Cuvântul Libertății, octombrie 2020 (Anul 32, nr. 9194-9215)

2020-10-14 / nr. 9203

2 / cuvântul libertății______________ miercuri, 14 octombrie 2020 8Ct08 lît3tB De zile în șir, ni se prezintă, seară de seară, filmulețe noi descumpănitoare cu înregistrări, din camerele de depozitare, a unor secții de votare din Sectorul 1 al Capitalei, unde s-au petrecut „lucruri necurate”, folosind un eufemism, după încheierea procesului de votare. Nu vom relata ceea ce s-a putut vedea pe micile ecrane, oricum scene devastatoare -un haos de nedescris- menite a arunca în derizoriu tot ceea ce știam despre sobrietatea așa numitelor alegeri libere, într-o țară membră a Uniunii Europene și NATO. Care recomanda, recent Belarusului, alături de Lituania și Polonia. ..alegeri libere corecte și transparente ca un drept democratic fundamental al oricărei națiuni”. Sideral, parlamentarul liberal Cezar Preda, cu câteva mandate în CV, spunea luni seara un adevăr de necontestat: ceea ce s-a întâmplat a fost posibil fiindcă reprezentanții partidelor în secțiile de votare -retribuții pentru activitatea lor- au dormit pur și simplu, probând o crasă iresponsabilitate, dacă nu cumva chiar au cooperat prin indiferență. Au dormit inclusiv reprezentanții PSD, oamenii de încredere al primarului Daniel Tudorache, în loc să vegheze la respectarea standardelor democratice, a rigorilor prevăzute de lege, în timp ce adversarii politici, în cotloane, parcă erau la „clacă”, la depănușatul știuleților de porumb pe vremuri, cotrobăiau cu răbdare, asigurați de nefuncționarea camerelor video, prin sacii desigilați cu procese verbale, ștampile, buletine de vot ș.a.m.d.. 17 procese verbale din 166 nu se închid pe cheie. De asemenea nu au fost încărcate în sitemul electronic, păstorit de STS, datele din procesele verbale semnate de toți reprezentații partidelor. O nebunie curată. Maeștrii de ceremonii, Marcel Ciolacu și Vasile Dâncu contemplă cu evlavie, cum se pregătesc „alții” să îi sfâșie la parlamentare. Să ne întrebăm totuși, ce s-ar fi întâmplat dacă la Craiova s-ar fi petrecut așa ceva, unde totuși supraviețuiește o oază de mândrie, inegalabilă, oltenească, și unde dincolo de rivalități politice, când mai aprinse, când mai estompate, totuși așa ceva n-ar fi fost posibil, fie din teama de rigorile legii, fie că mai dăinuie un calibru moral deloc stins. Cum zicea și Cornel Nistorescu, recent, într-un editorial, fără a fi sedus de rezultatul alegerilor din Bănie, „Craiova are legile ei”. Cu atenția trează la cocoașele pandemiei Covid-19 și ceea ce se întâmplă după deschiderea anului școlar, puțini au urmărit, cu atenția cuvenită, comportamentul corporațiilor, care și-au scos angajații la vot, ca în februarie 2017,la protestul orchestrat împotriva Ordonanței 13 și apoi în 10 august 2018, după care actul de guvernare a fost perturbat sistematic, prin asfixierea unui guvern, destul de slab, infiltrat de agenți ai diverselor grupuri de interese. Din acel moment țara a fost sub un asediu permanent, potențat prin comportamentul său, de însuși garantul respectării Constituției, președintele Klaus Iohannis, comandantul suprem al luptei împotriva stângii, PSD și a pensionarilor. Paradoxal ceea ce s-a petrecut la Sectorul 1 din Capitală, cu ocazia alegerilor locale, încă n-a reverberat în presa străină. Or, așa ceva, pe vremea guvernului social-democrat n-ar fi fost posibil. Tac toate ONG-urile, deloc animate de spirit civic în acest anotimp, liniște la UE, OSCE, Consiliul Europei. Numai că întreaga tevatură sordidă din Capitală, fiindcă în discuție ar putea intra și alegerile de la celelalte sectoare tușează teribil ideea de alegeri libere și transparente, iar invalidarea mandatului lui Clotilde Armand, care se decide astăzi la Judecătoria Sectorului 1, unde se va judeca separat și validarea mandatelor consilierilor locali, repercutează și asupra mandatului lui Nicușor Dan. Filmările au proiectat o manoperă nestânjenită ușeristă, asistată de un procuror Rezist, și cum alegerile locale -preambulul celor parlamentare, s-au circumscris direcției dorite, nu despre corectitudinea este momentul să discutăm. Noi discutăm în public despre statul de drept, valorile lui,să i sfidăm cu dârzenie gesticulația Varșoviei și Budapestei, care amenință că nu vor vota planul UE de redresare economică, în cazul continuării șantajului la adresa lor, perntru neacceptarea condiționalității.  Să se fi întâmplat la Craiova, ceea ce s-a petrecut la Sectorul 1 al Capitalei! — —^_IMIRCEA CANTĂR ■— ■ Reprezentanți ai administrației publice din districtul Vidin, vizită la Consiliul Județean Dolj Președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, și președintele ales al instituției, Cosmin Vasile, au primit, luni după-amiază, la Palatul Administrativ, vizita unei delegații formate din reprezentanți ai administrației publice locale din districtul bulgar Vidin, delegație condusă de către guvernatorul Memchil Stankov și președintele Consiliului Municipal, Ghenadi Velkov, în cadrul discuțiilor, a fost reliefată eficiența colaborărilor între parteneri din cele două state în proiecte derulate prin programe de cooperare transfrontalieră, fiind abordate, de asemenea, perspectivele pentru desfășurarea unor demersuri comune în următorul exercițiu financiar european. „Consiliul Județean Dolj a știut, de-a lungul timpului, să creeze un nucleu al conlucrării împreună cu cele 3 districte învecinate din Bulgaria — Vidin, Montana și Vratsa. în această formulă, am elaborat proiecte finanțabile din fonduri ale Uniunii Europene, încă din perioada preaderării, și am reușit astfel să răspundem unor importante necesități ale regiunii noastre. Cu timpul, am câștigat noi parteneri, cum este și Agenția pentru Infrastructură Rutieră din Bulgaria. Rezultatul, relevant pentru succesul acestei colaborări pe care am dezvoltat-o, constă în derularea unor demersuri a căror valoare cumulată este de aproximativ 60 de milioane de euro, bani care au însemnat, pentru comunitățile de pe cele două maluri ale Dunării, drumuri îmbunătățite, înființarea unor noi obiective în domeniul sănătății sau în cel cultural, dar și creșterea capacității de gestionare a situațiilor de urgență. Mai mult, după cum a reieșit și în cadrul discuțiilor de ieri, dată fiind apropierea între regiunile noastre, chiar și investițiile majore realizate în afara programelor de cooperare transfrontalieră au un impact semnificativ peste granițe. Exemplul cel mai bun este Aeroportul Internațional Craiova, revitalizat, modernizat și acum extins de Consiliul Județean Dolj, care deservește inclusiv pasagerii din zona de nord-vest a Bulgariei“, a declarat președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa. Restaurarea culelor din comunele Brabova și Cernătești La rândul său, președintele ales al Consiliului Județean, Cosmin Vasile, a evidențiat faptul că unele dintre viitoarele inițiative comune propuse partenerilor bulgari se axează pe promovarea patrimoniului cultural și natural al regiunii: „în ceea ce privește colaborarea noastră cu autorități și instituții din Bulgaria, apreciez că avem o istorie recentă foarte bogată. De-a lungul ultimilor ani, am derulat demersuri împreună cu toate cele trei districte dunărene cu care ne învecinăm: Vratsa, Montana și Vidin. Numai în exercițiul financiar 2014 - 2020, în cadrul programului Interreg V-A România - Bulgaria, am câștigat șase proiecte, cu o valoare totală de aproape 37 de milioane de euro, fără să includem aici colaborarea dintre Muzeul Olteniei și localitatea Vărșeț. Acum, alături de autoritățile locale din Vidin, ne gândim la inițiativele comune pe care urmează să le derulăm în noua perioadă de finanțare, cu un accent deosebit în domeniul cultural și turistic. De aceea, în cadrul întâlnirii, le-am expus oaspeților noștri proiecte precum cei care vizează restaurarea culelor din comunele Brabova și Cernătești, care vor deveni puncte muzeale și în apropierea cărora vom crea Muzeul Satului Oltenesc. Ne dorim, desigur, ca toate aceste obiective să fie cuprinse în itinerarii comune, trasee care să poată fi parcurse inclusiv cu bicicletele. De asemenea, le-am vorbit partenerilor noștri și despre demersul prin care vom înființa, în zona localității Rast, un centru de educație ecologică, de informare și de vizitare pentru aria protejată Coridorul Jiului, un alt punct de interes cu un real potențial turistic. Toate aceste propuneri, dar și noi idei vor fi abordate detaliat în cadrul următoarei noastre întâlniri, care am convenit să aibă loc până la finalul acestei luni“, a precizat Cosmin Vasile. La întrevederea desfășurată la Palatul Administrativ au mai participat directorul Direcției Imagine și Coordonare Instituții Subordonate, Larisa Răducan, și directorul Direcției Afaceri Europene, Dezvoltare Regională, Proiecte cu Finanțare Internațională, Daniela Băluță. După încheierea întâlnirii, oaspeții din districtul Vidin au întreprins o vizită la Muzeul de Artă Craiova, unde le-au fost prezentate investițiile pentru restaurarea Palatului „Jean Mihail“ și pentru construirea Centrului Internațional „Constantin Brâncuși.“ AAARGA BULUGEAN