Cotidianul, decembrie 1996 (Anul 6, nr. 283-303)

1996-12-03 / nr. 283

TIDIANUL MARȚI • 3 DECEMBRIE 1996 I OPINIA Să nu ne culcăm pe laurii victoriei! N. Burghelea Nu știm prea bine de când datează vorba înțeleaptă “a te culca pe laurii victoriei”, dar știm că această tendință există prea frecvent și este,în ultimă instanță, omenească. Ea este determinată de dorința fiecărui om ca, după zbuciumul luptei, să caute tihna pe care o crede binemeritată. Prea adeseori aceasta duce, însă, la risipirea beneficiului dobândit prin victorie. Nu ne îndoim că noua Putere, care a rezultat după alegerile din noiembrie, va face tot ce îi stă în putință pentru a scoate România din criză. Eșecul guvernării sale ar însemna un prea mare dezastru și nici nu îndrăznim să ne gândim la o asemenea alternativă. Pentru reușită există voință politică și pricepere, I-am ascultat cu mare atenție pe cei care au conceput “Contractul cu România” și cred că ne aflăm în fața unei echipe care gândește gospodărește, în stilul liderilor moderni ai lumii actuale, care au reușit să aducă bunăstarea în țările lor. Pentru reușită nu este suficientă însă numai priceperea. Ne aflăm într-o țară care pentru ieșirea din comunism a înregistrat, în cei șapte ani de la Revoluție, un prim eșec. El s-a datorat rezistenței îndârjite a vechilor structuri de putere. Obsesiile comuniste ale acestora au dominat administrația țării, făcând să întârzie schimbarea atât de necesară. Convingerea acestor oameni că lor li se cuvine totul este atât de înrădăcinată, încât ei continuă să reprezinte o puternică frână în calea progresului. Pentru locuirea acestei teribile maladii sunt necesare măsuri cât se poate de energice. Este oare conștientă noua Putere de acest lucru? Există tendința - și aceasta firească poate - de a ne arăta generoși cu cei învinși. Primul exemplu în acest sens a fost refuzul de a se accepta contestația la candidatura de senator a dlui Ion Iliescu. Fără îndoială că n-ar fi sunat prea frumos ca acestuia să i se bareze calea integral. Prin urmare, este bine că s-a procedat cu îngăduință. Să nu uităm însă că aceasta s-a făcut prin ocolirea prevederilor legale. Să ne punem totuși măcar întrebarea - votul câtorva milioane de oameni poate justifica încălcarea legii? Sigur că în această țară, în care legile au fost batjocorite jumătate de veac, încă o încălcare nu mai contează. Este foarte adevărat dar cu condiția ca ea să fie ultima permisă. Altminteri vor avea pretenții la tratament preferențial toți cei care, ca și fostul președinte, s-au învățat cu încălcarea legii. Să nu ne culcăm deci pe laurii victoriei și să lăsăm ca buruiana să crească în continuare, pentru că ea va năpădi repede ogorul și îl va sufoca. Pentru a se evita un eșec, primul lucru care trebuie realizat este eliberarea hotărîtă a terenului de dăunători. Aplicarea legii trebuie să-și reintre în drepturi și în România. Vinovații care au contribuit la dezastrul țării trebuie pedepsiți în spiritul dreptății. Prin aceasta li se va da șansa de a gusta din plăcerea de a trăi din muncă cinstită. Ei vor trebui să fie scoși din locurile în care se află, de unde pot face rău în continuare. Mai pe român ește spus, trebuie să fie demontată rețeaua mafiotă, de la toate eșaloanele, care poate anihila orice inițiativă. PDSR va putea deveni un partid util stând în opoziție. Așa cum spunea chiar dl Iliescu, el se va purifica prin demisiile care au apărut, din abundență, după pierderea puterii. Pleacă astăzi din acest partid toți cei care au aderat la el pentru a obține beneficii. Există, oare, acolo oameni cinstiți care doresc binele țării? Dacă da, acest lucru se va vedea acum. Liderii lui promit să facă o opoziție constructivă. Prezența lor în Parlament este oricum utilă, pentru că ne va aminti constant ce nu trebuie să mai facem. Și oricât de nedrepte ar fi criticile lor, ele vor ajuta noua Putere să evite greșelile. PSDR dorește marea cu sarea Partidul Social Democrat Român, formațiune politică aliată cu Partidul Democrat în cadrul USD, are nominalizate câte două persoane pentru posturile de secretari de stat, la toate ministerele, au dezvăluit agenției INFOMEDIA surse din conducerea acestei formațiuni politice. Partidul, au mai spus sursele, vizează în primul rând posturi de secretari de stat la ministerele Muncii și Protecției Sociale, Turismului, Tineretului și Privatizării. Negocierile se speră că vor fi încheiate până la sfârșitul săptămânii, au mai declarat sursele, care au precizat că speră să obțină cât de cât o “proporționalitate” a posturilor de secretari de stat, față de ponderea partidului în cadrul USD, în legătură cu destrămarea UNC în alegerile generale din noiembrie, Ioan Pop De Popa, prim-vicepreședinte al PUR și fost candidat la Președinție al acestei alianțe a declarat: "Eșecul nu aparține nici alianței, nici PUR. PDAR este cel care a rupt această alianță. Dacă PUR candida singur în actualele alegeri, sunt sigur că am fi obținut rezultate mai bune". Precum se știe, partidul lui Victor Surdu, PDAR, a hotărît retragerea din INC. (INFOMEDIA) CDR a cedat ieri șantajului pedeseriștilor PDSR a obținut ieri prima victorie în Parlament, reușind să primească două posturi de vicepreședinte în Biroul Permanent al Camerei Deputaților, pentru două din cele opt sesiuni ale Legislativului. Săptămâna trecută, la negocierile pentru împărțirea funcțiilor din Birou, majoritatea nu a fost de acord cu cererea PDSR, ceea ce a dus la refuzul fostului partid de guvernământ și al aliaților acestuia de a-și determina reprezentanții în forul de conducere al Camerei. Biroul s-a constituit totuși, atunci, prin vot legal, iar cele cinci locuri care reveneau Opoziției au rămas vacante. Negocierile au continuat însă sâmbătă și ieri și actuala majoritate a acceptat să cedeze postul de vicepreședinte pentru PDSR. Astfel, acesta va avea două sesiuni, doi vicepreședinți în locul PNL și USD, PRM câte un chestor, șase sesiuni, iar PUNR, un secretar timp de trei sesiuni și un chestor alte trei sesiuni, de-a lungul celor patru ani de legislatură. Pentru această sesiune a rămas grila prezentată inițial: PNȚCD - un post de președinte, unul de vicepreședinte, unul de secretar și un post de chestor, PDSR - un vicepreședinte, un secretar și un chestor, PNL - un vicepreședinte, USD - un vicepreședinte și un chestor, UDMR - un secretar, urmând ca sesiunea viitoare să înceapă noi negocieri pentru redistribuirea funcțiilor. PDSR i-a propus pe Adrian Năstase pentru postul de vicepreședinte, pe Miron Mitrea pentru cel de secretar și pe Acsinte Gaspar pentru funcția de chestor, Ioan Gavra va fi secretarul Camerei din partea PUNR și Corneliu Ciontu, chestor din partea PRM. Surse din CDR au declarat că președintele Emil Constantinescu a fost cel care a intervenit în negocieri, cerând parlamentarilor majorității să ajungă cu PDSR la o formulă de compromis. CDR a cedat astfel șantajului PDSR care a amenințat că va întârzia constituirea comisiilor permanente și, implicit, validarea noilor miniștri. Aplauze pentru Emil Constantinescu, care a depus jurământul în fața Parlamentului Ralucastroe Brumariu Aspecte de la ședința comună solemnă a celor două noi Camere / Fotografii: Răzvan Vălcăneanțu Negocieri pentru comisii la Senat Negocierile dintre grupurile parlamentare privind nominalizarea președinților comisiilor permanente ale Senatului și a membrilor acestora sunt în curs. în urma discuțiilor de săptămâna trecută s-a stabilit ca PNȚCD să-i revină Comisia juridică și Comisia de apărare, ordine publică și siguranță națională, iar PNL Comisia de cultură, artă și mass-media și Comisia economică. Comisia de buget, finanțe și bănci va aparține PD, iar Comisiile de privatizare și externă - PDSR. UDMR a primit Comisia de muncă, protecție socială și problemele șomajului, PUNR, administrație publică locală, iar PRM, Comisia pentru apărarea drepturilor omului. Plenul Senatului a votat ieri numărul comisiilor și a membrilor acestora, fiind menținută schema din legislatura trecută. Eventualele modificări vor fi făcute în ședința de astăzi. în acest sens, senatorul UDMR, György Frunda, a propus înființarea unei noi Comisii pentru integrarea europeană și reprezentare în Consiliul Europei, iar Marcian Bleahu, a unei comisii de dezvoltare durabil și ecologic. Sugestia senatorului Varujan Vosganian de modificare a numelui Comisiei de buget în acela de buget, finanțe și bănci a fost acceptată. Negocierile se reiau în această dimineață, urmând ca în ședința de după-amiază să se prezinte plenului spre aprobare componența nominală a fiecărei comisii. Roxana Stancu și Marian Sultănoiu Emil Constantinescu despre consultările cu partidele extraparlamentare A fost îndeplinită o obligație a președintelui, aceea de a asculta pe toți cei care au obținut o parte, cât de mică, din voturile cetățenilor României, a declarat președintele României, dl Emil Constantinescu, la finalul rundei de consultări pe care a avut-o sâmbătă, cu unele partide extraparlamentare. Președintele Constantinescu a mai spus că a informat liderii acestor partide despre stadiul constituirii Guvernului și despre concepția programului de guvernare. El a mai afirmat că vor fi cooptați specialiști din aceste partide pentru a participa la actul de guvernare, deoarece în acest moment țara are nevoie de atragerea tuturor competențelor. Partidele extraparlamentare au un număr important de reprezentanți la nivelul administrației publice locale și, având în vedere promisiunea făcută de actuala majoritate parlamentară, aceea de a elabora cât mai repede Legea bugetelor locale și a patrimoniului, consultarea cu aceste formațiuni politice, care vor avea la dispoziție prin efectul acestei legi importante mijloace financiare, este cu atât mai necesară. Emil Constantinescu a precizat, răspunzând unei întrebări, că seria de consultări cu partidele extraparlamentare nu s-a încheiat și că săptămâna viitoare sunt preconizate întâlniri și cu alte formațiuni politice, cum ar fi Partidul Socialist și Partidul Socialist al Muncii. (Rompres) Ion Iliescu a avut ieri, la sediul Senatului, o întâlnire cu parlamentarii PDSR implicați în scandalul din organizația Iași. El și-a asumat rolul de mediator și, pentru liniștea partidului, a decis că ambele tabere sunt vinovate. Aripa “Mugurel Vintilă" a fost mustrată că, fără a discuta cu loan Solcanu, a făcut publice acuzațiile împotriva acestuia. Ioan Solcanu a fost la rândul lui certat de Ion Iliescu că nu a consultat conducerea partidului și a trecut la represalii, excluzându-i din organizație pe cei care l-au contestat. (M.S.) SLRT, se adresează președintelui țării nou ales într-un mesaj adresat personal președintelui Emil Constantinescu, trimis și la domiciliul acestuia, și remis spre difuzare agenției INFOMEDIA, domnul Dumitru Iuga, președintele Sindicatului Liber din Radio și Televiziune, adresează șefului statului apelul de a interveni și a veghea pentru numirea Consiliului de Administrație al Societății Române de Televiziune, prevăzută de Legea nr 41/1994. "S-au împlinit în aceste zile doi ani și trei luni de la data când trebuia să fie numit Consiliul de Administrație. Cauzele întârzierii sunt lipsa de voință politică, în acest sens, dovedită de fosta majoritate parlamentară și de fostul șef al statului”, se arată în comunicat. Liderul SLRTv îi atribuie președintelui Emil Constantinescu misiunea de a veghea ca prevederile Legii nr. 41/1994 să fie aplicate fără întârziere în Societatea Română de Televiziune. Pentru a preveni adoptarea unei soluții ilegale, SLRTv invocă articolele 51 și 114 din Constituția României. Conform articolului 51, “Respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie”. SLRTv consideră că autoritatea publică împuternicită să pună în aplicare o lege, dar care nu își îndeplinește această datorie, încalcă prevederile acestui articol. Art. 114 prevede că “Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice”. Deoarece Legea nr. 4/1994 este o lege organică, Guvernul României nu se poate implica în numirea unei conduceri interimare în Societatea Română de Televiziune. “Soluționarea problemei intrării în legalitate a Societății Române de Televiziune se poate face numai prin finalizarea, în cel mai scurt timp posibil, a procedurilor prevăzute de Legea nr. 41/1994. Vă rugăm, domnule președinte, să interveniți, folosindu-vă de prerogativele ce vă revin ca șef al statului, dar și de gândul bun și onestitatea dvs., în care noi credem, pentru intrarea neîntârziată în legalitate a televiziunii naționale”, se mai afirmă în mesajul SLRTv adresat de 1 Decembrie, Ziua Națională a României, președintelui Emil Constantinescu. (INFOMEDIA) Ion Iliescu afirmă că în cadrul PDSR vor fi operate schimbări, inclusiv la vârf Vineri, 29 noiembrie 1996, a avut loc ședința Delegației Permanente a PDSR la care au participat Petre Ninosu, ministru pentru relația cu Parlamentul, Viorel Hrebenciuc, secretar al Biroului Executiv Central, Octav Cosmâncă, secretar de stat, șeful Departamentului pentru Administrație Publică Locală, Emil Dima, președintele FPS, Victor Mihu, director general FPS, Ovidiu Șincai, director al campaniei electorale, și Gheorghe Pleșa, de la Departamentul Resurse Umane. Ion Iliescu a declarat agenției INFOMEDIA, după lucrări, că “vor fi, în mod sigur, operate modificări la vârf. Revin la matcă. Obiectivele programatice de la momentul FSN, pe care l-am fondat, sunt cele pe care le-a proclamat Revoluția. Menținem un spirit militant, mai ales în condițiile actuale, când PDSR este în opoziție. Partidul este obligat să-și revizuiască programul”. Iliescu a mai afirmat că era necesar “să cunoaștem și această fațetă, alternanța la putere. PDSR este cel mai puternic partid din opoziție. Sigur că vor fi schimbări și la vârf, dar analiza presupune locul și rolul ei în opoziție și de la vârf în jos”. “Ion Iliescu a devenit membru al PDSR și al Delegației Permanente”, se precizează în Apelul Delegației Permanente al acestei formațiuni politice, întocmit în cadrul lucrărilor ședinței. “Alegerile din toamna acestui an au avut ca rezultat un nou raport de forțe în viața politică, PDSR rămânând principalul partid al țării și principala forță de opoziție într-un Parlament cu mai puțină libertate pentru negocieri și alianțe”, se arată în document. “PDSR se află în situația de a reprezenta, în Parlament, întreaga stângă, pentru a echilibra sistemul politic și pentru a controla și modera acțiunile partidelor de dreapta ajunse la guvernare. Probabil că există oportuniști care vor părăsi partidul, crezând că vor beneficia de avantaje din partea noii Puteri. (INFOMEDIA) Ultima oră Surse din PDSR ne-au informat că timp de patru ore, luni seara, a avut loc o întrevedere privată între Ion Iliescu și taberele aflate în conflict la Iași. S-a decis ca filiala județeană moldavă să fie reorganizată. Ion Solcanu se va retrage, iar contestatarii săi care au fost demiși de către acesta , printre ei și deputatul Dumitru Vintilă - vor fi repuși în drepturi. (Lucian Gheorghiu) I aMNHHMMH De ce Petru La prima vedere, victoria rusofilului Lucinski în alegerile de la Chișinău apare ca un dezastru de ambele părți ale Prutului. Bucureștiul, eliberat de oamenii politici legați (parte) nu numai sufletește de Moscova, și Chișinăul, condus de un rusofil notoriu, fac - la prima vedere imposibilă ecuația revenirii Basarabiei la “patria mumă”. Lucrurile nu stau chiar așa, dacă le privim în perspectivă. Și aceasta, pentru că Moscova crede (știe) mai mult în reunificare decât Bucureștiul. Siegur, dacă ar fi câștigat alegerile, ar fi pus capăt “independenței” Transnistriei. Cum orice proces este ireversibil, inevitabila reunificare a Basarabiei cu România ar fi însemnat pierderea de către Rusia a unui vital cap de pod, a unei baze strategice, care este Transnistria. O Transnistrie înglobată în România ar însemna un “flanc” descoperit al rușilor între o Ucraină obraznică și o Europă unită (aici intrând cu șanse și România în urma “debarcării” lui Iliescu). Pentru a păstra Transnistria era nevoie de un rusofil la Chișinău. Lucinski va acorda Transnistriei un statut de cvasitotală independență, în momentul revenirii Basarabiei în cadrul României, Transnistria va rămâne pe loc și vă constitui acel bastion, “fort” de care Rusia are nevoie vitală. Aceasta este “cheia” victoriei lui Lucinski la Chișinău. Evident o victorie gândită și facilitată de interrelațiile dintre serviciile secrete, atât cele din zonă, dar și cele ale marilor puteri, care veghează și hotărăsc configurațiile geo-politice. Argumentul “amestecului” serviciilor secrete este ușor de dedus, dacă ne gândim că nu numai fraudele de la urne ci, mai ales, votul unei părți însemnate a românilor din Basarabia au condus la victoria lui Lucinski. Și, să nu uităm, un șef de stat care deține o vreme îndelungată puterea nu poate fi înfrânt cel puțin în țările în care instituțiile democratice nu sunt consolidate fără sprijinul discret al serviciilor secrete. Pentru București, semnalul victoriei lui Lucinski este clar, reunificarea este posibilă. Aceasta, chiar dacă, în campania sa, noul lider de la Chișinău a folosit reunificarea pe post de “bau-bau”. Repet, nu omul decide, ci umbra sa (a se citi serviciul secret). Lucian Gheorghiu a câștigat un rusofil cu Lucinski la Chișinău? Primele reacții scrutinului din într-o declarație remisă iemi presei, dl Petre Roman, președintele Senatului, arăta că a înregistrat cu satisfacție desfășurarea procesului democratic de alegere a președintelui în Republica Moldova, “sora noastră de neam și țară”, care a demostrat “voința cetățenilor de a se integra spațiului european democratic”. Petre Roman este de părere că primele declarații ale lui Petru Lucinski, noul președinte ales al Moldovei, încurajează ideea unei apropieri și a întăririi relațiilor dintre cele două state românești. Dl Roman își exprima de asemenea, convingerea că integrarea economică a Republicii Moldova în spațiul european - în primul rând al Uniunii Europene -, și în mod deosebit cu economia românească, reprezintă o soluție pe termen lung pentru rezolvarea numeroaselor și dificilelor probleme cu care se confruntă populația Moldovei. (Marian Sultănoiu și Roxana Stancu) Iftene Pop - deputat PNȚCD - specialist în probleme internaționale: “Aparent, Lucinski este mai prerus decât Snegur. Dar să nu uităm că în 1918, Ion I. Inculeț a fost trimis în Basarabia de către noua putere bolșevică de la Petrograd, pentru a o bolșeviza. Și Ion I. Inculeț este acela care a contribuit decisiv la reunificarea Basarabiei cu patria-mamă. Pe de altă parte, este cazul ca noua Putere care a câștigat alegerile în România să elimine echivocul de până în prezent, care a caracterizat atitudinea vechii Puteri în privința dreptului inalienabil și imprescriptibil al națiunii române la reunificare. Această clarificare nu este numai o chestiune de natură juridică, ci și una politică”. (L.G.) la rezultatul Basarabia Generalul Dumitru Cioflină despre vizita la Bruxelles La revenirea, vineri seară, de la Bruxelles, generalul de corp de armată Dumitru Cioflină, șeful Statului Major General al Armatei, a declarat că ,a avut o primă rundă de convorbiri, desfășurate în maniera “16 + 1”, unde a avut prilejul să prezinte stadiul reformei pe care armata română o parcurge. în urma unei întrevederi anterioare vizitei la Bruxelles, cu președintele ales al României, Emil Constantinescu, și primul ministru Victor Ciorbea, generalul Cioflină primise mandatul noii puteri politice de a-i asigura pe responsabilii NATO de dorința României în ceea ce privește continuarea procesului reformator al structurilor militare românești. De altfel, și oficialii Pactului Nord-Atlantic s-au arătat preocupați de profunzimea acestei reforme, de eforturile accelerate ale României de intregrare în structurile nord-atlantice, precum și de problemele legate de profesionalizarea armatei, înzestrarea și susținerea economică a organismului militar. Totodată, generalul Cioflină a anunțat că, în ultima parte a lunii septembrie a anului viitor, România va găzdui cel mai mare exercițiu militar, “Cooperative Determination ‘97”, care vizează cooperarea în domeniul trupelor de uscat. Prima conferință preinițială de planificare a acestui exercițiu va avea loc pe 15-16 decembrie a.c. în altă ordine de idei, Dumitru Cioflină a precizat că NATO trece în momentul de față printr-un proces de reorganizare internă, din cele 65 de comandamente multinaționale urmând să rămână până în primăvară mai puțin de jumătate. Din această perspectivă, a restructurării pactului, Cioflină nu crede că în primăvară “va fi foarte limpede” pentru NATO “cine intră în primul val sau nu”. în cadrul discuțiilor, Cioflină s-a pronunțat pentru o implicare mai largă a factorului politic la luarea deciziilor în cadrul alianței. Segmentul politic, aprecia șeful Statului Major General al Armatei, îngreunează, în multe cazuri, luarea deciziilor militare, fapt constatat, de altfel, și de partenerii occidentali. Pentru a “contracara” această situație, România resimte nevoia ca “civilii”, fie din MApN, fie din alte compartimente guvernamentale, să fie “școliți”, pentru a avea o pregătire adecvată în vederea implicării lor în procesul de decizie (Rompres) politică militară. Astăzi se stabilesc comisiile Camerei Deputaților în ședința plenului de astăzi, vor fi stabilite comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților. Negocierile pentru repartizarea pe grupuri parlamentare a conducerilor acestor comisii au durat până ieri seara târziu. Din informațiile pe care le deținem, PNȚCD va avea șefia a patru comisii (juridică, de disciplină și imunități, Apărare, ordine publică și siguranță națională, Politică externă și încă una ce urmează a se stabili în dimineața acestei zile). Tot patru comisii va conduce PDSR, în total ,la Camera Deputaților vor funcționa 14 comisii de specialitate. (Lucian Gheorghiu) Snegur a pregătit victoria lui Lucinski (urmare din pagina 1) Rep.: Credeți că Petru Lucinski va face o cerere de aderare a Moldovei la Federația Rusă? Dacă vreți să faceți referiri asupra viitoarelor relații dintre Moldova și Federație. M.D.: Eu nu știu cum vă puteți formula dvs. această întrebare. De ce? Cine a mai făcut cerere de aderare, în afară de Belarus? Lucinski nu se vrea un Lukașenko. Lucinski se vrea un Kwasnievski, în intimitatea lui. El vrea să fie un Brazauskas. El este pentru statalitate, reprezintă acele forțe care nu vor anihilarea Republicii Moldova. Nu este unionist, nu vrea unirea cu România, dar nicidecum lichidarea Republicii Moldova. Rep.: După aflarea primelor rezultate, dl Lucinski a declarat, se pare, că “aceia care doresc să vorbească românește, să o facă în dreapta Prutului"... M.D.: Nu-i adevărat! Hai să nu insinuăm! Eu acum am vorbit cu Chișinăul și dl Lucinski este prea inteligent ca să-și permită așa ceva. Cum poate să spună așa ceva, când el vorbește românește și chiar foarte bine? Este român, dintr-un sat vecin cu Snegur, din Rădulenii Vechi, iar Snegur, din Trifănești, în același raion. Nu putea să spună Lucinski așa ceva. Rep Care va fi situația Transnistriei? M.D.: Eu bănuiesc că Transnistria nu vrea să se integreze, chiar și cu Lucinschi. Unicul lucru care îl putem obține, poate eliberarea ostatecilor politici, în frunte cu Ilie Ilașcuc, și asta i-ar fortifica, din punct de vedere umanitar, poziția lui Lucinski. Ar putea o integrare economică, dar nu cred că forțele din Transnistria ar accepta să se integreze numai pentru că a învins Lucinski. De altfel, în Transnistria nu s-a votat pentru Lucinski, s-a votat pentru Snegur. Moscova crede mai mult în reintrenirea și unirea Basarabiei cu România decât cei de la Tiraspolari de la Chișinău. (Cristian Răuțu)