Cuvântul Liber, august 2018 (Anul 30, nr. 144-165)

2018-08-01 / nr. 144

V Academia Sighişoara, la a 25-a ediţie începând de azi, 1 august, timp de două săptămâni, se desfăşoară cea de-a 25-a ediţie a şcolii de vară Academia Sighişoara, manifestare ce reuneşte profesori, artişti şi tineri învăţăcei înscrişi la cursurile acestei şcoli, oferind, totodată, publicului o serie de evenimente muzicale de înaltă ţinută artistică. „Academia Sighişoara este un festival internaţional pentru tineri muzicieni din întreaga lume, un loc de întâlnire şi dialog, o platformă de artă contemporană, aducând la un loc tinere talente şi mentori de calibru internaţional. Academia Sighişoara a fost înfiinţată în 1993 de violonistul elveţian de origine română Alexandru Gavrilovici împreună cu flautista elveţiană Heidi Indermühle. Ceea ce a început ca un curs de măiestrie modern, pentru studenţii muzicieni din Elveţia şi România, în ambientul romantic al cetăţii Sighişoara, a devenit curând un important festival de muzică, atrăgând atenţia mass-mediei internaţionale. Academia Sighişoara începe în mod tradiţional pe 1 august, Ziua Naţională a Elveţiei. Fiecare zi a festivalului se încheie cu un concert susţinut de profesorii şi artiştii invitaţi, iar în ultimele două zile de festival studenţii urcă pe scenă cu reprezentaţii solistice, camerale şi interpretarea în premieră a lucrărilor clasei de compoziţie", se arată într-un comunicat dat publicităţii de municipalitatea sighişoreană. Deschiderea oficială a evenimentului are loc azi, la ora 8, cu un concert susţinut de Alexandru Gavrilovici - violină, Alexandre Foster - violoncel, Gerardo Vila - pian, cuprinzând lucrări de Claude Debussy, Fr. Martin, G. Kurtag. (I.S.) Foto: informatiazilei.ro CUVÂNTUL MIERCURI, 1 AUGUST 2018 11 AUGUST 2018 Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.00 Soarele apune la: 20.55 Ortodox: Scoaterea Sf. Cruci Greco-catolic: Scoaterea Sf. Cruci Romano-catolic: Sf. Alfons M. de Liguori Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) FILĂ DE CALENDAR 2014 - A murit Szobi Cseh, cunoscut cascador şi actor român. 1969 - Sonda spaţială SUA, Mariner 6, trimite primele fotografii de primplan cu planeta Marte. 1952 - S-a născut Horaţiu Mălăele, actor român de teatru şi film. 1949-în România, în judeţul Arad,începe Răscoala ţărănească,împotriva cotelor de cereale impuse de Guvernul Comunist. 1945 -S-a născut Tudor Gheorghe, actor şi cantautor român. 1921 - în Olanda, la Haga, a fost creată Curtea Internaţională de Justiţie. 1878 - în România, apare în revista „Convorbiri literare", „Povestea lui Harap-Alb", de Ion Creangă. 1873 - în SUA, este pus în funcţiune primul tramvai tras de cablu. 1862 - S-a constituit Ministerul Afacerilor Externe al României. 1831 - La Londra, este inaugurat podul London Bridge. 1785 - Caroline Herschel este prima femeie care descoperă o cometă. Cugetarea zilei: „Se spune că o persoană are nevoie doar de trei lucruri pentru a fi fericită: cineva pe care să-l iubească, ceva de făcut și ceva la care să spere." (Tom Bodett) Berbec. S-ar putea să ■HOHL fiţi dezamăgit din cauza ' ' unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Pur şi simplu, nu este o zi bună pentru afaceri. Taur. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Fiţi prudent şi cumpătat! __ Gemeni. Aveţi succes 3ţia în afaceri şi în activităţile desfăşurate * pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Rac. Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni, unde vă aflaţi în centrul atenţiei. HOROSCOP Leu. Ar fi bine să nu vă fie planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Aveţi de făcut mai multe drumuri. ^ Fecioară. Aveţi ocazia să vă daţi sfaturi utile unor per- Mersoane mai tinere. Cu sprijinul financiar al unei rude, vă puteţi îndeplini dorinţa de a cumpăra câteva obiecte de uz casnic. Balanţă. Aveţi tendinţa să vă dedicaţi total muncii. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. După-amiază, vi se propune să intraţi într-o afacere profitabilă.: Scorpion: Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude, dar va trebui să îi suportaţi sfaturile insistente. :A S Săgetător. Aveţi şan S8Ease mari să rezolvaţi voi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. După-amiază, s-ar putea să întâmpinaţi probleme. Capricorn. Sunteţi puţin descurajat de numărul Viv problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Fiţi mai atent la cheltuieli! Vărsător. Primiţi o sumă l importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Vă sfătuim să nu începeţi decât ceea ce sunteţi sigur că puteţi termina. Peşti. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Faceţi cunoştinţă cu mai multe persoane importante. Postul Adormirii Maicii Domnului - modalitate de apropiere de Dumnezeu şi Maica Domnului Pentru formarea omului dinăuntru, Biserica dispune de multe mijloace. Printre acestea se numără şi postul. Postul nu este ceva periferic vieţii creştine. Nu este o rânduială care ar interesa numai în mod auxiliar formarea omului credincios, a omului nou. Postul e un element constitutiv al modului de viaţă creştin. Pentru Mântuitorul, postul - ca şi rugăciunea - e un fapt de sine înţeles. Dacă nu-l porunceşte anume, nu e pentru că nu l-ar preţui, ci pentru că, cunoştea inseparabilitatea lui din viaţa credinciosului conştient de poziţia sa. Pentru Mântuitorul, orice membru al împărăţiei lui Dumnezeu, orice ucenic al Lui e chemat să respecte şi disciplina postului. Când ucenicii au fost învinuiţi că nu postesc, Domnul nu numai că n-a rostit cuvânt contra postului, dar dimpotrivă le vesteşte că e iminentă vremea când şi ei, Apostolii, vor recurge la post pentru a-şi afirma calitatea de următori ai Săi (Matei 9,15). Postul ne ajută să facem distincţie între ce e materie şi ce e spirit în fiinţa noastră, împiedică hipertrofierea trebuinţelor materiale, ajutând, totodată, la dezvoltarea puterilor spirituale. Ne ajută să reducem la tăcere ademenitoarele chemări ale tentaţiilor externe şi interne, punându-ne, totodată, în condiţia de a ne menţine întreaga fiinţă sub controlul conştiinţei. Postul ne ascute sensibilitatea duhovnicească, ajutându-ne astfel să-L „vedem" pe Dumnezeu, să-i percepem mai clar prezenţa şi să auzim mai bine ce voieşte El de la noi în împrejurările date. Să nu ne ferim dar, de posturi. Să nu ne limităm doar la preţuirea lor verbală. Ci să le practicăm cu conştiinciozitate şi după puteri, încredinţaţi că, respectându-le, viaţa noastră spirituală va spori în tărie şi echilibru, în sănătatea sufletească şi trupească, ajungând astfel să fim mai vrednici împlinitori ai dragostei celei către Dumnezeu şi semeni. Postul e poruncă dumnezeiască. Creştinii buni o ascultă şi o respectă. Postul e primit, numai dacă ne face mai buni. Numai dacă, slăbindu-ne trupul, ne subţiază şi mintea şi inima, şi ne înmulţeşte dragostea. Postul rămâne un element esenţial în viaţa fiecărui creştin şi, de asemenea, practicarea lui este extrem de importantă pentru apropierea de Dumnezeu, pentru apropierea de împărăţia cerurilor, pentru mântuirea creştinului. Dintre toţi sfinţii, cea mai înaltă cinstire i se cuvine Sfintei Fecioare Maria, Născătoarei de Dumnezeu, pe care Biserica o numeşte „împărăteasă" şi „Doamnă" şi despre care mărturiseşte în rugăciuni că e „mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii". Cinstirea pe care Biserica o dă Sfintei Fecioare se numeşte supravenerare sau preacinstire ori supracinstire, spre deosebire de cea dată sfinţilor, care se numeşte venerare. Este de la sine înţeles că Sfintei Fecioare Maria i se dă o astfel de cinstire, deoarece ea s-a învrednicit să fie aleasă de Dumnezeu a fi Maica Fiului Său, care a luat trup omenesc într-însa pentru mântuirea noastră. Ea ocupă, deci, un loc de frunte în iconomia mântuirii neamului omenesc, fiind vasul ales care a purtat în pântece şi a născut pe Mântuitorul lumii. Prea Curatei Fecioare Maria i s-a dat preţuire şi cinstire deosebită de persoane diferite şi împrejurări deosebite. însuşi Dumnezeu a preţuit-o, prin faptul că dintre toate femeile din lume, pe ea a ales-o să fie Maica Fiului Său. Maica Domnului este identitatea cea mai importantă în ceata sfinţilor şi îngerilor, este mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii. La această demnitate a ajuns cu ajutorul chemării divine, dar şi cu transformarea întregii sale fiinţe în izvor de sfinţenie, de înalt umanism, de inegalabilă milă, de îngerească cinste, de venerare deosebită şi în care s-a sălăşluit Dumnezeu prin persoana Mântuitorului lumii şi Fiului lui Dumnezeu, Domnul Iisus Hristos. O parte a vieţii pământeşti a Sfintei Fecioare este reprezentată de bucuria legată de învierea Mântuitorului, pe care L-a văzut preaslăvit; înălţarea, la care a fost martoră şi la Cincizecime (Rusalii), când, Sfinţii Apostoli au primit harul Sfântului Duh, luând fiinţă şi Biserica văzută. După plecarea Apostolilor la propovăduirea Evangheliei, Sfânta Fecioară a rămas în casa rudeniei sale Ioan Evanghelistul. Avea peste 80 de ani şi văzuse dărâmarea Ierusalimului profeţită de Mântuitorul. Din cauza vieţii zbuciumate şi a durerilor nenumărate îşi înţelege sfârşitul. Acelaşi înger Gavriil, care îi adusese vestea naşterii Mântuitorului, anunţă şi sfârşitul ei pământesc pentru a-şi primi plata pe măsura faptelor ei şi a vieţii cu adevărat cereşti. Vestea adormirii sale a pătruns în inimile credincioşilor din Ierusalim şi din împrejurimi, Ierusalimul era iarăşi în fierbere, mulţime de credincioşi şi curioşi alergau să vadă corpul neînsufleţit al Maicii Domnului. Petru şi ceilalţi apostoli ridică sicriul şi, într-o procesiune impresionantă, duc trupul neînsufleţit în mormântul din Ghetsimani, unde ceruse Sfânta Fecioară. Aşa s-a săvârşit din viaţă Sfânta Fecioară Maria. Adormirea Maicii Domnului, prăznuită în fiecare an, la data de 15 august, este una dintre cele mai mari sărbători creştine şi este precedată de o perioadă de post, ca pregătire pentru acest praznic, dar, în acelaşi timp, şi ca o cinstire deosebită adusă Preasfintei Fecioare. Praznicul Adormirii Maicii Domnului este, pe lângă cinstirea deosebită adusă Maicii Preacurate, şi o răscolire a sufletelor credincioşilor care sunt legate de moşi şi strămoşi, de nădejdea mântuirii adusă de Sfânta Fecioară, care a fost rug nears pentru Moise, Scară între cer şi pământ pentru Iacov, Uşă încuiată, Suprema înţelepciune pământească, Rouă cerului pentru Ghedeon, Mamă după trup a Mântuitorului, mirarea îngerilor, împărăteasa cerului, mângâierea Apostolilor, protectoarea văduvelor şi orfanilor, însoţitoarea celor nedreptăţiţi, salvarea celor deznădăjduiţi şi Maica noastră a tuturor creştinilor. Potirul pământesc în care a sălăşluit Mântuitorul Iisus Hristos şi din care îndrăznim şi noi să primim trupul şi sângele Domnului. FLORIN BENGEAN