Cotidianul, aprilie 1998 (Anul 8, nr. 75-94)

1998-04-25 / nr. 94

Cotidianul în materie de avangardism vestimentar, bulgarii sunt campioni în sud-estul Europei. La Palatul Culturii din Sofia s-a desfășurat ieri un inedit spectacol de haute-couture susținut de creatoare Milena Angelova Foto: Reuters . Și bulgarii ne-au luat-o înainte 10 porunci pentru succesul unei femei Deși se spune că e foarte greu să-l ții pe cel de lângă tine alături, nu uita că totul e posibil, dar nimic nu-i ușor. Iată câteva din poruncile pe care un psiholog olandez le-a „dezvăluit“ femeilor pentru ca acestea să aibă succes într-o relație: . 1 . Fii romantică și sensibilă doar atunci când e cazul. 2. Nu-l face niciodată să creadă că ești la discreția lui. 3. Intrigă-l și fă-l curios. Atunci când vorbiți despre iubire, mai lasă frazele suspendate în aer. 4. Nu manifesta față de el tendințe posesive. 5. Nu te grăbi să-i spui că nu poți trăi fără el. 6. Păstrează-ți întotdeauna o aură de mister. 7. încearcă să reții tot ce-l impresionează, iar până la proxima întâlnire pune-te la punct cu subiectele lui preferate. 8. Nu încerca vreodată să-i provoci mila, sperând că astfel vei ajunge la rezultatul mult dorit. 9. Ingrijește-te! O țipă „strong“ îl va face să fie cu ochii pe tine. 10. Nu încerca inutil să-i schimbi obișnuințele. (Costi Neacșu) ♦ SÂMBĂTĂ-DUMINICĂ • 25-26 APRILIE 1998 Imm mm PAGINA , în ultimii opt ani, piața româneasă de confecții și tricotaje a resimțit, din plin, efectele recesiunii generale a economiei. Importurile aduse, în general de proastă calitate, au lovit în cei mai mulți producători de profil, care nu au reușit, prin politici clare de marketing și promovare, să țină piept concurenței. Pe lângă recesiunea internă, industria textilă din România a mai fost lovită și de pierderea principalei piețe de desfacere — CAER. Efectul imediat a fost scăderea producției cu 70% față de valoarea din 1989. Reorientarea desfacerii produselor proprii a fost singura cale de supraviețuire. Iar dacă țările din spațiul ex-sovietic au pus condiții tot mai grele părții române, Vestul a devenit o soluție acceptată. Până în 1989, România expedia produse textile în Uniunea Europeană, reprezentând 30% din valoarea totală a exporturilor, iar astăzi cifra aproape că s-a triplat. Acest lucru a fost posibil datorită conlucrării în sistemul lohn. Contractul de lohn prevede obligația firmelor românești de a executa produse vestimentare cu materie primă și tipare din import. Cu alte cuvinte, doar manopera aparține părții române. Cu nevoile relativ reduse de capital și cu o forță de muncă disponibilă mare, întreprinderile autohtone au fost capabile să compenseze scăderea vânzărilor pe piețele proprii printr-o creștere dinamică a muncii în forma subcontractuală. Mircea Crețu, directorul firmei Micro Stil, care lucrează în sistem lohn cu o companie olandeză, crede că lohn-ul ar fi singura soluție pentru supraviețuirea firmelor românești: „Pe piața internă se vinde foarte puțin, deoarece românii încă preferă să cumpere haine la kilogram, care se fac prin tot Orientul, iar lohn-ul îți asigură ție, ca producător, exportul, ieșirea pe o piață vestică sub o etichetă de renume. Sigur că îți pare rău când vezi produsul tău la un magazin din München, spre exemplu, la un preț de nouă ori mai mare decât î-ai vândut tutlui, dar altă soluție nu se prea întrezărește deocamdată“. Dezavantajul major al unei astfel de operațiuni rezidă din diminuarea producției de țesături și materii prime autohtone care, din cauza netehnologizării, nu pot concura încă cu materialele din import. în celelalte țări ale Europei de Est, John-ul a apărut de mai mulți ani, însă la noi se află în stare incipientă. Cum însă, în țările semnatare ale acordului de la Visegrad (Cehia, Polonia, Slovacia și Ungaria), salariile au început să crească, producătorii vestici și-au îndreptat atenția către țări cu mână de lucru mai ieftină, situate mai la est. Și iată de ce, în ultimul an, România a devenit brusc interesantă. S-au creat firme mixte (de exemplu, Franco Focșani - GB Pedrini, din Italia) sau s-a lucrat direct în sistem lohn (Faberrom București, de pildă). Cert este că România a ajuns un imens atelier de croitorie, întocmai ca țările Orientului Mijlociu, pentru marii producători vestici. Aceștia produc ieftin în România și vând scump și cu mult succes în Uniunea Europeană. S-a discutat mult despre neadmiterea noastră cu drepturi depline în UE și s-a încercat să se găsească o serie de cauze ale insuccesului. Una dintre acestea ar fi amenințarea pe care industria noastră o poate constitui pentru marile concerne din Uniune. Nu-i mai bine să faci lobby la Bruxelles pentru ca România să rămână acolo unde e, decât să pierzi o piață a forței de muncă extraordinară? Cam așa gândesc responsabilii marilor concerne textile și se pare că, deocamdată, au succes. Costi Neacșu România a devenit un atelier de croitorie pentru casele de modă occidentale Sănătatea este influențată și de culori Culorile exercită o influență considerabilă asupra psihicului și comportamentului uman, deoarece fiecare culoare provoacă în creier o reacție deosebită. Astfel, verdele este considerat calmant și odihnitor. Roșul are efecte benefice asupra sistemului nervos, stimulând circulația sângelui și creând o ambianță optimistă. Oranjul este tonifiant pentru ficat, violetul stimulează somnul, iar lumina albă crește tonusul organelor interne, producând în intimitatea țesuturilor curenți electrici. Galbenul dinamitează, albastrul are efect sedativ, iar rozul este calmant. Chiar și la animale s-au observat reacții diferite în funcție de culori: de exemplu, albinele vizitează mai mult plantele albastre, taurii sunt excitați la vederea culorii roșii. Mediul uman trebuie, așadar, „să fie tapetat“ cu nuanțe potrivite; albul se consideră că nu este o culoare potrivită pentru pereții locului de muncă, deoarece scade ritmul activității profesionale; în locul lui e de preferat oranjul sau galbenul, în saloanele spitalelor și, mai nou, în vestimentația personalului medical predomină culorile sedative și calde, care creează o ambianță necesară calmării durerilor. (C.N.) Tsunami sau valurile seismice ale mării Misterioasele cutremure din interiorul pământului i-au tulburat pe oameni din timpurile străvechi și multe civilizații au creat mituri pentru a explica huruielile ce se auzeau în timpul cutremurelor. O legendă japoneză atribuie huruielile cutremurelor unui pește-pisică ce locuiește în fundul pământului. Oamenii speriați se roagă unui „zeu al cutremurelor“ care încearcă să imobilizeze peștele cu o piatră uriașă. Ca și cum oroarea cutremurelor n-ar fi de ajuns, Japonia trebuie, de asemenea, să înfrunte și o altă forță a naturii de-a dreptul înfricoșătoare - tsunami sau valurile seismice - care pot străbate oceanele cu viteza avioanelor și să ridice pereți de apă mai înalți de 100 de picioare. Ele apar datorită cutremurelor, erupțiilor vulcanice și exploziilor provocate de om lângă sau sub spate, care fac ca undele de apă să se ridice ca atunci când sunt provocate de un bolovan care a fost aruncat într-un bazin și apar în exterior cercuri largi de valuri. Distanța de la un val la altul se ridică la 100 de mile, iar valurile au numai câteva picioare înălțime pe marea deschisă, astfel încât ele nu pot fi observate de vapoare sau avioane, într-o apă adâncă tsunami poate avea o viteză mai mare de 500 mile pe oră. Cel mai purtător de moarte tsunami înregistrat vreodată s-a datorat erupției vulcanului Krakatoa în 1883. într-o serie de explozii imense, această insulă vulcanică dintre Java și Sumatra, a azvârlit 5 mile de rocă și aluviuni, mici particule au fost suflate la o înălțime de 50 de mile și au gravitat luni de zile în jurul pământului. Pe insulă viața a fost nimicită, 36.000 de oameni au pierit numai în Java și Sumatra. Tsunami din Pacific și Oceanul Indian a atins înălțimea de 120 de picioare. Cel mai mare tsunami, înregistrat în America de Sud și provocat de un cutremur cu o magnitudine de 8,5 grade pe scara Richter, în Chile, a traversat Pacificul și a lovit Japonia, cauzând moartea a 131 de persoane. Ceea ce îl face mai tragic este că seismologii din întreaga lume au detectat acest cutremur, din 1960 în Chile, în câteva minute, dar din motive nefondate comunitățile de pe coasta Japoniei nu au fost evacuate. Chiar cu o viteză de 500 mile/h, valurile aveau nevoie de 22 de ore ca să traverseze Pacificul, suficient timp pentru a preveni populația. Deoarece alt tsunami din America de Sud a afectat rareori Japonia, nimeni nu s-a așteptat ca acesta să fie atât de puternic, afirmă autoritățile japoneze. Un alt tsunami, care a avut loc în anul 1771, a sfâșiat masive de corali care cântăreau 750 t din recifurile de lângă insulele Japoniei - Ryukyu și le-a azvârlit pe țărm la câteva mile depărtare, unde se află și în prezent. Valul principal, apreciat ca având 250 de picioare înălțime, a ucis 11.000 de oameni în insulele Yaeyama. O metodă de a preveni tsunami este de a prezice cutremurul care îl provoacă, singurul obstacol rămânând însă în neputința de a prezice cu exactitate faza de început a acestui cutremur și localizarea lui exactă. Recent, prin intermediul geo-sateliților meteorologici, s-a descoperit că un factor deosebit îl constituie uriașe cantități de aer cald sau apă, cunoscut în lumea științifică sub numele de fenomenul meteo planetar El Nino. Augustin Blănaru Pe data de 1 mai se lansează parfumul Adidas în ediție specială Bărbații vor mirosi 3a mușchi de stejar începând cu 1 mai, compania „Coty Cosmetics“ va lansa pe piața românească o nouă gamă Adidas: „Special Edition“. Apărută în urmă cu două săptămâni în Statele Unite ale Americii, parfumurile Adidas au apărut datorită apropierii Campionatului Mondial de Fotbal. Prețurile de desfacere pe piața românească încep de la 74 mii (apă de toaletă), putând depăși suta de mii. Gama Adidas cuprinde parfum, apă de toaletă, gel de duș și deodorant. Adidas „Special Edition“ este un parfum fresh și foarte tonic. Prospețimea sa aromatică dată de salvie, lavandă și chiparos este subliniată de notele de bergamotă și ananas. Persistența parfumului se datorează aromelor lemnului de santal, cedru, ca și a mușchiului de stejar. Este de așteptat ca și alte firme importante producătoare de cosmetice să lanseze cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal din Franța noi parfumuri în ediție limitată. (C.N.) Moby face film Extravagantul american Moby (cunoscut de noi mai ales datorită albumelor sale techno lansate de Roton și concertului de la Sala Polivalentă) și-a descoperit ca nouă pasiune filmul. După albumul „I Like To Score“ - o selecție a pieselor sale care au figurat în coloana sonoră a mai multor filme Moby și-a propus să se implice direct în realizarea producțiilor cinematografice. Primul pas a fost făcut o dată cu începerea filmărilor la „Porno“, pentru care Moby este producător executiv și, bineînțeles, compune muzica. „Frații Marx îl întâlnesc pe Clerks, care îl întâlnesc pe Repo Mar, care îl întâlnește pe Marcel Duchamp“ - descrie el genul de comedie pentru a care a optat, împreună cu regizorul Paul Yates, în rest... dame pentru prins sfârcuri, maimuțe obsedate sexual, numere de dans. Moby este deja stresat de imensele cheltuieli, lucru firesc având în vedere faptul că oricare dintre protagoniști (deși nu e vorba de actori) este plătit cu 50 de dolari pe zi. Moby nu apare în film, în schimb li s-a propus această onoare celor de la „Aerosmith“, care au refuzat... din lipsă de timp. Cu siguranță, aceasta nu e cea mai mare trăsnaie a lui Moby. Richard Hall, pe numele lui cel adevărat, a fost crescut într-o atmosferă hippy, de care s-a simțit mereu străin. A învățat să cânte la chitară în copilărie, a devenit D.J. la tinerețe, îndreptându-se apoi spre trupe de metale grele, alături de care a concertat. La maturitate a ajuns, se pare, la vârsta de 25 de ani, când a optat pentru techno și a intrat în Top 10 cu single-ul „Go“, ce are la bază tema din „Twin Peaks“. După ce a dobândit succesul (albume importante „Everything In Wrong“, 1995, „Animal Rights“, 1996), și-a dat seama că abstinența e stilul de viață potrivit și a devenit generos, ajutându-i pe copiii bolnavi de SIDA. De la o ființă atât de contradictorie nu putem aștepta decât o realizare pe măsură, chiar dacă e vorba de domeniul cinematografic. Este de așteptat ca „Porno“ să aibă premiera în această iarnă. (Gabriela David) Artiști români pe scenele lumii Juriul Salonului Internațional de Artă Contemporană „Ces inconnes celèbres”, organizat la Paris de către Academia artiștilor din Europa Centrală, a acordat premiul pentru sculptură artistului Laurențiu Mogoșanu. La salon au mai participat Mariana Papară, Dacian Andoni, Didona Saffar cu pictură, Cristina Passima cu grafică, Gheorghe Gogescu cu tapiserie și Marcela Afendulis cu sculptură. • La Purcell Room din Complexul londonez South Bank a avut loc concertul de Paști a cvartetului Belcea cu lucrarea „Cele șapte cuvinte rostite de Mântuitor pe cruce“ de Haydn. • Teatrul de tineret „Ariel“ din Râmnicu Vâlcea a prezentat spectacolele „Scena pentru patru“ de Eugen Ionescu și „Caragiale non-stop“, pe scena Theatro Technis din Londra. • La Galeriile Naționale de Artă de la Islamabad a avut loc spectacolul „Music and poetry of Romania and Pakistan“, organizat de Consiliul Național al Artelor din Pakistan cu sprijinul Ambasadei României; • Accademia di Romania a organizat la Capela ortodoxă „ Sfântul Ioan Casian” din Roma două concerte de muzică sacră, susținute de corul „Cantata melodica“ din Cluj - Napoca, cu titlul Cântări de Paști. (A.B.) CONCURS VIOREX ♦ CONCURS VIOREX VIOREX satisfacția visului împlinit! Puteți câștiga unul din premiile oferite de Viorex dacă ne răspundeți corect la următoarea întrebare: „Care a fost ultimul creator prezentat în pagina Style Club din Cotidianul?“ Viorex este primul producător particular de jeans din România care își propune promovarea liniei clasice în domeniu, având ca bază perioada anilor 1926-1960, corespunzând celor mai înalte exigențe de calitate și execuție tehnică. Viorex - str. Fabricii nr. 47, zona Politehnicii, sector 6, București, tel.: 410.60.20/151, telefax. 1.40.99, 411.24.61. Așteptăm răspunsurile voastre împreună cu datele de identificare până pe 10 mai, pe adresa ziarului Cotidianul. Blitz științific Oamenii si delfinii . Recent în Italia, Japonia, Canada, America s-a făcut și se face publicitate pentru o nouă terapie acvatică sau subacvatică în care turiștii, copii și doamne, trăiesc minute de destindere și plăcere deosebită în compania unor delfini inteligenți, a unei ape curate și a unui soare generos. De această companie, de data aceasta în afară de medici naturiști, au parte și unii bolnavi, declarați de medici, netratabili. Au fost cazuri când copiii care nu puteau să vorbească, să meargă, sau care sufereau de diferite boli psihice, emotive, au fost vindecați de „doctorii delfini“. Nu cu mulți ani în urmă, în timpul războiului mondial, câinii partizani sau kamikaze reușiseră să ajungă până la gradul de maior, pentru care primiseră și decorațiile respective, datorită eroismului de care au dat dovadă, scăpând din liniile inamice răniți, aducând muniție în clipe în care soldații depindeau de ele, clipe în care viața le era pusă în pericol, sau pur și simplu plonjau în apă sau sub un tanc, purtând în dinți o dinamită. La câteva mile de Porto Fino, o perlă a litoralului italian, localitate turistică de mare rafinament si frumuseți unice, un iaht, prins de un început de furtună și aflat pe mâna a doi tineri proaspăt căsătoriți, este răsturnat. Tânărul în timpul naufragiului este rănit la un picior, pierde sânge, amândoi sunt buni înotători, dar totuși câteva mile sunt câteva mile. Francesca, pentru că așa se numea tânăra, vede la câțiva zeci de metri de ea prima dorsală atât de cunoscută, atât de hidoasă a unui rechin, care se rotea în cerc de lasou în jurul celor doi tineri. In momentul în care aceștia așteptau cu groză să fie sfâșiați constată că un grup de delfini au apărut din adâncurile mării și pur și simplu îi împingeau spre țărm. Celulele canceroase se sinucid Un grup de cercetători din Israel au descoperit că unii receptori situați pe membrana celulelor pot declanșa autodistrugerea acestora chiar dacă nu există nici un factor provenit din exterior. Legarea acestor receptori de pe celule produce o rigidizare a membranei, o încremenire a oricărei mișcări, care este echivalentă cu moartea acestora. Aceste sinucideri ale celulelor constituie, după explicația cercetătorilor, o modalitate de apărare a organismului împotriva cancerului și nu are vreo valență de ordin malefic. Ce exprimă limba? S-a stabilit că limba exprimă capacitatea senzuală a ființei, iar forma limbii arată dezvoltarea sau linia armonioasă a corpului unei ființe. Testele efectuate pe persoane care au capacitatea de a-și controla și coordona mușchii limbii arată că această capacitate este exclusiv genetică. Astfel, 64% din populație posedă o genă (care este prezentă în general la femei) ce le conferă și posibilitatea de a-și răsuci limba în forma literei „U“, pe când 36% din populație nu poate să facă acest lucru, ceea ce arată că aceștia nu posedă o astfel de genă. Gimnastica ochilor Mediul luminat artificial favorizează dezvoltarea unui spectru larg de microbi, predispune la căderea părului și favorizarea mătreții. Pentru a contracara situațiile amintite, iată câteva metode de combatere și diminuare a acelor efecte: - prima protecție în cazul celui care utilizează computerul constă în a sta în fața ecranului numai atunci când este necesar. Pentru cei care stau mai mult de cinci ore în fața ecranului este recomandat a se purta ochelari de protecție optică sau a se da ecranul computerului cu filtru optic. în afară de aceste două modalități tehnice de protecția ochilor se recomandă consumarea de sucuri sau ceaiuri pe bază de morcov, suc de struguri (must) și portocale. Un efect deosebit de relaxare și tonifiere a ochilor este practicarea, în fiecare dimineață și seară, a unor exerciții: privirea stereogramelor pe suprafață mare minim 30-20 cm având subiecte grafice odihnitoare, timp de cinci minute, după care se trece la realizarea unor exerciții de gimnastică ce constau în a privi un obiect lucios 30-40 de secunde deasupra capului stând într-un picior schimbând piciorul de susținere după trecerea celor 30 sau 40 de secunde. Țoțu Ana Camelia Iranienele au voie să joace fotbal Autoritățile iraniene au căzut, în sfârșit, de acord că Alah permite femeilor să joace fotbal. Meciurile lor se vor desfășura însă departe de privirile bărbaților, în acord cu principiul iranian, conform căruia până și facilitățile sportive separă bărbații de femei. Faezeh Hashemi, fruntaș al Comitetului Național Olimpic din Iran, a declarat că din punct de vedere științific jocul de fotbal nu crează nici o problemă pentru femei. Ziarele iraniene cuprind pe prima pagină titluri ca: „Fetele de la orașe și sate au fost cuprinse de un entuziasm nemărginit“ sau „Juriștii islamici au fost de acord cu fotbalul feminin“. Hashemi, fiica fostului președinte al Iranului, Akbar Hashemi Rafsanjani, a declarat că organele de educație fizică din Iran au început deja să pregătească antrenoare și arbitre de fotbal. Costi și Iulia CONCURS ♦ CONCURS Aceste cărți au apărut la editura ALL (București, Ed. Timișoara nr. 58, tel. 413.11.58 sau 413.18.50, fax 311.05.65). Puteți câștiga una dintre aceste lucrări răspunzând corect la întrebarea: “Cine este autorul „Până la capătul lumii“? și trimițând răspunsul împreună cu datele dumneavoastră de identificare pe adresa ziarului Cotidianul până la data de 25 aprilie a.c. Succes! 1