Cotidianul, octombrie 2000 (Anul 10, nr. 2784-2809)

2000-10-14 / nr. 2795

Universitatea Craiova, lider în Divizia A pentru o zi pagina 11 Ofițeri ai UM 0215, implicați In traficul cu stupefiante Ministrul de Interne, Constantin Dudu Ionescu, a cerut în urmă cu câteva luni declanșarea unei anchete cu privire la un caz în care surt implicați doi dintre cei mai cunoscuți traficanți de stupefiante din România, Sava Dacmanov și Ilie Marian. Sarcina i-a revenit locotenentului-colonel Paul Sârbu, consilier al ministrului secretar de stat în Mr. Liviu Popescu. Raportul întocmit de acesta face referiri la modul defectuos de acțiune al unor ofițeri din fostul serviciu de protecție și informații al MI, UM 0215, în prezent, UM 0962, care, deliberat sau din incompetență, l-au atras într-o colaborare suspectă pe Ilie Marian, zis „Geamănu", un personaj, implicat în multe afaceri mafiote în ultimii trei ani, despre care se spune că are relații la cel mai înalt nivel în Poliția Capitalei. pagina 3 Statul evreu își face guvern de unitate națională . Orientul Mijlociu se pregătește de un nou război, escaladarea violențelor din ultimele 48 de ore părând cu neputință de stăpânit. Apelurile președintelui american, Bill Clinton, și ale altor lideri mondiali de a se ajunge la un acord de încetare a focului nu mai sunt decât cuvinte în van. Israelienii și palestinienii sunt pregătiți de o nouă confruntare, după ce evenimentele de joi - linșarea a trei soldați israelieni, conform ultimului bilanț, și bombardarea, în replică, a orașelor palestiniene Ramallah și Gaza nu par a mai lăsa cale de întoarcere. Mai mult Ehud Barak a anunțat formarea unui guvern de unitate națională, în care să intre și controversatul lider al Likud, Ariel Sharon, în timp ce Autoritatea palestiniană a eliberat militanții grupării fundamentaliste Hamas. pagina 2 k ---------------------------------• * ■ * ■ * V* V* ■. • *x' Jumătate din elevii marilor orașe știu gustul drogurilor Drogurile pătrund tot mai mult și mai ușor în școli. Elevii știu tot ce trebuie despre droguri, cunosc piața drogurilor, cire sunt distribuitorii acestui tip de marfă, care este prețul ei, dar mai ales cunosc in surogatele drogurilor - cel mai adesea alcool amestecat cu anumite medicamente - în cazul în care n-au bani pentru droguri adevărate. Tinerii falsifică până și rețetele medicale, pentru a reuși să cumpere din farmacii acele medicamente care duc la efecte halucinogene. Din păcate, societatea românească este încă în stadiul în care trebuie să recunoască răspândirea masivă a drogurilor în țara noastră, mai ales în rândul tinerilor, în timp ce măsurile care se iau pentru diminuarea acestui fenomen sunt încă prea firave. v pagina 6 i Bilioteca»ASr,<'A j 1 - *tIBIU ~ -1 Cotidianul Fondator ION RAȚIU Anul X, numărul 2795, sâmbătă 14, duminică 15 octombrie 2000,12 pagini, două ediții, 3000 lei Pisica FNI, înapoi la Parlament Așa cum era de așteptat Guvernul a evitat cu abilitate să-și asume răspunderea pentru despăgubirea investitorilor de la FNI. Mingea este din nou în terenul Parlamentului, întrucât ne aflăm în plină campanie electorală, este de prevăzut că o decizie finală va fi luată după alegeri de către viitorul legislativ: în urma discuțiilor purtate ieri cu o delegație a Asociației Naționale a Investitorilor, premierul a hotărât ca despăgubirile să nu fie făcute, în nici un caz din banii publici, ci dintr-un împrumut bancar ce va fi recuperat prin valorificarea activului net al FNI și de la cei vinovați în limita unui plafon așa cum anunța ziarul „Cotidianul" acum câteva zile. La ședința extraordinară de ieri a Guvernului au participat toți membrii Cabinetului Isărescu. La solicitarea premierului, secretarul general al Guvernului, Radu Stroe, a trimis, vineri dimineață, o circulară către toate ministerele, solicitând ca la ședința extraordinară de vineri a Executivului să fie chemați toți miniștrii, de oriunde s-ar afla. • pagina 3 Profesorii străini au venit în România burlaci și s-au repatriat căsătoriți Mulți tineri visează să studieze în străinătate, cei mai mulți nu din prea mult drag de învățătură, ci din dorința mai mult sau mai puțin ascunsă să se folosească deviza de studiu pentru a rămâne de tot în țările respective. Nu mulți știu că există și în România și încă de multă vreme programe prin care lectori sau studenți străini vin și predau la noi. Nu știm exact din ce motive ei se îndrăgostesc de țara noastră și povestesc apoi cu drag celor de acasă amintiri din experiența lor românească, pagina 9 Primakov îi taie din nas lui Meleșcanu Nu cu mult timp în urmă, printr-un comunicat remis presei de Alianța pentru România, Teodor Meleșcanu se lăuda cu faptul că în cadrul întâlnirii pe care a avut-o în Rusia cu Evgheni Primakov acesta i-ar fi propus să se implice în medierea conflictului din Transnistria. Fostul premier al Federației Ruse este astăzi președintele comisiei de stat care trebuie să rezolve diferendul transnistrean. Liderul RpR apărea astfel în ochii opiniei publice românești în postura care l-a prins cel mai bine din momentul în care a devenit o personalitate publică, aceea de diplomat. Surpriza a venit însă de la Est. Evgheni Primakov a negat recent, în presa rusă, că ar fi discutat cu Meleșcanu problema din Transnistria și că i-ar fi propus fostului ministru român de Externe să se implice în medierea conflictului. Mai mult, fostul premier rus a negat și că vizita președintelui Alianței s-ar fi realizat la invitația partidului său. Noroc că Meleșcanu nu deține vreo funcție importantă că altfel, cu siguranță, am fi asistat la un scandal diplomatic. In orice caz, de azi înainte va trebui să verificăm la sânge orice afirmație a lui Teodor Meleșcanu, pentru că nu suferă doar de „amnezia" probată în cazurile Costea și firul roșu. pagina 3 Pentru că nu are încredere în Pleșu și Patapievici PRM nu va pune listele parlamentare la dispoziția CNSAS Gurile rele spun că sfioșenia PRM are drept cauză trecutul candidaților lui Vadim. PRM nu va pune listele sale parlamentare la dispoziția Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) în vederea verificării lor, deoarece nu recunoaște autoritatea acestei instituții, a declarat, vineri, într-o conferință de presă, președintele PRM, Corneliu Vadim Tudor. „CNSAS este însuși poliția politică. Am informații că acest consiliu scoate în afara țării dosare ultrasecrete“, a spus liderul PRM. Potrivit lui Corneliu Vadim Tudor, CNSAS comite abuzuri legate de confidențialitatea dosarelor și, din acest motiv, PRM nu poate recunoaște autoritatea sa. Vadim Tudor a adăugat că, în cazul în care CNSAS va obliga partidul pe care-l conduce să-i transmită listele la verificat, va cere dizolvarea Consiliului. „Oricum, eu n-am nici cea mai mică încredere în trei membri CNSAS, Mircea Dinescu, Andrei Pleșu și Horia Roman Patapievici“, a condus președintele PRM. Cei 118 marinari de pe Kursk au murit în 35 de secunde Directorul general al Biroului central de construcții „Rubin" din Rusia, Igor Spaski, a afirmat, la o ședință a Comisiei responsabile cu elucidarea scufundării submarinului nuclear Kursk, că la bordul navei au avut loc două explozii la un interval de 35 de secunde, între cele două explozii submarinul a mai parcurs 400 de metri și s-a așezat pe fundul mării, însă nici unul din cei 118 marinari aflați la bord nu a supraviețuit primei deflagrații. Această părere este susținută și de președintele comisiei, vicepremierul Ilia Klebanov, care a spus printre altele: „După cum au arătat materialele video, compartimentul unu și doi au fost distruse catastrofal". Televizoarele second-hand pot lua oricând foc Importul de produse second-hand pentru industria electronică este ca un cancer în metastază, a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, Mircea Gavriliu, vicepreședintele Asociației Producătorilor din Industria Electronică din România. Televizoarele second-hand, vechi de cel puțin 20 de ani, pot oricând lua foc. t Florin Călinescu a rămas dator președintelui CNA cu o ladă de bere pagina 12 Politic # 4 Aurel Pană se întoarce în PC Social Suntem de 10 ori mai săraci decât în ’90 Economic Vânzările de autovehicule au scăzut cu 33% pagina 4 Investigații Cea mai mare captură de valută falsă din ultimii zece ani pagina 5 pagina 6 pagina 7 Cultură Numărul de spectatori de teatru și de operă s-a înjumătățit pagina 8 Externe Socialiștii sârbi acceptă să formeze un guvern de tranziție alături de democrați 9 pagina 10 Sport Shaquille O’Neal își ia licența în agricultură pagina 11 Bătrânul continent între Europa Unită și Statele Unite ale Europei în sudul Franței, la Biarritz, a început ieri summitul UE, având drept principale subiecte de discuție criza din Orientul Mijlociu și ridicarea sancțiunilor impuse Iugoslaviei, după prăbușirea lui Slobodan Miloșevic, în această situație, presa europeană și mai cu seamă cotidianul german „Süddeutsche Zeitung", atrag atenția că statele comunitare tind să transforme Uniunea într-un forum de dezbateri pe marginea extinderii spre estul continentului, iar nu întro structură în care se pot face pași reali spre realizarea acestor obiective. Mai mult, într-un moment în care necesitatea unor decizii în privința extinderii devine imperativă, UE își îndreaptă atenția spre alte probleme internaționale. pagina 10 Vine cea mai grea iarnă de după Revoluție Românii vor reînvăța ce înseamnă o iarnă grea. Primarul general al Capitalei, Traian Băsescu, a ținut să avertizeze, ieri, bucureștenii că iarna 2000-2001 va fi foarte grea, cu precipitații abundente și temperaturi deosebit de scăzute. „Nu pot să promit că iarna nu ne va lua prin surprindere, dar anunț că am elaborat deja strategia antizăpadă. RATB va deszăpezi arterele pe care circulă tramvaiele, societățile de salubrizare, străzile dintre blocuri, iar firmele de construcții cu care vom încheia contracte - străzile principale. Am luat o decizie pe care o fac publică de pe acum pentru a nu exista probleme: pe timp de viscol nu vom face deszăpezire. Vom aștepta oprirea viscolului și abia după aceea vom da drumul la utilaje", a declarat Traian Băsescu. Primarul general a tras astfel semnalul de alarmă privind venirea iernii și a cerut bucureștenilor să-și plătească la timp căldura. Adrian POPESCU TOPUL EVENIMENTELOR 1. Investitorii FNI vor fi despăgubiți 2. Incidentele din Orientul Mijlociu -BPFT ■BANCA l»OI»rCAIKA IIOMANA -COOPERATIVA DE CREDIT- 4