Cuvântul Liber, februarie 2008 (Anul 20, nr. 22-42)

2008-02-01 / nr. 22

CUVÂNTUL VINERI, 1 FEBRUARIE 2008 12 februarie.) întâmpinarea Domnului La patruzeci de zile după mântuitoarea întrupare, cinstim ziua ducerii Pruncului dumnezeiesc la templul din Ieru-salim de către Preasfânta lui Maică şi de către Dreptul Iosif, ascultând de porunca Legii vechi şi împlinind-o. Tot astăzi, se celebrează şi ziua când bătrânul Simeon, caruia îi era făgăduit de la Duhul Sfânt să nu vadă moartea până ce nu va vedea pe Domnul Hristos luându-l în braţe şi mulţumind lui Dumnezeu, a venit şi el la templu, unde i s-a împlinit porunca. Astfel, prin glasul bătrânului Simeon, se întâlnesc în templu Legea veche a slovei cu Legea cea nouă a Duhului Sfânt. Şi Mântuitorul împlineşte porunca Legii vechi, în numele nostru, al tuturor, ca să ne facă pe toţi liberi faţă de Legea veche, dar totodată ne cheamă şi să primim Legea cea nouă, putere de mântuire a credinţei în El. Această veste bună este darul cel mai de preţ al întâmpinării Domnului. Cel ce a primit pe Iisus nu numai că poate muri în pace, dar are şi puterea de a trăi viaţa de aici împăcat cu Dumnezeu, departe de robia păcatului şi liber de tirania celui rău. LETIŢIA BOTA LES. ANDREI ÎN DIALOG CU CREDINCIOŞII ŞI PREOŢII DIN JUDEŢUL MUREŞ Pentru a veni în sprijinul credincioşilor şi preoţilor din judeţul Mureş şi a rezolva mai eficient problemele pe care aceştia le au, Î.P.S. Andrei acordă audienţe în fiecare zi de joi. Acestea au loc la Mănăstirea Recea, între orele 10.00 - 14.00. (N.B.) UN MINUT PE SĂPTĂMÂNĂ încerc să-mi potrivesc ochelarii deştepţi prin care lumea se vede colorată, nu de alta, da, de atâta roşu de soare pe la şapte dimineaţa în făurar, totul arată bine. Simt aşa, că nici gardul nu stă degeaba şi-şi mai face rost de-o cioară, poarta mea scârţâie că de la frig e siluetă, iar apa ce mai dârdâie de frig încă îngheaţă cu nonşalanţă. Păi, vezi! Uite aşa se întâmplă în făurar, care te joacă pe degete, precum roata norocului, că nu ştii câte zile numără. Ba cu soţ, ba fără soţ, ba aşa, ba nu aşa! Da, domnule, ce stare civilă are făurar ăsta, ca să ştim şi noi! Aha! Se lasă cu iubiri pe pervaz şi flori zâmbind stinghere în palmele puternice ale bărbatului îndrăgostit? Cum? Se poate şi aşa, fără internet? Poţi să-l vezi pe stradă? Mare minune, da, atunci totuşi, trag nădejdea că începem să fim normali. Cum? Era deja cazul? Corect, aprob și eu...pozitiv! MARIA DORINA PAŞCA 1 FEBRUARIE 2008 Zile trecute: 320 Zile rămase: 334 Soarele răsare la: 7.59 Soarele apune la: 17.34 Calendar creştin: Ortodox: Inainteprăznuirea întâmpinării Domnului. Sf. Mc. Triton; Sf. Muceniţie Perpetua şi Felicitas Greco-catolic: Preserbarea întâmpinării Domnului. Sf. Triton Romano-catolic: Sf. Veridiana Zodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) Sărbători: Ziua Intendenţei Militare - s-a înfiinţat intendenţa militară română (1861) . MĂSURI URGENTE Conducerea Instituţiei Prefectului—Judeţul Mureş a convocat, ieri, 30.01.2008, în regim de urgenţă, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, fiind analizate măsurile ce trebuie luate pentru ajutorarea familiilor afectate de incendiul produs în data de 30 ianuarie 2008, ora 5.38, în cartierul Venchi din municipiul Sighişoara, p precum şi a incendiului produs în urma unei explozii pe stradă Lăcrămioarei nr. 8 din Târgu-Mureş, ora 9.41, explozie datorată, se pare, acumulărilor de gaze , în momentul producerii incendiului de la Sighişoara, în imobil se aflau trei persoane, dintre care două au decedat iar una are leziuni grave. La locul intervenţiei s-a deplasat Detaşamentul de Pompieri din municipiul Sighişoara, cu două autospeciale de stins incendii, un echipaj SMURD, un echipaj de poliţie din cadrul Poliţiei municipiului Sighişoara şi un echipaj de salvare din localitatea Sighişoara. Persoana rănită a fost transportată de SMURD la spitalul din Târgu- Mureş, care a luat măsuri pentru trimiterea urgentă a acesteia la Spitalul de arşi din Bucureşti. • în cazul exploziei din Târgu-Mureş, trei persoane aflate în imobil au suferit arsuri, una dintre victime fiind transportată de urgenţă la Bucureşti, cu elicopterul SMURD, celelalte două victime având leziuni uşoare. Au fost alertaţi, pentru intervenţia la faţa locului, Inspectoratul de Poliţie Mureş, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Mureş, Poliţia Comunitară Târgu-Mureş, E-On GAZ Târgu-Mureş, Inspectoratul de Stat în Construcţii Mureş, S.C. Electrica S.A. Târgu-Mureş, luându-se măsuri pentru izolarea zonei, limitarea accesului, întreruperea alimentării cu gaz metan şi energie electrică, stingerea incendiului. In urma exploziei nu au fost afectate alte clădiri. Pentru cercetarea cauzelor şi împrejurărilor producerii exploziei, s-a constituit o comisie formată din reprezentanţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „HOREA" Mureş, Inspectoratul de Poliţie Mureş, EON GAZ Târgu-Mureş, Inspectoratul de Stat în Construcţii Mureş. Pentru gestionarea situaţiei urmare a producerii celor două evenimente, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a dispus comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă Sighişoara, luarea de măsuri pentru sprijinirea familiei decedaţilor, precum şi găsirea de posibilităţi pentru acordarea unor ajutoare de urgenţă victimei incendiului, iar pentru comitetul local pentru situaţii de urgenţă din Târgu-Mureş s-a dispus efectuarea unei expertize a locuinţei afectate, precum şi asigurarea condiţiilor de recazare provizorie şi acordarea de ajutoare de urgenţă persoanelor implicate, dar şi de conformare la cele dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii Mureş, respectiv sprijinire provizorie a pereţilor exteriori ai clădirii, de efectuare a expertizei tehnice a construcţiei şi de interzicerea accesului în vecinătatea clădirii, sens în care a fost adoptată Hotărârea 1/30.01.2008 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Mureş, transmisă cu aplicare imediată celor două comitete locale. • De asemenea, s-au luat măsuri pentru emiterea ordinului prefectului referitor la instituirea sistemului de comunicare rapidă prin intermediul SMS-urilor în cazul unor situaţii de urgenţă. Preşedinte Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Mureş Prefect, _______________________________________________ CIPRIAN DOBREA  mja. Berbec. Dimineaţa s-ar putea să amânaţi o călătorie în interes de familie, din cauza banilor. Este momentul să vă concentraţi asupra proiectelor ambiţioase, pe termen lung. Taur. Dimineaţa sunteţi inhibat şi nu vă exprimaţi prea clar. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile cu prietenii, pentru ca s-ar putea să fiţi înţeles greşit din cauza problemelor de comunicare. Gemeni, în cursul dimineţii vă indispune o problemă minoră de sănătate. Nu sunteţi prea sociabil şi preferaţi să fiţi singur. Vă sfătuim să nu refuzaţi dialogul cu prietenii sau cu partenerul de viaţă. Rac. Astăzi nu vă recomandăm să călătoriţi şi nici să urmăriţi câştiguri financiare. Sunteţi prea puţin sociabil şi puteţi pierde în afaceri. Nu sunt excluse nici deziluziile pe plan social. Leu. Se pare ca sunteţi J|K inhibat şi irascibil. Fiţi prudent * şi evitaţi cearta cu colegii de serviciu. Implicaţi-vă mai mult în problemele casei. Fecioară. Dimineaţa nu aveţi chef să discutaţi cu nimeni şi nici măcar să rezolvaţi problemele care vă privesc în mod direct. Fiţi atent pentru că vă puteţi izola la serviciu! Vă recomandăm să fiţi mai sociabil. Balanţă. La serviciu sunteţi foarte bine dispus şi munciţi cu tragere de inima. Aveţi, însă, grijă pentru că sunt colegi care vă sapă. Astăzi nu aveţi cum să câştigaţi mulţi bani. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie partenerului de viaţă, Scorpion. Dimineaţa simţiţi nevoia să vorbiţi cu cineva despre problemele sentimentale. Aveţi impresia că sunteţi neglijat. Vă sfătuim să nu vă lăsaţi pradă sentimentelor, întrucât riscaţi să deveniţi melancolic. IST Săgetător. S-ar putea să aaNu pierdeţi o afacere profitabilă, din cauza prudenţei exagerate. Nu sunteţi prea sociabil şi riscaţi să vă izolaţi de cei din jur. Când vă veţi da seama, ar putea fi prea târziu. Capricorn. Dimineaţa sunteţi de nerecunoscut ţMBift şi cei din jur încearcă să vă scoată din starea de apatie în care aţi căzut. De vină pot fi oboseala acumulată şi problemele financiare, care vă preocupă serios. Vărsător. Se pare că vă concentraţi mai greu din cauza neînţelegerilor cu persoana iubită. De aceea, şi dificultăţile de la serviciu vi separ mai mari decât de obicei. Puteţi câştiga bani cu uşurinţă, cu condiţia să nu vă forţaţi norocul. Peşti. Astăzi aveţi succes în afaceri. Ori încheiaţi un contract, ori vă găsiţi un al doilea serviciu. Vă recomandăm să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Nu refuzaţi sfaturile unei persoane mai în vârsta din familie. ( HOROSCOP) ›■. Filă de calendar 1600: Mihai Viteazul semnează „Tratatul de închinare şi credinţă" faţă de Rudolf al ll-lea, împărat al Germaniei şi rege al Poloniei şi Ungariei. 1861: începe să funcţioneze, la Bucureşti, Arsenalul Armatei 1880: Stabilirea de relaţii diplomatice la nivel de legaţie între România şi Olanda 1920: S-a înfiinţat Institutul de Istorie Naţională din Cluj-Napoca. 1991: România a obţinut statutul de „invitat special" la Consiliul Europei. 1995: România semnează, la Strasbourg, alături de reprezentanţii altor 20 de state, Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale a Consiliului Europei. A intrat în vigoare Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană. Acordul a fost semnat la 1 februarie 1993. 1998: Intră în vigoare Convenţia europeană pentru protecţia minorităţilor naţionale 2003: Naveta americană „Columbia" se dezintegrează la reintrarea în atmosferă, la altitudinea de 63 km. Naveta, lansată la 12 aprilie 1981, se afla la a 28-a misiune. Cugetarea zilei: „Nimic nu unește mai mult oamenii decât râsul". ( L. N. Tolstoi) „Era cucului”, la români Turtureaua sălbatică, blândă şi naivă, ne delectează adesea fredonând o vină ce şi-o atribuie, preluată din viaţa socială. Grijulie, îndată ce pădurea înfrunzeşte, îşi caută loc pentru cuib. Nu chiar la marginea pădurii, dar nici în adâncul ei. Caută, totuşi, un loc cât mai umbros, ascuns de privirea răpitoarelor. Preferă crengi întârziate, aproape de tulpina copacilor, sau a altor arbori, crengi care să nu fie clătinate de vânt, pentru că, dintr-un cuib plat, cum ştie ea să şi-l facă, ouăle pot să cadă. N-a învăţat de la coţofene cum să şi-l îngrădească, pentru a-şi pune ouăle şi puii la adăpost. Când începe să cânte, la distanţă nu prea mare de cuib, e semn că a depus deja primul ou şi încearcă să abată primejduirea cuibului. Singur, cucul nu poate fi păcălit. El se strecoară fără prea mult zgomot şi, în absenţa turturelei, îşi plasează cel puţin un ou. Apoi îşi începe şi el cântatul, contribuind la securizarea zonei. Ţăranii asociază cântatul cucului cu începerea slăninii puse la afumat, de fapt, cu începerea muncii la câmp, unde, în afară de pâine, o bucată de slănină şi ceapă, oamenii arareori îşi mai duc şi altceva. Despre trufia cucului n-au auzit decât cei care au umblat la şcoală, în ignoranţa sau în mărinimia ei, turtureaua cloceşte şi oul de cuc, hrăneşte cu prioritate puiul cel mai flămând, iar acesta creşte şi pune, treptat, stăpânire pe cuib, aruncând rând pe rând puii de turturea, spre bucuria jivinelor care cutreieră pădurea, într-o bună zi, spre toamnă, se trezeşte pustiită, cu cuibul gol, pentru că puiul intrusului şia luat zborul. Când n-a mai avut ouă de depus şi puii lui „aflaţi în plasament" au crescut, cucul îşi socoteşte misiunea încheiată şi se cară spre miazăzi. La anul se va orienta, probabil, spre alte zone, unde îşi vor trăda prezenţa mai multe turturele. ‘ „Epoca de aur" a bietei turturele a fost aceea în care şi-a construit cuibul, a ouat şi a clocit. Singură, la venirea iernii poate cădea cu uşurinţă victimă uliilor şi altor păsări răpitoare. Dar, când nu vor mai fi turturele ce se va face cucul? La asta, deocamdată, el nu se gândeşte. Oare n-a fost pentru România „Epoca de aur" perioada în care din sânul ei au ieşit fabrici, uzine, s-au înălţat mii de blocuri şi câte altele nu s-au făcut? Acum am intrat în „Era cucului" şi cuibul ne-a fost golit, rând pe rând, de toată agoniseala, de am rămas pustiiţi! Când nu vom mai avea puteri să-i creştem progeniturile, cucul ţării va pleca spre alte zări, că el are putere să zboare peste ţări şi mări, iar noi ne vom pustii ca turturelele, care nu sunt în stare să zboare decât de la o pădure la alta şi nu-şi părăsesc pădurea în care au crescut decât în caz de mare primejdie. VASILE CRISTUREANU