Curentul, iunie 1938 (Anul 11, nr. 3709-3738)

1938-06-10 / nr. 3718

ANUL XI No. 3718 8 PAGINI 3 LEI* Vineri, 16 Iunie 1938 Director: PAMFIL ŞEICARU REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Strada Belvedere No. 6 TELEFOANELE: Secret. General 4.84.40 Serv. Publicităţii 3.40.84 Secretariatul 4.84.49 Tipografia 4.84.48 Redacţia politică 3.40.88 Cab. Administrat. 3.40.80Abonamente 4.23.32 Cab. Directorului 4.84.47 Sport și convorbiri cu Provincia 3.40.86 Proprietar: „Curentul“ S. A. R. înscris: Registrul Comerțului sub No 15/935 Trib. Ilfov, Registrul publicațiilor, No. 174/938 (Taxa poştală plătită în numerar conf. ord. Dir. Gen. P. T. T. nr. 55740 929 — Da. — educația spartană — îngân eu cu privirea neclintită la copiii cari agită steagurile executând semna Uzări... S’au dus pe copcă gioalele, bilele, pozele de scos fi alte delicii ale unei copilării care nu-i așa de pierdută în negura uitării. Azi, — copilul de 7 ani este şef de cuib, dă raportul şi ascultă raportul celor mai mici. Unii, păstrând nostalgia unei copilării îmbuibată cu dulceţuri şi cocoloşeli se irită la acest nou aspect de educaţie realistă. Ce erezie comit! Vor avea timpul s’o verifice, poate, curând. Au apărut străjeriţele de curs secundar. Un prim ropot de aplauze porneşte din entuziasmul camarazilor străjeri cari aşteaptă rândul să intre şi ei în arenă. Străjeriţele sunt şi rămân fete. Deaceia înjghebând corturile de prim ajutor cu crucea roşie fâlfăind pe steagul prevestitor de război,, intră în rolul lor adevărat: surori de caritate pentru răniţi. Apar în sfârşit băieţii. Scăldaţi în soare, cu pulpele svâcnind de vigoare- Vin cu prospeţimea primei lor tinereţi. Mşcările lor sunt curat miltăreşti. Elevii şcoalelor miltare se relevă prin disciplină şi elasticitate , acrobaţi. Nicăeri nu obez. Omogenitatea trupurilor suple, spontaneitatea mişcărilor sincronizate par’că de un mecanism invizibil, le dă prestigiu înaintea şcoalelor teoretice. Ceilalţi stăjeri, în majoritate , nu s’au lăsat mai prejos. Aceiaş râvnă de perfecţie fizică acelaş îndemn spre mişcări rupte, „Sănătate“ rostit ca o singură silabă — iată îndemnul lor de a apărea bărbaţi decişi tot unul fi unul... M. S. Regele s’a înviorat privindu-i. Atâta dor manifestat de a nu rata printr’o greşeală armonia ceLa ora 8,30 siluetele miniştrilor în uniformă gris încep să se desprindă în rândul fracurilor oficiale. Soseşte Marele Voevod Mihai însoţit de d. comandant Sidorovici. Trece în revistă, parcurgând tot careul legiunilor de străjeri şi străjereie cari îl aclamă puternic. La intrarea apei spre tribuna diplomatică unde ataşaţii statelor străine de ministru al educaţiei naţionale şi miniştrii ţării cu invitaţii distinşi îl aclamă pentru demnitatea fiinţei lui tinere. Voevodul răspunde tuturor cu salutul străjeresc. ASISTENŢA : In tribuna oficală am distins pe: O comandă scurtă anunţă apropierea Regelui. Braţele s-au smuls, pentru onor. Muzica intonează „Onorul la Rege“. Mulţimea ovaţionează frenetic. Sirena şi-a slobozit tonul străpunzător, anunţând deschiderea serbării. lectivă in execuţie n-a transfigurat dându-le acel neîntâlnit avânt bărbătesc de tineri gata oricând de sacrificiu. E atâta vigoare în expresia lor, atât elau nestăpănit încât o lacrimă de bucurie a umezit ochii Marelui Străjer care-i privește pe nesăturate. Consilierii Regali, împreună cu membrii guvernului în frunte cu I. P. S. S. Patriarhul Miron, preşedintele consiliului, Miletici, ministrul educaţiei naţionale al Iugoslaviei, personalul legaţiilor din Bucureşti, şefii autorităţilor civile şi militare, membrii congresului de poliţie criminală ş. a. A ploae măruntă a deschis umbrelele cetăţenilor de pe scările tribunelor amfiteatrul apărând un câmp plin cu uriaşe ciuperci. Copiii se încălzesc sgomotos prin măsura plină de grijă a comandanţilor, cari vor să-i scoată de sub efectele burniţei. Regele cu comandantul şi Statul Major al străjerilor trece în revistă toate unităţile. Strigăte de „Ura“ se înalţă crescând din piepturile tinere. SERVICIUL DIVIN Tot poporul se descoperă, începe rugăciunea. M. S. Regele a făcut o cruce solemnă. S. S. Partenie Ciopron, împreună cu un impunător sobor de preoţi în odăjdii se pregătesc pentru oficierea serviciului divin. Nemişcarea din timpul rugăciunii ne lasă posibilitate să aprindă cu ce perfectă ordine geometrică stau aranjaţi străjerii pe unităţile respective. O aliniere care lasă coridoare între ânduri pare trasă cu rigla. „Mulţi ani trăiască“ încheie vesel predica amplificată de megafon. Aco-pe-ri-ţi e semnalul încheierii serviciului divin RIDICAREA PAVILIONULUI ceremonialul ridicării pavilionului naţional începe prin „Imnul Regal“ în timpul căruia faldurile tricolorului românesc cresc mereu până în vârful catargului. „Tatăl Nostru“ este în acest moment o rugăciune uriaşă, cântată de toţi străjerii prezenţi. M. S. Regele, descoperit cu faţa spre preoţi are o atitudine de demnă evlavie. DEVIZA STRAJERULUI Cu toată ploaia care ameninţă să devină prea bogată, DEVIZA STRAJERULUI se aude scandată bărbăteşte — de un brav străjer. M. S. Regele s’a urcat în estrada roşie în mijlocul străjerichinat tinerimii. Ploaia care s’a înteţit simţitor nu-l impresionează. Ploaia a devenit acum chiar agresivă. După atâtea pregătiri făcute cu enormă trudă capriciul stupid al nourilor întunecă strălucirea unei serbări anunţate atât de măreţ. URAREA CĂTRE MAJESTATEA SA M. S. Regele readuce din nou în rânduri toţi străjerii plecaţi să se adăpostească. „Toţi străjerii Majestate, Vă urează sănătate. Ura! Ura! Ura — rostesc voios glasurile tinereşti. Regele Generos şi cu grijă de eventuale răceli ale micilor străjeri a dispus printr’un ordin comunicat comandanţilor „irăjii Ţării, evacuarea în adăposturi a cohortelor şi legiunilor. Ordinul de evacuare a fost transmis prin megafon unităţilor străjereşti. Elevii ficelor militare printre tunete şi ploaie nu uită să facă ocoliri reglementare. Ultimele două cohorte se depărtează din platou care — din cauza noroiului — nu mai este propice desfăşurării exerciţiilor. Serviciul de brancardieri are acum un rol efectiv. Străjerele şi străjerii îşi duc la posturile de prim ajutor pe camarazii mai debili. SUSPENDAREA SERBĂRII Puţină lume a mai rămas în tribuna de vis-a-vis. Cei cu umbrele stau încă neclintiţi. „Trăiască Regele“, intonat de muzica militară, anunţă suspendarea serbării. In drum maşina regală este întâmpinată de o muzică străjerească care nu se sfieşte de ploae. D. Gabriel Marinescu în pardesiu de piele asistă nemulţumit la evacuarea tribunelor. Un fapt neprevăzut a întrerupt astfel desfăşurarea întregului program. AL. V. STANCIU începutul solemnităţii Sosirea M. S. Regelui Suveranul şi Marele Voevod au prezidat serbarea de om a Tineretului Impresionanta festivitate din Capitală. Exerciţiile străjereşti întrerupte de ploaie Ziua Restauraţiei este triumful tinereţii. M. S. Regele a ştiut să dea un nimb de viaţă nouă reîntoarcerii Sale în ţară. O spun cei 9000 de copii şi tineri veniţi să prăznuiască Sărbătoarea Mare care înseamnă orizontul spre bine al vlăstarelor cu dor de viaţă şi de muncă în slujba Patriei. Este destul să priveşti legiunile de străjeriţe şi străjeri cu disciplina strânsă cu pâlpâiri de foc în priviri, ca să înţelegi dorul de bine pentru ţară şi ataşament nespus pentru Rege. Un reviriment, o mistică nouă şi vizibilă realizată cu truda educatorilor modeşti şi anonimi — efortul lor ascuns de abnegaţia pusă în slujba unui crez, care n’are nevoie de mărturisire —iată îndemnul, creator pentru o nouă şi spornică educaţie. Am privit la repetiţia generală cum pâlcuri de copii se strâng în cercuri, joacă corect, aflu diagonala unei alinieri perfecte şi mă gândesc la jertfa graţie căreia au reuşit dascălii lor să-i înveţe mişcări atât de milităreşti pe ei, cei nesupuşi oricărei constrângeri şi simt ce înseamnă entuziasmul şi dragostea închinată unei noui ordine de viaţă. Mai de mult la un cinematograf m’am minunat de nişte puşti din „balilla“ fascistă, cari făceau pe marinarii adevăraţi pe coverta unui vapor cu tunuri. Reflectam atunci ce deosebire enormă se desprinde intre copiii noştri desculţi şi crescuţi în praful uliţei fi cei de pe ecran, occidentali fi neverosimile de dârji. — Ne întoarcem la educaţia spartană! îmi întrerupe firul reflecţiilor un prieten de alături. VmkaMmMmwmimmmmmmm mws /„ ! f S’a regăsit un avion englez rătăcit în drum spre Rodesia LONDRA, 7 (Rador). — Un avion plecat din Londra spre Rodesia (Africa) și care nu mai dăduse nici o știre, a fost văzut azi de mai multe avioane trimise în căutarea lui. Avionul dispărut se află în apropiere de localitatea Evangelina, la nord de râul Limpopo. Aparatul pare a se fi lovit de copaci şi trebue să fi suferit avarii însemnate. Echipa de salvare trimisă, nu va putea fi acolo decât spre seară sau Miercuri dimineaţa. Soarta ocupanţilor nu se cunoaşte până acum. AU PIERIT MAI MULŢI BOXEURI CAPETOWN, 7 (Rador).Toţi ocupanţii avionului căzut în apropiere de Evangelina au pierit, se pare, în acest accident. Avionul transporta mai mulţi boxeri. Aviatorii trimişi să repereze locul accidentului, anunţă că au văzut un cadavru în apropierea avionului. Ei semnalează deasemeni că motorul a căzut departe de aparat și că o aripă este complet smulsă din corpul avionului. —CXOIOXOX-fr XOXOXOXOI Noui arestări de evrei la Viena VIENA, 7 (Rador). — Corespondentul agenţiei Reuter transmite : Se pare că în cursul sărbătorilor Rusaliilor au fost operate la Viena noui arestări de evrei. Cercurile oficiale păstrează rezervă în ce priveşte numărul total al arestaţilor. Cercurile competente însă socotesc că de la efectuarea Anschlussului au fost trimişi din Austria în tabăra de concentrare de la Dachau 7.190 de evrei. -----dosard^xoxoioio— O importantă hotărâre a Statelor Unite WASHINGTON, 8 (Rador). — Ziarele înregistrează svonul că preşedintele Roosevelt ar fi luat măsura să se retragă permisele de sbor ale aviatorilor americani angajaţi să lupte în taberile revoluţionarilor, contra guvernelor diferitelor state străine. Discursul Marelui Străjer Mesajul Regelui către tineri — a cărui text nu ne-a venit până la închiderea ediţiei — a fost un îndemn viguros pentru sportanizarea vieţii tinereşti. Viaţa în aer liber, cultul camaraderiei cinstite, îndemn către muncă creatoare pusă in slujba colectivităţii, şi mai ales iubirea de Ţară şi Tron … iată câteva idei pe care le-a închinat tinerilor Regele Tinereţei. Generaţia străjerilor se sprijină pe cultul muncii închinate Patriei. M. S. Regele şi-a încheiat cuvântul către tineri exclamând din tot sufletul : „Trăiască Romania*1 Serviciul militar de 3 ani în PRAGA, 8 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite: Cercurile autorizate declară că guvernul cehoslovac va prezenta, în apropiata sesiune a Parlamentului, un proect de lege tinzând la introducerea serviciului militar pe timp de 3 ani, în loc de 2 ani, cum este în prezent. NOUILE DEMERSURI ANGLO-FRANCEZE BERLIN, 7 (Radiopress). — „Berliner Tageblatt“ anunţă din sursă autorizată că guvernele din Londra şi din Paris ar fi decis să reinoiască demersurile diplomatice la Praga pentru a accelera rezolvirea problemei minoritare din Cehoslovacia. In acelaş timp d. Henlein şi-a reluat cu începere de azi ocupaţiile sale obişnuite la Asch. In cercurile competente ale germanilor-sudeţi se declară că d. Henlein a petrecut sărbătorile Rusaliilor la Badesalter. Se adaugă că d. Henlein şi-a petrecut fiecare noapte la domiciliul său din Asch, astfel încât în timpul sărbătorilor a trecut in mai multe rânduri frontiera germano-cehoslovacă. Se precizează că d. Henlein şi-ar transfera cartierul său general la Usti pe Kuba, in nordul Boemiei. Cercurile competente ale germanilor sudeţi declară că svonul este neîntemeiat, d. Henlein rămânând mai departe la Asch. D. Jean Massaryk, ministrul Cehoslovaciei la Londra, s’a înapoiat azi în capitala Angliei după o vizită de zece zile în Cehoslovacia. După afirmaţiunile sale negocierile în curs la Praga se desfăşoară destul de favorabil, deşi nu se aşteaptă ca ele să intre în faza decisivă înainte de terminarea alegerilor. Isprava insolentă a unui bandit în Casa ungară de Economie BUDAPESTA, 7 (Rador). — Un individ mascat s’a introdus azi dimineaţă în sucursala din Buda a „Primei case de economie naţională din Post“. Ameninţând cu revolverul pe un servitor — singurul om la acea oră în sucursală, — banditul i-a ordonat să se retragă într-o cameră învecinată. Servitorul refuzând să se supună ordinului, banditul a tras asupra lui două focuri de revolver, care însă nu și-au atins ținta. Atunci banditul a sărit asupra servitorului, pe care, izbindu-l cu furie cu revolverul în cap, l-a doborît la pământ însângerat. Banditul s’a ascuns apoi, în aşteptarea funcţionarilor sucursalei. Sosind un alt servitor, casierul şi directorul sucursalei, banditul i-a închis pe rând într’un mare dulap din vestiar. La fel a procedat şi cu un client matinal, care îşi făcuse apariţia în local. Luând cheile de la casier, banditul a încercat să deschidă cassa de bani, dar, cu toate sforţările sale, nu a reuşit. Poliţia, alarmată de un alt client care văzuse operaţia banditului şi care se retrăsese la timp, a sosit la faţa locului, dar banditul, prinzând de veste, dispăruse. Captivii au fost puși în libertate imediat. S-a deschis o anchetă. înarmările uriaşe ale Statelor Unite WASHINGTON, 7 (Rador). — Comisia bugetară a Camerei Reprezentanţilor a aprobat un credit de 35.802.000 dolari pentru a se începe punerea în execuţie a programului de expansiune navală. Acest credit va permite să se pună pe şantier 19 vase de răsboi, dintre cari două noi cuirasate de 35.000 tone fiecare Pe de altă parte Senatul a adoptat definitiv bugetul armatei, a cărui valoare totală se ridică la 459.401.000 dolari. Comisia de finanțe a Camerei a adoptat un proect de lege prevăzând deschiderea unui credit de 25.000 dolari, destinat creiării unui „serviciu al relaţiilor culturale“ în departamentul afacerilor străine. Acest serviciu a fost creiat pentru a combate propaganda unor anumite ţări din Europa şi în America de Sud. S-a prevăzut de asemenea un credit de 25.000 dolari pentru creiarea unui serviciu însărcinat cu comunicaţiile internaţionale, care va controla legăturile companiilor de navigaţie aeriană cu ţările străine. ----aioioioi-^xoioioio— Al 15-lea copil al unei familii VARŞOVIA, 8 (Rador). — Soţia lucrătorului Wojas din Gdynia a născut al 15-lea copil. Președintele Republicii a acceptat să fie nașul copilului. Chinezii pregătesc rapid apărarea oraşului Hankeu SHANGHAI, 8 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Reuter anunţă: Chinezii pregătesc cu febrilitate apărarea oraşului Hankeu pe o nouă line fortificată la circa 180 km, spre nord de acest oraş. Pentru apărarea acestei noui linii chinezii ar dispune de trupe bine disciplinate şi de un bogat material de războiu cu totul modern. Tv Comunicatul dat de comandantul trupelor chineze din Hankeu declară că în apropiere de Ciangceu se dau lupte crâncene. Mareşalul chinez Ciang-ahi Shek anunţă că va lua imediate măsuri pentru apărarea aeriană a oraşului Canton. El adresează un apel către forţele chineze, cerându-le să lupte cu toată însufleţirea pentru libertatea Patriei şi pentru a răzbuna miile de copii, femei şi bătrâni, omorâţi de aviaţia japoneză în raidurile executate asupra oraşului Canton. „Sacrificiile de azi vor asigura victoria de mâine a trupelor chineze“, termină mareșalul Ciang- Kai-Shek. Bombardarea continuă a Cantonului CANTON, 8 (Bailor). — O escadrilă japoneză formată din 31 avioane a făcut azi dimineaţă un nou raid de o jumătate de oră asupra oraşului Canton, bombardând cartierul Saicuen şi para Congşa. Au fost incendiate depozitele de benzină din apropierea gării Congşa. Pagubele sunt foarte mari. Deocamdată nu se poate preciza numărul morţilor şi răniţilor. înaintarea neîntreruptă a naţionaliştilor spanioli BURGOS, 8 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas anunţă: ori după amiază înaintarea forţelor naţionaliste la sud de Albocacer şi la est de Pueblo Minglave a atins 6 până la 8 km. Frontul forma o vastă „pungă“ al cărui centru era satul Benafigos. După ocuparea acestui sat, naţionaliştii au continuat să înainteze spre sud. Simultan, trupele naţionaliste au trecut dincolo de Rambla de Monleon atingând înălţimile ce domină satul Adzaneta, spre acest nord-vest. Localitatea Albocacer, unde republicanii continuă să reziste, este înconjurată de naţionalişti in partea de sud, aceştia găsindu-se aseară la 18 km., dincolo de ea, în direcţia oraşului Castellon. ★ PARIS, 7 (Radiopress). D. Bon net, ministrul de externe al Franţei, a avut azi mai multe iîntrevederi în legătură cu bombardamentele aeriene din Spania şi a primit pe d. Bullit, ambasadorul Statelor Unite Şi pe d. Hirschfelt, însărcinatul cu afaceri al Uniunii Sovietice. ——oxoxoxo.x^xoxoxoxo——> Populaţia Germaniei Mari BERLIN, 8 (Rador). ■Populaţia Reichului., în urma realizării Anschlussului, s’ar cifra acum la 73.144.233, anunţă revista „Neues Wolf“. D. ministru Miletici în vizită la I. P. S. S. Patriarhul Miron