Cuvântul Liber, decembrie 2015 (Anul 27, nr. 233-252)

2015-12-02 / nr. 233

CUVÂNTUL MIERCURI, 2 DECEMBRIE 2015 Colţul spiritual Dumnezeu există, l-a întâlnit Hristoforus! A fost odată (spune tradiţia catolică), un om numit Hristoforus. Omul acesta era foarte bătrân, încă din copilărie nutrea o dorinţă arzătoare să-l întâlnească pe Dumnezeu şi iată că, într-o seară Dumnezeu i-a spus: - Hristofor, te aştept mâine înainte de asfinţit, de cealaltă parte a văii, pe culmea muntelui. Omul nostru a pornit la drum cu noaptea în cap, ca să ajungă la timp, la întâlnire. A străbătut pădurea de brazi, cea de arţari şi cea de stejari falnici. Soarele se ridica de amiază, când Hristofor a ajuns în fundul văii. Acolo a văzut un căruţaş, care asuda şi gâfâia, tot îndemnându-şi caii şi împingând căruţa. L-a strigat pe Hristofor: - Hei, om bun, dă-mi rogu-te o mână de ajutor, nu pot să-mi scot căruţa din râu... După multe ore, au reuşit s-o urnească. Lui Hristofor nu-i mai rămăsese decât un ceas, ca să ajungă la întâlnire. A luat-o la fugă şi a fugit, cât îl ţineau picioarele, urcând muntele. Când, la capătul puterilor, a ajuns pe culme, soarele asfinţise de mai bine de zece minute... Hristoforus a căzut în genunchi şi a început să plângă cu amar. Aşadar, n-avea să-L mai vadă, pe Dumnezeu înainte de moarte... Trist şi abătut a făcut cale întoarsă. Ajungând la râul, unde îl ajutase pe căruţaş, iată că-l cheamă un copil... - Hei, om bun, vrei să mă iei pe umăr şi să mă treci apa? Sunt mic şi nu ştiu să înot. M-aş putea îneca, dacă nu mă ajuţi! Fără să spună un cuvânt, Hristoforus l-a urcat pe umeri şi a intrat în apă. în mijlocul vadului, copilul devenise foarte greu şi apele porniseră a se umfla. Cu ultimile puteri, Hristoforus ajunge la mal. Atunci copilul i-a spus: - Eu sunt Hristos, fiul căruţaşului, pe care l-ai ajutat... Căruţaşul!... Aşadar Dumnezeu ajunsese înaintea lui la întâlnire... luase chipul unui căruţaş... Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş Aproape 500.000 de lei, sprijin financiar pentru cultele religioase din Târgu-Mureş! Consilierii municipali târgumureşeni au aprobat, în şedinţa de săptămâna trecută, un sprijin financiar de 461.000 de lei, la solicitarea cultelor religioase din oraş. Astfel, Parohia Greco- Catolică Română Târgu- Mureş IV a primit, pentru întreţinere şi funcţionare, curăţenie şi obiecte de inventar, reparaţii şi lucrări de întreţinere la complexul bisericii, 100.000 de lei (din 202.000 de lei solicitaţi). Parohia Reformată I Cetate Târgu-Mureş a primit 31.000 de lei (din 31.595 de lei solicitaţi), Parohia Ortodoxă Română Târgu-Mureş XI a primit 150.000 de lei pentru lucrări de pictură murală în tehnică frescă (din 300.000 de lei solicitaţi), Parohia Ortodoxă Română Târgu-Mureş Sfinţii Români VII/ II a primit 150.000 de lei (din 300.000 de lei solicitaţi), Biserica Creştină Penticostală Filadelfia Târgu-Mureş a primit 15.000 de lei (din 20.000 de lei solicitaţi), iar Biserica Creştină Penticostală Betania Târgu-Mureş a primit 15.000 de lei (din 20.000 de lei solicitaţi). (L.P.) 2 DECEMBRIE 2015 Fîlă UB COlendOT /----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------X (c ) Zile trecute: 336 Zile rămase: 29 Soarele răsare la: 7.49 Soarele apune la: 16.32 Ortodox: Pf. Avacum Greco-catolic: Pf. Avacum Romano-catolic: Sf. Bibiana Zodia: Săgetător Cugetarea zilei: „Sunt succese care te înjosesc şi înfrângeri care te înalţă." (NICOLAE IORGA)______________________________________________________________________________________________* (22 noiembrie - 20 decembrie) V—---------------------------------- 1976 - în Cuba, în urma adoptării Constituţiei din 1976, Fidel Castro devine preşedintele Republicii Cuba. 1958 - Belgia, Olanda şi Luxemburg semnează Tratatul Benelux. 1946 - S-a născut Gianni Versace, creator de modă italian. 1936 - S-a născut Mitică Popescu, actor român de teatru şi film. 1935 - S-a născut Nicolae Labiş, poet român. 1932 - S-a născut Maria Callas, soprană americană. 1915 - Albert Einstein publică teoria relativităţii generalizată. 1901 - King Camp Gillette brevetează primul aparat de ras de unică folosinţă. 1901 - La Bucureşti, apare revista Sămănătorul, avându-i ca directori pe Alexandru Vlahuţă şi George Coşbuc. 1872 - S-a născut Gheorghe Pătraşcu, pictor român, membru al Academiei Române. 1841 - Mihail Kogălniceanu este ales membru al Societății de istorie şi antichități din Odesa. 1697 - In Marea Britanie, la Londra, este inaugurată Catedrala St. Paul. Berbec. S-ar putea ,UL să constataţi că v-aţi făcut planuri total nerealiste. Vă recomandăm să vă sfătuiţi cu partenerul de viaţă. ^. Taur. Aveţi tendinţa să începeţi prea multe treburi simultan şi riscaţi să nu vă reuşească nimic. Vă sfătuim să nu vă impuneţi punctul de vedere. # Gemeni. Relaţiile cu partenerul de viaţă şi cu prietenii sunt excelente. Vă recomandăm să fiţi prudent în afaceri. Rac. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută. Profitaţi de şansele care vi se oferă, dar feriţi-vă de speculaţii! HOROSCOP Leu. Aveţi tendinţa săvă supraapreciaţi capacitatea de efort. Este foartebine că aveţi încredere în forţele proprii, dar păstraţi-vă realismul! Fecioară. O veche gJÎn cunoştinţă vă propune să vă schimbaţi locul de OS muncă. Vă sfătuim să nu daţi un răspuns definitiv. Balanţă. Vă preocupă găsirea unor noi surse de venituri. O femeie pe care aţi ajutat-o mai demult vă întoarce astăzi serviciul. Scorpion. Dorinţa de a câştiga mai mult vă face să neglijaţi planul sentimental şi riscaţi să ajungeţi la discuţii aprinse cu partenerul de viaţă. 1 » s Săgetător. Se pare că aveţi dificultăţi de comu- Vi'-Z*nicare. Vă recomandăm să amânaţi întâlnirile de afaceri şi să evitaţi deciziile importante. Capricorn, începeţi o lucrare grea, care vă poate aduce câştiguri serioase. Vă sfătuim să vă organizaţi astfel încât să nu neglijaţi problemele de familie. Vărsător. Dimineaţa filile faceţi planuri de afaceri foarte ambiţioase. Vă sfătuim să fiţi mai realist şi să înţelegeţi că singur nu vă puteţi descurca. Peşti. Vă cam lipseşte simţul practic şi s-ar putea să vă descurcaţi mai greu la serviciu. Evitaţi discuţiile cu şefii.  Joi, 3 decembrie 2015, ora 19.00, la Sala Mare va avea loc o nouă reprezentaţie cu spectacolul „ŞCOALA NEVESTELOR ", de Moliére, în regia lui Cristian Juncu, scenografia lui Cosmin Ardeleanu şi coregrafia lui Bordás Attila. Spectacolul îi are în distribuţie pe actorii Nicu Mihoc, Alexandra Ţifrea Mihoc, Cristian Iorga, Dan Rădulescu, Anca Loghin, Csaba Ciugulitu, Ion Vântu şi Luchian Pantea. „ŞCOALA NEVESTELOR" este o satiră acidă la adresa cuplurilor în care diferenţa de vârstă depăşea limita bunului-simţ, Molière , valorificându-şi talentul comic pentru a elabora o adevărată ştiinţă despre om şi despre viaţă. Regizorul Cristian Juncu adaptează textul lui Molière vremurilor noastre şi ne oferă o comedie spumoasă, beneficiind şi de o scenografie inedită, semnată de obişnuitul său colaborator, Cosmin Ardeleanu. Spectacolul este supratitrat în limba maghiară! Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate, de luni până vineri, între orele 12.00 şi 17.30, la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii sau la casa de bilete a teatrului, de luni până vineri între orele 9.00 şi 15.00, şi online. www.biletmaster.ro Teatrul Naţional Tărgu-Mureş Compania ..Liviu Rebreanu” „Şcoala nevestelor", din nou, pe scena Teatrului Naţional Târgu-Mureş picuri de Înţelepciune Religie şi... ştiinţă „Mişcarea RUGULUI APRINS a fost un vulcan mistic în ROMÂNIA între anii 1945 şi 1948, o reacţie a elitei intelectuale într-un moment de criză. ŢARA era ocupată de trupe sovietice, nonvalorile îşi cereau dreptul la educaţie şi cultură românească. Mişcarea a început din teama că ne pierdem ca oameni, ca entităţi spirituale, în lumea aceasta în care DUMNEZEU şi-a pus pecetea Fiinţei Sale. Ne-am trezit deodată în prezenţa comunismului, animat sovietic cu duhori apocaliptice, cu miros de votcă şi sudori comisăreşti." *** „Tăvălugul comunist ne-a umplut de groază: eram speriaţi că vom fi transformaţi într-o masă anonimă, informă, fără conştiinţă proprie sau personalitate. Unde să fugi, dacă nu în adâncul fiinţei tale? Unde să te închizi, dacă nu în cămările sufletului? Şi aici s-a întâmplat minunea: omul căutându-se pe sine, s-a întâlnit cu DUMNEZEU, a intrat în ordinea Duhului. Fiind studenţi în vremea aceea cu părintele Nicolae Bordaşiu, am încercat să facem ceva care ne-a costat cinci ani de închisoare. Am redactat nişte statute pentru o eventuală Asociaţie a Tineretului Ortodox Studenţesc IATOS)". *** „Pentru a-l cunoaşte pe Dumnezeu, pentru a ne întâlni cu Dumnezeu este nevoie de coborârea în noi, de exploatarea universului interior". Preot martir BENEDICT CHIUŞ (1904-1990), scriitor, duhovnic renumit, arhimandrit. Are studii teologice superioare: Facultatea de teologie din Cernăuţi şi doctoratul la Strasbourg între 1926-1932. Susţine doctoratul în teologie în anul 1946 cu teza Doctrina răscumpărării în imnografia Bisericii. In ianuarie 1944 este ales episcop de Hotin, post pe care îl refuză de trei ori. Este asistent universitar la Facultatea de Teologie din Bucureşti între 1944-1948 şi mai târziu este numit Vicar patriarhal în 1949. In anul 1958 este arestat împreună cu un lot de intelectuali de orientare creştină şi este eliberat în anul 1964, după un pelerinaj pe la toate puşcăriile comuniste din România. Dintre operele de seamă amintim: „Despre îngeri", „Proloagele", „Creaţiunea după Sf. Scriptură", „îngerii şi Sfinţii Părinţi", „Sfânta Tradiţie" ş.a. Se stinge din viaţă în anul 1990 şi este înmormântat la Mănăstirea Cernica. .. S-a stins ca o lumânare de ceară curată, arzând el însuşi prin exemplul vieţii sale jertfelnice ", după cum ne mărturisea părintele Sofian Boghiu. Autor de citate: - „Omul, prin îndelungate eforturi de purificare, prin asceză şi rugăciune, se poate ridica la vederea luminii dumnezeeşti". - „Dumnezeu preţuieşte şi recomandă milostenia, dar nici celelalte fapte bune: mucenicia, rugăciunea, ostenelile pentru virtute nu sunt trecute cu vederea". - „Fiecare om are şansa mântuirii, cu condiţia să respecte legile lui Dumnezeu". - „Chiar în faptele mici, uneori, sunt ascunse taine de mare pogorământ şi de dragoste pentru oameni din partea lui Dumnezeu". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL