factorii de umiditate, tasare și izolare sunt astfel dirijați, încît să fie asigurate condiții optime pentru desfășurarea normală proceselor de fermentație favorabile conservării. Silozul astfel obținut se caracterizează printr-o valoare nutritivă ridicată și însușiri organoleptice superioare. Provesdsul se poate aplica lătâxism în toată perioada de vegetație, din primăvară pînă în toamnă. Această tehnologie include toate operațiunile cerute de o bună însilozare: construirea și dezinfectarea silozurilor, recoltarea plantelor în faza optimă de vegetație și, ca element nou, reducerea pînă la 50—60 la sută a umidității masei de prin pălire. Trebuie să însilozat, se aibă în vedere tasarea continuă a straturilor și izolarea masei de furaje de mediul înconjurător. Elementul esențial îl constituie reducerea umidității plantei orc»de la 'ciKS-2 £ țis sută íjjapímentul recoltării pînă la procentul amintit, de 50—60 la sută. Acest lucru se realizează în 10—12 ore în cazul zilelor însorite și în 24—48 ore sau chiar mai mult, în zilele fără soare. Plantele ajunse la stadiul propice însilozării ,răsucite în mănunchi, lasă în palme o cantitate mică de lichid. Recoltarea trifolienelor pentru însilozare trebuie să se facă atunci cînd plantele au circa 25 la sută butoni floreli. Pentru realizarea finului siloz nu sunt necesare construcții speciale. Se folosesc amenajările deja existente în unități— silozuri de suprafață, celule, gropi sau silozuri improvizate la suprafață, din materiale ieftine și ușor de procurat. In cazul folosirii gro(Coabaua K~4tHîag, c Recomandările Direcției generale agricole și ale S.E.A. Secuens întreprinderea mecanică „Ceahlău“ Piatra Neamț Colectivul întreprinderii mecanice „Ceahlău" Piatra Neamț, acordînd atenție deosebită bunei organizări a producției și a muncii, utilizînd mai eficient capacitățile de producție existente, a obținut în perioada care a trecut din acest an rezultate dintre cele mai bune în îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate. Este elocvent faptul că principalii indicatori, producția globală și marfă, în perioada primelor 4 luni au fost depășiți cu 8.214.000 lei și respectiv 6.390.000 lei. De asemenea, nivelul productivității muncii a fost cu 3,2 la sută superior celui planificat. Animat de dorința ca în perioadele ce urmează să obțină succese și mai importante, colectivul întreprinderii, în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului a hotărît să-și majoreze angajamentul asumat în întrecerea pe acest an. Astfel, pe baza analizelor cu privire la posibilitățile existente, I. M. „Ceahlău" Piatra Neamț va realiza un spor de 15 milioane lei la producția globală și 11 milioane lei la producția marfă. O atenție deosebită se va acorda creșterii în continuare a eficienței întregii activități economice. In angajamentul reînnoit se prevede reducerea cu 4 lei a cheltuielilor la 1.000 lei producție marfă, din care 2 lei la cheltuielile materiale. De altfel, pe baza realizărilor de pînă acum se constată o substanțială îmbunătățire a activității economico-financiare acordîndu-se atenția cuvenită gospodăririi raționale a metalului. LilRom" O importantă inițiativă in slujba creșterii eficientei economice: „MINUTE, TONE, LEI...“ Un util schimb de experiență care a avut loc nu demult la I. M. Roman a evidențiat că, în aria de preocupări a organizațiilor de sindicat din această întreprindere, pe un loc central stau eforturile pentru înfăptuirea prevederilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din întreprinderi și centrale industriale și de construcții. Despre o inițiativă din perimetrul acestor preocupări, „Minute, tone, lei", ne vorbește Mihail Bîrzu, președintele comitetului sindicatului pe întreprindere. — In adunările grupelor sindicale de la începutul lunii martie, oamenii muncii din întreprinderea noastră și-au pus cu înalt simț de răspundere întrebarea : ce măsuri trebuie să luăm pentru aplicarea hotărîrilor plenarei UGSR din ianuarie 1972 și a Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din industrie și construcții din februarie 1972? Cum trebuie să muncim pentru a ridica eficiența economică a întreprinderii noastre ? „Mai avem probleme legate de ca- litate, de folosirea timpului de lucru, reducerea rebutului care trebuie rezolvate în timpul cel mai scurt" — a reflectat colectivul de la turnătorie: „putem acționa mai hotărît în direcția îmbunătățirii calității, să ne ocupăm mai serios de întreținerea și exploatarea mașinilor" — se discuta în ședințele grupelor de sindicat din cadrul secției mecanică ușoară. Considerînd că în fața noastră stau sarcini deosebite în acest an, privind realizarea sarcinilor de plan, darea în funcțiune cu mult mai devreme a noii turnătorii cu o mare capacitate anuală și gului începerea asimilării strungarusel, ne-am gîndit că aceste preocupări trebuie să le înmănunchem într-o inițiativă mobilizatoare pentru întregul colectiv. Dînd astfel curs sentimentelor de adîncă responsabilitate, am sprijinit grupa de sindicat mașini unelte din secția turnătorie în organizarea și lansarea inițiativei „Minute, tone, lei". Această inițiativă am subscris-o obiectivului „Creșterea productivității muncii", întrucît îmbunătățirea calității produselor, reducerea consumului de materii prime și materiale, utilizarea integrală a timpului de lucru și a utilajelor se numără printre factorii de bază a acestui indicator, obiective care au stat și pînă în prezent în atenția noastră. După lansarea inițiativei, am luat măsuri ca ea să fie cunoscută și însușită intr-un timp foarte scurt de către întreaga masă de salariați. — Cum ați procedat în această direcție ? — Odată inițiativa Însușită de întreaga grupă de sindicat de unde a pornit, s-a organizat o adunare cu întregul colectiv al secției turnătorie, cu care ocazie inițiativa a fost lansată în cadrul grupelor de la turnătorie, explicîndu-se totodată esența și scopul acestei inițiative. In continuare s-a trecut imediat la tipărirea unei foi volante în care sub titlul „Nici o mașină și nici un utilaj sub randamentul planificat, nici un minut nelucrat", a fost lansată inițial,va, arătîndu-se obiectivele pe care le urmărește, sistemul de evidență și publicitate. — Ce înseamnă această Inițiativă pentru colectivul dv. ? — Contribuie la mobilizarea amplă a întregului colectiv de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari în direcția îmbunătățirii continue a calității produselor, a utilizării integrale a timpului de lucru, a valorificării materiei prime și materialelor, a reducerii cheltuielilor neeconomicoase, în final conduce eficienței economice, la creșterea Minutul, zona, leul, au fost stabiliți ca termeni la care se raportează modul cum își îndeplinesc sarcinile de producție secțiile întreprinderii. Pentru ca întregul colectiv să cunoască în orice moment pe cei ce respectă și obțin rezultate bune în aplicarea inițiativei cît și pe cei certați cu respectarea indicatorilor, stabiliți, la toate secțiile au fost montate panouri după următorul model: Secția MINUTE ; TONE: LEI: „MINUTE, TONE: LEI. Nici o întîrziere, învoire sau lipsă de la program. Nici o mașină și nici un utilaj sub randamentul planificat, nici un minut nelucrat. — Nici un rebut, nici o operație în afara tehnologiei de fabricație. — Economii de metal ,scule, combustibil.— Nici un leu cheltuit neeconomicos. — La al 10-lea muncitor — un inovator. — Reducerea cheltuielilor la 1.0OO lei producție marfă. Luați-le exemplul! Colectivului de popularizare și ținere a evidenței aplicării inițiativei i s-au dat registre pentru urmărirea fiecăruia din cei trei indicatori. In ceea ce privește aspectele pozitive se va urmări fiecare angajat dacă, este bun organizator al lo-Numele și prenumele Nu faceți ca eicului de muncă, dacă produce piese de bună calitate, folosește din plin cele 480 minute, contribuie la reducerea cheltuielilor materiale și productive, întreține în mod e(Continuare în pag. a III-a) Paguba Numele și Eficiența prenumele