Cotidianul, august 2007 (Anul 17, nr. 165-186)

2007-08-06 / nr. 168

LUNI 6 AUGUST 2007 Cotidianul. Ascultă piese interpretate de Florian Pittiș, pe www.cotidianul.ro/select Pasionat de poezie Florian Pittiș a făcut parte, alături de Mircea Martin și Tudorel Urian, din juriul celei de-a treia ediții a festivalului de Poezie Prometheus, eveniment organizat de Fundația Anonimul. Cei trei i-au decernat premiul întîi Liviei Roșea. 05 Esențial S-a stins Florian Pittiș f a Moartea artistului, lucid și curajos pînă în ultimele clipe, a stîrnit un val de tristețe care a cuprins de la muzicieni pînă la colegi de radio și de teatru, incluzîndu-l și pe președintele Băsescu gabriela.lupu@cotidianul.ro andreea.lupu@cotidianul.ro SERI A ÎNCETAT DIN VIAȚĂ actorul Florian Pittiș, cea mai frumoasă voce a teatrului românesc. Artistul, în vîrstă de 63 de ani, a murit din pricina unui cancer la prostată. El fusese internat de urgență la Institutul Oncologic din București, săptămîna trecută, și ceruse în mod expres să nu se dea detalii presei despre boala sa. Recent, starea lui se înrăutățise, iar în ultimele momente de luciditate a cerut să fie împărtășit de un preot. Florian Pittiș a fost „curajos“ și a arătat „mult umor și foarte multă demnitate“, au declarat medicii care l-au îngrijit, potrivit Newsin. Pittiș s-a născut pe 4 octombrie 1943, în București. A urmat cursurile Liceului „Gheorghe Lazăr“ din Capitală, la secția real, iar în 1966 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică (IATC), la clasa actorului Radu Beligan. Pasiunea pentru scenă s-a manifestat încă din 1958, cînd a intrat în Cercul dramatic înființat la liceu de actorul Petre Gheorghiu de la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“. în același an a făcut figurație în spectacolul „Omul cu mîrțoaga“, la Teatrul Național. Florian Pittiș a fost actor al Teatrului Bulandra, jucînd în anii de glorie ai acestui teatru în mari montări în regia lui Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Andrei Șerban sau Alexandru Tocilescu. Puțini știu că deținătorul celei mai frumoase voci românești a ratat în primul an admiterea la IATC, pentru că era rîrîit. In anul următor a luat lecții intensive de dicție și s-a angajat ca electrician la Teatrul Bulandra, timp în care a urmărit toate spectacolele, seară de seară, și toate repetițiile. Recordul de vizionare a fost la spectacolul „Cum vă place“, pe care l-a văzut de 236 de ori. Pittiș a afirmat că „norocul“ lui a fost Liviu Ciulei, care i-a propus, într-o seară, să înlocuiască un actor, iar mai tirziu, cînd regizorul a devenit director la Bulandra, l-a și angajat. în prima sa apariție pe scena teatrului, în 1961, a jucat în rolul pajului din piesa „Cum vă place“ de Shakespeare. La Bulandra, a fost Alengon din „Elisabeta I“ de Paul Foster, Alioșa din „Azilul de noapte“ de Gorki, Edmund și Jamie din „Lungul drum al zilei către noapte“ de Eugene O’Neill, și Ariel din „Furtuna“ de Shakespeare, toate în regia lui Liviu Ciulei. Un alt rol important a fost Laertes din „Hamlet“, în regia lui Alexandru Tocilescu. înfocat iubitor de muzică rock, nu și-a tăiat celebrele plete nici sub comuniști, replicînd mereu: „Nu contează cît de lung ai părul, important e cît și cum gîndești“. Tinerii se adunau cu miile în anii ‘ 80 la sala de la Grădina Icoanei a Teatrului Bulandra pentru a-i vedea celebrul one-man show „Cîntec despre mine însumi“ în care interpreta versuri de Walt Whitman cu muzică rock pe fundal, spectacol interzis de cenzura comunistă. Ca regizor a montat „Cum se numeau cei patru Beatleșs“, „Canele grădinarului“, „Meditațiile Ritei“ și „Black and White“, în muzică, s-a făcut cunoscut într-un trio cu Anda Călugăreanu și Dan Tufaru, iar mai tîrziu, la Cenaclul Flacăra. în 1992 a întemeiat, alături de Mircea Baniciu și Mircea Vintilă, formația Pasărea Colibri, împreună cu care a înregistrat cîteva albume. A semnat cronici muzicale în diverse publicații, iar după căderea regimului comunist a devenit directorul Canalului Tineret al Radiodifuziunii Române, transformat în Radio3net.ro, ce emite exclusiv pe Internet. Și-a adus o contribuție notabilă la popularizarea muzicii rock prin realizarea unor emisiuni radiofonice în cadrul seriei „Pittiș Show“; în televiziune, a apărut mult în emisiunile realizate de regretatul Alexandru Bocăneț, în film a jucat în peliculele pentru copii ale Elisabetei Bostan, „Veronica“ și „Mama“, în „Gioconda fără surîs“, „Adio, dragă Nela“ și „înnebunesc și-mi pare rău“. Deschis întotdeauna la nou, Pittiș a fost primul actor român cu website propriu. La deschiderea paginii sale de net, apărea o locomotivă cu aburi, ca semn al pasiunii sale pentru echipa ceferiștilor, întrebat de ce i se spune „Moțu“, răspundea cu umor: „Pentru că așa sunt eu, mai cu moț“. De fapt, cea care l-a numit prima dată Moțu a fost bunica lui din partea tatălui pentru că, fiind primul nepot, era într-adevăr „mai cu moț“. Numele său de familie a fost scris greșit în certificatul de naștere cu doi de „t“, de un „conțopist bețiv“, cum povestea adesea, în afara activității artistice, Pittiș era mason și membru al Clubului Aristocratic Rapid, echipă de fotbal al cărei fervent susținător era. Alexandru Darie, directorul Teatrului Bulandra, regretă pierderea lui Pittiș „pentru că, dincolo de faptul că a fost un mare actor, muzician, om de radio și de televiziune, Moțu era în primul rînd un suflet cum rar se întîlnește. L-am iubit și l-am respectat enorm. Dragostea lui pentru teatru era imensă. Pregăteam, de altfel, revenirea lui pe scena Teatrului Bulandra, își dorea foarte mult ca, ajuns la această vîrstă, să joace în «Furtuna» lui Shakespeare rolul Prospero, după ce în tinerețe jucase Ariel. Pentru mine e șocant ca, la atit de puțin timp după plecarea lui Adrian Pintea, să se ducă și Moțu. Cu atît mai mult cu cît el părea să rămînă veșnic tînăr“. „Îl cunosc pe Florian Pittiș încă din anul I de facultate. Am fost de-un leat, în toți anii ăștia ne-a legat o profundă prietenie, o frăție chiar, dat fiind că, pe lîngă preocupările artistice, ne lega faptul că tații noștri erau amîndoi aviatori. Ne-a apropiat în plus și dragostea comună pentru Rapid. Am lucrat împreună la «Hamletul» lui Tocilescu. Eu făceam ilustrația muzicală și cîntam live în spectacol. Am muncit cu toții, cu Toca, cu Caramitru, la traducerea piesei. Lucrul la «Hamlet» e una dintre cele mai frumoase amintiri ale mele: în pauze, la cabine, comentam mereu cu Moțu rezultatele Rapidului. Iar după revoluție, am fondat împreună Clubul Aristocratic Rapid, club unic în România. Puțini știu că el a luat lecții de pantomimă de la Marcel Marceau, cel mai mare mim din lume. Prin dispariția lui pierdem un important ferment cultural“, consideră pianistul Dan Grigore. „A fost unul dintre luptătorii care și-au oferit, chiar cu risc, acest atașament pentru muzica rock pe care a adorat-o“, a declarat compozitorul și realizatorul de emisiuni muzicale Horia Moculescu pentru Realitatea TV, adăugînd că „Moțu face parte dintre persoanele care nu mor“. „Florian Pittiș a condus, în ultimii ani, cel mai inovator post de radio din România, Radio 3net, pe care l-a iubit ca pe propriul copil și căruia i-a dăruit ultimul său gînd“, a spus Maria Țoghină, președintele-director general al Societății Române de Radiodifuziune (SRR), ea precizînd pentru MEDIAFAX că, prin dispariția artistului, s-a pierdut „un spirit tînăr, revoluționar, pe care ne bazam pentru a reforma radioul“. Președinteledirector general al SRR a spus că încă nu a luat legătura cu soția lui Florian Pittiș pentru a vedea ce s-a hotărît cu privire la data și locul în care va avea loc înmormîntarea, însă a precizat: „Așa cum l-am cunoscut și cum am cunoscut-o pe soția sa, cred că vor prefera să aibă parte de liniște“. „O dată cu Florian Pittiș dispare generația hippie, o generație Flower Power pe care am trăit-o, am cultivat-o și am îndrăgit-o, am trăit-o cu pasiune la sfîrșitul anilor ‘60 și începutul anilor ‘ 70“, a declarat artistul folk Victor Socaciu pentru Realitatea TV, preluată de Newson. „Se mai duce un prieten. Sînt de 17 ani prieten cu Moțu. El nu are cum să dispară. Nu pot decît să mi-l imaginez în continuare fumînd Carpați și dîndu-se pe net“, a declarat Berti Barbera pentru MEDIAFAX. Pe lîngă cariera de actor, Pittiș a fost și formatorul de opinie muzicală al unei generații Foto: Tudor Vintiloiu Reacția prezidențială Președintele Traian Băsescu a transmis duminică un mesaj de condoleanțe familiei lui Florian Pittiș, șeful statului susținînd că a primit cu „adîncă tristețe“ vestea dispariției artistului. „Actor de teatru și film, interpret de muzică folk, compozitor, precum și realizator de emisiuni de radio și de televiziune. Florian Pittiș a fost un artist complex, o personalitate remarcabilă a vieții culturale românești. Spirit veșnic tînăr, el a adus in inimile noastre bucuria artei și a cuvîntului rostit cu inegalabilă expresivitate“, se arată într-un comunicat de presă al Administrației Prezidențiale, preluat de Newsln. Melodie in memoriam Nicu Covaci consideră că „nu este o pierdere doar pentru mine personal, ci pentru toată scena artistică. România a pierdut un analist foarte clar și foarte obiectiv care a știut să aprecieze muzica de valoare și care a reușit să impună muzica bună chiar și împotriva curentului. Era unul din gașca noastră de rebeli care nu s-au lăsat duși de val niciodată. A fost un om a cărui părere trebuia respectată. Ca om de radio a făcut o serie de acțiuni prin care a încercat să impună arta și nu divertismentul A avut o mare influență și în timpul regimului comunist tocmai pentru că era o persoană respectată care nu și-a permis să greșească. în concertul pe care îl vom susține la Bacău în această seară îi vom dedica o melodie la care noi ținem foarte mult și care se potrivește cu ziua tristă în care ne aflăm: “The measure of a man”.