Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-05-04 / nr. 1924

simbots 4 mai 1974 _______________________________ CRONICA SATMAREANA 3 Turismul sătmărean—la cota afirmării Zonă turistică de prim rang, județul Satu Mare se înscrie cu autoritate în circuitul marilor valori istorice și artistice ale țării, oferind vizitatorului spectacolul vestigiilor trecutului, dar și destule dovezi ale unui prezent intr-o continuă prefacere. Cuptoarele Dacilor liberi de la Medieșu Aurit, turnul vechii cetăți medievale de la Ardud, castelele din Cărei și Livada, frumoasele hoteluri și cabane turistice, vechea și mai ales noua arhitectură a municipiului milenar, impunătoarele obiective industriale, toate constituind ceea ce se cheamă „miracolul românesc“ care declanșează curiozitatea și uimirea miilor de turiști din țară și de peste hotare. Pentru a ne întîmpina oaspeții pe măsura vredniciei și ospitalității noastre dintotdeauna, am ridicat, alături de cetățile, voievodale sau de cele industriale adevărate cetăți turistice. Amplasate in inima orașului reședință de județ sau în împărăția codrilor seculari, impunătoarele hoteluri ale Oficiului județean de turism Aurora, Dacia, Valea Măriei, sau cabanele Vrăticel, Barajul de la Călinești-Oaș, Vama băi etc., intimpină călătorul cu pârnea și sarea acestor locuri, cu bucatele și băuturile noastre tradiționale. Oficiul județean de turism pune la dispoziția doritorilor microbuze „Mercedes“ de 16 locuri și autocare moderne și confortabile pentru vizitarea obiectivelor turistice din județ și din țară. In orice anotimp găsești, in hotelurile, cabanele și restaurantele O.J.T. Satu Mare, căldura bunei ospeții, clipe da adevărată desfătare in mijlocul naturii, amintiri de neuitat și dorința de a reveni. Dar să vă prezentăm mai pe larg punctele turistice din județul nostru aceste adevărate oaze ale ospeției sătmărene. Vom începe cu zona turistică a Țării Oașului. La capătul drumului ni se înfățișează frumoasa panoramă a barajului, a lacului și a noii cabane. O construcție ultramodernă amplasată la poalele Jelesnicului își oglindește silueta în apele limpezi ale lacului de acumulare. Inspirata îmbinare între decorativismul modern și cel popular care caracterizează interiorul acestui plăcut și intim loc de popas este dublată de priceperea bucătarului și sprinteneala ospătarilor care se întrec in a fi pe placul clientelei. Aici la Călinești-Oaș, turiștii au la dispoziție frumoase apartamente cu vederea spre lacul de acumulare, două terase, grădină de vară, un mini restaurant unde se pot servi diferite specialități pescărești. Se pot face plimbări de agrement pe lacul de acumulare cu vaporașul „Oșanu“ la bordul căruia este amenajat un „minibar“. La Călinești-Oaș vă așteaptă un aer ozonat, o priveliște fascinantă și alte surprize plăcute. Tot pe șoseaua Satu Mare — Negrești-Oaș, la 50 de km de reședința de județ se află și Complexul turistic Valea Măriei. Amplasat pe o colină in mijlocul unei frumoase păduri, înconjurat de fîntîni cu gustoase terapeutice ape minerale, Hotelul Vasilea Măriei înglobează un restaurant, o frumoasă terasă, un bar, 18 camere cu două paturi, la acestea adăugîndu-se o cameră de recepție, o sală de jocuri și în construcție un bazin pentru băi cu ape termale în aer liber Atit interiorul cit și exteriorul hotelului este frumos decorat în stil local, ceea ce dă localului un plus de eleganță, de intimitate și căldură. Un alt obiectiv turistic aparținător Oficiului județean de turism este amplasat la 3,5 km de orașul Negrești- Oaș. Cabana Vrătcel, încadrată în categoria confort II, dispune de 9 camere cu 2 și mai multe paturi, de o bucătărie și sală de mese, o terasă și grădină de vară. Cabana este dotată cu televizor. Punctul turistic Vrăticel este situat într-un frumos parc natural pe une din colinele orașului Negrești-Oaș și dispune de o foarte bună apă minerală. Aici se pot organiza plăcute excursii individuale și în grup, banchete și petreceri colective. Stațiunea Vama Băi — cunoscută pentru efectele sale terapeutice în tratarea bolilor reumatice încă din cele mai vechi timpuri — este amplasată într-un splendid cadru natural. Această stațiune oferă bune condiții de odihnă și tratament în toată perioada sezonului cald. La Vama Băi poți ajunge pe drumul forestier ce leagă stațiunea de șoseaua națională Satu Mare — Negrești-Oaș. Din comuna Vama sînt circa 7 km de parcurs pînă la Vama Băi. Drumul trece printr-o zonă deosebit de frumoasă. Stimați cititori, prezentîndu-vă foarte succint obiectivele turistice ale Oficiului județean de turism amplasate în zona Țării Oașului vă adresăm invitația de a vizita aceste meleaguri pentru a vă bucura din plin de ospitalitatea localnicilor, de minunatele frumuseți ale naturii împodobite și perfecționate de mîna omului, de serviciile ireproșabile ale Oficiului județean de turism Satu Mare Situată intr-un peisaj de o multă frumusețe, cabana de la neaseCălinești-Oaș oferă turiștilor minunate posibilități de odihnă și agrement Orchestra a lansat invitația, iar consumatorii i-au răspuns cu bucurie prinzîndu-se In ritmul dansului Și dumneavoastră puteți petrece asemenea clipe plăcute! Restaurantul ,Dacia“ din Satu Mare, vă așteaptă! Un cadru natural deosebit de pitoresc, cazare și servicii ireproșabile — iată ce oferă cabana turistică „Vrăticel“, situată în imediata apropiere a orașului Negrești-Oaș „Aurora“, „Dacia“ și Cafe-Tabac-Bar unități moderne și primitoare Am solicitat directorului Oficiului județean de turism, tovarășul Dumitru Chira, să prezinte baza de care oficiul dispune in municipiu, dinamica dezvoltării ei. In anii din urmă, ne-a declarat directorul O.J.T., municipiul și județul Satu Mare a fost vizitat de un mare număr de turiști. Aceștia au dus cu ei fără îndoială și imaginea localurilor noastre „Dacia“, „Aurora“ cochetul local Cafe-Tabac-Bar. Construit în ultimii ani, „Aurora“ dispune de o bază de cazare bună (205 locuri dispuse în camere confortabile a cite două paturi). Turiștii au asigurate aici serviciile noastre complete. Modernul restaurant „Aurora“ își cucerește și el un bun renume prin posibilitățile de distracție și recreere ce le oferă, și nu în ultimul rînd, prin bucătăria sa condusă de maistrul Francisc Vancea. Terasa, barul și grădina de vară completează acest ansamblu modern rezervat de servirii. ‘»Impunătorul local „Dacia“ a devenit de mult familiar numeroșilor turiști. Imaginea acestei clădiri multiplicată pe ilustrate a ajuns să fie o prețioasă carte de vizită In mirificul cadru natural al țării Oașului Străveche vatră românească, Oașul este cea mai frumoasă și bogată zonă turistică a județului Satu Mare. Aici, natura s-a întrecut pe sine în monumentalitate: a clădit Sfinxul Oașului, vârful Hoghișa, de unde să contemplezi liniștit acel fund de căldare și sutele de coline pe care se ridică frumoasele sate oșenești, a sădit codrii cu mireasmă de cetină. A izvorît apa de cristal și valurile ei unduiesc domoale spre marele lac de acumulare de la Călinești. Natura a mai presărat zeci de izvoare cu apă tămăduitoare și borcul tare ca țuica de Turț. Și tot aici omul, ca un desăvîrșit Meșter Manole, clădește pentru azi și pentru vecie. Dăruită de natură cu frumuseți încîntătoare, înnobilată de locuitorii săi prin alte minunate valori materiale și spirituale, Țara Oașului rămîne o atractivă zonă turistică, cu porți larg deschise vizitatorului. Debutul sezonului turistic 74 a coincis cu actul de naștere al unui nou punct turistic: Complexul turistic Călinești-Oaș. Aici, peisajul natural a suportat o importantă corectură ce a dus la o împlinire a acestuia în forme noi. Pe semețele dealuri, altădată neumblate decît de vietățile pădurilor și tăietorii de lemne, ni se dezvăluie una dintre cele mai prospere împliniri. Un drum modern șerpuiește printre copaci formînd împreună cu peisajul natural, un cadru fascinant, care te atrage la drumeție. Acesta este drumul ce leagă noul Complex turistic de la Călinești-Oaș de șoseaua națională Satu Mare — Negrești-Oaș. Noul și modernul complex „Aurora* din Satu Mare lasă celui care beneficiază de ospitalitatea sa, cele ma plăcute impresii i Crama din cadrul complexului „Dacia“ din municipiul Satu Mare oferă celor dornici să petreacă aici momente plăcute, renumitul vin al casei, precum și preparate culinare pentru toate preferințele și gusturile Să ne cunoaștem patria prin O.J.T. Am spicuit pentru sătmăreni programul de excursii organizat prin O.J.T, precum și locurile de tratament și odihnă la care Oficiul județean asigură bilete. La sfârșitul săptămînii în zilele de sărbătoare, în concedii și vacanță, O.J.T. organizează excursii pe traseele cele mai agreate: Satu Mare — Negrești-Oaș — Sîmbra Oilor — Satu Mare. Satu Mare — Baia Mare — Barajul Firiza — Baia Mare — Satu Mare Satu Mare — Oradea — Băile Felix — Satu Mare. Satu Mare — Valea Măriei — Satu Mare— Satu Mare — Barajul Călinești- Oaș — Satu Mare. Excursii de 5 zile cu autocarul pe următoarele itinerarii: Satu Mare— Baia Mare — Dej Bistrița — Vatra Dornei — Cîmpulung Moldovenesc — Moldovița — Sucevița — Putna — Suceava — Fălticeni — Tg. Neamț — P. Neamț — Bicaz Gheorgheni — Reghin — Dej — Satu Mare Excursii de 6 zile (turul cabanelor) pe următorul itinerar Satu Mare — Oradea — Cluj — Turda — Tg. Mureș — Sovata — Gheorgheni — Miercurea Ciuc — Tușnad — Sf. Gheorghe — Brașov — Făgăraș Sibiu — Alba Iulia — Cluj — Dej Satu Mare. Oficiul mai organizează excursii la munți, tabere pentru tineretul studios, vacanță pentru pensionari și familiști, excursii tematice, călătorii de documentare științifică, schimburi de experiență între diferite unități productive. In folosul sănătății dumneavoastră Pentru odihnă și tratament prin O.J.T se oferă bilete începind cu I. V. în stațiunile Tușnad, Lacul Roșu, Bușteni, Borsec, Sinaia, Sovata, Predeal, Moneasa, Colibița, Păltiniș, Vața-Băi. Pentru litoral se pot procura bilete, nelimitat, cu reducere de 50 la sută pînă la data de 15. VI 1974. Pentru tratament, Oficiul asigură bilete la Sovata, Herculane, Sîngeorz băi, Borsec, Călimănești, Olănești, Căciulata, Slănic Moldova, Felix, Govora etc. a orașului nostru milenar. Oameni pricepuți (Fr. Banyai, A. Cordea și V. Paulovics) au reușit să realizeze o decorație corespunzătoare a interiorului. Au îmbinat în chip fericit frumosul cu funcționarul. Sala restaurantului, maiestuoasă, bogat decorată, se distinge prin pronunțatul caracter de unicat. Barul restaurantului, restaurantul cu autoservire întregesc imaginea de local complet de alimentație publică — titlu pe care „Dacia“ il merită cu prisosință. In sprijinul acestei afirmații vine și noul local de specific, „Crama“. Aici s-a reușit păstrarea nealternată a specificului de local și în acest chip subsolul „Daciei“, devenit atit de intim, o seară de seară mult solicitat de sătmăreni. Rețeaua unităților O.J.T. din municipiu se completează armonios cu moderna unitate „Cafe-Tabac-Bar“ ce și-a cîștigat un bun renume prin calitatea deservirii și a preparatelor. Arhitectura sa îl plasează printre unitățile noai Excursii peste hotare Oficiul asigură excursii pe cele mai interesante trasee turistice în U.R.S.S. R.S. Cehoslovacia, R.D.G., R.P. Bulgaria R-P. Polonă, R.P. Ungară Prin intermediul oficiului se organizează o excursie de 28 de zile în R.P Chineză și R.P.D. Coreeană cu plecarea în jurul datei de 20. V. 1974 O.J.T. asigură și excursii individuale, servicii asigurate în U.R.S.S. și celelalte țări socialiste. Turiștii pot călători cu trenul, autoturismul personal, avionul sau vaporul, avînd asigurate cazare masă, bani de buzunar și benzină. Numărul mare de servicii, traseele interesante, stabilite pentru excursiile interne și externe întăresc convingerea iubitorilor de frumos că prin O.J.T. Satu Mare se poate petrece oricînd o vacanță de neuitat de cele mai realizate. Pagină realizată de M. SAS și G. TONICA Foto: GH. IANCL *