Cuvântul Liber, februarie 2010 (Anul 22, nr. 22-41)

2010-02-02 / nr. 22

I SINDICALIŞTI AU DEMARAT PROTESTELE Anunţate încă de anul trecut, protestele sindicale programate pentru această primăvară au fost devansate ca urmare a evoluţiei situaţiei economice şi sociale din ţară. Nemulţumiţi peste măsură de măsurile adoptate de către guvern, care a preconizat reduceri masive de angajaţi din sistemul bugetar de stat, ca modalitate de ieşire din criza economică si financiara în care se află tara, sindicaliştii au trecut deja la fartel de ieri, Ministerul Finanţelor fiind pichetat, timp de o săptămâna, zilnic, de către circa 100 de sindicalişti ai Confederaţiei Naţionale Cartel Alfa. Şi nu este singura organizaţie sindicală pusă pe fapte mari, lor li se vor alătura, începând de mâine, şi protestatari din rândul dascălilor, nemulţumiţi peste măsură de prevederile care stipulează reducerea, până la 1 septembrie a.c., a 15.000 de locuri de muncă. Tot în stradă vor ieşi si sindicalişti din cadrul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Administratie,care, începând de astăzi au declanşat o g grevă de avertisment de doua ore, urmând ca din data de 12 februarie sa intre în grevă generală, pe timp nelimitat. In prealabil ei vor picheta, în ziua de 9 februarie, ca un prim avertisment al protestelor de strada preconizate, sediile ministerelor Administraţiei si Muncii. Toţi sindicalisti sunt nemulţumiţi şi de ultimele prevederi ale unor Ordonanţe de Guvern prin care sunt anunţate o serie de disponibilizări, ca si de prevederile Legii salarizării unice a personalului bugetar de stat. Reprezentanţii sindicaliştilor, dar si ai patronatelor, cer Guvernului ca în cel mai scurt timp, dar nu mai mult de doua săptămâni, să elaboreze o OUG prin care disponibilizaţii să fie trecuţi în şomaj tehnic deoarece, susţin liderii de sindicat, este mult mai avantajos ca oamenii să intre în şomaj tehnic, inclusiv pentru stat, care altfel va fi nevoit să plătească indemnizaţii de şomaj pentru circa 200.000 de disponibilizaţi. Unele dintre sindicate sunt hotărâte să protesteze până când Guvernul nu va adopta o dispoziţie cu privire la şomajul tehnic, în timp ce sindicalistă din învăţământ acuză Guvernul nu doar de reducerile ersonal, ci şi de încetinirea reformelor în sistem, de personal, ci si de încetinirea reformelor in sistem. Cu toţii însă sunt indignaţi de atitudinea fariseică a reprezentanţilor Guvernului care îi solicită pe liderii de sindicat la discuţii pe marginea ordonanţelor după ce acestea au fost deja adoptate, ceea ce înseamnă, pur si simplu, frecţie la un picior de lemn. Ofensaţi peste măsură, sindicaliştii se pare că sunt decişi să ia în acest an taurul de coarne, mai ales cei din învăţământ, domeniu în care numărul angajaţilor va ajunge, până la 1 septembrie 2010, de la 321.677 la 306.677 de angajaţi, ceea ce are darul să genereze multe proteste, mai ales că sunt vizate la reduceri foarte multe posturi de dascăli din mediul rural, prin comasarea claselor şi a şcolilor. De altfel, Ministerul Educaţiei a anunţat că"nu va renunţa la disponibilizarea celor 15.000 de angajaţi, urmând ca pe data de 5 februarie să stabilească exact cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar 2010-2011, între alte măsuri fiind„prevăzută şi constituirea unor clase cu efective maxime de elevi. In învăţământul preşcolar, deci la grădiniţe, o clasă va avea 20 de elevi, în timp ce la clasa întâi o clasă va avea 25 de şcolari. Clasele a V-a şi a IX-a vor avea un număr maxim de 30 de elevi într-o clasă, norme care dacă vor deveni obligatorii vor conduce la desfiinţarea multor posturi ale cadrelor didactice. Deşi iniţial erau preconizate mari mişcări sindicale de stradă pentru primăvara acestui an, sindicaliştii se văd nevoiţi să reacţioneze de pe acum datorită măsurilor nepopulare pe care le anunţă Guvernul, aproape săptămânal, măsuri cu impact major asupra nivelului de trai al populaţiei încă de pe acum, datorită şi creşterilor alarmante ale preţurilor la produsele de consum şi utilităţi. TARFIN TODEKJJ % Judeţul Mureş, cu cei nici 600.000 locuitori, are încă un potenţial cultural care nu poate fi ignorat oricât ar părea de diminuat interesul pentru cultură, pe de o parte, iar pe de altă parte, oricât de precară ar fi susţinerea financiară. Instituţii importante de cultură, cu un trecut prestigios, îşi desfăşoară activitatea în judeţul Mureş, cu finanţare judeţeană sau locală. Două teatre (Teatrul Naţional, cu cele două companii, „L. Rebreanu" şi „Tompa Gabor") şi Teatrul pentru Copii şi Tineret „Ariel", „Teatrul 74", o Filarmonică de Stat, un Ansamblu Folcloric Profesionist „Mureşul"), un Muzeu Judeţean (cu secţii de arheologie, istorie, artă, etnografie, ştiinţe naturale), un Muzeu de istorie în Cetatea Medievală a Sichişoarei, un Muzeu de istorie la Târnăveni, un Muzeu Etnografic la Reghin, un Muzeu Etnografic privat, la Idicel Pădure, amenajat de rapsodul popular Rafila Moldovan, o Bibliotecă Judeţeană (cu Biblioteca Teleki, care adăposteşte «valori inestimabile, cu biblioteci de cartier), două galerii de artă (una pentru profesionişti, Sălile UAP de la Palatul Culturii, şi alta pentru amatori, Galeria „Unirea", la care se adaugă şi spaţiile nonconvenţionale, Galeria „Deisis", Galeria BCR, Galeria Radio, Galeria „Club I", Galeria „Izvorul" etc.), cu o Casă de Cultură „Mihai Eminescu" în Târgu-Mureş, alte două la Reghin: „Eugen Nicoară", „G. Enescu".), case de cultură, aşezăminte culturale la Târnăveni, Luduş, lernut, trei biblioteci municipale (Reghin, Sighişoara, Târnăveni), biblioteci orăşeneşti la Luduş, lernut, Sovata, Sărmaşu, Sângeoraiu de Pădure, Ungheni, un Centru Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, trei reviste de cultură, „Vatra", „Vatra veche" şi „Lato", o Asociaţie a Scriitorilor, o Uniune a Artiştilor Plastici, o Asociaţie a Artiştilor Plastici..., numeroase ONG-uri care au în domeniul lor de activitate cultura - „Astra", Fundaţia „Cezara Codruţa", Fundaţia „Şcoala Ardeleană", Fundaţia Culturală „Vasile Netea" etc. - cam asta ar fi, în mare, zestrea instituţională mureşeană care şi-a asumat gestionarea culturii. Numărul celor implicaţi în fenomenul cultural mureşean este apreciabil, chiar dacă sălile de spectacole nu mai au spectatori ca pe vremuri. E mai comod statul în fotoliu cu telecomanda în mână. Din păcate, în afară de TVR Cultural, puţină cultură mai e prezentă în puzderia de prograrate ale atâtor televiziuni... comerciale, care au invadat piaţa timpului liber. E adevărat, nici ofertele culturale ale instituţiilor de cultură nu mai sunt întotdeauna la nivelul pretenţiilor... Care mai e orizontul de aşteptare al culturii, în condiţiile în care finanţarea instituţiilor de cultură, finanţarea proiectelor, programelor, acţiunilor culturale este în suferinţă, pe de o parte, iar pe de altă parte, interesul pentru cultură al receptorilor şi-a schimbat radical parametrii? Oricât de pesimişti am fi, trebuie văzută şi partea plină a paharului, „rezistenţa prin cultură" căpătând semnificaţii pe care nu le bănuiam nici înainte de decembrie 1989. Mai există entuziaşti, mai există animatori culturali - specie pe cale de dispariţie - mai există interes al unor administraţii care să menţină cultura, nu la aparate, ci vie, antrenantă. Fără cultură, cum s-a spus adesea, devenim uşor, din popor populaţie! Un segment al vieţii culturale care nu trebuie neglijat este promovarea, capitol la care mai avem destule datorii. „Reperele culturale mureşene" au apărut cinci ani la rând, 2001 - 2005, ca apoi, proiectul să intre în stand by, din lipsa susţinerii financiare. Nici acum lucrurile nu stau pe roze. Ne-am asumat însă reluarea acestui proiect pe cheltuială proprie, convins fiind că avem această obligaţie morală pentru un domeniu pe care îl slujim şi faţă de care avem responsabilităţi,fără să trebuiască să ne abţinem de la cuvinte mari. Am solicitat public instituţiilor de cultură să participe la preluarea „Reperelor culturale mureşene". Cei care au răspuns sunt prezenţi cu datele actualizate, la ceilalţi am preluat, acolo unde am găsit, informaţii aflate pe site-urile oficiale. Depinde de fiecare conducător cât de preocupat mai este pentru destinul instituţiei pe care o păstoreşte, ce înţelege din promovarea actului de cultură, din nevoia de parteneriate, pentru că, nu ştiu câtă valabilitate are în politică, dar în cultură „doar împreună vom reuşi" are valenţe nebănuite. Beneficiarul actului de cultură este parte integrantă a culturii - el, destinatarul, e foarte important. Cel mai important. Cultura are nevoie de respect şi acesta trebuie să plece în primul rând de la cei care fac cultură sau răspund de cultură. Şi atunci pot fi emise pretenţii şi faţă de cel căruia i se adresează mesajul cultural. NICOLAE BĂCIUŢ MUREȘUL CULTURAL ȘI ARTISTIC (hrr*!ÎBUMBSfi) EDITURA NICO UVAN MARȚI, 2 FEBRUARIE 2010 a 2 FEBRUARIE 2010 Filă de calendar Zile trecute: 32 Zile rămase: 333 Soarele răsare la: 7.49 Soarele apune la: 17.30 Ortodox: întâmpinarea Domnului Greco-catolic: întâmpinarea Domnului în Templu. Ziua Vieţii Consacrate Romano-catolic: întâmpinarea Domnului Sf. Cornel, centurion Zodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) 1600 - Mihai Viteazul s-a adresat, din Alba lulia, Papei Clement al Vll-lea cerându-i ajutor împotriva otomanilor. 1871 - S-a născut Constantin Isopescu-Grecul, jurist, om politic implicat activ în lupta pentru făurirea statului naţional unitar român (1918) (m.29.03.1938). 1889 - în faţa Teatrului Naţional Bucureşti sunt instalate primele două lămpi electrice pentru iluminatul public. 1928 - Apare revista „Bilete de Papagal" (până în 1945, în mai multe serii), sub direcţia lui Tudor Arghezi. 1943- Al Doilea Război Mondial: Victoria Armatei Sovietice în celebra Bătălie de la Stalingrad marchează un moment de cotitură în desfăşurarea războiului. 1990 - Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti pronunţă sentinţa în procesul a patru dintre colaboratorii apropiaţi ai lui N. Ceauşescu: Mănescu Manea, Postelnicu Tudor, Bobu Emil, Dincă Ion - detenţie pe viaţă şi confiscarea totală a averii personale. 1999- Are loc Conferinţa mondială pe tema dopajului (Lausanne, Elveţia). Cugetarea zilei: „Cu toţii trebuie să ne preocupăm de viitor, deoarece ne vom petrece restul vieţii în ei "(Charles F. Kettering - „Cugetări"). Cy5 Reuniunea specialiştilor din agricultura judeţului Mureş Devenită o tradiţie, „Reuniunea specialiştilor din agricultura judeţului Mureş", anul acesta cea de-a Vlll-a ediţie va avea loc în data de 19 februarie, la Restaurantul „Manadas" din municipiul Târgu-Mureş. Cu acest prilej se vor acorda Diplome de excelenţă pentru specialiştii agricoli cu merite deosebite pe plan profesional. înscrierile la această manifestare se pot face până la data de 10 februarie, la sediul DADR Mureş, Piaţa Mărăşeşti nr. 15, sau latelefoanele 0265 26.03.37, 0733 08.95.19. (V.B.) HOROSCOP IA Berbec. Nu provocaţi smmi discuţii aprinse cu şeful " Totul va reveni la normal şi veţi recupera terenul pierdut. Taur. Relaţiile cu colegii sunt excelente. Din punct de vedere financiar, nu aveţi nicio problemă. Vă sfătuim să fiţi mai atent cu partenerul de viaţă. Gemeni. Se anunţă o zi încărcată, aşa că vă sfătuim să vă stabiliţi clar lista de priorităţi. După-amiază este posibil să vă schimbaţi programul şi să vă ocupaţi de problemele partenerului de viaţă. Rac. La serviciu, sunteţi predispus să faceţi greşeli din cauza cărora acumulaţi întârzieri. Vă sfătuim să nu vă agitaţi şi să acceptaţi ajutorul colegilor. Leu. S-ar putea să vă (^Ami confruntaţi cu probleme financiare. Vă sfătuim să fiţi mai optimist. Dacă sunteţi prea încordat, riscaţi să vă compromiteţi relaţiile sociale. ^ Fecioara: Dimineaţa s-ar putea să vă loviţi de o serie*e întreagă de dificultăţi şi să aveţi impresia că munciţi degeaba. Cei din jur sunt dispuşi să vă ajute. , Balanţa. Se pare că relaţiile flEaTnt cu partenerul de viaţă sunt tensionate din cauza unei rude care încearcă să se bage între voi. încercaţi să rezolvaţi totul cu calm! Scorpion. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colegii. Concentraţi-vă asupra problemelor urgente! Săgetător. Vă recomandăm să fiţi atent la serviciu şi cu partenerii de afaceri, pentru că s-ar putea să aveţi probleme de comunicare. Capricorn. Treceţi printr-o perioada dificilă, din cauza ţpIPS neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul. Vărsător. Este posibil să aveţi un eşec în afaceri şi să fiţi dezamăgit. Vă sfătuim să nu vă întristaţi, pentru că vor apărea şi alte Peşti. S-ar putea ca un prieten de familie să vă propună o colaborare. Vă sfătuim să o acceptați. oportunități. 0 Echipă de volei din Târnăveni, campioană judeţeană Săptămâna trecută, s-a desfăşurat la Sovata turneul judeţean de volei destinat elevilor.Spre bucuria celor din Târnăveni, titlul de Campioană Judeţeană i-a revenit echipei de volei a Gimnaziului de stat „Traian" din Târnăveni. Fetele, antrenate de prof. Luciana Solomon vor reprezenta Judeţul Mureş la etapa interjudeţeană, ce se va desfăşura la Topliţa în luna martie. Felicitări antrenoarei, dar şi a componentelor lotului: Roxana Oltean, căpitanul echipei, Diana Stoica, Paula Filip, Roxana Bogdan, Szentgyorgyi Melinda, Noemi Bunea, Doris Zahan, Ana Maria Căpuşan, Iulia Popa şi Anca Roca, eleve în clasele a Vll-a şi a Vlll-a, sportive. =›^‡= In atenţia contribuabililor microîntreprinderi! întrucât de la 1 ianuarie 2010, microîntreprinderile au trecut de la plătitoare de impozit pe venit la plata impozitului pe profit, pentru a evita aglomeraţia la unităţile fiscale teritoriale, s-a emis un ordin prin care organele fiscale vor modifica, din oficiu, vectorul fiscal pentru contribuabilii aflaţi în această situaţie. Prin urmare, posesorii de microîntreprinderi din Târnăveni nu trebuie să se prezinte la Administraţia Financiară pentru depunerea declaraţiei de menţiuni. Vestea rea este că, de la 1 ianuarie 2010, declararea şi plata impozitelor şi contribuţiilor aferente veniturilor din salarii nu se mai face trimestrial, ci LUNAR! Grupaj de I.* TÂRNĂVEANUL