Cuvântul Liber, iulie 2015 (Anul 27, nr. 124-146)

2015-07-31 / nr. 146

VINERI, 31 IULIE 2015 » ANUL XXVII, MI. 140 ((».(»05) » HI PAGINI, 1,50 LiîîT) Până la urmă... ŞI POLITICIENILOR LE FUGE PĂMÂNTUL (PUTEREA) DE SUB... PICIOARE A firmam, nu o dată, că una dintre „slăbiciunile" românului este mentalitatea de slugă, de umil slujbaş, care acţionează pe principiul „el m-a pus în funcţie (oricare ar fi aceasta, la nivel judeţean, orăşenesc, comunal),» sunt dator." Din păcate, această optică nu se manifestă şi în cazul celui care a ajuns în funcţie (de la preşedintele ţării la primar) în urma unor alegeri democratice. Atunci, cel ajuns „la butoane"nu se mai simte dator faţă de cel care l-a (i-a) pus în funcţie: alegătorii!! Faţă de care „uită" - în secunda doi - de promisiunile făcute. De aceea, la noi, în România, se lucrează după ureche (făcută pâlnie, de cei mici, la directivele şefului, dar şi de preşedinte ori premier la directivele celor de la Bruxelles!). Ne întrebăm, adeseori, de ce într-o serie de ţări (inclusiv din Europa de Est) lucrurile merg și economic, vorbind mai bine decât la noi? Pentru că, aşa cum comenta, la un moment dat, analistul financiar Bogdan Baltazar, „Tot ce s-a promis nu s-a făcut. Totul se face după ureche, din bucăţele, şi nu pe baza unor studii." Şi cum s-au manifestat şi „gafe de comunicare" - o boală veche a politicianului român - unii (preşedintele, premierul etc.) au comparat dialogul cu românii, spunea acelaşi Baltazar, cu „transparenţa unui chilot de nailon", în schimb, adăugăm noi - le-au servit românilor (o fac în continuare) certuri, bălăcăreli interminabile. Până de curând, actorii erau Băsescu - Ponta, acum, Klaus Iohannis - Ponta! Se spune că marile gesturi ale politicienilor patrioţi, rămaşi în istorie, sunt ale unor oameni demni şi curajoşi, neobsedaţi de un anume şef, GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) A ■ -ţ A ajuns Târgu-Mureţul şi sat al nimănui? Mormanul de haine vechi, destul de consistent, de pe malul Pocloşului, constituit din plapume şi pături, ceva lenjerie de pat, înnegrite de praf de cauciuc sau de uleuiuri de tot felul, dau impresia că ele provin dintr-un mediu industrial. La prima vedere, de la atelierul de vulcanizare de peste drum, de la intersecţia străzilor Budai Nagy Antal cu Tudor Vladimirescu. Au fost aruncate pe malul Pocloşului cu mai bine de o săptămână şi, cu toate că ele stau ca o bârnă în ochiul bunului gospodar, nu deranjează pe nimeni, nici pe locuitorii din vecinătate, dar nici pe cei însărcinaţi cu curăţenia, ordinea şi liniştea oraşului. Aceasta, cu atât mai mult cu cât abia cu două luni în urmă cei de la „Apele Române" au executat lucrări de amploare de decolmatare a pârâului, tocmai pentru a-l avea cu toţii curat. Numai că, păstrarea albiei şi a malurilor acestuia în bune condiţii nu depinde numai de ei, ci în primul rând de cetăţenii oraşului şi de edilii acestuia. Pentru că mormanul de haine de care vorbim nu pune în pericol sănătatea oamenilor, dar supără la vedere, am lăsat să vedem dacă cineva se autosesizează sau autorităţile intervin în cele din urmă. Nici vorbă, din moment ce ele se află şi azi, 31 august, după mai bine de o săptămână, la locul lor. Văzând că nimeni n-aude şi nu vede, între timp am mai făcut ceva demersuri. Aşa de pildă, întâlnind un poliţist de la „locală", ce-i drept era în concediu, i-am spus despre ce este vorba. Mi-a promis că va sesiza colegii, dar nu mai ştim nimic mai departe. întâmplarea a făcut ca luni, 27 iulie a.c., pe la ora 20.00, să dau peste un echipaj al Poliţiei naţionale, care, întâmplător staţiona cu maşina tocmai vizavi de maldărele de haine cu pricina, pe IOAN CISMAȘ (Continuare în pag. a 3-a) Ambasadorul Elveţiei, în Judeţul Mureş Astăzi, 31 iulie, Excelenţa Sa, domnul Jean- Hubert Lebet, ambasadorul Elveţiei la Bucureşti, se află în vizită în judeţul Mureş. înaltul oficial se întâlneşte cu reprezentanţii autorităţilor publice locale, începând cu ora 15, la Palatul Administrativ. Stimați ^ ^cititori!^ Tj Folosiți I cu încredere serviciile de publicitate I ale cotidianului ! spiblu reco MJIP Judeţean#pect NO COMMENT SCRIEŢI, DOM’ PREŞEDINTE, ORICE, NUMAI SCRIEŢI! Cu prilejul împlinirii a trei ani de când a fost dat jos din funcţie de către popor, prin referendum, şi repus în ea de către Curtea Constituţională prin „erată", dl Traian Băsescu ne-a anunţat că e hotărât serios pe muncă şi are de gând, nici mai mult, nici mai puţin, „decât" să scrie o carte. Că, vorba, cântecului, „nu e om să nu fi scris o poezie, măcar o dată, doar o dată-n viaţa lui". ...Bine, dl Băsescu n-are chiar fire de poet, deşi, acum câţiva ani, în cadrul emisiunii Divertis - Serviciul Român de Comedie, ne-a citit, cu lacrimi în ochi, o elegie din creaţia proprie, scrisă pe vremea când era navigator, despre un drum care ducea la un cimitir cu ţărâna răvăşită (sau cam aşa ceva), în orice caz, elegia nefiind tocmai potrivită cu specificul emisiunilor moderate de Toni Grecu şi Gyuri Pascu. Ceea ce nu înseamnă că dl Băsescu nu poate fi un bun prozator. Şi nici n-ar fi primul preşedinte de ţară care să se fi angrenat în acest nobil demers, atât înaintaşul său, dl Emil Constantinescu, cât şi ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) Piaţa de vechituri, în fosta Cazarmă de la podul Mureş Festivalul Internaţional „Lucian Blaga" în perioada 31 iulie - 2 august 2015, la Târgu-Mureş se desfăşoară Festivalul Internaţional „Lucian Blaga", ajuns la cea de a XV-a ediţie. Manifestarea este organizată de Societatea Scriitorilor Mureşeni - Editura Ardealul, în parteneriat cu Studioul Regional de Radio România Târgu-Mureş, Primăria municipiului, Consiliul Judeţean Mureş, Facultatea de Ştiinţe şi Litere a Universităţii „Petru Maior", Institutul de Cercetări Socio-Umane „Gh. Şincai" al Academiei Române, Uniunea Scriitorilor din România, Festivitatea de deschidere are loc sâmbătă, 1 august, ora 10, la Studioul Regional de Radio Târgu-Mureş. Invitaţi de onoare: Ciprian Dobre, preşedintele CJ Mureş, Dorin Florea, primarul municipiului, prof. univ. dr. Adrian Ivan, de la Universitatea „Babeş- Bolyai" Cluj-Napoca, dr. Marius Paşcan, senator, vicepreşedintele Comisiei de cultură şi mass-media din Senatul României, prof. univ. dr. Mircea Buruian, de la UMFTârgu- Mureş, scriitorul Victor Gh. Stan, din partea Uniunii Scriitorilor din România. La manifestare şi-au anunţat prezenţa dr. Michael S. Jones, Temple University, Philadelphia, SUA, dr. Mariselda Tessarolo, de la Universitatea din Padova, Italia, dr. Fabio Melano, Italia. Vor susţine comunicări în plen academicienii Alexandru Surdu şi Gheorghe Vlăduţescu, membri ai Academiei Române, Bucureşti. Sesiunea de comunicări ştiinţifice are ca temă Actualitatea operei btagiene şi va fi moderată de lector univ. dr. Eugeniu Nistor şi dr. Valentin Marica. în cadrul manifestării va fi prezentată ediţia anastatică a ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 4-a)