Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1875 (Anul 8, Nr. 73-138)

1875-10-26 / nr. 115

„Guvernul romăn a luat o măsură a cărei importanță nu va putea fi îndestul apreciată din punctul de vedere al transitului internațional. „El a încheiat cu deferitele companii de drum de fer o convențiune in virtutea căria se stabilește, cu incepere de la 1 Noemvrie, un serviciu direct de voiagieri de la Viena la Constantinopoli via Cracovia. Lemberg-Cernăuți-București-Giurgiu-Rusciuk. „Iacă in fine Europa centrale in comunicațiune directă cu Bosforul prin calea cea mai scurtă. Peste căteva zile se va putea face drumul intre Viena și Constantinopoli in 75 oare, adică 62 care in drum de fer pănă la Rusciuk și 13 care in vapor, de la Varna la Constantinopoli. Și aceasta in tot cursul anului fără intrerupere. Cănd se gândește cineva că nu e mai mult timp de cănd un voiagiu la Constantinopoli era considerat cu tot atăta frică ca și un voiagiu in giurul sumei obiectele mobiliare urmărite de la d-nul I. Goldbaum, in pretenția d-lui G. Tufescu pentru o sumă bani. Se publică spre cunoștința generală. CURIERUL DE IASSÎ. PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Primăria comunei Cobicenii. No. 994. Pentru ziua de 10 Noemvrie, sau regulat termenul de publicație, pentru darea in antreprisă a craturilor de băuturi spirtoasă și vânzare de vite pe timp de un an, începător de la 1 Ianuarie 1876 și pănă la 1 Ianuarie 1877, tot pentru acea zi s’au mai regulat termin pentru darea in antreprisă a dreptului de cârciumă a locuitorilor din această comună, care e hărăzită casei comunale, pe timp de trei ani, incepători de la 23 Aprilie 1878, pănă la acea zi și lună April 1879. Condițiunile și drepturile acestor antrepriză, d-nii amatori le pot videa in toate zilele la cancelaria acestei primării și înainte de ziua termenului de licitație. Primăria urbei Naemțu. No. 3432. La terminile ficsate pănă acuma,nepresentăndu-se concurenți, care se dea prețuri avantajoasă comunei pentru antreprisa venitului tacsei de la tăetul vitelor mari și mici, și de la berea adusă sau fabricată in comună, pe timp de 3 ani, incepători de la 20 Ianuarie 1876, s’a regulat din nou termenul de licitație la 7 a lunei viitoare Noemvrie, invităndu-se pe d-nii concurenți ca la acest termen, să se presinte in camera primăriei întovărășiți de garanțiile cuvenite. Comisia dispărurei la Iași. SOMAȚIUNE: No. 908. In baza cărței de judecată eliberată de d-nul jude ocol. I din Iași, sub No. 229, și investită cu formula executorie, subsemnatul Costachi Cadinescu agente de urmărire, pe lângă Comisia disp. I din urba Iași, in conformitatea art. 388 proced. tiv., somez pe d-nul Dimitrie I. Anghel cu domiciliul necunoscut, ca până intr’o zi liberă de la data sau lăsarea aceștiea, Be depue in minele noastre suma de 468 le noi, cu procente de 1 l/a °/C de 20 Noemvrie 1873, pănă la numerătoare, plus 80 lei noi cheltueli, cu care este condamnata respunde d-nei Savastița Spineseni Cunoscând că la neurmare se va aplica legea. Sub-comisar, C. Cadinescu. No. 3325. Pentru vânzarea averei schestrată de la d. Ferdinant și socia sa Camenida pentru bani, fiind regulat termenu la 30 Octomvrie curent, oara 12 din zi, in piața Primăriei. Se publică spre cunoștința generală. Comisia despărțirei a IlI-a Iași. No. 3448. Pentru ziua de 30 a curentei, fiind regulat termenul pentru a se vinde in piața halei, obiectele sequestrate de la d. loișie Reizer, in pretenția d-lui Ilie Rotenberg. Se publică spre cunoștința generală. No. 3127. Pentru ziua de 28 curent, fiind regulat termenul a se vinde in piața Nicolina obiectele sechestrate de la d-nul N. Pricop, in pretenția d-lui Vasile Stamboleanu. Se publică acestu termin spre deșteptarea concurenților. Comisia despărțirei a IV Iași. No. 3985. La 30 a curentei luni Octomvrie, in piața Halei urmează a se vinde PUBLICAȚII JUDECĂTORESC). Tribunalul județului Iași secția I. No. 1360. D-na Safta Mocrainsky, născută Filipescu, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 71 din procedura civilă, este citată a se presenti in persoană sau prin procurator admis de lege, înaintea secțiunei I a Tribunalului, la 1 a lunei Noemvrie, anul 1875 oarele 11 din zi, cănd are a se judeca causa dintre d. Costea Mocrainsky cu dl. pentru divors, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. No. 1355. D-nul [Dimitrie Theodorescu, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 75 al. 6 din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea secțiunei I a Tribunalului, la 17 a lunei Dechemvrie, anul 1875, oarele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat de d-na Ana Arghiropol, contra ds. pentru bani, cunoscând că citația și copia de pe reclamațiune s’au afipt pe ușa Tribunalului, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția a 11-a. No. 981. D-nul Iosef Bolla, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 71 combinat cu art. 75 al. 6 din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea secțiunei a II a Tribunalului la 10 a lunei Decemvrie anul 1875, parele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat de d-na Luiza Eugenia Bolla, născută Veilard, contra sa pentru divors, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția a III-a, No. 668. In virtutea ordonanței Tribunalului Iași secțiunea a III, No. 3869, din 17 Octomvrie 1875, pe de o parte sau pus sub sequestru toate chiriile cuvenite d-lui Gavril Libedă, după imobilul ce-l posedă in Iași dispărțirea II-a, strada Lipovană, iar pe de alta conform art. 481 procedura civilă, se publică această sequestrare, spre cunoștința generală. No. 645. D-nele Zinca, Ținca și Arestin Beldiman, de profesiune libere, domiciliate in Iași dispărțrea a III, in calitate de erede a defunctei lor surori Maria Beldiman, prin comandamentul înregistrat la No. 267, au somat pe d-nul Iancu Cozmescu, de profesiune liberă, domiciliat in Iași, disp. I, ca un termin de 30 zile, se respundă suma de 250 galbeni și a lor procent, pănă la numerătoare, plus spesele de urmărire ce se reclamă in virtutea obligatiwixci vllix 230 Max bl IOT 6, transcrisă in registrul Tribunalului din Iași secțiunea III, la 22 Martie 1873, sub No. 113 și investită cu formula executorie No. 147. Fiindcă d-nul debitare in aretatul termin ce au espirat, n’au plătit banii, iar d-nele creditoare prin petițiunea înregistrată la No. 6014, cerănd a se pune la urmărire vânzarea imobilului care este o casă situată in orașul Iași disp. I, strada Moțoc, înscrisă la No. 367, construită de cărămidă, acoperită cu șindilă, și care se compune din 5 odăi și o șală in mijloc, având grajdiu, șură și fântână cu locul ei. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, Tribunalul publcă vânzarea conform art. 510 din acea proc., ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se infățoșeze in camera acestei secțiuni a IlI-a cu garanția cerută de lege la 28 a lunei Ianuarie ziua Mercuri l S^6, oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit, art. 539 550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, ipotecă sau orice alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Parchetul Tribunalului județ. Iași. No. 5968. De la judele de instrucțiune acestui Trib., perminduse o recipisă provisorie a casei de depuneri și consemnațiuni No. 1274, pe suma de 370 lei noi 85 bani, se publică aflarea acelei recipise in termin de 2 luni de zile, că oricine o va găsi, se o aducă la oficiul nostru, cunoscănd că acea recipisă va remăne ca nulă și fără nici o valoare. Tribunalul județului Roman. No. 3709. Dnul Marin Ardilianu Agricultor, domiciliat in urba Roman cu obligațiunea bipotecară din 10 Aprilie 1869, inscriptată de Tribunalul județului Roman sub No. 3 din 1869, datorind cu suma de 73 gald. și a ior procent de la data ei, pănă la numerar, defunctului Costantin Barbu din urba Roman, a căria dreptăți de cătră succesoara Ana s’au cesionat d-nei Maria Petcu născută Fotia, fără profesiune, domiciliată in urba Roman, și după comandamentul prealabil ce s’au făcut conform art. 496 procedura civilă, și debitorele neurmănd cu achitarea unei aseminea datorii. Tribunalul motivat de cerirea d-lui Avocat Gheorghe C. Botez, procuratorele d-nei creditoare Petcu, in virtutea art. 371, 500 și următorii procedurei civile, prin jurnalul No. 2377, au ordonat punerea in vânzare silită a fondului de case cu locul ei, ce debitorele posedă in această urbă Roman, care după constatarea făcută in fața locului de agentele competente prin procesul seu verbal No. 266, este situată in urba Roman, strada Miron Costin, din dispărța a II-a, înscrisă la No. 371, compusă din 2 odăi cu o camară cu păreții de bărne și inele pe timilie de tălpi de lemn, sub un acoperemănt de șindilă veche, cu o altă odae, cu șură și grajdiu pe furci de lemn acoperită cu stuh, locul acestor case despre reserit și meazănoapte se învecinează cu strada numită Miron Costin, despre apus cu locul casei lui Gheorghe Dimitrașcu și despre mează zi cu locul casei lui Toader a Cozmei. Sarcini asupra ziselor case cu locul lor după încredințarea dată de grefă prin adresa No. 11723 nu urmează altele, afară de hipoteca datoria pentru care se face urmărirea de față. Se publică vânzarea unui aseminea imobil, in termin de 3 luni, conform art. 510 pr. civilă, numerot de la data acestei publicații, spre știința concurenților ca in cea intăi zi (ce se va lămuri prin afipre) după espirarea celor 3 luni, doritorii de al cumpără să se presinte cu garanțiile cerute de art. 542 procedura civilă, in pretorul acestui Tribunal, la oara 12 din zi, cănd are să se facă vânzarea și adjudecarea citatului imobil, asupra persoanei ce ar oferi prețul cel mai avantajos. Totodată se pemează pe toți acei ce ar pretinde vreun drept de proprietate, uzufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau ori ce alt drept asupra fondului urmărit, ca inaintea zilei de adjudecare se’și arăte pretențiunele la acest Tribunal căci in urmă nu li se vor mai ținea in samă] Triuumiul B --------No. 3288. Vânzarea imobilelor sub No. 148 și 149 din urba Folticeni, a d-lui Costin Dragoș, spre îndestularea Statului cu o sumă bani, neputănduse efectua in ziua terminului, după publicațiunele urnate prin foaia oficială din Iași No. 99, din 17 Septemvrie anul curent din cauză legală. Tribunalul prin procesul verbal No. 1868 din 16 Octomvrie 1875 au regulat scoaterea din nou in vânzare a aratatelor imobile, cu termin de 4 săptămăni de la data fonei. Se publica clar aratatul termin, cu deșteptare a concurenții ce vor dori a cumpără aratatee imobile, să se presinte la Tribunal cu granțiile legale, in ziua și para ca se va arata prin afipte, spre a concura și a se face adjudecația cu condițiunele publicate prin baia oficială No. 22 din 1875 No. 11, 53 , 67 toate din anul curent. No. 3290. Vânzarea eselor Evreului Bereu sin Moisă Uscat, spre îndestularea Statului cu suma de lei noi 380, plus cheltuelile de urmărire, nu s’ai putut efectua vn ziua terminului publicațiinelor urmate prin foaia oficială din Iași Nr. 99, din 17 Septemvrie 1875, din causă legală. Tribunalul prin procesul verbal No 1867, din 16 Fevruarie 1875, au regulat scoaterea din nou in vânzare a aratarului mobil, cu termin de 4 săptămăni socotit de data Ioaei. Așadar se publică această vânzare, cu deșteptare ca concurenții ce vor dori a cumpără atare imobil, să se prezinte la Tribunal in ziua și oara ce se va arata prin afipte, cu garanțiile cerute de lege spre a concura și a se face adjudecația, cu condițiunele publicate prin sus menționata foae și prin foile No. 115 din 1874 și foaea No. 53 din anul curent. Corpul portăr. Curței de Apel din Iași. No. 238. Conform disposițielor Trib. jud. Suceava, prin jurnalul No. 1881, urmând a se vinde licitativ, 6 fălci popușoi din rădăcini, sechestrați de la [d-nii Avram Buingiu și Bek Bin Leiba, prin procesul verbal No. 184, spre satisfacerea Statului cu o sumă bani, după sentința mencipatului Tribunal, No. 79, din 22 Martie 1874. Se publică că această vânzare va avea loc in ziua de 2 Noemvrie anul 1875, la fața locului in com. Belcești, plasa Bihluiu, județul Iași. Amatorii de așa recoltă, să se presinte in aratatul loc, la oarele 10 de dimineață, cănd se va face adjudecarea, asupra persoanei ce va da un preț mai avantajos. Tot odată, d-nii amatori pentru așa afacere, se vor conforma art. 444 proced. civilă. Corpul Portăreilor din Iași. COMANDAMENT, No. 663. In virtutea titlului esecutor obligației din 4 Fevruarie 1849, investită cu formula esecutorie sub No. 152, după care se aneciază și o intocmai copie, in puterea căreia subsemnatul Stamatachi Hâncu, domiciliat in Iași desp. a II-a, strada Socola, in unire cu d. agent judecătoresc, și conform art 496 și 497 pr. cig., somez pe Meir Lissa sin Haim Herș Perilis comersant, și pe nepoții sei erezii mortului Solomon Leiba și a Eștirii sin Haim Herș, anume: Liba măritată Șloim, și pe Altăr Leiba, cu domiciliul necunoscut, ca pănă in termen de 30 zile libere de la data acestui comandament, sau punerea lui in aplicație conform legii, să-mi respundă suma de 542 galb, cu procentul lor de la data obligației până la numerătoare, plus tacsa timbrului și cheltuelile de transport și alte cheltueli necesare in causă, cunoscând că’ in oricare cas contrar voi urmări vânzarea feredeului cu locul lui cu stabilimentele și toate incunjurătoarele încăperi de pe el, aflătoare pe strada Cazacu desp. 4, precum și toată ceealaltă avere mobilă și imobilă de la desp. III, strada Rusască și din jud. Iașii etc., etc. aceste devenite moștenre de la defunctul lor moș Nahman Perilis Botoșineanu, avere văzută, și prin actul definitivii judecăți otărit in 29 Mai 1848, sub No. 2136. Stamatachi Hăncu. Prin subsemnatul Portărel, Doicescu, SINET Prin care gios iscăliții Solomon Leiba, Estira fiica lui Haim Herș, Samuel Lazăr sin Haim- Herș, și Meir Leiba sin Haim-Herș Perilis, încredințăm că m’am împrumutat cu cincisute patruzeci și doi galb blanci pentru a T ~ TTt'V4 lo macf Antif ovili Avt'am Leibilis, pe care bani ne indatorim ai plăti cu a lor legiuită dobândă negreșit, in vade de 5 luni de zile de astăzi, fără prelungire de o zi macar, ori și cui s’ar înfățoșa cu acest al nostru sinet, pentru care spre credință urmează a noastre iscălituri, și spre a ave tărie acest sinet, prin deosebită jalbă am rugat pe judecătoria de Iași secția a II ar încredința după formă. 1849, Fevruar 4. (Iscăliți) Eu Solomon Leiba. Eu Estira fiica lui Haim Herș. Eu Samoil Lazar sin Haim Herș. Eu Meir Leiba sin Haim Herș. Adeverirea rabinului nației evreești in dialectul lor. Iscălitura jidovească a rabinului. (L.S.) Poliția Capitalei, însemnații prin acest sunet, viind față in presustiția poliției, atăt slovenai, căt și prin jalbă, au aratat că este adevăratele lor iscălituri, deci pe un așa temeiu, numai puțin și după încredințarea rabinului nației evreești cuprinsă aice, se adeverește, (iscălit) Șef poliției I. Pancu Vornicu, (Șef Cerchez) masa I, No. 22. 1849, Fevruarie 8. (S. S.) Judecătoria ținutului Iași secția II. In privire că dătătorii acestui sinet, s’au înfățoșat in presusiiie, și s’au adeverit iscăliturile, apoi pe temeiul incredințărei rabinului nației evreești și a poliției Capitalei, și a mulțămirei ce a aratat inprumutătorul, iu presustine ca să mulțămește acreditarisi și sinetului precum să găsește, să incredințază de cătră judecătorie, după forma cuvenită, numai in cât privește adevăratele lor iscălituri, potrivit certrei, ce și prin O- sebită jalbă au făcut intru aceasta. No. 73 1849, Fevruarie 25. (Iscăliți) N. Casu, C. Cirilovici, Șarban Arhip Sardar, pentru d. D. Haciu, Și secției d. Budachevici. (L. S.) Banii cuprinși in vecialul acesta cu dobânda lor iam primit deplin de la d. infățoșitorul ce remăne in dreptatea me, ai trage de la datornicii d-lui. (Iscălit) jidovește Avram Leibilis. Trecerea acestui vechil cătră infățoșitorul de cătră d. giupănul Avram Leibilis, este și cu învoirea noastră. 1851 Septemvrie 21. (Iscăliți) Solomon Leiba, Samoil Lazar, Meir Leiba Perilis. NOI CAROL I. Cu mila lui Dumnezeu și voința națională Domn al Românilor La toți de față și in viitor sanatate. Dăm putere și ordonăm agenților administrativi și județiari să esecute acest titlu esecutor, procurorilor, să stălucească pentru aducerea lui la îndeplinire, și spre credință s’a subsemnat de noi magistrații Tribunalului permanent al județului Iași secția a III-a. (Iscăliți) Teodoreanu, Pantazi, Grefier Zoea. < (L. S.) Astăzi anul 1874, luna Iulie 13 zile, sau dat act de pspediține esecutară, D. C. Turculeț, (iscălit) Grefier Urzică. (L. S.) Conform cu originalele titluri, Stamatachi Hăncu. Judele de pace ocol. I. din Iași. No. 4357. Prin cartea noastră de judecată No. 546, din a. c., și in baza art. 28 150, 234, 146 din proced. civ., 1170, 1176, 1073, 1088 din codul civil, s’a condemnat pe d-nul Maior Gheorghe Negruți actualincu domiciliul necunoscut, să plătească reclamantului Dumitri Zota Avocat suma de 13 galb. cu procente legale de la reclamare 26 August a. c., și pănă la numerătoare, plus 50 lei noi freuri procesuale, și la restituirea sunetului d-lui Zota pe suma de 5 galb. ce ilegal se deține de d-nul Maior Negruți intru căt i s’a achitat, pentru care conform art. 75 alin. 6 din proced. civilă. Se publică aceasta spre deșteptarea numitului, cu invitare a se presenta la acest oficiu, spre a’și primi copie de pe zisa carte de judecată, care s’a afipt ia cancelare. Cu oposițiune și apelu. Judele de pace ocol. III din Iași. No. 4077. Noi judele de pace ocol. al 3 lea din Iași, conform art. 75 alin. 6 proc. civilă, cităm in judecată pe d-nul G. I. Drăghici cu domiciliul necunoscut, de a se presenta in pretorul nostru, in ziua de 7 Noemvrie 1875, nata 11 din zi, spre a fi față la cercetarea reclamației intentată de d-nul Șmil Ștein pentru bani. La neurmare se va judeca in lipsă conform legei. Judele de pace ocol. IV din Iași. No............. Prin cartea noastră de judedecată No. 340, pronunțată la 13 Septemvrie a. c., s’a condemnat pe d nul Edrelim conductoriu, a plăti d-lui Natan Rosentwaig suma de 28 lei noi, cu procent legal de la reclamațiune, plus 5 franci cheltueli de judecată. Cu drept de oposiție și recurs. No............. Prin cartea noastră de judecată No. 403, pronunțată la 20 Octomvrie a. c., s’a condemnat pe d-nul Costache Pădure a plăti d-lui Bereu Pol suma de 150 lei noi cu procent de la reclamațiune, plus 20 lei noi daune și timbru. Cu oposițiune și apel. Judele de pace al urbei Roman. MANDAT DE ARESTARE. No. 1861. Noi judele de pace al urbei Roman, in baza art. 163 cod. pr. criminală, având in videre sentința pronunțată de noi, No. 150, din 30 Mai 1875, prin care se condamnă pe d-l Gheorghe Th. Trandafir fost cu domiciliul in urba Roman și acum necunoscut, in etate de 30 ani, ds profesiune bucatariu, la amendă de 25 lei noi in folosul casei comunale de Roman, sub restricț unele incăt întrebuințarea condeiului este mai cu neputință sau de tot necomodă; sunt alții care cănd scriu, scrierea lor este întreruptă și neregulată, sau cănd este de a face cu niște Spirite violente care lovesc cu vărful il sfărâmă și rup hărtia. Dorința oricărui aspirant medium este naturalminte de a pute să se intreție cu Spiritul persoanelor ce ii sunt scumpe, dar trebue a-și cumpăra nerăbdarea, căci comunicarea cu un anume Spirit oferă niște dificultăți materiale care fac ca această comunicare se fie cu neputință pentru începător. Pentru ca un Spirit să se poată comunica, trebue intre dănsul și medium niște raporturi fluidice ce nu se stabilesc in totdeauna atăt de degrabă; căci in măsură cu căt facultatea se desvălesce, mediumul capătă puțin căte puțin aplecarea necesară pentru a intra in relațiune cu cel intăiu Spirit venit. Se poate intămplă că acela cu care se doresce a se comunica se nu fie in niște condițiuni potrivite pentru al face ca fără de voia lui se vie, căci de multe ori se poate intămplă ca un Spirit se nu aibă putință, nici permisiunea de a veni la chemarea ce i ce face. De aceia trebue intotdeauna ca la început a se feri de a chema numai de către cutare Spirit, depărtând pe oricare altul, căci se intămplă de multe ori că nu se poate stabili niște raporturi fluidice cu acela ce se doresce, ori și ce simpatie ar fi pentru dânsul înainte dar de a obține niște comunicații de la cutare sau cutare Spirit, trebue mai intăi a înainta cu desvălirea facultăței, și pentru aceasta trebue a face o chemare generală și a se adresa mai cu samă la îngerul seu păzitor. La aceasta nu este nici o formulă sacramentală : cine ar pretinde că trebue a se da vreuna, poate fi tacsat de șarlatan, căci pentru Spirite forma nu este nimic. Intotdeauna chemarea sau evocarea trebue a se face in numele lui D-zeu; se poate face in termina următori: Bog pe D-zeu cel atotputernic de a permite unui bun Sprit de a se comunica mie și de a me face se scriu , rog de asemenea pe ingerul meu păzitor de a binevoi se asiste și se înlătureze spiritele rele. După aceasta se așteaptă ca un Spirit să se manifesteze, făcănd se scrie ceva. Se poate intămplă ca se fie acela ce se dorește, după cum se poate intămplă de aseminea ca se fie un Spirit necunoscut sau ingerul păzitor, in orice caz el se face in de obștie cunoscut scriindu’și numele seu, dar atunci se presintă întrebarea despre indentitatea sa, inprejurare ce cere multă experiență, căci sunt puțini începători care se nu fi fost înșelați. Când voeștea se face chemare anume curând sau cutârul Spirit, este foarte esențial, incepănd, a nu se adresa decăt la acelea ce se știu că sunt bune și simpatice și care pot avea un motiv de a veni, de pildă niște rudenii sau niște amici. In cazul acesta evocarea (chemare) poate fi astfel formulată: In numele lui D-zeu cel atotputernic, rog Spiritul cutăruia de a se comunica mie, sau Rog pe D-zeu cel atotputernic de a permite Spiritul cutăruia de a se comunica mie. De asemine este necesar ca primele întrebări se fie puse astfel incăt respunsul se fie simplu da sau nu, de pildă: Ai venit? Voești tu se mi respumi?—Poți a mă face se scriu ? & .. Mai pe urmă, aceste măsuri devin nefolositoare; totul este numai de a pute stabili la început un raport; esențialul este ca intrebarea se nune zadarnică, adecă se nu conție lucruri de interese private, ci trebui se fie espresiunea unui sentiment binevoitor și simpatic, pentru Spiritul la care se adresază. Este a se observa incă un lucru de multă importanță. In timpul acela se domnească liniștea și ațintirea minței unită cu o dorință infocată și o voință fermă de a reuși. Prin voință, noi nu înțelegem aici o voință trecătoare, care la fie ce moment se fie întreruptă de alte preocupațiuni, ci o voință serioasă statornică și susținută. Ațintirea voinței este favorizată prin singurătate, tăcere și înlăturarea a totul ce poate cauz» distragere. Nu mai remăne atunci decăt un singur lucru de făcut, adecă de a reînnoi in toate zilele incercările, timp de 10 minute, sau un sfert de vară cel mult, și aceasta timp de 15 zile, o lună, două luni și mai mult dacă va trebui; noi cunoaștem niște mediumi care nu sau format decăt după 6 luni de exerciție, pe cănd alții scriu curgător chiar de la prima incercare. Pentru a se înlătura niște încercări zadarnice, se poate întreba, prin un alt medium, un spirit serios și inaintat; dar cănd se pune întrebări Spiritelor pentru a se ști dacă este sau nu medium, ele respund mai in totdeauna afirmativ, ceia ce nu mpedică ca incercărele se fie zadarnice. Aceasta se explică de la sine. Se face Spiritului o întrebare generală, el respunde intr’un chip general, căci este știut, că nimic nu este mai elastic decăt ca facultatea mediumică, fiindcă ea i se poate presenta sub formele cele mai variate. Se poate dar a fi medium fără a trece prin minte și intr’un chip la care nici sau gândit. La această întrebare zadarnică: Sunt medium? Spiritul poate respunde da; la astealtă mult mai precisă: Sunt medium scriitor? el poate respunde nu. Trebue de asemenea ține cont de natura Spiritului ce se întreabă; sunt unele atăt de ușoare și atăt de ignorante, nucătrespund cu nesocotință ca niște adevărate năuce; pentru aceia noi sfătuim de a se adresa la niște Spirite luminate, care respund îndeobște cu bucurie a aceste întrebări și arată calea cea bună de urmat dacă este posibilitate de a reuși. Un mijloc care reușește de multe ori, consistă a întrebuința ca auxiliar momentan un bun medium scriitor mlădios, deja format. Dacă el iși pune măna sa sau degetele sale pe mâna ce trebue se scrie, rar se intămplă care nu înceapă pe dată a șeri. Concursul unui călăuz espermentat este a fără de asta câteodată de mult folos pentru a arata începătorului mai multe precauțiuni mici ce el neglijate adesa ori in paguba repetițției progresului; este mai cu samă pentru al lumina asupra naturii întrebărilor celor din tăiu cum trebue se fie puse. Un alt mijloc care poate de asemene se concureze la disvălirea facultăței consistă a se aduna la un loc mai multe persoane, toate însuflețite de aceeași dorință și intențiune, și acolo, cu toții intr’o tăcere absolută, și cu o religioasă ațintire a minței, să se încerce de a fcri făcând fiecare chemarea îngerului seu păzitor sau vreunui alt Spirit simpatic. Este rar ca in acel număr de persoane se nu fie vreuna care se nu deie grabnic semne de mediumnitate sau chiar se scrie curgător in puțin timp. (Va urma).