Cuvîntul Nou, noiembrie 1974 (Anul 7, nr. 1277-1280)

1974-11-06 / nr. 1277

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului ,fanifUL popular judeţean ANUL VII, Nr. 1277, MIERCURI, 6 NOIEMBRIE 1974 8 PAGINI 50 BANI Entuziastă întrecere în cinstea Congresului Hotărîte să omagieze prin rezultate de prestigiu cel de-al XI-lea Congres al partidului, colectivele de muncă din industria judeţului desfăşoară, sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid, o susţinută activitate economică, menită să ducă la înfăptuirea exemplară a angajamentului de onoare de a asigura la finele acestui an un avans de 112 zile în îndeplinirea cincinalului. SPORIREA EFICIENȚEI ECONOMICE ... ... a activităţii productive este un obiectiv permanent vizat la întreprinderea de prelucrare a lemnului din Covasna. Astfel, în cele nouă luni parcurse din acest an la cheltuielile de producţie totale s-au obţinut, faţă de plan, economii de 121. 000 lei, din care 54.000 de lei reprezintă economii la cheltuieli materiale. Se află în curs de aplicare un program de măsuri pentru eliminarea totală a creditelor restante, nivelul acestora, scăzut dealtfel, fiind diminuat la finele lunii septembrie cu aproape 100.000 lei faţa de sfîrşitul lunii august. Dar, iată o cifră ce sintetizează convingător spiritul gospodăresc al personalului acestei unităţi , platit de beneficii, pe primele trei trimestre ale anului în curs a fost depăşit cu 381.000 lei, ceea ce reprezintă îndeplinirea angajamentului iniţial la acest capitol şi, crearea unor premise sigure pentru depăşirea celui reînnoit (400.000 lei). DE LA 1000 LA 2000 ... ... tone cărbune extras peste plan — aceasta este amplitudinea rezonanţei concrete a apropiatului Congres al partidului în conştiinţa minerilor de la sectorul Virghiş I (I.M. Căpeni), condus de Dezideriu Vajda. Angajamentul iniţial (1000 tone de cărbune) este de pe acum depăşit cu peste 400 tone cărbune, harnicii mineri fiind ferm hotărîţi să încheie anul prin depăşirea planului cu 2000 tone cărbune. Printre cei care au obţinut rezultate deosebite în muncă îşi înscriu numele: Árpád Miklós, István Zöldi, Miklós Szöcs, Jenő Áross, Gáspár Balogh, Árpád Fazio, Mózes Kovács, Árpád Nagy, Kálmán Bedő, Gergely Demeter, Elek Orbán, András Szilágyi, Béla Orbán ş.a. PESTE 6 MILIOANE kWh ENERGIE ELECTRICĂ ... ... s-au economisit în cele 10 luni ale acestui an la nivelul judeţului. Cantitatea este suficientă pentru a asigura funcţionarea, de pildă, timp de o lună a întreprinderii de şuruburi din Tîrgu Secuiesc. Alături de colectivele din unităţile economice mari consumatoare de energie care au contribuit la obţinerea acestui rezultat se evidenţiază, în mod deosebit, şi lucrători din cadrul centrelor de distribuţie din Covasna şi Sfîntu Gheorghe. Rubrică redactată de H. ROSNER V.__________________| AL. Proletari din toate ţările, uniti vă ! Frumuseţea întrecerii La întreprinderea textilă „Oltul" din Sfîntu Gheorghe, întrecerea socialistă cunoaşte o deosebită frumuseţe, fiecare om al muncii din cadrul acestui harnic colectiv, participînd activ in cadrul echipei, secţiei, din care face parte, la obţinerea unor rezultate cit mai valoroase. Cunoscînd faptul că orice acţiune, dacă este temeinic pregătită, şi mai ales urmărită, comitetul sindicatului a depus o stăruitoare muncă pentru organizarea cit mai bună a întrecerii socialiste ştiind că în asemenea context ea devine un puternic stimulent pentru toţi oamenii muncii, un factor determinant al realizărilor de prestigiu. La începutul acestui an, colectivul secţiei ţesătorie a sus-numitei întreprinderi, cunoscîndu-şi forţele, a chemat la întrecere socialistă colectivele celorlalte secţii, hotărit fiind sa cîştige mult rîvnitul trofeu de secţie fruntaşă. Printre obiectivele în funcţie de care se stabileşte punctajul, adică criteriul de comparaţie, se numără: realizarea şi depăşirea angajamentelor în îndeplinirea cincinalului inainte de termen, realizarea unor produse de bună calitate, folosirea R. BRADEANU (Continuare in pag. a 3-a) Instantaneu din hala atelierului de filatură al întreprinderii textile ,,Oltul". FE ŞANTIERE SE IMPUNE CU STRINGENŢĂ. Accelerarea ritmurilor de execuţie! In cele 10 luni parcurse, s-a realizat, din planul anual de investiţii 75,1 la sută, iar la construcţii-montaj 76,3 la suta. Ce înseamnă aceasta? Continuarea ritmului mediu de execuţie realizat pînă acum pune sub semnul întrebării îndeplinirea exemplară a planului anual de investiţii (!). Bunăoară, ritmul realizat în luna octombrie (7,5 la sută), deşi este superior ritmului mediu realizat în trimestrul III a.c. (6,6 la sută), nu se încadrează încă în cerinţa precis stabilită de Comitetul judeţean de partid de a se realiza, în trimestrul IV a.c., 30 la sută din planul anual de investiţii. O atenţie deosebită trebuie acordată de antreprenori şi beneficiari investiţiilor productive, a căror racordare la şi înainte de termen la circuitul productiv înseamnă o contribuţie concretă, deosebit de importantă, la devansarea cincinalului cu 185 de zile. Astfel, dacă la întreprinderea de şuruburi din Tîrgu Secuiesc — unde se înregistrează restanţe în predarea capacităţii de 830 tone organe de asamblare — luna octombrie a reprezentat un adevărat „salt" în ce priveşte ritmul de execuţie (17,1 la sută la total investiţii şi 13,2 la sută la construcţii-montaj), iar la Întreprinderea de aparataj electric auto din Sfîntu Gheorghe, s-a dat în funcţiune cu 10 zile înainte de termen (pe 22 octombrie a.c.) capacitatea de 100.000 seturi pe an, la I.M. Căpeni și Întreprinderea de spirt, la R. HERMAN (Continuare in pag. a 3-a) f • In prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-au deschis, marţi, 29 octombrie, lucrările celei de-a XIV-a sesiuni a actualei legislaturi a Marii Adunări Naţionale . Miercuri, 30 octombrie a.c., a avut loc plenara Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Frontului Unităţii Socialiste * Primiri la preşedintele publicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Shigeaki Ut , ministrul minelor şi energiei din Brazilia; Robert E. Ilage, vicepreşedintele executiv al firmei ,inc. Donnell Douglas Aircraft Corporation"; Haim Bar-Lev, ministrul comerţului şi al industriei al Israelului; Henry Kissinger, secretarul de stat al S.U.A.; György Biczó, cu prilejul prezentării scrisorilor de acreditare, în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotențiar al Republicii Populare Ungare în ţara noastră. Consiliile populare, deputaţii şi preocupările lor FÎNTÎNILE... C u ce se ocupă cetăţenii din Barcani in timpul lor liber?“, l-am întrebat pe tovarăşul Ion Olteanu, primarul comunei. „Muncesc'', mi-a răspuns el, şi nu s-a gîndit o clipă măcar. ,,La noi, orice activitate înseamnă muncă, şi seara cînd stăm la lelevi•/.or muncim, că ne gîndim, cînd vedem ce frumoasă-i /ara noastră, cum să facem, ca și comuna Barcani să fie mai altfel decum este pen- RADU SEIEJ AN (Continuare in pag 4—5) i ultim efort pentru recoltarea grabnică a sfeclei de zahăr t impul nefavorabil din ultimele zile a influenţat negativ ritmul de recoltare a sfeclei de zahăr, lucrare ce trebuie încheiată operativ, mai ales că se prevede înrăutăţirea vremii. Este necesar să se valorifice fiecare oră bună de lucru, să se mobilizeze un număr cit mai mare de cooperatori la terminarea grabnică a acestei lucrări. Se remarcă faptul că, acolo unde s-a lucrat în acord global, cum ar István Bodoi, șef de sector la Complexul de creștere a vacilor din Sfîntu Gheorghe, un priceput crescător de animale. ii la C.A.P. Brateş, Sînzieni, Turta, Boroşneul Mare, s-au recoltat suprafeţe mari cultivate cu sfeclă. în general, scosul şi decoloratul sfeclei de zahăr, decurge intr-un ritm corespunzător, dar nu acelaşi lucru se poate spune despre transportul recoltei la bazele de preluare. O. TOMA (Continuare in pag a 2-a) Descongestionaţi şoselele de „epavele1 * * 1 * * 4’ mişcătoare! Lansarea în trafic a autovehiculelor, obligă factorii ce concură direct la buna funcţionare a acestora, să ia toate măsurile de asigurare spre a reduce riscurile provocării de accidente. Obligaţia de a asigura şi veghea asupra stării tehnice a autovehiculelor, revine, în principal, şefilor de unităţi, a celorlalţi factori de răspundere din unităţile economice, precum şi conducătorilor auto. Regretabil însă, că această obligativitate este adesea încălcată de indiferenţa, superficialitatea şi lipsa de preocupare a unor factori de răspundere, aceştia eschivindu-se sa impună lansarea în circulaţie numai a acelor autovehicule capabile să facă faţă traficului rutier. Consecinţa este evidentă: şoselele sunt congestionate de adevărate ,,epave" mişcătoare. Fapt dealtfel confirmat recent cu prilejul unui raid întreprins de redacţia ziarului nostru, cu sprijinul lucrătorilor din cadrul serviciului de circulaţie din cadrul Inspectoratului judeţean al M.I. ,,Ţinta" fixată, unităţile S.M.T.C.F. din judeţ, controale la garaje, pe drumurile publice, la intrarea şi ieşirea din cursa. Au fost controlate 52 de autovehicule aparţinînd S.M.T.C.F. S-au aplicat 67 de sancţiuni, au fost ridicate 6 permise de conducere şi 18 certificate de înmatriculare pentru defecţiuni tehnice. Revizorului Gheorghe Luca, de la S.M.T.C.F. Intorsura Buzăului, i s-a retras avizul pentru neîndeplinirea obligaţiilor de serviciu şi pentru indisciplina ce există în rîndul conducătorilor auto din cadrul acestei unităţi. Din numărul sancţiunilor aplicate, 16 s-au datorat defecţiunilor tehnice constatate, două conducerii sub influenţa alcoolului şi 49 pentru alte abateri. Cu ocazia raidului, s-a efectuat un control la magazia cu piese de schimb, aparţinînd S.M.T.C.F. Intorsura Buzăului, unde s-a constatat că lipseşte o mare parte din necesar. La Tîrgu Secuiesc, şeful de coloană Adalbert Feró, surprins ad-hoc de controlul organului de miliţie, a ... dispărut cu prima maşină ieşită în cale! Ştia el ce ştia despre starea tehnică a vehiculelor ... Nu era pentru prima dată cînd permisese conducătorilor auto să circule cu defecţiuni tehnice şi pe deasupra cu foi de parcurs necompletate ... Dealtfel, în ziua aceea el n-a mai revenit pe la coloană. Stăm de câteva ore în faţa I.F.E.T. Tîrgu Secuiesc. Intră şi ies maşini cu defecţiuni tehnice la mecanismele şi sistemele de funcţionare, cu numere deteriorate. Numărăm: 1, 2, 3, 4, 5 ... 18. Toate au cite o hibă. Drumul spre I.F.E.T. devine neîncăpător. Vasile Bira de pe autobuzul 31-CV-843, se răstește la condu- AURELIA LOJINSCHI, Inginer NICOLAE IVAN, Locot. maj. VIOREL COJOC (Continuare in pag. a 6-a) INFORMAŢI) • După cum ne înştiinţează întreprinderea de legume şi fructe, în cursul acestei săptămini vor intra în pieţele şi-n magazinele de specialitate ale judeţului nostru importante cantităţi de produse: cartofi, după solicitări, 120 de tone de varză, 25 tone morcovi, 5 şi respectiv două tone de pătrunjel şi ţelină, ca şi o cantitate de circa 10—20 tone mere O informaţie utilă pentru dv. şi prietenii dv. aflaţi în alte localităţi, pitoreştile staţiuni turistice din judeţul Covasna, organizează petrecerea Revelionului, oferind condiţii deosebite de cazare şi masă. Telefonînd la 17 44 , puteţi solicita relaţii suplimentare. (H.C.D.) Preventoriul de copii Zăbala a găzduit, în săptămîna ce a trecut, o consfătuire-instructaj vizînd instruirea cadrelor economico-sanitare de conducere din judeţ. Organizat sub egida Consiliului popular judeţean, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii, instructajul a abordat următoarele teme: îmbunătăţirea alimentaţiei bolnavilor; Organizarea şi dezvoltarea ergoterapiei în spitale; Aplicarea noului normativ de inventar moale şi gospodăresc în unităţile sanitare. (R.H.)