Cuvântul Liber, septembrie 2018 (Anul 30, nr. 166-186)

2018-09-21 / nr. 180

E VINERI, 21 SEPTEMBRIE 2018 • ANUL XXX, NR. 180 (7.304) • 16 PAGINI, 2 LEI. S ------------------------EDITORIAL. I . ŞCOALA ROMÂNEASCĂ SE AFLĂ Intr-o gravă derivă... A început noul an şcolar într-o derută şi debusolare generalizate. Aproape 2,9 milioane de elevi au început şcoala în întreaga ţară. Conform datelor statistice oficiale, din cele 6.200 de şcoli, la nivel naţional, 3.892 nu deţin autorizaţie de securitate la incendiu, iar circa 4.000 nu au autorizaţie sanitară. Tabloul acesta sumbru este completat grotesc prin manualele editate în acest an, pline de grave erori şi greşeli de conţinut inadmisibile. Potrivit celor mai recente date prezentate de Eurostat, în momentul de faţă, suntem pe locul trei în Uniunea Europeană la părăsirea timpurie a şcolii. Pe tinerii care renunţă prematur la studii îi aşteaptă şomajul, sărăcia şi marginalizarea. Cele mai importante manuale pentru educaţia copiilor, precum cele de limba română, matematică, biologie, geografie şi istorie, abundă în greşeli de conţinut, ceea ce ne indică, în primul rând, nivelul de pregătire al celor care conduc astăzi ţara. Atunci când un manual este produs fără licitaţie, eliminându-se din start orice concurenţă, fără specialişti şi fără un control temeinic, rezultatele evidenţiază adevăratul scop ale acestei maşinaţiuni oneroase, adică furtul din banii publici, controlul politic al unei pieţe de circa 15 milioane de euro, specialitatea „casei" PSD-ALDE... 4.000 de unităţi de învăţământ nu au avize sanitare, astfel încât elevii încep anul şcolar într-o clădire fără apă curentă sau potabilă, fără grupuri sanitare, iar aproximativ 2.300 de şcoli au toalete în curte. Sarabanda problemelor majore include şi riscul crescut la cutremure, mobilierul vechi sau neadecvat actului de studiu şi chiar absenţa gardurilor împrejmuitoare, menite a proteja unitatea de învăţământ de posibili intruşi neaveniţi. Sarabanda aceasta nefastă de probleme, cu care a reînceput în această toamnă anul şcolar, este completată de deficitul grav de profesori titulari, chiar şi suplinitori, deşi guvernele PSD-ALDE clamează susţinut dar, evident demagogic, prioritatea acordată învăţământului. La nivel naţional, Ministerul Educaţiei anunţă că sunt disponibile 30.000 de posturi, care pot fi ocupate şi în regim de plată cu ora. Iată, aşadar, ■ unde a condus „reformismul" declamativ fără nicio noimă şi fără vreo legătură cu realitatea, vădind doar bâjbâiala unei guvernări care demonstrează o inadmisibilă incapacitate managerială. într-un atare context, conform datelor statistice actuale, aproximativ 42% dintre elevii români, în vârstă de cincisprezece ani, pot fi consideraţi analfabeţi funcţional, pentru că, deşi citesc un text în fapt nu îi înţeleg conţinutul şi, ca atare, nu-l pot utiliza ca resursă, în comparaţie cu media europeană, care este de 20%, situaţia de la noi este cât se poate de îngrijorătoare. Acestea sunt doar câteva dintre problemele grave cu care se confruntă astăzi învăţământul, educaţia şi şcoala din România. Ce faceţi cu şcoala şi cu aceşti copii care reprezintă viitorul României, nevrednici guvernanţi?! MARIUS PAŞCAN, deputat de Mureş V . Judeţul Mureş, „fruntaş pe ramură” la tăieri ilegale de arbori Autorităţile române au identificat, anul trecut, 12.487 de cazuri de tăieri ilegale la nivel naţional, ceea ce înseamnă 34 de cazuri, în medie, pe zi, potrivit unui raport realizat de organizaţia nonguvernamentală Greenpeace România. Numărul de cazuri de anul trecut este cu 32% mai mare decât în anul anterior, se arată în documentul remis Agerpres.Cele mai multe au fost identificate, ca şi în 2016, în judeţele Mureş - 1.511 cazuri (12%), Braşov - 762 de cazuri (6%) şi Olt-730 de cazuri (6%). Valoarea prejudiciului înregistrat se ridică la 41,5 milioane de lei la nivel naţional, în creştere cu 5,25% faţă de anul anterior. De asemenea, a crescut gravitatea faptelor, înregistrându-se 8.461 de infracţiuni, cu 62,02% mai multe faţă de anul anterior. Un rol important în identificarea şi semnalarea cazurilor de tăieri ilegale l-a avut societatea civilă, cea mai importantă contribuţie înregistrându-se în judeţul Dolj, unde 57,22% din totalul cazurilor investigate de autorităţi au fost semnalate de către cetăţeni, acesta fiind urmat de judeţele Gorj, cu 49,40%, şi Vâlcea, cu 47,15%. „Aplaudăm contribuţia societăţii civile în identificarea cazurilor de tăieri ilegale, dar aceasta ar trebui să fie, în primul rând, o prioritate a autorităţilor. Deoarece, acestea sunt ineficiente în lupta împotriva tăierilor ilegale, vom lansa, în curând, aplicaţia Forest Guardians, un instrument care permite cetăţenilor să se implice activ în lupta pentru protejarea pădurilor, prin identificarea tăierilor ilegale şi raportarea lor, precum şi în verificarea legalităţii transporturilor de lemn", a afirmat Ciprian Găluşcă, coordonator al campaniei de păduri şi biodiversitate a Greenpeace România, potrivit sursei citate. (I.S.) Elevii reacţionează la explozia de la şcoala din Voinicea. Consiliul Judeţean al Elevilor Mureş, unica structură de reprezentare a elevilor la nivel judeţean, îşi exprimă profunda îngrijorarea în legătură cu evenimentul petrecut în dimineaţa zilei de miercuri, 19 septembrie 2018, la Şcoala Generală „Vasile Săbădean" din Voiniceni. Nu se poate vorbi despre o educaţie de calitate, atât timp cât nu se poate asigura siguranţa elevilor în şcoli. Astfel, rugăm factorii decizionali să se asigure că mediul în care se desfăşoară procesul de predare-învăţare nu prezintă pericole pentru elevi şi pentru cadre didactice şi să aibă în vedere faptul că educaţia este unul dintre pilonii societăţii, fapt pentru care nu ne putem permite ca actorii sistemului de învăţământ să fie puşi în pericol. Cu toate că siguranţa elevilor ar trebui să fie o prioritate atât pentru conducerea şcolii, cât şi pentru autorităţile locale, evenimentul de astăzi demonstrează contrariul, însă, din păcate, şcoala din Voiniceni nu este singura şcoală din mediul rural care nu beneficiază de dotări moderne şi sigure, cum ar fi un sistem de încălzire adecvat, ceea ce reprezintă un risc pe care actorii implicaţi în instructajul educativ trebuie să şi-l asume zilnic. De asemenea, ne îndreptăm cele mai sincere gânduri către cei doi elevi care au suferit arsuri, cărora le dorim ca recuperarea să fie una cât mai uşoară şi rapidă, cât şi către familiile acestora, pe care le rugăm să fie puternice pentru copiii lor. Sperăm ca episodul tragic petrecut miercuri să tragă un semnal de alarmă în judeţ şi că siguranţa elevilor şi a cadrelor didactice va prima în faţa conducerii şi a autorităţilor locale. Preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Mureş, ŞTEFAN MANEA . L . mures 8 Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER”! Preţul pe o lună este de 16 lei pentru persoane fizice şi 25 de lei pentru persoane juridice, plus 3,38 lei taxe poştale suplimentare, aplicate de Poştă. Menţionăm că abonamentele se fac doar la factorii poştali şi la oficiile poştale din judeţ. Folosiţi cu încredere serviciile de publicitate ale cotidianului „CUVÂNTUL WWW. BUIlfâinullHUUlI