Cuvântul Liber, mai 2019 (Anul 31, nr. 81-102)

2019-05-02 / nr. 81

Olimpiada Naţională de Geografie (Urmare din pag. 1) Prezentă la festivitatea de deschidere a celei de-a 39-a ediţie a Olimpiadei, ministrul Educaţiei Naţionale, prof. univ. dr. ing. Ecaterina Andronescu, a dezminţit zvonurile potrivit cărora s-ar intenţiona scoaterea disciplinei Geografie de la examenul de bacalaureat, apreciind că, dimpotrivă, această materie este una dintre cele mai generoase ştiinţe şi că elevii olimpici merită toată aprecierea, alături de părinţii şi de dascălii lor. „Geografia este, fără îndoială, una dintre cele mai generoase ştiinţe, care au împărţit cu alte ştiinţe preocupările pentru a înţelege lumea în care trăim, pentru a înţelege pământul pe care ne desfăşurăm existenţa, neamurile de pe acest pământ, cum s-au aşezat în partea geografică a pământului, pentru a înţelege cum a evoluat. Pământul este viu, se transformă sub ochii noştri, iar voi, dragi elevi, aţi ales acest domeniu, unul extrem de important (...). Să îi aplaudăm pe profesorii şi părinţii voştri care au născut în sufletul vostru Geografia. Meritaţi, din totul sufletul, felicitări, că aţi înţeles că nimic nu se poate să însemne performanţă fără eforturile zilnice (...), în încercarea de a vă dovedi, prin competiţia care se desfăşoară la Târgu-Mureş, că performanţa este posibilă şi vă este la îndemână", a afirmat ministrul, potrivit agerpres.ro. La festivitate, care a avut loc, marţi, la Palatul Culturii din Târgu- Mureş, au fost prezenţi şi au transmis mesaje participanţilor: prefectul judeţului, Mircea Duşa, vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Alexandru Cîmpeanu, inspectorul şcolar general, prof. Ioan Macarie, rectorul Universităţii „Dimitrie Cantemir", prof. univ. dr. Mircea Simionescu, şi preşedintele Comisiei Centrale a Olimpiadei, prof. univ. dr. Marian Ene, de la Facultatea de Geografie a Universităţii Bucureşti. Elevii participanţi sunt însoţiţi de 47 de profesori şi de 46 de membri ai Comisiei Centrale. ÎNVIEREA  Cu gândul la biblicul „Turn Babei", observăm că mulţimea limbilor popoarelor lumii nu mai este, cam de multă vreme, un obstacol de netrecut în calea cunoaşterii lui Dumnezeu, învierea Mântuitorului Iisus Hristos străbătând lumea de la un capăt la altul al Pământului, poposind chiar şi în sufletele mulţimilor de „Tomna necredinciosul". Adică, a acelor semeni ai noştri care ajung ca în Săptămâna Mare şi Luminată a Pătimirii Domnului să exclame cucernici şi miraţi : „Domnul Meu!", „Dumnezeul Meu!". „Un clopot tainic miezul nopţii bate/ Şi Iisus coboară pe pământ/ Din piepturile noastre-nsângerate/ Răsună Imnul învierii sfânt./ Veniţi creştini, luaţi lumină/Cu sufletul smerit, purificat (...)". (A. Păunescu, 1944-2005, poezia „învierea”, volumul „Repetabila povară"). George Coşbuc (1867-1918), poezia „La Paşti": „Prin poieni ciripit şi cânt,/Văzduhu-i plin de-un roşu soare/ Şi sălciile-n albă floare-/ E pace în cer şi pe pământ/ Răsuflul cald al primăverii/ Adus-a zilele-nvierii./ Şi cât e de frumos în sat!/ Creştinii vin tăcuţi în vale/ Şi doi se-ntâlnesc în cale/ îşi zic: Hristos a înviat!/ Şi râde-atâta sărbătoare/ Din chipul lor cel ars de soare./ Pe deal se suie-ncetişor/ Neveste tinere şi fete/ Bătrânii cu iarna vieţii-n plete;/ Şi-ncet, în urma tuturor,/ Vezi şovăind câte-o bătrână/ Cu micul ei nepot de mână (...)". Postul, în marile sărbători creştine ale fiecărui an, înseamnă nu numai lipsa cărnurilor şi grăsimilor de animale din meniurile zilnice, ci şi puţinătatea oricăror mâncăruri. Inclusiv: gânduri curate şi multe fapte bune. Precum şi înmulţirea drumurilor spre altarul bisericilor. Despre un om de mare omenie şi în vârstă înaintată, se poate spune că a absolvit aşa-zisa „Academie a Experienţei de Viaţă". Măslinul este singurul arbore fructifer, din imensa lume vegetală, care nici bolile şi nici bătrâneţile nu izbutesc să-l doboare. Iar dacă, cumva, tulpina are o scorbură, cu timpul o elimină şi continuă să vegeteze, să înflorească şi să rodească sute şi sute de ani. - Mama, este cel mai frumos nume pe care îl rosteşte orice copil din această lume! - O rază timidă din soarele dimineţii îşi face loc prin perdeaua ferestrei casei mele, vestind că o nouă zi se naşte. - O întrebare surprinzătoare, chiar şi pentru cel care o scrie sau o rosteşte: „De ce eşti singură şi tristă, dragă chinuitoare singurătate?!". O repetabilă şi plăcută revelaţie este să citeşti, din când în când, scrisori vechi, cu trecute şi nostalgice amintiri, având expeditori şi destinatari de mult trecuţi la cele veşnice! In Vinerea Mare, 26 aprilie 2019, în bisericile românilor s-au auzit slujbe, rugăciuni şi cântări prevestitoare ale ivirii zorilor învierii Domnului şi începutului Sfintelor Sărbători de Paşti! Hristos învie! Iar alături de măreţia LUI, înviem şi noi, locuitorii rotundului pământ strămoşesc, aflat în primul an al celui de-al 2-lea Centenar al României Mari! Să fiţi purtaţi prin viaţă numai de gânduri şi fapte bune! HRISTOS A ÎNVIAT! IOAN VULCAN-AGNITEANUL 2 MAI 2019 ! “ ... ~ N Zile trecute: 122 Zile rămase: 243 I Soarele răsare la: 6.07 | I Soarele apune la: 20.30 ■ Ortodox: Sf. Atanasie cel Mare, I I patriarhul Alexandriei Greco-catoHc: Aducerea la I Constantinopol a moaştelor I Sf. Atanasie cel Mare Romano-catoHc: Sf. Atanasie Zodia: Taur . (21 aprilie - 21 mai) ( Berbec. Este o zi /bune favorabilă negocierilor şi comunicării. Nu vă angajaţi în discuţii în contradictoriu cu o rudă mai în vârstă! Taur. Reuşiţi, în sfârşit, să rezolvaţi o problemă financiară. Aveţi ocazia să finalizaţi lucrări începute cu mai mult timp în urmă. Gemeni. Aveţi contacte cu persoane importante, care contribuie la reuşita unei afaceri. Munca depusă în ultima perioadă începe să dea roade. Rac. Aveţi ocazia să mergeţi într-o excursie cu prietenii. Ar fi bine să nu vă eschivaţi. Meritaţi să vă relaxaţi şi aveţi nevoie de odihnă. HOROSCOP • Leu. Aveţi idei bune, jpC care merită să fie puse în practică. Pentru a realiza ceea ce v-aţi propus, trebuie să depuneţi eforturi susţinute. Fecioară. Reuşiţi să rezolvaţi o problemă sen- 4fja. timentală. Relaţiile cu persoana iubită sunt excelente. Balanţă. Aveţi capacitatea de a vă adapta cu uşurinţă unor situaţii noi şi să luaţi rapid decizii inspirate. Vă puteţi ocupa de afaceri. Scorpion. Aveţi ocazia să vă dovediţi talentul şi creativitatea. Nu faceţi promisiuni pe care nu le veţi putea respecta! ) J \ Săgetător. S-ar putea gori să aveţi parte de o zi wwg dificilă, cu numeroase probleme de rezolvat la locul de muncă şi acasă. Aveţi idei originale şi valoroase. Capricorn. Relaţiile cu partenerii de afaceri sunt favorizate, în partea a doua a zilei, intraţi în legătură cu persoane importante. Vărsător. Puteţi investi f» cu încredere în afaceri, pentru că parcurgeţi o perioadă favorabilă, în care faceţi alegeri inspirate. ^ ^ Peşti. După o perioadă de dezamăgiri pe plan sentimental şi în relaţiile sociale, puteţi spune că ghinionul s-a terminat. % FILĂ DE CALENDAR 2018 - Ziua Națională a Tineretului. __ 2003 - A decedat George Ţărnea, poet român. 1987 - A decedat Elvira Bogdan, scriitoare româncă. 1975 - S-a născut David Beckham, fotbalist englez. 1951 - S-a născut Mihai Antonescu, scriitor român. 1937 - S-a născut Rodica Dumitrescu, scriitoare româncă. 1936 - S-a născut Valentin Tudor, scriitor român. 1887 - Hannibal W. Goodwin patentează filmul fotografic pe celuloid. 1729 - S-a născut împărăteasa Ecaterina a ll-a a Rusiei. Cugetarea zilei: „în loc de o mie de cuvinte, mai bine numai unul, dar care aduce pacea. în loc de o mie de versuri, mai bine numai unul, dar care să arate frumosul. în loc de o mie de cântări, mai bine numai una, dar care să împrăștie doar bucurie." (Buddha) 4. Străvechi obiceiuri de Paşti în judeţul Mureş 1 19 Locuitorii satului Sânmihaiul de Pădure, comuna Beica de Jos, şi-au fugărit pogăniciul, duminică, în prima zi de Paşti, după obiceiul străvechi „Fugăritul Pogăniciului" care se mai păstrează doar aici, deşi, cândva, era larg răspândit pe Valea Gurghiului. Obiceiul are loc după slujba din duminica Paştelui, când localnicii ies pe dealul din sat să vadă cum este fugărit Pogăniciul, adică bărbatul care a ieşit primul la arat, în această primăvară. Tradiţia spune că dacă Pogăniciul scapă de urmăritori, trebuie să urce în turnul bisericii şi să tragă clopotele, iar dacă este prins, este aruncat în pârâul care traversează satul. în acest an, Pogăniciul a fost Raul Bucin, care, iniţial, a fost prins de către urmăritori, dar a reuşit să scape, apoi a tras clopotele. Potrivit tradiţiei, dacă Pogăniciul este iute de picior, scapă de următori şi ajunge la biserică să tragă clopotele, primeşte ouă vopsite de la femeile din sat şi dă de băut tinerilor care l-au urmărit; întrucât, Pogăniciul s-a dovedit a fi destul de iute de picior, sătenii l-au aşezat pe iarbă, l-au înconjurat cu ouă roşii şi au cântat „Hristos a înviat!". Pogăniciul sau Plugarul este unul dintre cele mai spectaculoase obiceiuri de Paşti, care era larg răspândit pe Valea Gurghiului, în special în satele Ibăneşti-Pădure, Tireu (comuna Ibăneşti), Adrian, Caşva (comuna Gurghiu), precum şi în comuna Jabeniţa. In satul Adrian, de exemplu, Plugarul era înconjurat de feciori încă din biserică, din timpul slujbei religioase, pentru a nu urca în turn, de unde ar fi putut trage clopotele şi astfel să scape de obligaţiile care-i revin, adică să dea de băut şi de mâncat feciorilor din sat, în Ibăneşti-Pădure şi Tireu. Plugarul ieşea primul din biserică, după slujba religioasă, înconjura satul în fugă, timp în care alţi trei tineri încercau să îl prindă. După ce se termina slujba religioasă, feciorii satului şi ceteraşii angajaţi pentru bal mergeau la casa Plugarului şi îl scoteau afară, însă îl ţineau strâns pentru ca acesta să nu poată fugi să tragă clopotele care l-ar fi scutit de sarcini. Dacă Plugarul nu scăpa, era dus la râu, unde se încingea dansul, timp în care Plugarul era îmbăiat de trei ori. După baie, Plugarul îşi scotea cămaşa udă, o dădea prin praful drumului şi îi lovea pe cei care se aflau de faţă, însă nu scăpa de cheltuielile aferente poziţiei sale. La fel se întâmpla şi în Caşva şi Jabeniţa, unde Plugarul era aruncat în „taina popii", adică locul în care apa este cea mai adâncă. Bătrânii satelor de pe Valea Gurghiului susţin că dacă Plugarul era aruncat în apă, era semn că anul va fi îmbelşugat, iar pentru cei loviţi cu cămaşa udă şi plină de praf era semn că nu vor avea dureri de spate vara, când vor munci la câmp. (sursa agerpres.ro)