Cuvântul Liber, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 213-232)

2015-11-26 / nr. 230

UVANTUL JOI, 26 NOIEMBRIE 2015 Ultimul concert al tenorului JOSÉ CARRERAS în România! Live in Cluj Napocai Astăzi, 26 noiembrie, celebrul tenor José Carreras va susţine un spectacol, intitulat „The Very Best Of The Legendary Tenor José Carreras", la Bucureşti, la complexul Romexpo. Artistul José Carreras va concerta şi la Sala Polivalentă din Cluj, pe data de 29 noiembrie, de la ora 19. Spectacolul „The very best of The legendary tenor José Carreras" readuce în primplan melodii ale perioadei „Belle Epoque", cunoscute arii de operă, operetă şi musicaluri. José Carreras va fi acompaniat de Filarmonica de Stat „Transilvania", dirijată de nepotul tenorului, David Gimenez. în acest context Academia de Muzică „Gheorghe Dima” îi va decerna marelui artist titlul de Doctor Honoris Causa. The very fest of •' josé cameras 2? NOIEMBmlpOl 5 Sala Polivalenta Mâine, la Naţional! „VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ” Compania ,,Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară", de William Shakespeare, ce va avea loc vineri, 27 noiembrie 2015, ora 19.00, la Sala Mare. La Compania „Liviu Rebreanu", misiunea de a pune în scenă „ Visul unei nopţi de vară"\\ revine regizorului Vlad Massaci (cunoscut publicului târgumureşean pentru spectacolele „Campionatul de improvizaţie "şi „Aniversarea"), care este însoţit de Andu Dumitrescu, acesta semnând scenografia, conceptul video, ilustraţia muzicală şi lightdesign-ul spectacolului. Distribuţia: Thezeu - Mihai Crăciun, Egen - Eduard Marinescu, Lisander- Claudiu Banciu, Demetrius- Cristian Iorga, Frostrat- Tiberius Vasiliuc, Mitru Chitră (Prolog) - Alexandru Pavel, Culea Fundulea (Piram) - Dan Rădulescu, Stan Suflete (Tisbe) - Anca Loghin, Gogu Botgros (Zid) - Liviu Pancu, Lică Cuibărică (Leu) - Rareș Budileanu, Dudă Flămânzilă (Luna)- Costin Gavază, Hipolita-Cristina Holtzli, Hermia - Laura Mihalache, Helena - Verő Mina, Titania- Erika Domokos, Puck - Raisa Ane, liberón- Csaba Ciugultu, Szári- Bianca fărcaş, Copilul - Raul Mihnea Băgăian. v V Colţul spiritual Dăruieşte, şi vei primi! Era odată un om care s-a pierdut în deşert, şi care era destinat să moară de sete. Din fericire, a dat peste o cabană veche, surpată, fără geamuri şi acoperiş. Plimbându-se de colo până colo, găseşte un loc cu puţină umbră, unde se aşază pentru a se feri de căldura şi soarele deşertului. Uitându-se în jurul său, vede o pompă de apă uzată. Se târeşte până la locul respectiv şi începe să pompeze fără oprire, dar fără niciun rezultat. Dezamăgit, şi căzut fără vlagă la pământ, observă lângă el o sticlă veche. Se uită la ea, şi în timp ce o curăţă de praf, găsi următorul mesaj: „Dragă prietene, întâi trebuie să torni în pompă toată apa din sticlă, apoi, înainte de a pleca, te rog să ai bunăvoinţa de a umple din nou sticla". Bărbatul desface dopul sticlei şi vede că este plină cu apă. Apă! Brusc, îşi dă seama că se află într-o mare dilemă: dacă bea apa poate supravieţui, dar, dacă o toarnă în acea pompă uzată, ar putea obţine apă proaspătă şi rece de pe fundul puţului şi ar putea bea câtă apă doreşte, sau poate nu, poate pompa nu funcţionează, iar astfel apa s-ar irosi. „Ce ar trebui să fac? Să torn apa în pompă şi să aştept să curgă apă proaspătă... sau să ignor mesajul şi să beau apa din sticlă? Să cred în toate acele instrucţiuni scrise acum mult timp şi să irosesc apa?" într-un final, a turnat toată apa în pompă, a prins de manivelă şi a început să pompeze, pompa a început să scrâşnească, dar fără niciun rezultat, în timp ce pompa continua să scoată sunete, brusc a apărut un firicel de apă, apoi a început să curgă încet, ca, într-un final, apa să curgă din abundenţă... Apă proaspătă, cristalină. Apoi a umplut sticla şi a băut din ea nerăbdător, a umplut-o din nou şi a băut iar din apa răcoritoare. După aceea a umplut sticla din nou, pentru următorul călător care va poposi în acest loc, şi a adăugat următorul mesaj: „Credeţi-mă, funcţionează! Trebuie doar să turnaţi toată apa în pompă pentru ca mai apoi să obţineţi apă proaspătă." Uneori viaţa este o reflectare a acestei povestiri, există momente în care trebuie să luăm decizii fără a cunoaşte rezultatele acestora. Când e vorba de decizii, nu poţi pretinde că vezi totul clar înainte, însă, dacă principiile după care te ghidezi sunt sănătoase, cresc şansele de a lua decizii bune. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 26 NOIEMBRIE 2015 | — Zile trecute: 330 Zile rămase: 35 Soarele răsare la: 7.42 I Soarele apune la: 16.35 I Ortodox: Preacuviosul Alipie Stâlpnicul Greco-catolic: Cuv. Alipie Stâlpnicul Romano-catolc: Sf. Ioan Berchmans Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie)" Filă de calendar 2003 - Are loc ultimul zbor al avionului Concorde. 2000 - în România, au loc alegeri prezidenţiale şi parlamentare. 1998 - Tony Blair este învestit în funcţia de premier al Marii Britanii. 1968- Este adoptată Convenţia ONU asupra imprescriptibilităţii crimelor de război şi a crimelor împotriva umanităţii. 1940 - în închisoarea Jilava au fost împuşcaţi de legionari 64 de foşti demnitari ai regimului carlist şi participanţi la represiunile antilegionare. 1917 - S-a încheiat, la Focşani, armistiţiul dintre România şi Puterile Centrale, ca urmare a condiţiilor militare intervenite în urma armistiţiului ruso-german de la Brest-Litovsk. 1832 - Este pus în funcţiune primul tramvai din lume, în New York City. Cugetarea zilei: „ Viaţa este ca o legendă: nu contează dacă e lungă, ci să fie bine povestită." (Seneca) Berbec. Dacă intenţionaţi să faceţi schimbări în casă, acum este momentul. Vă puteţi baza pe ajutorul rudelor şi al prietenilor. Taur. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, vă recomandăm să nu vă neglijaţi sănătatea. Reuşiţi să faceţi schimbări în cămin. Gemeni. Dacă puteţi să plecaţi într-o excursie cu partenerul de viaţă, vă recomandăm să nu ezitaţi. O ieşire în mijlocul naturii vă poate apropia şi mai mult. Rac. Traversaţi o perioadă favorabilă iniţiativelor cu privire la cămin. Aflaţi că nu mai trebuie să plecaţi într-o delegaţie. Leu. Puteţi să vă faceţi de planuri de viitor. Nu începeţi mai multe treburi deodată, pentru că s-ar putea să nu terminaţi niciuna! Fecioară. Doriţi foarte mult să faceţi schimbări în casă şi reuşiţi să faceţi rost de banii necesari. Mergeţi la cumpărături împreună cu partenerul de viaţă. Balanţă. S-ar putea să primiţi un cadou consistent pentru casă. Aveţi o zi foarte aglomerată, dar şi satisfacţia este pe măsură. Scorpion. Reuşiţi să faceţi o serie de modificări începute în casă. Vă ajută cu bani o rudă, dar va încerca să-şi impună punctul de vedere. Săgetător. Sunteţi preocupat de probleme legate de cămin. Aveţi ocazia să cumpăraţi o casă nouă sau să faceţi un schimb de locuinţă. Capricorn. Primiţi o sumă importantă şi reuşiţi să vă puneţi în practică planurile de a face schimbări în casă. Puteţi să începeţi lucrări de reparaţii sau să zugrăviţi. Vărsător. Ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri, pentru că nu vă aflaţi într-un moment foarte bun. Găsiţi mai mult timp pentru problemele familiei. Peşti. Vă concentraţi asupra familiei şi a căminului. Doriţi să cumpăraţi un obiect de valoare pentru casă. S-ar putea ca o rudă să vă dea un sfat bun. HOROSCOP ) ( PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ) Religie şi ••• Cuno ••• Ştiinţă „Dacă vrei să cunoşti pe Dumnezeu, smereşte-te până la sfârşit, fii ascultător şi înfrânat în toate, iubeşte adevărul şi, negreşit, Dumnezeu îţi va da să-L cunoşti prin puterea Sfântului Duh, şi atunci vei şti, din experienţă, ce este iubirea lui Dumnezeu şi ce este iubirea de aproapele. Pentru a înţelege pe Dumnezeu şi toată Creaţia sa, NU este nevoie nici de bani, nici de averi, ci numai de SMERENIE. *** „Dumnezeu ne-a dat poruncă să ne iubim unul pe altul. Aceasta este adevărata libertate: iubirea faţă de Dumnezeu şi Aproapele. Aici se găsesc şi libertatea, şi egalitatea, în ordinea lumească este cu neputinţă să existe egalitate - aceasta însă NU are importanţă pentru suflet. NU poate să fie fiecare împărat sau cârmuitor, patriarh, egumen sau conducător. Fiecare poate, însă, oricărei tagme i-ar aparţine, să-L iubească pe Dumnezeu şi să fie plăcut Lui, şi acesta este lucrul cel mai important. Şi cei care-l iubesc pe Dumnezeu pe pământ vor avea mai multă slavă în împărăţia cerurilor şi vor fi mai aproape de Domnul, îl vor preaslăvi după măsura iubirii Lui". Sfântul SILUAN ATHONITUL (1866-1938), una din personalităţile marcante ale monahismului aghiotat şi, în general, al celui ortodox. S-a născut în Rusia, din părinţi credincioşi. După diferite căderi în primii ani ai tinereţii sale, o revelaţie a Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu i-a făcut să se pocăiască adânc şi să dorească vieţuirea călugărească, în anul 1982, a venit la Sfântul Munte, la Mănăstirea Sfântul Pantilimon. A primit schima mică şi schima mare în anii 1892 şi respectiv 1911. Viaţa lui în Athos, marcată de amintirea lui Dumnezeu, l-a făcut să se remarce prin nevoinţă şi acrivie, atât în cele duhovniceşti, cât şi la slujirile mănăstireşti. Ascultător, smerit şi supus, Sfântul Siluan a câştigat iubirea celor de lângă ei, dar a primit multe atacuri şi din partea demonilor. După o perioadă de timp, s-a învrednicit să primească darul rugăciunii neîncetate. Cu toate că era puţin învăţat, dobândise o înţelepciune rară şi o experienţă deosebită, prin luptele şi cugetările sale. învăţătura sa, regăsită în scrieri, este adânc trăitoare şi se referă la problemele vieţii duhovniceşti, la rugăciune, smerenie, bucurie, încercări, pace, libertate, pocăinţă, iubire, ascultare, cunoaştere de Dumnezeu. Din iubire de Dumnezeu şi oameni, înainte de a muri, îşi aşterne în scris, prin însemnări diferite, un mesaj aderat umanităţii, strivit de absurditatea experienţelor cotidiene, de durere şi deznădejde. Părintele Sofronie Saharov este acela care îi publică toate scrierile şi însemnările. Sfârşitul pământesc a fost la fel de blând, liniştit şi smerit ca întreaga sa viaţă de monah athonit. Moare cufundat în timpul rugăciunii, în sunetul clopotelor mănăstirii unde se oficia utrenia zilei. A fost canonizat de Biserica Rusă în anul 1987 Autor de citate: -„Duhul smereniei bucură pe Domnul mai mult decât toate". -„Sufletul păcătos robit păcatelor NU poate avea pace, nici să se bucure de Domnul, chiar dacă ar avea toate avuţiile pământului..." - „Adevărata libertate este a NU păcătui şi a iubi din toată inima, şi din toate puterile, pe Dumnezeu şi Aproapele nostru". - „Dacă vrei ca rugăciunea să se împlinească, fii smerit, sincer, curat, şi rugăciunea te va...iubi, şi se va... împlini". - „Oamenii au pierdut iubirea lui Dumnezeu, de aceea nu este pace pe pământ". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL 0