Cuvântul Liber, noiembrie 2009 (Anul 21, nr. 215-234)

2009-11-26 / nr. 232

COTIDIAN MUREȘEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT ( JOI, 2«NOIEMBRIE 2009 • AXUL XXI, Nr. 233 (5.166) »18 ». HIM. S EDITORIAL GHINIONUL LA ROMÂNI untem la 20 de ani de la revoluţia din decembrie 1989, dacă aceasta va fi fost revoluţie, şi continuăm să ne luptăm cu putere pentru un ideal pe care-l visăm de atâta vreme, dar pe care nu l-am atins şi nici nu ştim dacă vom reuşi acest lucru. Deşi suntem o republică semi-prezidenţială, scrutinul pentru alegerea preşedintelui României a stârnit de fiecare dată interese şi pasiuni partizane, la cotele cele mai înalte, iar separarea, începând de anul acesta, a parlamentarelor de prezidenţiale pare a fi ridicat miza la o cotă şi mai înaltă. Pentru noul preşedinte, candidaţii s-au luptat în primul tur cu o încrâncenare nemaiîntâlnită, folosind ca mijloace de convingere cam tot ce au avut la îndemână: sume uriaşe de bani stoarse pe diferite căi din bugetul ţării, dar şi din „ cutia milei" destinată săracilor şi celor în dificultate, garnisite cu înscenări de tot felul şi cuvinte nepotrivite, într-un jargon de mahala. Un arsenal întreg şi colorat-murdar, cu scopul de a-i manipula pe alegători şi a-şi devansa adversarii. O mascaradă pe cinste, care a arătat în toată goliciunea ei starea de spirit a societăţii româneşti de azi, dar mai ales nivelul actual de moralitate, cultură şi civilizaţie cu care ne prezentăm noi în faţa Europei. Principalii competitori cu şanse de a ieşi învingători, pentru a se devansa unul pe celălalt, s-au certat şi ponegrit ca la uşa cortului, în termenii cei mai abjecţi, ca, în cele din urmă, totul să se dea uitării, strângându-şi mâinile cu cordialitate, ştergând cu buretele peste orice diferenţe ideologice, dovedind că ele nu există, gata oricând pentru alianţe, pentru că , nu-i aşa, setea de putere, atât de greu de potolit, nu numai că fascinează, dar este capabilă să ia oamenilor chiar şi minţile. Constatăm, astfel, cu fiecare scrutin, că alegerile nu sunt altceva decât un ritual, parte comic, parte macabru, la care ne lăsăm cu toţii antrenaţi, unii mai pasional, alţii mai detaşaţi, pentru ca în final să concluzionăm că totul n-a fost decât o joacă de adulţi, de proastă inspiraţie, din care nu ne-am ales cu nimic în afara unor ponoase, doar pentru a da momentului o oarecare culoare şi legitimitate. Atâta vreme cât românii nu se vor decide să aşeze pe tabla de şah a politicului doar două partide, mari şi late, ca în ţările civilizate, pentru a asigura alternanţa la putere, vom avea mereu parte de asemenea can canuri, plătind cu vârf şi îndesat dorinţa noastră de democraţie pe care încă nu o avem şi nici nu ştim exact dacă se va putea îndeplini acest lucru. Doar în această formulă alternanţa la putere devine reală şi eficace. Altfel, cum e cazul nostru, învinşii pot ajunge foarte uşor învingători, dacă au abilitatea de a aduna în jurul lor procentele etc-urilor, care, în felul acesta, reuşesc să intre pe uşa din dos în „sanctuarul" puterii, transformaţi astfel peste noapte din pitici în uriaşi cu picioare de ceară, infatuaţi şi fuduli, pentru că, dacă nu e şi fudul, prostul nu e prost destul! In aceşti termeni poate fi caracterizată epoca noastră postdecembristă. Prin aceste procedee au venit la cârma ţării suficienţi lideri, de la consilieri la primari, de la parlamentari la preşedinte, care n-au de-a face cu interesul comunitar sau naţional, care toţi la un loc formează o clasă politică anostă, cu oameni fără idealuri şi fără deschidere faţă de cei mulţi, obişnuită să ia şi să nu dea, să dărâme şi să nu construiască, să dezbine şi să nu unească, să condamne şi să nu fericească. Iar semnele unui astfel de comportament se văd şi IOAN CISMAŞ ! (Continuare în pag. a 3-a) STIMATI CITITORI! * Nu «Hatî abonamentul Apsfatî cu încredere ia serviciile .pe iurta decembrie l-i 1 Gt %rne' V ! ii leitul de publicitate Cii^âniu t f îb©rft ' ale cotidianului zimu dumneavoastră. ■%} î Aii- • o wî 11 v? 1. „Cuvântul liber! n PNL şi PSD au Bîacona - preşedinte. Mircea Geoană şi Crin Antonescu au semnat, ieri, un acord politic menit să-i asigure sprijin candidatului PSD în turul II la prezidenţiale, în schimbul instalării Guvernului Klaus Johannis imediat după alegerile din 6 decembrie. Cei doi lideri politici, alături de liderii partidelor, s-au întâlnit, ieri, pentru a semna acordul politic pentru „buna conducere a României". „Acest acord nu reprezintă o împărţire de funcţii între noi. Cred cu tărie că putem să îmbinăm în România principiile sociale cu cele liberale. Ceea ce semnăm astăzi nu reprezintă un troc politic, o vânzare de voturi, ci reprezintă o unire a forţelor pentru o dună conducere a României" - a ţinut să specifice Mircea Geoană. Liderul PSD i-a mulţumit lui Crin Antonescu pentru „dovada de maturitate" în decizia de a-l sprijini în turul II, şi i-a promis acestuia instalarea lui Klaus Johanis în fruntea Guvernului până, cel târziu, de Crăciun. „Le garantăm românilor că vom fi modelul unui alt fel de a face politică în România " - a mai spus Geoană, care şi-a exprimat dorinţa „ca acest acord să depăşească graniţele politice". Prezidenţiabilul PSD a afirmat că este convins că această coaliţie va funcţiona, deşi în trecut „au fost anumite alianţe care au eşuat", făcând referire directă la Coaliţia PSDPD-L Am semnat acest acord cu toată convingerea că este un gest benefic pentru România. Vă asigur că acest acord nu este menit doar pentru acordarea unuisprijin pentru turul H. Primul lucru pe care trebuie să semnat acordat Johannis - premier"! îl facem pentru a schimba ceva în țara asta este înlăturarea de la putere a lui Traian Băsescu. Avem nevoie de un președinte care să se poată comporta democratic, să-şi onoreze atribuţiile, nu să-şi inventeze altele ” - a declarat Crin Antonescu, la rândul său, după semnarea acordului de colaborare dintre cele două partide. Liderul PNL s-a declarat optimist în privinţa funcţionării alianţei PNL-PSD. „ Această colaborare nu se încheie cu schimbarea lui Traian Băsescu, ci începe cu ea"- a încheiat Antonescu. Vicepreşedintele PNL, Ludovic Orban, a ţinut să precizeze că nu a existat până acum niciun fel de discuţie în privinţa împărţirii ministerelor între cele două partide. (M.C.) . A BRAVO LOR Unirea Urziceni, echipa unui orăşel de provincie cu doar 18.000 de locuitori, învingând, cu 1-0, puternica formaţie F.C.Sevilla, a produs o surpriză la nivel european. Ajunsă, cu doar câţiva ani în urmă, în primul eşalon fotbalistic românesc, cu opt puncte acumulate în grupa „G", Unirea Urziceni a depăşit baremul de 5, maximum-ul atins,în ultimii ani, de cea mai bună echipă românească în Liga Campionilor, întrecând toate aşteptările. Aşadar, ghinioanele s-au spart, elevii lui Dan Petrescu realizând, când nimeni nu le dădea vreo şansă, situarea pe poziţia a doua în grupă, cel mai bun rezultat obţinut, în ultima perioadă, de vreo echipă românească de club, făcând pasul spre „Primăvara europeană". Jucătorii unei echipe despre care, cu patru-cinci ani în urmă, abia se auzea în fotbalul românesc, unii prin Divizia „C", au devenit actori principali în Liga c Campionilor. Un rol important pe Stadionul Ghencea l-au jucat, de data aceasta, şi spectatorii, care, ca în zilele bune ale fotbalului românesc, au susţinut o altă echipă decât Steaua, lăsând buna impresie că asistă la un meci al Naţionalei României. Victoria a fost dorinţa tuturor, într-o atmosferă fantastică. Marţi seara au fost mulţi români fericiţi! Chiar dacă Unirea Urziceni a învins printr-un autogol (şi acesta face parte din joc!) marcat de Dragutinovici, fundaşul Sevillei, chiar dacă au fost ratate ocazii imense de către cei de la Urziceni, în repriza a doua, echipa excelentului antrenor Dan Petrescu s-a dovedit de neînvins, spaniolii nereușind să desfacă o apărare fermă. Pentru acest parcurs extraordinar, cu șanse matematice chiar la primul loc în grupă, dacă, la ultima întâlnire, va învinge VfB Stuttgart, merită toate felicitările Dan Petrescu, Mihai Stoica şi discretul finanţator Dumitru Bucşanu, care au dovedit că, iată, fotbalul românesc are încă resurse. Bravo lor! LÁZÁR LĂDARIU * SECVENŢĂ5 O noua carte a scriitorului Valentin Marica Vânători de inefabil La Casa Cărţii de Ştiinţă din Cluj-Napoca a apărut volumul de interviuri literare Vânători de inefabil de Valentin Marica. Sunt publicate 29 de interviuri cu personalităţi ale literaturii şi culturii noastre, de la acad. Mihai Cimpoi la Neagu Djuvara, de la Dan Hăulică, Ştefan Augustin Doinaş, Dumitru Irinia, Adrian Marino la acad. Ovidiu Drimba sau Dimitrie Vatamaniuc, de la Adrian Popescu, Irina Petraş, Mircea Ivănescu la Grigore Vieru sau scriitorii târgumureşeni Lazăr Lădariu şi Nicolae Băciuţ. Sunt interviuri realizate pentru emisiunile culturale ale Studioului Regional de Radio Târgu-Mureş unde Valentin Marica lucrează de peste 30 de ani, fiind senior-editor. Volumul cuprinde acele interviuri despre care prof. univ. dr. Alexandru Grad, de la Universitatea „Lucian Blaga", din Sibiu, spunea că dovedesc „profesionalism gazetăresc de excepţie, primind şi dând informaţie cu tact şi un înalt nivel cultural." Vânători de inefabil este una dintre cărţile prin care scriitorul Valentin Marica marchează împlinirea a 60 de ani de viaţă. (REPORTER) Bibndor ■-J/ Juc