Cuvântul Liber, decembrie 2019 (Anul 31, nr. 231-248)

2019-12-18 / nr. 242

CUVÂNTUL MIERCURI, 18 DECEMBRIE 2019 Conceput în 1940, de sculptorul în lemn Stan Ioan Pătraş, veselul cimitir de la Săpânţa se evidenţiază prin crucile sale colorate, înalte, sculptate în stejar şi pictate cu scene din viaţa decedatului. Fiecare piatră de mormânt prezintă un poem ingenios care ilustrează viaţa răposatului şi modul în care a murit, cu epitafuri amuzante. * Inventatorii români au schimbat lumea România a dat naştere unor oameni de ştiinţă şi ingineri extraordinari, dintre care cei mai mulţi au schimbat, de fapt, lumea: Nicolae Constantin Paulescu - descoperitorul insulinei; Eugen Pavel - inventatorul CD-ROM-ului Hyper; Aurel Perşu - primul inginer şi proiectant auto care a construit o maşină cu roţile în interiorul liniei sale aerodinamice; Petrache Poenaru - inventatorul stiloului; Emil Racoviţă - fondator al biospeologiei (studiul organismelor care trăiesc în peşteri); Anastase Dragomir - inventatorul scaunului de catapultare, o versiune timpurie a scaunului ejectabil de astăzi. D (SI) România, o ţară „plină de surprize, fetelor şi lucruri interesante...” IMPR Pitit într-un sătuc din Maramureş, în apropierea graniţei cu Ucraina, Cimitirul Vesel din Săpânţa nu este doar un loc de înmormântare unic, ci şi un muzeu în aer liber şi o atracţie turistică la propriu. Mai mult, inginerii români au contribuit cu succes la istoria zborului. Henri Coandă, Traian Vuia şi Aurel Vlaicu toţi au jucat un rol important ca pionieri în aerodinamică şi aviaţie. * Limba română este singura limbă romanică din Europa de Est Majoritatea oamenilor consideră că limba română este foarte asemănătoare cu cele vorbite în Rusia sau în alte țări slave, dar, în realitate, limba română este o limbă romanică strâns legată de italiană, franceză, spaniolă, catalană și portugheză. * România are 7 situri de patrimoniu mondial UNESCO Proprietățile înscrise pe lista patrimoniului mondial includ: bisericile din Moldova; cetățile dacice din Munții Orăştiei; Centrul Istoric din Sighişoara; Mănăstirea Horezu; satele cu biserici fortificate din Transilvania; bisericile de lemn din Maramureș; Delta Dunării. * România este cea mai bogată ţară din Europa în ce privește resursele de aur * România se mândrește cu cea mai mare clădire administrativă din lume Construit de fostul dictator român, Nicolae Ceauşescu, Palatul Parlamentului - cunoscut şi sub numele de Casa Poporului - este cea mai mare, mai impunătoare şi mai scumpă clădire a administraţiei civile de pe întreaga planetă. * România are delta cea mai bine conservată din Europa Chiar dacă n-au decât şase metri înălţime şi nu „scuipă foc", vulcanii noroioşi din România (judeţul Buzău) sunt foarte „fotogenici", mai ales la apusul soarelui, când suprafeţele umede create de amestecul proaspăt de noroi, apă şi gaze alcătuiesc un peisaj fascinant. Rezervaţia botanică şi geologică de 60 de hectare (Pâclele Mari şi Pâclele Mici) pe care se află vulcanii, este unică în Europa (theculturetrip.com) * Singurul muzeu al aurului din Europa se află în România Cunoscut şi sub numele de Colecţia mineralogică de la Brad, muzeul este singurul de acest fel din Europa, adăpostind o colecţie impresionantă de peste 2.000 de piese de aur, adunate aici din întreaga lume. Un punct de atracţie îl constituie aurul autohton, care este expus exact aşa cum se găseşte în minele din munţii României. Piesele sunt atât de unice şi de spectaculoase încât valoarea lor nu mai depinde de gramaj. De exemplu, un articol în formă de şopârlă, conţinând sub un gram de aur, a fost evaluat la 3 milioane de euro. * Timişoara a fost primul oraş din Europa continentală, iluminat cu lămpi electrice stradale Deşi încă mulţi o consideră drept o destinaţie „inaccesibilă", România este o ţară plină de surprize, folclor şi locuri interesante, menţionează portalul american de promovare a turismului travelaway.me, comentând: „Una dintre cele mai mari probleme ale României este că nu ştie să-şi promoveze patrimoniul, cultura şi atracţiile turistice valoroase, cele mai multe dintre ele fiind unice în Europa şi chiar în lume. De la cea mai nordică pădure subtropicală de pe planetă, până la cea mai adâncă atracţie subterană şi cea mai bine conservată deltă a Europei, iată ce vă puteţi aştepta să găsiţi în această frumoasă ţară din sud-estul Europei, plină de castele, poveşti populare şi natură curată * România are unul dintre cele mai „fericite" cimitire de pe Pământ Monumentul, înalt de 55 de metri, îl înfăţişează pe Decebal, ultimul rege al Daciei. La statuie se poate ajunge numai cu barca. * România are cea mai frumoasă cascadă din lume The World Geography a cotat cascada Bigăr, din Caraș- Severin, drept nr. 1 în lume, considerând-o „unică, datorită frumuseții sale uimitoare și a modului în care se revarsă apa". * România este al nouălea cel mai mare producător de vin din lume * România a fost sursă de inspirație pentru două romane celebre „Castelul din Carpaţi" de Jules Verne şi „Dracula" de Bram Stoker. * România are o mulțime de vulcani activi Deși a doua cea mai mare deltă fluvială din Europa, după Delta Volgăi, Delta Dunării din România este cea mai bine păstrată de pe continent. Prezintă nu mai puţin de 23 de ecosisteme naturale, cu o varietate uimitoare de floră și faună, unice în lume. * Cea mai mare populație de urși bruni din Europa trăiește în România * Statuia lui Decebal, din Orşova, este cea mai mare sculptură în stâncă din Europa Iluminatul cu lămpi electrice a început încă din 1884, fiind „întrecut" numai de New York, potrivit standardelor internaţionale, (sursa şi foto - travelaway.me/thinas-you didnt-know-about-romania/. pinterest. blog.hotelguru.ro) Traducere și sinteză de ILEANA SANDU